Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2010, 08:32   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard NVA zit in kordon Dehaene: dat zal bijdragen tot een oplossing !!

Wat lees ik vandaag in De Standaard ?

Dat den dikke veel praat achter de schermen.
Dat hij nooit praat met het Belang, dat weten we al. Kordon niewaar.
Maar hij praat blijkbaar ook niet met de NVA. Niet één keer.

Blijkbaar denkt hij van het te kunnen oplossen zonder de NVA?

Wat moeten we daar uit besluiten ?

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=7A2OMKH5

stukje tekst waarover het gaat:
(voor wie het wil tsjekken: het is een paragraaf een beetje onder te titel "de asbak en de auto")

Citaat:
Maar zal het hem lukken deze knoop te ontwarren? Dat de N-VA geen verzoenende taal laat horen, is niet zorgwekkend. Op hen rekende Dehaene toch niet, hij praatte er niet één keer mee. Maar de houding van FDF-kopstuk Olivier Maingain biedt wel reden tot ongerustheid: zonder de MR van Didier Reynders - in kartel met het FDF - zijn er geen oplossingen mogelijk die niet tot een val van de regering leiden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 09:06   #2
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

1) Dat is geen cordon
2) het lijkt me logisch dat de NVA hier niet in betrokken wordt

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 09:56   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
1) Dat is geen cordon
Kijk, er heeft 3 man en een paardekop voor het N.VA gestemd.
Nu denken de Vlaams Nationalisten natuurlijk dat het N.VA "indispensable" is om al de problemen op te lossen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 10:58   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Dat is geen cordon
Als dat geen kordon is, wat is het dan wel ?

En als de nva er niet in betrokken wordt, in tegenstelling tot de groentjes, zal er dan iemand verschieten ze zullen tegen stemmen ? En dan nog verweten worden om nooit een kompromis te willen.
(let op: voor bhv is geen kompromis nodig; voor een staatshervorming moet er gepraat worden, zelfs al zal de nodige twee derde er ooit maar komen omdat er geen gewone regering gevormd zal kunnen worden ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 10 april 2010, 11:02   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nu denken de Vlaams Nationalisten natuurlijk dat het N.VA "indispensable" is om al de problemen op te lossen.
Die drie man en een paardenkop zien hun stemmen dan wel verzilverd in een deelname aan de Vlaamse regering, waardoor er toch een regeerprogramma is met een tegemoetkoming aan ons kiesprogramma.
De groentjes mochten niet meespelen ....

indispensable, incontournable .... dure woorden ...

Oud 10 april 2010, 11:05   #6
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die drie man en een paardenkop zien hun stemmen dan wel verzilverd in een deelname aan de Vlaamse regering, waardoor er toch een regeerprogramma is met een tegemoetkoming aan ons kiesprogramma.
De groentjes mochten niet meespelen ....

indispensable, incontournable .... dure woorden ...
Ik zie ook graag dat het BHV probleem van de baan geraakt.

Met of zonder de hulp van de N.VA, maakt toch niet uit ?
Oud 10 april 2010, 11:21   #7
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
13% is dus niemand volgens u?

Dan zijn er nogal wat partijen waar er 'niemand' voor stemt
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 11:33   #8
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het lijkt me logisch dat de NVA hier niet in betrokken wordt
Mogen we ook vragen waarom u dat logisch vindt ? Aan Franstalige kant lijkt gans het politieke firmament betrokken te worden bij die onderhandelingen, inclusief het FDF. Terwijl aan Vlaamse kant N-VA, LDD en VB niet betrokken worden. Er wordt dus een belangrijk deel van de Vlaamse kiezer buitenspel gezet en daardoor lijkt het een herhaling te worden van hoe de huidige Belgische regering tegenwoordig werkt en waar de meerderheid van de Vlaamse volksvertegenwoordigers buitenspel werd gezet. Het democratisch deficit lijkt hierdoor in België alleen maar uit te breiden.
Ook vreemd : de ganse Vlaamse Beweging en het Vlaamse middenveld reageert opvallend mak op deze ontwikkelingen. Waar blijven de betogingen, de sit-ins, de stakingen, de petities, de akties, de burgerprotesten, de akties van burgerlijke ongehoorzaamheid, ... ? Vlaanderen lijkt het noorden kwijt en aanvaard bijna stilzwijgend dat België door een Franstalige meerderheid wordt bestuurd.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 10 april 2010 om 11:35.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 12:00   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Wat valt er te praten laat staan onderhandelen met NVA? Dehaene kent hun standpunt.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 12:05   #10
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Wat valt er te praten laat staan onderhandelen met NVA? Dehaene kent hun standpunt.
en nv-a blijft bij haar standpunt ipv toe te geven aan de Franstalige partijen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 12:09   #11
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dat geen kordon is, wat is het dan wel ?
Op geen enkele manier een politiek akkoord sluiten met de NVA
De partij van de Dehaene zit in de regering met de NVA, in talloze lokale besturen en hij stond zelf op 1 lijst met de NVA
Groen! was ook niet betrokken bij de beslissing rond het langer openhouden van de kerncentrales, zit Groen! nu in een cordon?

Citaat:
Ga ergens anders trollen, uw tussenkomsten zijn irritant en inhoudsloos

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Mogen we ook vragen waarom u dat logisch vindt ? Aan Franstalige kant lijkt gans het politieke firmament betrokken te worden bij die onderhandelingen, inclusief het FDF. Terwijl aan Vlaamse kant N-VA, LDD en VB niet betrokken worden. Er wordt dus een belangrijk deel van de Vlaamse kiezer buitenspel gezet en daardoor lijkt het een herhaling te worden van hoe de huidige Belgische regering tegenwoordig werkt en waar de meerderheid van de Vlaamse volksvertegenwoordigers buitenspel werd gezet. Het democratisch deficit lijkt hierdoor in België alleen maar uit te breiden.
Mja eig is het niet logisch
Het VB wil alleen onderhandelen over de boedelscheiding dus die sluiten zichzelf uit, LDD tja als die meedoen liggen die zelf uit elkaar, dat NVA niet meedoet vind ik ergens ook onlogisch maar het lijkt me zeer moeilijk om ermee een akkoord te sluiten. Dat het FDF meedoet is inderdaad niet consequent maar het ligt natuurlijk aan de politieke situatie (zij zitten wel in de regering maar zullen er wsl snel uitliggen)

Laatst gewijzigd door toccata : 10 april 2010 om 12:12.
toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 12:24   #12
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja eig is het niet logisch
Het VB wil alleen onderhandelen over de boedelscheiding dus die sluiten zichzelf uit, LDD tja als die meedoen liggen die zelf uit elkaar, dat NVA niet meedoet vind ik ergens ook onlogisch maar het lijkt me zeer moeilijk om ermee een akkoord te sluiten. Dat het FDF meedoet is inderdaad niet consequent maar het ligt natuurlijk aan de politieke situatie (zij zitten wel in de regering maar zullen er wsl snel uitliggen)
Dat het FDF niet zou meedoen aan de onderhandelingen, zou uiteindelijk niets anders zijn dan uiterlijk vertoon om de Vlamingen te paaien. Iedereen die de communautaire politiek een beetje volgt weet immers dat de standpunten van Reynders en de MR in deze zaak geen duimbreed verschillen van die van Maingain.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 12:30   #13
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat lees ik vandaag in De Standaard ?

Dat den dikke veel praat achter de schermen.
Dat hij nooit praat met het Belang, dat weten we al. Kordon niewaar.
Maar hij praat blijkbaar ook niet met de NVA. Niet één keer.

Blijkbaar denkt hij van het te kunnen oplossen zonder de NVA?

Wat moeten we daar uit besluiten ?

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=7A2OMKH5

stukje tekst waarover het gaat:
(voor wie het wil tsjekken: het is een paragraaf een beetje onder te titel "de asbak en de auto")
Alléé, de frank is dus eindelijk gevallen. N-VA was juist goed voor de stemmen in 2007, nadien heeft het ACW de macht gegrepen binnen CD&V en dan was N-VA een hinderpaal. Het officieuze België - vakbonden, mutualiteiten, ... - hebben er geen belang bij dat er te veel verandert en wie te veel wil veranderen is hinderlijk.

Het lijkt me ook geen toeval dat ze net nu Bourgeois in zijn privé willen treffen. Alsof dat zomaar ontstaat.

Ik herinner me De Wever nog op het debat met Van Overmeire in Gent (op zijn ronde door Vlaanderen) als die zei dat het Vlaams Belang zichzelf opsloot in het cordon. Misschien kan De Wever nu eens denken hoe hij uit dat van hemzelve zal komen. Want: als de N-VA te sterk wordt, eindigt die partij hoe dan ook in een cordon.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 12:30   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Wat er ook gebeurt, Dehaene verliest altijd, N-VA wint altijd. Hij heeft nog goede postjes in bestuursraden, dus zo erg zal dat niet zijn voor hem.

Wat ik wel redelijk opvallend vind is dat hij wel met groenen en ecolo gaat spreken, die net toevallig recent hun (heel Belgicistische) visie op de staatshervorming openbaar maakten (inclusief pleidooi voor een federale kieskring). SP.A is dan weer opvallend stil.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 12:31   #15
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ga jij de stemmen eens tellen van de BUB?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 12:31   #16
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Alsof hij het standpunt van de andere partijen niet kent....
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 12:42   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op geen enkele manier een politiek akkoord sluiten met de NVA
De partij van de Dehaene zit in de regering met de NVA, in talloze lokale besturen en hij stond zelf op 1 lijst met de NVA
Groen! was ook niet betrokken bij de beslissing rond het langer openhouden van de kerncentrales, zit Groen! nu in een cordon?

...
Ook hier bewijs je weer dat het B. model niet marsjeert, niet kan marsjeren en nooit zal kunnen marsjeren.

Den dikke, als Laekense bemiddelaar, behoort niet tot een partij.
Een bemiddelaar, verkenner, fasilatator ... aangeduid volgens de B-(non)prinsipes zou politiek neutraal moeten zijn, zich althans neutraal opstellen.

Aan de hand van de toegegeven of uitgelekte kontakten, mag men veronderstellen dat den dikke een zeer breed front van steun opzoekt; zelfs de groenen en de Vlaamse sossen mogen hun knikkers laten zien.

(Nu moet ge niet denken dat ik hier kwaad voor ben. Ik zou liefst zien dat den dikke mislukt - en daar ziet het er dik naar uit -, en dat bhv droog gestemd wordt in de kamer.
Of misschien nog beter: den dikke mislukt; bhv geraakt niet gestemd; men poogt noodgedwongen onwettige verkiezingen te organizeren, maar dat geraakt zo in de soep, dat uiteindelijk veel meer gesplitst geraakt dan bhv alleen.)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 10 april 2010 om 12:42.
Oud 10 april 2010, 13:50   #18
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Alléé, de frank is dus eindelijk gevallen. N-VA was juist goed voor de stemmen in 2007, nadien heeft het ACW de macht gegrepen binnen CD&V en dan was N-VA een hinderpaal. Het officieuze België - vakbonden, mutualiteiten, ... - hebben er geen belang bij dat er te veel verandert en wie te veel wil veranderen is hinderlijk.

Het lijkt me ook geen toeval dat ze net nu Bourgeois in zijn privé willen treffen. Alsof dat zomaar ontstaat.

Ik herinner me De Wever nog op het debat met Van Overmeire in Gent (op zijn ronde door Vlaanderen) als die zei dat het Vlaams Belang zichzelf opsloot in het cordon. Misschien kan De Wever nu eens denken hoe hij uit dat van hemzelve zal komen. Want: als de N-VA te sterk wordt, eindigt die partij hoe dan ook in een cordon.
Vergelijk jij nu hier de doorbraak van het VB in 1992 met de doorbraak van de NVA in 2007 ? Om het met een boutade te zeggen , in de politiek is een week heel lang, laat staan 15 jaar.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 13:58   #19
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hahahahahahahahahahahahahahaha
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 15:06   #20
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
hahahahahahahahahahahahahahaha
Het doet me plezier dat zelfs U ook eens kan lachen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be