Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2010, 16:04   #1
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard Hoofddoekjes op school - vervolg.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100424_026

Citaat:
BRUSSEL - Een honderdtal mensen heeft zaterdagvoormiddag betoogd aan de Brusselse Beurs om een verbod te eisen op alle religieuze symbolen in het officieel onderwijs. De manifestatie ging uit van de verenigingen 'Ni putes, ni soumises', 'Karima insoumise et dévoilée' en het 'Réseau d'Action Pour la Promotion d'Etat Laïque'. Volgens de betogers moeten alle religieuze symbolen in het officieel onderwijs verboden worden omdat die de gelijkheid van de leerlingen en de laïciteit van het onderwijs in de weg staan.
De betoging kwam er omdat de gemoederen in het Franstalig onderwijs verhit geraakt zijn nadat een lerares gesluierd voor de klas was verschenen. De verenigingen willen dat het schooljaar 2010 in alle rust kan beginnen en eisen daarom snel een wetgevend initiatief van de minister van Onderwijs van de Franstalige Gemeenschap.

'De neutraliteit van het officieel onderwijs valt niet te rijmen met leraars die openlijk tekenen van hun geloofsovertuiging dragen', zegt een manifestante. 'De school mag geen slagveld worden van religieuze overtuigingen.'

Waarom "vervolg"? Misschien omdat onze islam-missionarissen toch van geen ophouden weten tot ze denken dat ze hun zin gekregen hebben...
Dit artikel werpt het zoveelste licht op deze oervervelende zaak waar maar geen einde aan komt...
Diegenen die zich zogezegd bijven afvragen "wat het nut is van een verbod op die hoofddoekjes" vinden hier wellicht een antwoord?
Ik voeg er meteen aan toe dat ik me daar niet de minste illusies over maak: zolang ze niet al hun grilletjes en willetjes krijgen zullen deze lieden daar verder over bezig zijn... maar dat kan en mag geen reden zijn om er aan toe te geven!
Het zou ons trouwens geen halve stap verder brengen want zo goed als zeker beginnen ze dan meteen over iets anders waar wij ons maar moeten aan aanpassen... tot aan de islamstaat.

Laatst gewijzigd door andev : 24 april 2010 om 16:06.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 16:59   #2
Wisord
Banneling

Standaard

Laatst gewijzigd door Wisord : 24 april 2010 om 17:00.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 17:04   #3
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Persoonlijk stoort een hoofddoek me niet, tenzij het op het lager onderwijs is. Kleine meisjes horen geen religieuze symbolen te dragen naar mijn mening. Waarom? Jonge mensen zijn zéér beïnvloedbaar en minder in staat eigen beslissingen te nemen. Zij zouden meteen zwichten onder de groepsdruk en het zou het dragen van een bepaald kledingsstuk allesbehalve vrijwillig maken.
Ook in het vroege middelbare onderwijs ben ik tegen de hoofddoek. Volgens mij is het toestaan vanaf het 3de middelbaar de gezondste beslissing of misschien pas vanaf het 5de.
In het volwassenenonderwijs heb ik uiteraard hélemaal geen bezwaar tegen vrouwen die een hoofddoek wensen te dragen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 april 2010 om 17:14.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 17:29   #4
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Persoonlijk stoort een hoofddoek me niet, tenzij het op het lager onderwijs is. Kleine meisjes horen geen religieuze symbolen te dragen naar mijn mening. Waarom? Jonge mensen zijn zéér beïnvloedbaar en minder in staat eigen beslissingen te nemen. Zij zouden meteen zwichten onder de groepsdruk en het zou het dragen van een bepaald kledingsstuk allesbehalve vrijwillig maken.
Ook in het vroege middelbare onderwijs ben ik tegen de hoofddoek. Volgens mij is het toestaan vanaf het 3de middelbaar de gezondste beslissing of misschien pas vanaf het 5de.
In het volwassenenonderwijs heb ik uiteraard hélemaal geen bezwaar tegen vrouwen die een hoofddoek wensen te dragen.
De geschiedenis leert ons dat vooral dictaturen zeer gericht omgingen met de jeugd.
(kijk naar de Islam, Duitsland in jaren '30 enz. enz.)

Een democratie? Bekijk het maar eens.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 17:38   #5
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht

en uw punt is?
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 17:41   #6
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore Bekijk bericht
en uw punt is?

Het is een eindeloze discusie , het hoofddoekverbod is een pestwet niet meer niet minder .

Belachelijk je kan evengoed lang haar bij mannen verbieden.
Oud 24 april 2010, 18:11   #7
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
De geschiedenis leert ons dat vooral dictaturen zeer gericht omgingen met de jeugd.
(kijk naar de Islam, Duitsland in jaren '30 enz. enz.)

Een democratie? Bekijk het maar eens.
Mijn probleem met veel moslimdenkers is hun obsessie met de 'nieuwe djahilija' of 'nieuwe onwetenheid' waarin ze menen te verkeren, en hoe zeer ze gescheiden leven van de Sjari'a die volgens hen Gods wetten uitmaken. Het leven onder feilbare 'menselijke wetten' is wat ondraagbaar is voor sommigen. De invloeden van mensen als Sayyid Qoetb, Ali Sjari'ati en Sayyid al-Mawdoedi zijn nog steeds invloedrijk en daarom gevaarlijk te noemen.
Ook een veel gebruikte truuk (waar Christenen ook wel wat van kunnen; maar laten we niet relativeren en het daarmede opeens goedkeuren/vergeven) is hun eigen geloofsysteem opstellen als 'onderdrukt', omdat het naleven van hun eigen draconische regels onmogelijk wordt gemaakt. Door dit te propageren trekken ze veel wanhopige mensen aan, of intimideren ze anderen hun ideeën te volgen.

De hoofddoek is een kledingscode, een symbool van de Islam, maar ik zie niet in hoe het hoofddoek op alle terreinen verbieden de invloed van bovenstaande radicale denkers zou kunnen veranderen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 april 2010 om 18:21.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 18:42   #8
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Ook ik heb er geen probleem mee dat hoofddoeken gedragen worden. Al is het om geloofsovertuiging of louter hoofddeksel, maakt niet uit. Maar wanneer een instelling (bijvoorbeeld een school) hoofddoeken niet tolereert mag dat geen drijfveer tot provocatie zijn.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 18:57   #9
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Ook ik heb er geen probleem mee dat hoofddoeken gedragen worden. Al is het om geloofsovertuiging of louter hoofddeksel, maakt niet uit. Maar wanneer een instelling (bijvoorbeeld een school) hoofddoeken niet tolereert mag dat geen drijfveer tot provocatie zijn.

Ik als vrijzinnige tolereer ook geen katholieke scholen , er moet godsdienstvrijheid zijn .
Oud 24 april 2010, 19:05   #10
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik als vrijzinnige tolereer ook geen katholieke scholen , er moet godsdienstvrijheid zijn .
Niets belet de moslims moslimscholen op te richten.

Ze moeten wel de eindtermen halen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 19:09   #11
Zyklon B
Banneling

Standaard

Ik draag een bandana wanneer ik dat wil. Dit komt er mooi niet door.
Zyklon B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 19:57   #12
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100424_026

Waarom "vervolg"? Misschien omdat onze islam-missionarissen toch van geen ophouden weten tot ze denken dat ze hun zin gekregen hebben...
Dit artikel werpt het zoveelste licht op deze oervervelende zaak waar maar geen einde aan komt...
Diegenen die zich zogezegd bijven afvragen "wat het nut is van een verbod op die hoofddoekjes" vinden hier wellicht een antwoord?
Ik voeg er meteen aan toe dat ik me daar niet de minste illusies over maak: zolang ze niet al hun grilletjes en willetjes krijgen zullen deze lieden daar verder over bezig zijn... maar dat kan en mag geen reden zijn om er aan toe te geven!
Het zou ons trouwens geen halve stap verder brengen want zo goed als zeker beginnen ze dan meteen over iets anders waar wij ons maar moeten aan aanpassen... tot aan de islamstaat.
Neen; ik vind het antwoord op "wat het nut is van een verbod op die hoofddoekjes" niet.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 20:06   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een eindeloze discusie , het hoofddoekverbod is een pestwet niet meer niet minder .

Belachelijk je kan evengoed lang haar bij mannen verbieden.
Pesten?

Toch maar alleen omdat we ze graag zien.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 20:34   #14
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een eindeloze discusie , het hoofddoekverbod is een pestwet niet meer niet minder .[...].
Laat ik je nu vertellen dat het heel wat meer is. Het is een vreselijk wrede wet.
De hoofddoek is nodig om later na de dood in de hemel te komen. Zonder komt men in de hel, een plek waar voortdurend grove schendingen van de mensenrechten normaal zijn.
Die hoofddoek-wet maakt dus het leven van Muzelvrouwtjes in deze streken onmogelijk. Want het alternatief: "in het eeuwige hellevuur" zullen ze niet kiezen.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 20:35   #15
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
we kunnen er maar deugd van hebben
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 22:19   #16
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Niets belet de moslims moslimscholen op te richten.

Ze moeten wel de eindtermen halen.

Neemt dat het probleem weg dat het katholiek onderwijs nog steeds zijn deuren sluit voor vrijziningen , onderwijs voor iedereen ? En dan gaan ze zeveren over hoofddeksels ??? Bende zeveraars eerste klas...
Oud 25 april 2010, 00:06   #17
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Als we nu eens niet ingingen op al deze provocaties van hersenloze rechtse idioten?
viaSanctus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2010, 00:17   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door viaSanctus Bekijk bericht
Als we nu eens niet ingingen op al deze provocaties van hersenloze rechtse idioten?
Als volledig links nu eens wegbleef van politics.be?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2010, 01:11   #19
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als volledig links nu eens wegbleef van politics.be?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2010, 08:11   #20
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Iemand met kanker tussen het rijtje van de kopvoddenshow zetten... hoe lager kunnen jullie nog vallen met jullie verrijkers-strontboel???
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be