Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 mei 2010, 11:07   #1
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard Walen willen regionalisering Zaventem

Neen, u droomt niet. Soms hebben de Franstaligen ook heldere momenten: de beheerders van Liège Airport willen nl. dat de "Nationale" luchthaven van Zaventem reregionaliseerd wordt. Meer nog: het gehele luchtvaartbeleid zou naar de deelstaten moeten gaan.

Volgens hen bevoordeelt het 'nationale beleid' steeds de luchthaven van Zaventem, ten nadele van de regionale luchthavens van Luik en Charleroi. En daar hebben ze een punt.

Ik denk niet dat er veel Vlaamse politici tegen zullen zijn, om Zaventem volledig onder Vlaams bestuur te krijgen. In feite is het de logica zelve.

Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. Gezien de Vlaamse overheid Vlaanderen wat meer bekendheid in de wereld wil geven, kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport.

Of waarom niet Brussels Antwerp Airport. Dankzij het Diabolo-project ben je met de trein op minder dan 20 min. van de luchthaven in Antwerpen-Centraal, zonder langs de vieze Brusselse stations te moeten passeren. Dat is sneller dan van JFK naar Manhattan, of van Charles de Gaulle naar Parijs-centrum.

http://www.rtbf.be/info/economie/aer...aventem-221713

Laatst gewijzigd door Zeno! : 28 mei 2010 om 11:09.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 11:18   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Neen, u droomt niet. Soms hebben de Franstaligen ook heldere momenten: de beheerders van Liège Airport willen nl. dat de "Nationale" luchthaven van Zaventem reregionaliseerd wordt. Meer nog: het gehele luchtvaartbeleid zou naar de deelstaten moeten gaan.

Volgens hen bevoordeelt het 'nationale beleid' steeds de luchthaven van Zaventem, ten nadele van de regionale luchthavens van Luik en Charleroi. En daar hebben ze een punt.

Ik denk niet dat er veel Vlaamse politici tegen zullen zijn, om Zaventem volledig onder Vlaams bestuur te krijgen. In feite is het de logica zelve.

Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. Gezien de Vlaamse overheid Vlaanderen wat meer bekendheid in de wereld wil geven, kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport.

Of waarom niet Brussels Antwerp Airport. Dankzij het Diabolo-project ben je met de trein op minder dan 20 min. van de luchthaven in Antwerpen-Centraal, zonder langs de vieze Brusselse stations te moeten passeren. Dat is sneller dan van JFK naar Manhattan, of van Charles de Gaulle naar Parijs-centrum.

http://www.rtbf.be/info/economie/aer...aventem-221713
Precies wat ik hier al lange tijd zeg: wat de Franstaligen precies willen, is een 'federalisme �* la carte'. Wat voor hen voordelig uitkomt, zoals de wapenexport, de Francorchamps-wetgeving en nu het luchtvaartbeleid, mag gesplitst worden. Dingen waar ze meer kosten dan baten bij hebben, moeten echter federaal blijven.

Dat belooft dus nu al voor wanneer Vlaanderen ooit geld nodig zal hebben om de vergrijzing op te vangen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 28 mei 2010 om 11:26.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 11:29   #3
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 29.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. ..., kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport.

Of waarom niet Brussels Antwerp Airport.

Wat dacht u van Luchthaven Brussel? Of desnoods Airport Brussel (zonder s inderdaad).


Nog beter ware: Luchthaven Zuid Nederland
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 11:31   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Wat dacht u van Luchthaven Brussel? Of desnoods Airport Brussel (zonder s inderdaad).


Nog beter ware: Luchthaven Zuid Nederland
doe mij toch maar Airport Brussels-Flanders om de wereld rond te gaan
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 11:37   #5
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Gewoon Airport Brussels is internationaal ook voldoende. Wat heeft Antwerpen daarmee te maken? Nog even en je geeft zelf een aanzet tot uitbreiding van dat onzalige gewest.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 11:43   #6
Aldous
Burger
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 105
Standaard

Zodat niets Brussel nog tegenhoudt om Zaventem dood te knijpen met onredelijke geluidsnormen...?

Laat die luchthaven maar federaal.
Aldous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 11:50   #7
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aldous Bekijk bericht
Zodat niets Brussel nog tegenhoudt om Zaventem dood te knijpen met onredelijke geluidsnormen...?

Laat die luchthaven maar federaal.
Wie spreekt er hier over geluidsnormen (=milieuwetgeving)?

Trouwens, dat moet en zal binnenkort op Europees niveau geregeld worden.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 11:52   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 12:02   #9
Aldous
Burger
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 105
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wie spreekt er hier over geluidsnormen (=milieuwetgeving)?

Trouwens, dat moet en zal binnenkort op Europees niveau geregeld worden.
Nee, ik had het over de spreidingsplannen. Die zitten toch federaal?
Aldous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 12:26   #10
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Neen, u droomt niet. Soms hebben de Franstaligen ook heldere momenten: de beheerders van Liège Airport willen nl. dat de "Nationale" luchthaven van Zaventem reregionaliseerd wordt. Meer nog: het gehele luchtvaartbeleid zou naar de deelstaten moeten gaan.

Volgens hen bevoordeelt het 'nationale beleid' steeds de luchthaven van Zaventem, ten nadele van de regionale luchthavens van Luik en Charleroi. En daar hebben ze een punt.

Ik denk niet dat er veel Vlaamse politici tegen zullen zijn, om Zaventem volledig onder Vlaams bestuur te krijgen. In feite is het de logica zelve.

Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. Gezien de Vlaamse overheid Vlaanderen wat meer bekendheid in de wereld wil geven, kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport.

Of waarom niet Brussels Antwerp Airport. Dankzij het Diabolo-project ben je met de trein op minder dan 20 min. van de luchthaven in Antwerpen-Centraal, zonder langs de vieze Brusselse stations te moeten passeren. Dat is sneller dan van JFK naar Manhattan, of van Charles de Gaulle naar Parijs-centrum.

http://www.rtbf.be/info/economie/aer...aventem-221713
Zouden de Vlamingen nu ook compensaties krijgen? Bijvoorbeeld een aanhechting van een paar gemeenten van het Brussels gewest en/of het Waals gewest bij het Vlaams gewest in ruil voor de toepassing van deze Franstalige eis.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 28 mei 2010 om 12:26.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 12:40   #11
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Neen, u droomt niet. Soms hebben de Franstaligen ook heldere momenten: de beheerders van Liège Airport willen nl. dat de "Nationale" luchthaven van Zaventem reregionaliseerd wordt. Meer nog: het gehele luchtvaartbeleid zou naar de deelstaten moeten gaan.

Volgens hen bevoordeelt het 'nationale beleid' steeds de luchthaven van Zaventem, ten nadele van de regionale luchthavens van Luik en Charleroi. En daar hebben ze een punt.

Ik denk niet dat er veel Vlaamse politici tegen zullen zijn, om Zaventem volledig onder Vlaams bestuur te krijgen. In feite is het de logica zelve.

Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. Gezien de Vlaamse overheid Vlaanderen wat meer bekendheid in de wereld wil geven, kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport.

Of waarom niet Brussels Antwerp Airport. Dankzij het Diabolo-project ben je met de trein op minder dan 20 min. van de luchthaven in Antwerpen-Centraal, zonder langs de vieze Brusselse stations te moeten passeren. Dat is sneller dan van JFK naar Manhattan, of van Charles de Gaulle naar Parijs-centrum.

http://www.rtbf.be/info/economie/aer...aventem-221713
Is het 'ondermijnen' van Zaventem niet een ordinaire 'etat-Belgo-Flamand'-reflex?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 12:43   #12
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Wat dacht u van Luchthaven Brussel? Of desnoods Airport Brussel (zonder s inderdaad).

Nog beter ware: Luchthaven Zuid Nederland
Goed voorstel.

Dan noemen we die andere luchthaven "Luchthaven Noord-Nederland". De twee vlieghavens vormen een ideaal duo voor de functie van hoofdtoegang tot Europa. In deze Noordzeedelta kan dat wel eens van levensbelang zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 12:44   #13
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Precies wat ik hier al lange tijd zeg: wat de Franstaligen precies willen, is een 'federalisme �* la carte'. Wat voor hen voordelig uitkomt, zoals de wapenexport, de Francorchamps-wetgeving en nu het luchtvaartbeleid, mag gesplitst worden. Dingen waar ze meer kosten dan baten bij hebben, moeten echter federaal blijven.
"De Franstaligen" willen helemaal niets, het gaat hier over een Waalse regionale luchthaven die wil dat Zaventem het statuut van nationale luchthaven verliest zodat zij niet langer hoeven te concurreren met een luchthaven met nationaal statuut. Niet meer, niet minder.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 28 mei 2010 om 12:45.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 13:20   #14
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Goed voorstel.

Dan noemen we die andere luchthaven "Luchthaven Noord-Nederland". De twee vlieghavens vormen een ideaal duo voor de functie van hoofdtoegang tot Europa. In deze Noordzeedelta kan dat wel eens van levensbelang zijn.
*Breekt hoofd er naam voor Eindhoven Airport.*
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 13:29   #15
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
"De Franstaligen" willen helemaal niets, het gaat hier over een Waalse regionale luchthaven die wil dat Zaventem het statuut van nationale luchthaven verliest zodat zij niet langer hoeven te concurreren met een luchthaven met nationaal statuut. Niet meer, niet minder.
Een Waalse regionale luchthaven die Europees gezien zeer gunstig ligt. En bovendien arbeidsplaatsen kan opleveren in de wijde omtrek waartoe ook het zuiden van Limburg hoort.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 13:32   #16
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 29.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
*Breekt hoofd er naam voor Eindhoven Airport.*
Luchthaven Midden Nederland?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 14:31   #17
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Neen, u droomt niet. Soms hebben de Franstaligen ook heldere momenten: de beheerders van Liège Airport willen nl. dat de "Nationale" luchthaven van Zaventem reregionaliseerd wordt. Meer nog: het gehele luchtvaartbeleid zou naar de deelstaten moeten gaan.

Volgens hen bevoordeelt het 'nationale beleid' steeds de luchthaven van Zaventem, ten nadele van de regionale luchthavens van Luik en Charleroi. En daar hebben ze een punt.

Ik denk niet dat er veel Vlaamse politici tegen zullen zijn, om Zaventem volledig onder Vlaams bestuur te krijgen. In feite is het de logica zelve.

Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. Gezien de Vlaamse overheid Vlaanderen wat meer bekendheid in de wereld wil geven, kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport.

Of waarom niet Brussels Antwerp Airport. Dankzij het Diabolo-project ben je met de trein op minder dan 20 min. van de luchthaven in Antwerpen-Centraal, zonder langs de vieze Brusselse stations te moeten passeren. Dat is sneller dan van JFK naar Manhattan, of van Charles de Gaulle naar Parijs-centrum.

http://www.rtbf.be/info/economie/aer...aventem-221713
Waarom die luchthaven niet gewoon Zaventem noemen. Het was reeds erg genoeg dat er, onder druk van de Francofonie "Bruxelles Nationale" werd opgekleefd ("Parce-que 'Zaventem', ça sonne trop flamand!"). In andere landen wordt de luchthaven toch ook meestal een lokale naam gegeven. Waarom zou dit hier niet kunnen?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 14:45   #18
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waarom die luchthaven niet gewoon Zaventem noemen. Het was reeds erg genoeg dat er, onder druk van de Francofonie "Bruxelles Nationale" werd opgekleefd ("Parce-que 'Zaventem', ça sonne trop flamand!"). In andere landen wordt de luchthaven toch ook meestal een lokale naam gegeven. Waarom zou dit hier niet kunnen?
Maastricht-Aachen airport ligt in......Beek.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 15:58   #19
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waarom die luchthaven niet gewoon Zaventem noemen. Het was reeds erg genoeg dat er, onder druk van de Francofonie "Bruxelles Nationale" werd opgekleefd ("Parce-que 'Zaventem', ça sonne trop flamand!"). In andere landen wordt de luchthaven toch ook meestal een lokale naam gegeven. Waarom zou dit hier niet kunnen?
Je hebt een punt.

Het is inderdaad zo dat in de Franstalige media steeds wordt gesproken over "Bruxelles-National", terwijl het in Vlaanderen steevast "Zaventem" is...

Even los van de naam: het is voor Vlaandeen een GROTE troef (met het oog op toekomstige onderhandelingen met de Franstaligen) dat de grootste en belangrijkste luchthaven van dit land in Vlaanderen ligt.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 16:18   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Je hebt een punt.

Het is inderdaad zo dat in de Franstalige media steeds wordt gesproken over "Bruxelles-National", terwijl het in Vlaanderen steevast "Zaventem" is...

Even los van de naam: het is voor Vlaandeen een GROTE troef (met het oog op toekomstige onderhandelingen met de Franstaligen) dat de grootste en belangrijkste luchthaven van dit land in Vlaanderen ligt.
Het is helemaal geen troef, want Zaventem is in privé handen en niet meer van de overheid.

Het gaat er bij de Waalse luchthaven-beheerders enkel om de term Nationaal.

Eens Zaventem die titel kwijt is, kunnen zij ongehinderd werken met hun luchthavens, die nu steeds ondergeschikten zijn van de Nationale luchthaven en deze in grote en aantal vluchten niet mogen voorbijsteken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be