Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 mei 2010, 10:41   #1
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard Wij eisen nota Dehaene te zien!

De CD&V wil de verkiezingen ingaan met de slogan "nooit opgeven". Ze spreken dan ook over onderhandelingen op basis van de nota Dehaene.

Als goede burger die net voor zijn kiesplicht staat (ondanks de ongrondwettigheid van de verkiezingen), vind ik het dan wel zeer opportuun dat we die nota te zien krijgen, maar die wordt angstvallig geheim gehouden.

Als de CD&V stemmen wil sprokkelen om te gaan onderhandelen, zouden we wel mogen weten waartoe de CD&V bereid is, in hoeverre ze weeral toegevingen gaan doen.

Daarom zou ik hier iedereen willen oproepen om op de website van CD&V, en langs mogelijk andere kanalen, zoals de kranten, aan de CD&V inzage te vragen. We willen wel weten of het nuttig is om voor hen te stemmen, nietwaar? Of mogen hun kiezers niets weten, en moeten die maar blindelings volgen wat de hoge heren (en dames) beslissen?

Openbaarheid van bestuur, ja, maar ook openbaarheid van wat ons te wachten staat als men voor een bepaalde partij gaat stemmen, of niet, zou wel aan de orde mogen zijn.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 18 mei 2010, 10:42   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Awel ja, dat is nog een goed gedacht. Trouwens, heeft Dehaene zelf niet opgegeven?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 18 mei 2010, 10:44   #3
Anna List
Banneling

Standaard

alsof ik dat lijstje nodig heb om te weten dat t voor mij onverteerbaar is
Anna List is offline  
Oud 18 mei 2010, 10:45   #4
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Ik steun dit initiatief voor de volle 100%.

Ik wil wel de nota Dehaene zien.
Ik weet al zeker dat er deze keer NIET instond: "quid NVA?"

Bij de volgende nota wel misschien? Dat zal dus van de kiezer afhangen.
Oud 18 mei 2010, 10:45   #5
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Dat is iets anders. Maar dan kan je tenminste je buren, marktbezoekers... dat pamflet onder hun neus duwen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 18 mei 2010, 10:47   #6
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Maar dit initiatief is ook niet bedoeld voor de slimmerikken hé Anna.
Die stemmen al dertig jaar VB en nu ook een paar jaar NVA.

Neen:
Het zijn de dommekloten van de tjeef, sos en blauwselventers die met hun neus op de feiten moeten worden gedrukt.

Laatst gewijzigd door Fieseler : 18 mei 2010 om 10:47.
Fieseler is offline  
Oud 18 mei 2010, 11:02   #7
EddyBal

Standaard

Voila, deze reactie achtergelaten op hun verkiezingswebsite, bij de voorstelling van de lijsten

Citaat:
De CD&V wil de verkiezingen ingaan met de slogan "nooit opgeven". Ze spreken dan ook over onderhandelingen op basis van de nota Dehaene.

Als goede burger die net voor zijn kiesplicht staat (ondanks de ongrondwettigheid van de verkiezingen), vind ik het dan wel zeer opportuun dat we die nota te zien krijgen, maar die wordt angstvallig geheim gehouden.

Als de CD&V stemmen wil sprokkelen om te gaan onderhandelen, zouden we wel mogen weten waartoe de CD&V bereid is, in hoeverre ze weeral toegevingen gaan doen.

Als U deze nota NIET bekend maakt, wil dat zeggen dat U bang bent om erdoor kiezers te verliezen. Wel, dan zouden die kiezers beter nu al de juiste gevolgtrekking maken...
ik weet natuurlijk niet hoelang die daar zal staan...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 18 mei 2010, 11:06   #8
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Enerzijds horen we bij Franstaligen dat er eigenlijk geen nota was. Op die manier kon hij ook niet uitlekken in de media.
Anderzijds werd de inhoud van de voorstellen door ondermeer Maingain in Marocco of Azurenkust al "inbuvable" genoemd.
Eric Van Rompuy wist in Knack van 28 april te vertellen dat voor de nota "de sleutel in Voeren" lag. Het grote probleem was in 1988 dat José Happart (PS), verkozen burgemeester van Voeren, weigerde Nederlands te spreken. De oplossing was toen dat de Limburgse gouverneur algemene voogdij kreeg en bevoegd werd voor de taalwetgeving. In tweede orde kan een paritair samengesteld comité van gouverneurs tussenbeide komen in zaken die buiten de taalwetgeving vallen. In ruil voor de splitsing van de kieskring BHV zou iets dergelijks kunnen worden overwogen voor enkele faciliteitengemeenten in de Vlaamse rand rond Brussel.

Dat zou volgens Van Rompuy in Knack nr 17 betekenen dat de gouverneur van Vlaams-Brabant daar bevoegd wordt voor de taalwetgeving. Dehaene heeft nooit overwogen om de voogdij over de faciliteitengemeenten weer federaal te maken en dergelijke voorstellen van Franstalige zijde konden alleen zonder Dehaene. Het taalstatuut van de faciliteitengemeenten zou worden behouden en de omzendbrief Peeters bleef van kracht. De Vlaamse regering bleef ook bevoegd voor de benoeming van de burgemeesters.

De zogenaamde Pacificatiewet bevestigde in 1988 al het bijzonder statuut van de faciliteitengemeenten en schreef voor dat burgemeesters er Nederlands moesten spreken. Dehaene was een van de architecten van die wet en Maingain vond het nodig om hem als "Vlaamse onderhandelaar" af te schieten en werd daarbij gevolgd door de andere Franstalige partijvoorzitters. Met de verkiezingen vervalt nu weer alles en is ook de druk bij de Franstalige partijen weg van het wetsvoorstel Herman Van Rompuy/Michel Doomst/Bart De Wever.

Laatst gewijzigd door Pol : 18 mei 2010 om 11:17.
Pol is offline  
Oud 18 mei 2010, 11:43   #9
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Bekijk bericht
Eric Van Rompuy wist in Knack van 28 april te vertellen dat voor de nota "de sleutel in Voeren" lag. Het grote probleem was in 1988 dat José Happart (PS), verkozen burgemeester van Voeren, weigerde Nederlands te spreken. De oplossing was toen dat de Limburgse gouverneur algemene voogdij kreeg en bevoegd werd voor de taalwetgeving. In tweede orde kan een paritair samengesteld comité van gouverneurs tussenbeide komen in zaken die buiten de taalwetgeving vallen. In ruil voor de splitsing van de kieskring BHV zou iets dergelijks kunnen worden overwogen voor enkele faciliteitengemeenten in de Vlaamse rand rond Brussel.
Hier bewandelt men wel een gevaarlijk pad: Voeren is bij Limburg gevoegd, en ik denk niet dat er veel Vlamingen graag zouden zien dat er gemeentes uit Vlaanderen zouden verloren gaan.

Het is eigenlijk onbegrijpelijk waar ze de arrogantie vandaan halen om meer eisen te stellen in de fasciliteitengemeentes, gezien de toestanden in bvb Komen.
EddyBal is offline  
Oud 18 mei 2010, 12:08   #10
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Hier bewandelt men wel een gevaarlijk pad: Voeren is bij Limburg gevoegd, en ik denk niet dat er veel Vlamingen graag zouden zien dat er gemeentes uit Vlaanderen zouden verloren gaan.

Het is eigenlijk onbegrijpelijk waar ze de arrogantie vandaan halen om meer eisen te stellen in de fasciliteitengemeentes, gezien de toestanden in bvb Komen.
dat wordt een hele grote corridor van gemeentes met onduidelijke voogdijoverheid ... zo kennen we de CVP weer !
Anna List is offline  
Oud 18 mei 2010, 17:05   #11
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ik zou eigenlijk ook wel eens die 'nota Dehaene' willen zien.

Mooi initiatief, Eddy.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 18 mei 2010, 17:11   #12
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Ik vind die arrogantie niet zo onbegrijpelijk (hebben wij het FDF ooit ánders weten handelen?).

Wat ik wél onbegrijpelijk vind, is de makke houding van zo veel Vlaamse politiekers tegenover dergelijke arrogantie.

Hoe lang moeten we nog wachten op een - desnoods als 'ludieke protest-actie' gepresenteerd - cordon sanitaire rond het FDF?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 18 mei 2010, 22:14   #13
ZVR
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat ik wél onbegrijpelijk vind, is de makke houding van zo veel Vlaamse politiekers tegenover dergelijke arrogantie.
Ik vind de makke houding van de Vlaamse politiekers niet zo onbegrijpelijk, het levert hen ministerposten op, en veel Vlamingen blijven toch voor hun traditionele partij stemmen, hoe slecht die het ook gedaan heeft in de regering.
Dat vind ik dan wel echt onbegrijpelijk: dat nu weer circa 35% van de Vlaamse bevolking voor CD&V en 0-VLD gaat stemmen. Waarom zouden die dat nu doen?
ZVR is offline  
Oud 18 mei 2010, 22:24   #14
born2bewild
Banneling

Standaard

zouden NVA/VB nu zelf niet slim genoeg zijn om die vraag op tafel te gooien tijdens de komende debatten?
born2bewild is offline  
Oud 18 mei 2010, 22:37   #15
neutron
Banneling

neutron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daarom zou ik hier iedereen willen oproepen om op de website van CD&V, en langs mogelijk andere kanalen, zoals de kranten, aan de CD&V inzage te vragen. We willen wel weten of het nuttig is om voor hen te stemmen, nietwaar? Of mogen hun kiezers niets weten, en moeten die maar blindelings volgen wat de hoge heren (en dames) beslissen?

Openbaarheid van bestuur, ja, maar ook openbaarheid van wat ons te wachten staat als men voor een bepaalde partij gaat stemmen, of niet, zou wel aan de orde mogen zijn.

Volledig akkoord met uw visie,
de bevolking heeft het recht om te weten welke voorstellen in de onderhandelingen werden vooropgesteld.

www.neutr-on.be
neutron is offline  
Oud 19 mei 2010, 01:42   #16
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Maar dit initiatief is ook niet bedoeld voor de slimmerikken hé Anna.
Die stemmen al dertig jaar VB en nu ook een paar jaar NVA.

Neen:
Het zijn de dommekloten van de tjeef, sos en blauwselventers die met hun neus op de feiten moeten worden gedrukt
.
Inderdaad,al diegenen die gewoontegetrouw hun stemmetje uitbrengen omdat zij het nooit anders hebben gedaan...
Hoe dikwijls ze ook gerold worden....
Svennies is offline  
Oud 19 mei 2010, 08:15   #17
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Die nota vrijgeven dat zou pas tactisch stom zijn van CD&V.
Als je het publiek en de media in deze laat mee discutieren is het kalf verdronken voordat het geboren wordt.
De nota van Leterme waarin de te realiseren punten m.b.t. de staatshervorming is ook nooit vrijgegeven.
speurneus is offline  
Oud 19 mei 2010, 08:22   #18
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZVR Bekijk bericht
Ik vind de makke houding van de Vlaamse politiekers niet zo onbegrijpelijk, het levert hen ministerposten op, en veel Vlamingen blijven toch voor hun traditionele partij stemmen, hoe slecht die het ook gedaan heeft in de regering.
Dat vind ik dan wel echt onbegrijpelijk: dat nu weer circa 35% van de Vlaamse bevolking voor CD&V en 0-VLD gaat stemmen. Waarom zouden die dat nu doen?
Omdat ze er bv. persoonlijk belang bij hebben dat die partijen aan de macht zijn (verzuiling). Ik heb in mijn familie ook zo'n paar mensen die op die manier vastgeklonken zijn aan de SP.a...

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 19 mei 2010 om 08:22.
Zwartengeel is offline  
Oud 19 mei 2010, 08:26   #19
Anna List
Banneling

Standaard

in GVA verklaart Torfs vandaag dat niet gewacht kan worden op een communautair akkoord voor regeringsvorming ...

CD&V zit daarmee op één lijn met FDF, wat Maingain meteen heel graag bevestigde in GVA ...

moet er nog zand zijn

bye bye staatshervorming met de CD&V dus ...
Anna List is offline  
Oud 19 mei 2010, 08:27   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
zouden NVA/VB nu zelf niet slim genoeg zijn om die vraag op tafel te gooien tijdens de komende debatten?
welke politicus geeft er in een debat nu het woord af met een vraag ?? dat zou ook nogal ne flater zijn ...
Anna List is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be