![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
|
Confederalisme lijkt de laatste weken wel het toverwoord. Vlaamse en Waalse politici gebruiken het slag om slinger, en ten onrechte. Want, confederalisme is niets anders dan een gemaskeerde splitsing. *
De Wever, De Croo, Dedecker, Moureaux, … en vele anderen verklaren zich akkoord met het confederalisme. Nochtans is confederalisme een staatsstructuur welke uitgaat van volledig soevereine regio’s, waarna ze in een internationaal verdrag onderhandelen om bepaalde bevoegdheden gezamenlijk uit te oefenen. Confederalisme veronderstelt onafhankelijkheid van de geconfedereerde Staten. Concreet wil dit zeggen dat confederalisten en separatisten hetzelfde doel voor ogen hebben : een onafhankelijk Vlaanderen. Enige minimaal verschil is dat de confederalisten ervan uitgaan dat de Belgische regio’s van voorheen zich onder mekaar akkoord verklaren om een verdrag tot stand te brengen, terwijl voor pure separatisten zelfs dat al teveel gevraagd is. Rudy Aernoudt, lijsttrekker van de PersonenPartij - PP - Parti Populaire (Franstalig kiescollege), verwerpt iedere vorm van confederalisme, en is er zeker van dat een ander België mogelijk is. « Ik behoor niet bij hen die geloven in de goede afloop van een Vlaams separatistisch avontuur”. Vlamingen en Walen moeten elkaar opnieuw leren kennen. Vlamingen kunnen stemmen op Walen en omgekeerd. Vandaag ben ik de uitzondering, maar ik hoop dat bij de volgende verkiezingen dit de regel zal zijn. Ik heb dan ook het geluk dat ik aan beide kanten van de taalgrens heb gewerkt en aan separatisme of steriele communautaire perikelen geen boodschap heb. Sedert haar voorstel voor een federale kieskring, werd de PP daarin gevolgd door andere politieke formaties, met op de eerste rij Ecolo en MR, Groen! en Open VLD. « Indien deze partijen consequent zouden zijn geweest ten aanzien van hun pleidooi voor een confederale kieskring, dan zouden nu tal van kandidaten van Groen! op lijsten van Ecolo hebben kunnen staan, of kandidaten van MR op deze van Open VLD, of omgekeerd. » vult Aernoudt aan. « In plaats van samen het menu te bereiden, blijft iedereen in de eigen keuken. In plaats van een bijna perfecte maaltijd wordt er een diner van geconfedereerden voorbereid. Dat ligt mij zwaar op de maag. Ik heb nog steeds het gevoel dat alle Belgen dezelfde schotels graag lusten, maar dat af en toe een andere kok aan de over moet staan » besluit de co-voorzitter van PP. PP is overigens de enige partij die aan de federale verkiezingen deelneemt met een federaal programma. Contact : Rudy Aernoudt, co-voorzitter PersonenPartij Bron: politics.be
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Minister
|
Rudy Aernoudt? Is dat niet die vent die door de partij die hij zelf had opgericht aan de deur werd gezet...? Niemand die hem ernstig neemt m.a.w.
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Aernoudt heeft er niks van begrepen.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
PersonenPartij?
parti populaire = "volks"partij toch?
|
|
|
|
#6 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#8 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wel grappig dat men het populisme aan de andere kant van de taalgrens herkent voor wat het is, om dan met veel enthousiasme het Vlaamse populisme aan te hangen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#9 |
|
Europees Commissaris
|
In binnen-& buitenlandse analyses over de problemen van België, staat nu vaak juist dat sinds het verder federaliseren van Belgie, dat dit nu juist (gemiddeld!) minder is geworden.
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 30 mei 2010 om 00:51. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Ik geloof eigenlijk sowieso al niet dat Walen en Vlamingen tijdens de unitaire periode wel veel contact met elkaar hadden. Zelfs in de 19e eeuw, toen de Vlaamse (en Waalse) natievorming nog in zijn kinderschoenen stond, liepen veel breuklijnen grotendeels langs de taalgrens.
|
|
|
|
|
|
#11 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
||
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Ja, ik zit hier te schuddebuiken.
|
|
|
#13 |
|
|
Populisme is een fijn woord. Zonder enige argumenten kan je daarmee een ideologische tegenstander de grond in boren.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
2
|
|
|
#16 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Vertel mij waar die mijnheer Aernoudt ook maar enig argument naar voorbrengt. Hij beweert tegen het confederalisme te zijn. Maar waar is hij dan zelf voor? Dat weet hij blijkbaar ook niet, en verbergt hij achter wat emotioneel gedoe. Alsof "mekaar beter leren kennen" na 180 jaar nog nodig zou zijn. Vandaar dat ik er bij blijf dat het hier om de Parti Populiste gaat. Ze appelleert alleen maar aan vage gevoelens van angst en misnoegen, zonder ook maar enige realistische oplossing naar voor te schuiven voor de echte problemen van dit on-land.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ben de eerste om het populisme aan te klagen van Vlaamse partijen die de pensioenen met 200€ per maand gaan optrekken zonder te zeggen hoe ze dat gaan financieren. Of beweren dat je de kerncentrales kunt stopzetten en er ondanks dat toch nog electriciteit zal blijven vloeien aan voor de normale mens betaalbare tarieven.
|
|
|
|