Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2010, 12:12   #1
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard Gemeenten en zijn ambtenaren.

Indien je als burger vragen hebt bij enkele praktijken van je gemeente en zijn ambtenaren...wat kun je dan eigenlijk doen? Is er een onafhankelijke organisatie waar je je vragen en bedenkingen over iets kan neerleggen waarna deze het onderzoekt?

Ik heb nu een voorbeeld van een gemeente waar men overduidelijk een zwarte kas heeft, kan ik dit ergens aanklagen zodat de verantwoordelijken worden onderzocht...?

Laatst gewijzigd door illwill : 5 april 2010 om 12:13.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 12:41   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Tot welk nut zou je dat aanklagen? Het is niet alsof er iets zou veranderen. Neem de gevangenissen, die draaien volledig in het zwart. Daar werken alle dagen duizenden mensen voor 12 cent per uur met de staat als koppelbaas.

Probeer maar, je gaat met je gezicht tegen de muur lopen.

Belgie is in alle lagen door en door rotcorrupt.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 12:46   #3
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Indien je als burger vragen hebt bij enkele praktijken van je gemeente en zijn ambtenaren...wat kun je dan eigenlijk doen? Is er een onafhankelijke organisatie waar je je vragen en bedenkingen over iets kan neerleggen waarna deze het onderzoekt?

Ik heb nu een voorbeeld van een gemeente waar men overduidelijk een zwarte kas heeft, kan ik dit ergens aanklagen zodat de verantwoordelijken worden onderzocht...?
1. hoe wordt die kas gespekt?
2. waaartoe wordt dat zwart geld gebruikt?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 12:50   #4
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
1. hoe wordt die kas gespekt?
2. waaartoe wordt dat zwart geld gebruikt?
Door extra kosten aan de burger aan te rekenen onder de noemer "administratie kosten" en bij een retour "factuur voldaan" staan deze kosten er plots niet meer bij. Simpelweg...zwarte kas.

Privé doeleinden, wat anders.
Oud 5 april 2010, 12:51   #5
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Tot welk nut zou je dat aanklagen? Het is niet alsof er iets zou veranderen. Neem de gevangenissen, die draaien volledig in het zwart. Daar werken alle dagen duizenden mensen voor 12 cent per uur met de staat als koppelbaas.

Probeer maar, je gaat met je gezicht tegen de muur lopen.

Belgie is in alle lagen door en door rotcorrupt.
Denk ik ook, maar zou het toch graag proberen.
Oud 5 april 2010, 13:05   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door extra kosten aan de burger aan te rekenen onder de noemer "administratie kosten" en bij een retour "factuur voldaan" staan deze kosten er plots niet meer bij. Simpelweg...zwarte kas.

Zoiets heet toch geen 'zwarte kas', maar wel oplichting.

In welke gemeente was het ook weer, zowat een week of drie geleden in de gazetten, dat er een paar den bak zijn ingevlogen ?

Alleen, ben je wel zeker van je stuk ?
Ik heb zo al mensen gekend die van hun gat maakten omdat ze dachten een bepaalde belasting niet te moeten betalen. Maar als in het gestemde besluit staat dat de aanslag bepaald wordt op de toestand van datum zus-of-zo (vb. 1 januari), dan moet ge betalen als ge daaronder valt. Zelfs al woont ge nog maar drie dagen in die gemeente. En iemand die er 360 dagen woonde, maar niet op zus-of-zo, die heeft sjanse. (die zal wel moeten betalen in de andere gemeente ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 13:05   #7
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hm... gesteld dat jouw beschuldigingen volledig correct zijn, denk ik toch niet dat er veel koppen zullen rollen. Het komt mij eerder over als een futiliteit.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 13:15   #8
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Hm... gesteld dat jouw beschuldigingen volledig correct zijn, denk ik toch niet dat er veel koppen zullen rollen. Het komt mij eerder over als een futiliteit.
Dat zeg jij maar als dat effectief zo is kan dat bedrag toch wel oplopen.
Ik zou daar iemand van de oppositie eens over polsen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 13:24   #9
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zoiets heet toch geen 'zwarte kas', maar wel oplichting.

In welke gemeente was het ook weer, zowat een week of drie geleden in de gazetten, dat er een paar den bak zijn ingevlogen ?

Alleen, ben je wel zeker van je stuk ?
Ik heb zo al mensen gekend die van hun gat maakten omdat ze dachten een bepaalde belasting niet te moeten betalen. Maar als in het gestemde besluit staat dat de aanslag bepaald wordt op de toestand van datum zus-of-zo (vb. 1 januari), dan moet ge betalen als ge daaronder valt. Zelfs al woont ge nog maar drie dagen in die gemeente. En iemand die er 360 dagen woonde, maar niet op zus-of-zo, die heeft sjanse. (die zal wel moeten betalen in de andere gemeente ...)
Tja, daar heb ik dus deze instelling voor nodig indien deze bestaat. Ik kan als burger niet in de boeken gaan kijken van het gemeentehuis. Waar ik wel zeker van ben is dat wanneer je een factuur betaald, en indien je dan een recu krijgt met een ander bedrag...dan scheelt er ergens iets.
Oud 5 april 2010, 13:24   #10
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, het gaat maar over 10 euro. Maar dit is iets wat iedereen betaald in de gemeente...gaat dus al snel over miljoenen!
Oud 5 april 2010, 13:27   #11
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Tja, daar heb ik dus deze instelling voor nodig indien deze bestaat. Ik kan als burger niet in de boeken gaan kijken van het gemeentehuis. Waar ik wel zeker van ben is dat wanneer je een factuur betaald, en indien je dan een recu krijgt met een ander bedrag...dan scheelt er ergens iets.
Klacht neerleggen bij de BTW administratie onder de bewering dat je voor diensten hebt betaald, dat dit regelmatig gebeurt, dat deze diensten niet behoren tot de normale werking van de gemeenten, en je dus recht hebt op een regelmatige factuur waarop BTW wordt aangerekend. Best de klacht schriftelijk formuleren aan de BBI.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 13:27   #12
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gewoon eens bellen naar iemand van de gemeente en langs je neus weg vragen hoe het komt dat er een verschil is tussen beide bedragen.
Oud 5 april 2010, 13:28   #13
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Klacht neerleggen bij de BTW administratie onder de bewering dat je voor diensten hebt betaald, dat dit regelmatig gebeurt, dat deze diensten niet behoren tot de normale werking van de gemeenten, en je dus recht hebt op een regelmatige factuur waarop BTW wordt aangerekend. Best de klacht schriftelijk formuleren aan de BBI.
Laat me niet lachen. De BTW dienst zit vol met rooien.
Oud 5 april 2010, 13:29   #14
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon eens bellen naar iemand van de gemeente en langs je neus weg vragen hoe het komt dat er een verschil is tussen beide bedragen.
Daar ben ik niets mee, ze hebben allemaal ongetwijfelt een mooie uitleg klaarliggen.
Oud 5 april 2010, 13:30   #15
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar zoals ik hier kan uit opmaken is er geen controle mogelijk door onafhankelijken. Vandaar dat Belgie zo corrupt is.
Oud 5 april 2010, 13:30   #16
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Laat me niet lachen. De BTW dienst zit vol met rooien.
Sterk argument.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 14:00   #17
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
door de openbaarheid van bestuur, heeft elke burger het recht om de alle stukken van de gemeente in te kijken. ook de boekhouding. maar of u daar wijzer zal uit worden is een nadere vraag. alleen de stukken welke nog in behandeling zijn niet. (voor alle duidelijkheid)
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 14:03   #18
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ben ik niets mee, ze hebben allemaal ongetwijfelt een mooie uitleg klaarliggen.
Tja, voor jou is in elk geval de zaak al beklonken, zoveel is zeker.

Ik zou me toch eerst maar eens informeren bij de gemeente zelf vooraleer zware beschuldigingen te uiten. Me dunkt lijkt dat de meest logische stap.
Oud 5 april 2010, 14:03   #19
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
door de openbaarheid van bestuur, heeft elke burger het recht om de alle stukken van de gemeente in te kijken. ook de boekhouding. maar of u daar wijzer zal uit worden is een nadere vraag. alleen de stukken welke nog in behandeling zijn niet. (voor alle duidelijkheid)
Zoals ik al zei, dat is geen optie.
Oud 5 april 2010, 14:07   #20
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, het gaat maar over 10 euro. Maar dit is iets wat iedereen betaald in de gemeente...gaat dus al snel over miljoenen!
Dat moet nogal een gemeente zijn, waar jij woont... Enkele honderdduizenden inwoners blijkbaar...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be