Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2011, 09:32   #1
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard Mein Kampf wordt publiek domein

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111006_197

Vanaf 2016 wordt 'Mein Kampf', het beruchte boek van Adolf Hitler waarin hij zijn nazi-ideeën en rassenhaat ventileert, publiek domein. (...)Op 1 januari 2016 wordt 'Mein Kampf' publiek domein, omdat de auteur van het werk dan (iets meer dan) zeventig jaar dood zal zijn.

-----------------

Kijk, dit wist ik niet. Dat iemand 70 jaar dood moet zijn, wil ik zeggen. Ik heb gezien dat het boek diverse keren gepubliceerd is en verspreid, o.a. ook in bibliotheken. Ik heb het ook al eens ontleend, maar raak niet voorbij het eerste hoofdstuk wegens te saai.

Ik vraag me af waar de royalties van dit werk naartoe gaan, tot 2016 dus... Het zou maar cynisch zijn moest dit naar de familie van Hitler gaan, gezien de impact die dit werk heeft gehad op de mensheid.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 10:01   #2
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik vraag me af waar de royalties van dit werk naartoe gaan, tot 2016 dus... Het zou maar cynisch zijn moest dit naar de familie van Hitler gaan, gezien de impact die dit werk heeft gehad op de mensheid.
Luierik, je had dat kunnen opzoeken op Google (of een andere zoekmachine naar keuze)*!

De Beierse staat heeft de rechten van Mein Kampf overgenomen, en het uitgeven van het boek is dus een auteursrechtenschending.

De Nederlandse staat heeft de auteursrechten van de vertaling opgeëist, en om de term censuur te vermijden bestraffen zij de verkoop ervan vaak als een auteursrechtenschending. In 2015 vervalt dit auteursrecht.

Een heel aantal vertalingen zijn in het publieke domein.

*: Ik en mijn medewerkers worden niet openlijk gesteund door the Google Corporation.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 10:46   #3
eno2
Banneling

Standaard

Auteursrechten zijn in de VS opgetrokken tot 100 jaar
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 12:47   #4
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Luierik, je had dat kunnen opzoeken op Google (of een andere zoekmachine naar keuze)*!
Er is altijd wel iemand die er intrapt en vertelt wat je wil weten.

Citaat:
De Beierse staat heeft de rechten van Mein Kampf overgenomen, en het uitgeven van het boek is dus een auteursrechtenschending.
Bij deze dus, dank u.
Oud 7 oktober 2011, 12:50   #5
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Wat doet Beieren met dat geld? Ik hoop dat dit gebruikt word voor goede doelen en niet om de begroting wat op te smukken.
Oud 7 oktober 2011, 12:50   #6
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vanaf 2016 wordt 'Mein Kampf', het beruchte boek van Adolf Hitler waarin hij zijn nazi-ideeën en rassenhaat ventileert, publiek domein. (...)Op 1 januari 2016 wordt 'Mein Kampf' publiek domein, omdat de auteur van het werk dan (iets meer dan) zeventig jaar dood zal zijn.

-----------------

Kijk, dit wist ik niet. Dat iemand 70 jaar dood moet zijn, wil ik zeggen. Ik heb gezien dat het boek diverse keren gepubliceerd is en verspreid, o.a. ook in bibliotheken. Ik heb het ook al eens ontleend, maar raak niet voorbij het eerste hoofdstuk wegens te saai.

De auteursrechten schijnen eigendom te zijn van Bundesland Bayern, las ik.
Vroeger was die termijn maar 50 jaar, nu 70.

Laatst gewijzigd door filosoof : 7 oktober 2011 om 12:54.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 12:51   #7
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat doet Beieren met dat geld? Ik hoop dat dit gebruikt word voor goede doelen en niet om de begroting wat op te smukken.
Er is geen geld, zover ik weet. Ze gebruiken de auteursrechten om publicatie van het boek te vermijden.
Oud 7 oktober 2011, 12:52   #8
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Nederlandse staat heeft de auteursrechten van de vertaling opgeëist, en om de term censuur te vermijden bestraffen zij de verkoop ervan vaak als een auteursrechtenschending. In 2015 vervalt dit auteursrecht.

Een heel aantal vertalingen zijn in het publieke domein.

*: Ik en mijn medewerkers worden niet openlijk gesteund door the Google Corporation.
sorry, ik zag niet dat jij al geantwoord had.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 12:59   #9
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Vroeger was die termijn maar 50 jaar, nu 70.
Thanks Disney!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
sorry, ik zag niet dat jij al geantwoord had.
Sniks, filo.
Oud 7 oktober 2011, 13:50   #10
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

-----------------

Zoals in eerdere posts hier al is gezegd, gebruiken overheden dit auteursrecht juist om te voorkomen dat het boek opnieuw uitgebracht wordt, als een soort verkapte vorm van censuur.
Daarom vind ik de vraag waar de eventuele royalties van dit prutswerk naartoe gaan, veel minder interessant dan de vraag hoe overheden na 2016 eventueel herdrukken gaan proberen tegen te werken of te vermijden.
Oud 7 oktober 2011, 14:49   #11
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen geld, zover ik weet. Ze gebruiken de auteursrechten om publicatie van het boek te vermijden.

Grappige realiteit
Oud 7 oktober 2011, 14:51   #12
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Zoals in eerdere posts hier al is gezegd, gebruiken overheden dit auteursrecht juist om te voorkomen dat het boek opnieuw uitgebracht wordt, als een soort verkapte vorm van censuur.
Daarom vind ik de vraag waar de eventuele royalties van dit prutswerk naartoe gaan, veel minder interessant dan de vraag hoe overheden na 2016 eventueel herdrukken gaan proberen tegen te werken of te vermijden.
Heel simpel: dat zal niet meer lukken dan.

Het boek is zelf zijn beste vijand: het is erg saai en onsamenhangend (toch het eerste hoofdstuk ).
Oud 7 oktober 2011, 15:13   #13
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:

Grappige realiteit
Censuur klinkt zo vies, vandaar.
Citaat:
Het boek is zelf zijn beste vijand: het is erg saai en onsamenhangend (toch het eerste hoofdstuk ).
Inderdaad.

Het helpt ook niet dat de versies die hier beschikbaar zijn zo'n slappe kaft hebben, en dus moeilijk leesbaar zijn.
Oud 7 oktober 2011, 15:39   #14
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar heb je volkomen gelijk in. Ik heb me, na zeker drie mislukte pogingen, wegens saaiheid inderdaad, uiteindelijk dan toch nog door heel dat prutswerk geworsteld.
Toch was het ergens wel interessant, met name om enig inzicht in de principes achter, en de toepassing van totalitarisme te krijgen, en omdat ik er veel in herkende van wat ik al in de koran, een ander handboek in totalitarisme, had gelezen.
Oud 7 oktober 2011, 15:42   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Waarom zouden ze dat doen? Waarom mag dat boek niet gelezen worden?
Oud 7 oktober 2011, 15:52   #16
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben er ook ooit aan begonnen maar heb hooguit 2 bladzijden gelezen.
Oud 7 oktober 2011, 15:54   #17
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Censuur klinkt zo vies, vandaar.
Inderdaad.

Het helpt ook niet dat de versies die hier beschikbaar zijn zo'n slappe kaft hebben, en dus moeilijk leesbaar zijn.
Graag één van de eerste uitgaven met mooie stijve kaft? Mijn vader had een exemplaar meegepikt na zijn 5 jaren krijgsgevangenschap. Ik vraag me af wat we er mee moeten doen. Verbranden? Verkopen als rariteit? Zou het ooit iets waard zijn als antikiteit?
Oud 7 oktober 2011, 16:07   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

-----------------

Het boek 'Mein Kampf' mocht jarenlang niet worden aangekocht en zeker niet worden uitgeleend door biblioteken.

Denk eerst eens na waarom dit nu wel mag. Fijn toch, behalve voor wie destijds het privilege had op verboden lectuur.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 16:09   #19
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het boek 'Mein Kampf' mocht jarenlang niet worden aangekocht en zeker niet worden uitgeleend door biblioteken.

Denk eerst eens na waarom dit nu wel mag. Fijn toch, behalve voor wie destijds het privilege had op verboden lectuur.
Wat op zich een democratie onwaardig is. Alsge die boek leest, ziet ge zo dat de mens niet goed wijs was.
Oud 7 oktober 2011, 16:15   #20
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Graag één van de eerste uitgaven met mooie stijve kaft? Mijn vader had een exemplaar meegepikt na zijn 5 jaren krijgsgevangenschap. Ik vraag me af wat we er mee moeten doen. Verbranden? Verkopen als rariteit? Zou het ooit iets waard zijn als antikiteit?
Ik zou geen nee zeggen.

Voor alle duidelijkheid betekent dat niet dat ik wat erin sta steun. Ik heb hier een heel aantal foldertjes van extreem-rechts, extreem-rechts en alles er tussenin. Ik heb de pdf-versie van het manifest van Breivik op enkele USB-sticks staan. Ik vind het interessant om zulke dingen bij te houden, en om te weten waar de personen/partijen in kwestie voor staan. En als historicus-in-wording kan een goede uitgave van Mein Kampf nog eens van pas komen.

Als het niet verboden was zou ik zelfs revisionistische documenten doorlezen en opslagen. Ik wil weten wat hen drijft, hoe ze redeneren, ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be