Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2010, 10:23   #1
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard primitieve mensen, primitieve problemen, geavanceerde mensen, geavanceerde problemen

Citaat:
Olielek niet vijf keer groter, maar DERTIG keer groter

Elke dag 4 �* 5 miljoen liter olie in zee volgens profs - Noodtoestand in vier Amerikaanse statenDM update De ramp met het olieplatform Deepwater Horizon in de Golf van mexico blijft escaleren. Terwijl gisteren nog het al griezelige nieuws bekend werd dat er dagelijks niet 160.000 maar 800.000 liter ruwe olie in de zee stroomt, schatten Amerikaanse oceanografen na analyse van gegevens van de kustwacht en satellieten dat er dagelijks vier �* vijf miljoen liter olie lekt uit de drie gaten in de afgebroken boorpijp. Gaten die elke dag groter worden, en dus meer en meer lekken. Het zal nog minstens een maand duren voor die lekken gedicht kunnen worden.

lees het volledige artikel in demorgen.be

http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Mi...r-groter.dhtml

De vooruitgaande mens genereert ook negatieve aspecten van ongeziene formaat. De enorme milieuvervuiling dat omzich heen grijpt, overal en zeer ingrijpend. bv wat nu gebeurd in de Golf van Mexico, maar ook elders zoals de onomkeerbare vergiftiging van Chinese gronden en wateren, het drogen van het midden-oosten door menselijk ingrijpen...

primitieve maatschappij, primitieve problemen, geavanceerde maatschappij, geavanceerde problemen...

doet de mens het zichzelf aan?

De uitdagingen van nu zijn zo complex en verdienen echt "ingenieuziteit" om ze op te lossen. Met "ingenieuziteit" bedoel ik niet wiskunde of wetenschappen maar het vermogen van de mensen om te beseffen en te veranderen.

Net bij dat laatste loopt het spaak. De mens is precies niet in staat om de problemen bij de fundamenten aan te pakken, en dan grijpen ze maar naar de wetenschappen en techniek om opsmuk-operaties door te voeren.

Maar de moderniteit en de geavanceerdheid zit niet hierin, het zit niet in de wetenschappen en de techniek. Het zit wel in de aard van de mensen. Een mens dat verantwoordelijk is. Nu is de mens zelf-destructief.

Gaat de mens zichzelf de verdoemenis in rijden met de wetenschappen en techniek dat onbeheersbaar begint te worden?

Ik bedoel maar, bv die 3 klovendam in China. Waw, echt een knap staaltje van menselijk kunnen en techniek. Maar is de mens werkelijk in staat om eventuele problemen dat eruit kan voortkomen ook echt aan te pakken? Wat als bv. die dam doorbreekt? miljoenen mensen zullen weggevaagd worden. En wat met de meer subtiele en over tijd gerekte gevolgen zoals voor de natuur en menselijke ecologie. Kan de mens dat ook aanpakken?

In het artikel van demorgen hierboven lezen we dat BP bij zijn milieuaanvraag om te mogen boren, de gevaren en gevolgen geminimaliseerd had. "onmogelijk" is het woord dat ze letterlijk gebruikt hadden in hun aanvraag.

Maar kijk nu wat er gebeurt...

Laatst gewijzigd door styllo_ben : 1 mei 2010 om 10:23.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 10:29   #2
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht

De vooruitgaande mens genereert ook negatieve aspecten van ongeziene formaat. De enorme milieuvervuiling dat omzich heen grijpt, overal en zeer ingrijpend. bv wat nu gebeurd in de Golf van Mexico, maar ook elders zoals de onomkeerbare vergiftiging van Chinese gronden en wateren, het drogen van het midden-oosten door menselijk ingrijpen...

primitieve maatschappij, primitieve problemen, geavanceerde maatschappij, geavanceerde problemen...

De uitdagingen van nu zijn zo complex en verdienen echt "ingenieuziteit" om ze op te lossen. Met "ingenieuziteit" bedoel ik niet wiskunde of wetenschappen maar het vermogen van de mensen om te beseffen en te veranderen.

Net bij dat laatste loopt het spaak. De mens is precies niet in staat om de problemen bij de fundamenten aan te pakken, en dan grijpen ze maar naar de wetenschappen en techniek om opsmuk-operaties door te voeren.

Maar de moderniteit en de geavanceerdheid zit niet hierin, het zit niet in de wetenschappen en de techniek. Het zit wel in de aard van de mensen. Een mens dat verantwoordelijk is. Nu is de mens zelf-destructief.

Gaat de mens zichzelf de verdoemenis in rijden met de wetenschappen en techniek dat onbeheersbaar begint te worden?

Ik bedoel maar, bv die 3 klovendam in China. Waw, echt een knap staaltje van menselijk kunnen en techniek. Maar is de mens werkelijk in staat om eventuele problemen dat eruit kan voortkomen ook echt aan te pakken? Wat als bv. die dam doorbreekt? miljoenen mensen zullen weggevaagd worden. En wat met de meer subtiele en over tijd gerekte gevolgen zoals voor de natuur en menselijke ecologie. Kan de mens dat ook aanpakken?

In het artikel van demorgen hierboven lezen we dat BP bij zijn milieuaanvraag om te mogen boren, de gevaren en gevolgen geminimaliseerd had. "onmogelijk" is het woord dat ze letterlijk gebruikt hadden in hun aanvraag.

Wat zijn die "paar" miljoenen mensen als er miljarden kunnen verdiend worden?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 10:36   #3
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Wat zijn die "paar" miljoenen mensen als er miljarden kunnen verdiend worden?
wel als dat de essentie is van de mensheid, of de "raison d'etre", dan is de mens gedoemd te mislukken...
Oud 1 mei 2010, 10:59   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wel als dat de essentie is van de mensheid, of de "raison d'etre", dan is de mens gedoemd te mislukken...
Beter nog, de enige "raison d'etre" die er is bestaat enkel in uw brein.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 11:15   #5
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Hey, don't shoot the messenger. Just look around.
Geen probleem hoor. Aarde herstelt zich en mensheid ook echter dit wordt een véél primitievere beschaving dan nu beperkt door hernieuwbare energie

Laatst gewijzigd door Cdude : 1 mei 2010 om 11:15.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 14:58   #6
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:

Het lijkt wel of ze een soort " olie-slagader " geraakt hebben ?!! Wat indien men dit niet onder controle krijgt ? Dan is het niet " enkel " de Golf van Mexico die een " dead zone " word, maar de hele Oceaan !
Heel de wereld zou moeten gaan helpen om die lekken te dichten. Dit is iedereen zijn probleem.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 16:07   #7
styllo_ben
Minister-President

Standaard

waarschijnlijk wel ja, maar dit zal veel mensen tegen de borst stoten. als er problemen zijn, is het iedereen zijn probleem en moet iedereen meehelpen terwijl alles goed gaat en miljarden winsten gegenereerd werden door de oliebedrijven, deze winsten alleen maar tegoed kwamen aan de "bezitters" van die olie.

De winsten voor enkele private mensen, de problemen voor iedereen...

Dezelfde hebben we ook gezien met de bankencrisis. De banksectr heeft jaar na jaar recordwinsten geboekt, maar toen het minder goed werd, moest de gemeenschap bijspringen met honderden en honderden miljarden dollars.

ik vind dat wraakroepend.

dit neemt natuurlijk niet weg dat nu met man en macht opgetreden moet worden om erger te voorkomen. Maar tegelijk moeten ook de almacht van de private markt in vraag stellen.
Oud 1 mei 2010, 22:31   #8
Seppe Cools
Partijlid

Standaard

Het allereerste dat ik dacht toen ik de eerste beelden zag een paar uur nadat het gebeurde was: "Waarom blussen ze die olie? Zou het niet veel slimmer zijn om die olie zo veel mogelijk te laten opbranden?"

2 dagen later lees ik dat men op het volgende idee is gekomen: "We gaan proberen om de olie in brand te steken."

Snel denken is misschien niet voor iedereen weggelegd.

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 1 mei 2010 om 22:32.
Seppe Cools is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 23:20   #9
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
waarschijnlijk wel ja, maar dit zal veel mensen tegen de borst stoten. als er problemen zijn, is het iedereen zijn probleem en moet iedereen meehelpen terwijl alles goed gaat en miljarden winsten gegenereerd werden door de oliebedrijven, deze winsten alleen maar tegoed kwamen aan de "bezitters" van die olie.

De winsten voor enkele private mensen, de problemen voor iedereen...
Dezelfde hebben we ook gezien met de bankencrisis. De banksectr heeft jaar na jaar recordwinsten geboekt, maar toen het minder goed werd, moest de gemeenschap bijspringen met honderden en honderden miljarden dollars.

ik vind dat wraakroepend
.

dit neemt natuurlijk niet weg dat nu met man en macht opgetreden moet worden om erger te voorkomen. Maar tegelijk moeten ook de almacht van de private markt in vraag stellen.
Dik akkoord met dit alles. De wereld is veel te voornaam om in handen te laten van enkele waaghalzen die enkel in winst geïnterresseerd zijn.
Wanneer gaan we dit begrijpen ? ( we = de gehele mensheid ) Als de laatste druppel water vervuild is ? De laatste boom omgehakt ? Als de hele wereld een smerige woestijn geworden is, met lucht die je niet meer kunt inademen ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 08:58   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
primitieve mensen, primitieve problemen, geavanceerde mensen, geavanceerde problemen
Geavanceerde problemen, geavanceered oplossingen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 08:59   #11
eno2
Banneling

Standaard

Er was al een thread over het olielek

http://forum.politics.be/showthread.php?t=137999
Oud 3 mei 2010, 17:16   #12
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Geavanceerde problemen, geavanceered oplossingen.
mooi geprobeerd maar net dat laatste mis ik!

ik zie geen "geavanceerde" oplossingen. enkel opsmuk-operaties en "verminder-de-ergste-leed-oplossingen".

zoiets kunen we niet lang volhouden.
Oud 3 mei 2010, 17:19   #13
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Er was al een thread over het olielek

http://forum.politics.be/showthread.php?t=137999
ja maar die andere topic gaat over de die feit zelf gelijk een nieuwsbericht, terwijl ik hier die feiten aangrijp om een maatschappelijk debat te voeren.

dan mag mijn thread toch bestaan? Of ben jij zo een streng en intolerant regelneef?
Oud 4 mei 2010, 09:45   #14
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
ja maar die andere topic gaat over de die feit zelf gelijk een nieuwsbericht, terwijl ik hier die feiten aangrijp om een maatschappelijk debat te voeren.

dan mag mijn thread toch bestaan? Of ben jij zo een streng en intolerant regelneef?
Het is hier een goeie gewoonte op forum geen twee threads over hetzelfde onderwerp tegelijk te laten lopen.

Is een onderwerp niet in te dijken, dan wordt er soms een speciaal subforum voor geoopend.
Oud 4 mei 2010, 12:38   #15
styllo_ben
Minister-President

Standaard

regelneef dus
Oud 7 mei 2010, 09:58   #16
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
regelneef dus
Ik regel niks. Ik heb nog niet eens deze dubbelthread gesignaleerd.

Bovendien moet deze thread naar milieu verplaatst worden, net als de mijne.

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 mei 2010 om 09:59.
Oud 7 mei 2010, 12:10   #17
styllo_ben
Minister-President

Standaard

ok en wil je ook iets inhoudelijks vermelden?

ik bedoel, een gigantische ramp staat voor de deur en je maakt je druk om de plaats van mijn topic.
Oud 8 mei 2010, 04:27   #18
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dik akkoord met dit alles. De wereld is veel te voornaam om in handen te laten van enkele waaghalzen die enkel in winst geïnterresseerd zijn.
Wanneer gaan we dit begrijpen ? ( we = de gehele mensheid ) Als de laatste druppel water vervuild is ? De laatste boom omgehakt ? Als de hele wereld een smerige woestijn geworden is, met lucht die je niet meer kunt inademen ?
En dan nog.. sorry maar ik schat het bevattings vermogen of beter de wil van de doorsnee mens niet zo hoog meer in de laatste tijd.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 8 mei 2010 om 04:54.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 04:53   #19
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Edit: dubbele post
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 8 mei 2010 om 04:55.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 09:37   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
ok en wil je ook iets inhoudelijks vermelden?

.
Neen, ik ga niet in op concurrentiêle dubbelthreads die eigenlijk verwijderd zouden moeten worden en die in een verkeerd subforum geplaatst zijn.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 mei 2010 om 09:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be