![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
lees het volledige artikel in demorgen.be http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Mi...r-groter.dhtml De vooruitgaande mens genereert ook negatieve aspecten van ongeziene formaat. De enorme milieuvervuiling dat omzich heen grijpt, overal en zeer ingrijpend. bv wat nu gebeurd in de Golf van Mexico, maar ook elders zoals de onomkeerbare vergiftiging van Chinese gronden en wateren, het drogen van het midden-oosten door menselijk ingrijpen... primitieve maatschappij, primitieve problemen, geavanceerde maatschappij, geavanceerde problemen... doet de mens het zichzelf aan? De uitdagingen van nu zijn zo complex en verdienen echt "ingenieuziteit" om ze op te lossen. Met "ingenieuziteit" bedoel ik niet wiskunde of wetenschappen maar het vermogen van de mensen om te beseffen en te veranderen. Net bij dat laatste loopt het spaak. De mens is precies niet in staat om de problemen bij de fundamenten aan te pakken, en dan grijpen ze maar naar de wetenschappen en techniek om opsmuk-operaties door te voeren. Maar de moderniteit en de geavanceerdheid zit niet hierin, het zit niet in de wetenschappen en de techniek. Het zit wel in de aard van de mensen. Een mens dat verantwoordelijk is. Nu is de mens zelf-destructief. Gaat de mens zichzelf de verdoemenis in rijden met de wetenschappen en techniek dat onbeheersbaar begint te worden? Ik bedoel maar, bv die 3 klovendam in China. Waw, echt een knap staaltje van menselijk kunnen en techniek. Maar is de mens werkelijk in staat om eventuele problemen dat eruit kan voortkomen ook echt aan te pakken? Wat als bv. die dam doorbreekt? miljoenen mensen zullen weggevaagd worden. En wat met de meer subtiele en over tijd gerekte gevolgen zoals voor de natuur en menselijke ecologie. Kan de mens dat ook aanpakken? In het artikel van demorgen hierboven lezen we dat BP bij zijn milieuaanvraag om te mogen boren, de gevaren en gevolgen geminimaliseerd had. "onmogelijk" is het woord dat ze letterlijk gebruikt hadden in hun aanvraag. Maar kijk nu wat er gebeurt... Laatst gewijzigd door styllo_ben : 1 mei 2010 om 10:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geen probleem hoor. Aarde herstelt zich en mensheid ook echter dit wordt een véél primitievere beschaving dan nu beperkt door hernieuwbare energie Laatst gewijzigd door Cdude : 1 mei 2010 om 11:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heel de wereld zou moeten gaan helpen om die lekken te dichten. Dit is iedereen zijn probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() waarschijnlijk wel ja, maar dit zal veel mensen tegen de borst stoten. als er problemen zijn, is het iedereen zijn probleem en moet iedereen meehelpen terwijl alles goed gaat en miljarden winsten gegenereerd werden door de oliebedrijven, deze winsten alleen maar tegoed kwamen aan de "bezitters" van die olie.
De winsten voor enkele private mensen, de problemen voor iedereen... Dezelfde hebben we ook gezien met de bankencrisis. De banksectr heeft jaar na jaar recordwinsten geboekt, maar toen het minder goed werd, moest de gemeenschap bijspringen met honderden en honderden miljarden dollars. ik vind dat wraakroepend. dit neemt natuurlijk niet weg dat nu met man en macht opgetreden moet worden om erger te voorkomen. Maar tegelijk moeten ook de almacht van de private markt in vraag stellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Partijlid
|
![]() Het allereerste dat ik dacht toen ik de eerste beelden zag een paar uur nadat het gebeurde was: "Waarom blussen ze die olie? Zou het niet veel slimmer zijn om die olie zo veel mogelijk te laten opbranden?"
2 dagen later lees ik dat men op het volgende idee is gekomen: "We gaan proberen om de olie in brand te steken." Snel denken is misschien niet voor iedereen weggelegd.
Ik hoor bij geen enkele partij. Wanneer ik ga stemmen, stem ik puur strategisch. Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 1 mei 2010 om 22:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wanneer gaan we dit begrijpen ? ( we = de gehele mensheid ) Als de laatste druppel water vervuild is ? De laatste boom omgehakt ? Als de hele wereld een smerige woestijn geworden is, met lucht die je niet meer kunt inademen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
dan mag mijn thread toch bestaan? Of ben jij zo een streng en intolerant regelneef? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is een onderwerp niet in te dijken, dan wordt er soms een speciaal subforum voor geoopend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() regelneef dus
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Ik regel niks. Ik heb nog niet eens deze dubbelthread gesignaleerd.
Bovendien moet deze thread naar milieu verplaatst worden, net als de mijne. Laatst gewijzigd door eno2 : 7 mei 2010 om 09:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() ok en wil je ook iets inhoudelijks vermelden?
ik bedoel, een gigantische ramp staat voor de deur en je maakt je druk om de plaats van mijn topic. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 8 mei 2010 om 04:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() Edit: dubbele post
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 8 mei 2010 om 04:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Neen, ik ga niet in op concurrentiêle dubbelthreads die eigenlijk verwijderd zouden moeten worden en die in een verkeerd subforum geplaatst zijn.
Laatst gewijzigd door eno2 : 8 mei 2010 om 09:37. |
![]() |
![]() |