![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het valt steeds meer op dat kranten censureren, en Le Soir is daar een bijzonder kwalijk voorbeeld van.
Hoewel zij zich in hun opiniestukken duidelijk schuldig maken aan racisme (denk maar aan het stuk over de Wooncode), ontzeggen zij hun lezers zonder enige reden dan ook van de mogelijkheid daarop te reageren. Ook bij andere online kranten zie je steeds meer dat je een bericht plaatst, en je bericht om een of andere reden geweigerd wordt. Zo kon ik niet reageren op de homofobe uitspraken van Léonard, want mijn mening zelf zou beledigend geweest zijn. Het is wel vreemd dat een publiek figuur wel hele groepen mag schofferen maar als je daarop reageert zou je over eieren moeten lopen. En dan hoor ik Peter Vandermeersch zeggen dat Johan Anthierens erfenis zeker niet dood is. Nu, terug naar Le Soirs artikel. Volgende tekst plaatste ik daar als reactie, en die werd noch goed- noch afgekeurd, maar ik zag ze uren later nog steeds niet op de website gepubliceerd staan, terwijl er wel nieuwe reacties stonden, waaruit ik afleid dat ze wel degelijk gecensureerd is. BTW : ik weet niet of het hier toegelaten is Frans te gebruiken. Mijn reactie was oorspronkelijk bedoeld om op de "Le Soir" pagina te staan, dus is ze in het Frans (met fouten) opgesteld. "Je discerne dans cet article une hypocrisie profonde dans le regard des francophones vers le monde. Au même temps on applaudisse quand les français protégent leur langue ou se réjouisse quand les Québequois votent des lois aggressives pour ce même but. Mais quel horreur quand d' autres peuples font la même chose. Du coup on parle en termes de guerre, en compare avec des génocides, avec le nazisme même. Où est cette préocupation pour les droits de la minorité quand il s' agit de la minorité flamande en Bruxelles, que vous réclamez par les francophones en l'ensemble du pays ? Où est l'inquiètude du journalist au sort des anglophones en Québec ? Et comment peut-on dire être plus acceuilant vers l' autrui (flamands et étrangers) si l'un des principaux exigences des francophones s'agit du droit de ne pas comprendre la langue de la majorité ? Comment peut on baser un discours sur la tolérance si on ne veut même pas écouter l' autre ? " |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik ben daar al een tijdje geband hoor.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Van mij was het een nieuw profiel...
En ze gebruiken zo van die regeltjes die hun altijd de mogelijkheid geven te censureren. Er staat daar iets op van "maximum 3 reacties per uur". Ze kunnen zich dus altijd wegsteken achter het feit dat er meer dan 3 waren, en net de jouwe niet uitgekozen werd, en zo enkel publiceren wat in hun kraam past. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() Nogmaals, wie denkt dat kranten, journaals en journalisten vandaag de dag nog bezig zijn met hun 'core-business' namelijk het objectief verslag uitbrengen van de feiten, is ontzettend naïef.
Journalistiek is vandaag de dag een verlengstuk van de politiek geworden waarbij elke politieke strekking wel ergens bepaalde vertegenwoordigers in de media hebben zitten om enkel nog op demagogische wijze, en puur subjectief, verslag uit te brengen. Censuur, weglatingen, verdraaiingen, negatie, opblazen van feiten...zijn dagelijkse praktijk op elke redactie. Daarnaast is het mij al opgevallen dat een groot deel van de nieuwsberichten zelfs puur verzonnen feiten bevatten en dan kan ik enkel nog maar de verslaggeving beoordelen van nieuwsberichten waaromtrent ik uit eerste of tweede hand zelf voldoende kennis van heb. Hetzelfde geldt trouwens voor 'wetenschappelijke onderzoeken' die in een groot deel van de gevallen gesponsord zijn door bedrijven en waarbij het dan ook geen toeval is dat de producten die deze bedrijven produceren door die 'wetenschappelijke onderzoeken' beschouwd worden als uitermate fantastisch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Accepteert Le Soir ook Nederlands(talig)e reacties? Ne pas possible, zeker?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Staatssecretaris
|
![]() ik heb nog nooit een franstalige reactie gelezen in een Vlaamse krant maar dat wil niet zeggen dat ze er wel zijn en gewoon worden vertaald voor het gemak van de lezers.
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb, zeker vorig jaar, vaak het forum van HLN en De Morgen bezocht. Er waren zeker af en toe reacties van Franstaligen die in het Nederlands een berichtje postten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
dienen zit altijd te kappen op de vlamingen en de vlaamse regering bij elk artikel over de communautaire kwestie. anders hoor je hem niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad, Shadowke. Dat was er zo een. En wat te denken van 'Caracaras'? Die zat ook doorlopend te zeveren, vooral tegen de Vlamingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Op Le soir is er een forum in het Nederlands.
http://forums.lesoir.be/index.php?showforum=93 Laatst gewijzigd door omaplop : 25 maart 2010 om 17:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |