![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() http://hln.be/hln/nl/2661/Bedreigde-...e-VN-top.dhtml
Nieuws zoals dit vind ik werkelijk schandalig, gaat geld dan echt boven alles voor sommige mensen? Nu niet dat ik een fan ben van bijvoorbeeld haaien maar om ze dan maar uit te roeien...Er kunnen in de loop der tijd mogelijk nieuwe diersoorten bijkomen maar ik geloof niet dat dit de momentele afname in biodiversiteit kan compenseren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar in ieder geval is het een natuurlijke wetmatigheid dat soorten uitsterven. Dat is al miljoenen jaren bezig. En dat zal zo ook doorgaan tot het einde van de Aarde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() En aan dit tempo dood de mens zichzelf uit, een weinig wenselijk perspectief.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Niets is voor eeuwig (behalve God).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() De VN is het ultieme bewijs dat een absolute democratie niet werkt..200 man met een persoonlijke agenda zonder knopenhakker aan het hoofd is een waardeloze formule..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind het veel erger dat er vele haaien zullen uitsterven, dan dat die stomme pandabeer uiteindelijk het bijltje erbij neerlegt, eerlijk gezegd. Haaien hebben het veel langer uitgehouden dan bijna gelijk welk ander beest: ongeveer 400 miljoen jaar. Ze hebben de dinosaurussen zien komen en gaan. Zij hebben een heel belangrijke rol in vele ecosystemen. Soorten die met uitsterven bedreigd zijn *door directe overbejaging/bevissing van de mens*, dat zou men moeten tegengaan. Daarentegen, soorten die uitsterven omdat hun ecologische niche zo goed als verdwenen is (al dan niet door toedoen van de mens), die hebben geen ecologische zin meer en daar is het trouwens vechten tegen de bierkaai. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() Tonijn is lekker.
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() Miljoenen dieren worden met uitsterven bedreigd, en je kan er niets aan doen. Ja door een bedragje over te maken naar het WNF.
Maar er zijn ook miljoenen dieren, die met sterven worden bedreigd waar je daadwerkelijk zelf iets aan kan doen. Namelijk door ze niet op je bordje te leggen. Maar ja, die zijn "lekker" en zien we daarom maar voor het gemak over het hoofd. Smaakpapillen zijn belangrijker. Je kan zelf een keuze maken. Machteloos toekijken en lekker smakken. Of daadkrachtig "nee" zeggen tegen het dierenleed dat je eet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het punt is dat het menselijke arrogantie (antropcentrisme) is om te denken dat enkel de mensensoort ertoe doet en dat wij andere soorten mogen uitroeien. Dit is de zesde massa-extinctiegolf in de geschiedenis van het leven op aarde, en voor het eerst is dat de verantwoordelijkheid van levende wezens (wij mensen). Dat is toch niet iets om trots op te zijn? Ik pleit voor een biocentrische of ecocentrische ethiek, waarbij wij ervoor zorgen dat wij geen soorten meer uitroeien. We moeten soorten en ecosystemen beschermen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En indien Florencia Hove in 1614 niet verkracht werd, dan was mijn overover... grootvader niet geboren. Dus ik heb mijn bestaan te danken aan een verkrachting. Aangezien wij ons bestaan te danken hebben aan moord en verkrachting, stel ik voor dat we gaan pleiten voor een legalisering van moord en verkrachting, ok? (ik vermoed dat u de analogie met uw argument wel inziet - of is wat je schreef wel bedoeld als argument?) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Dieren verschijnen en dieren verdwijnen. Vaak vanwege een natuurlijke oorzaak. Moeten wij ons inzetten voor de panda, alleen maar omdat het zo een schattig en knuffelig uiterlijk heeft? Het lijkt me een egoïstisch standpunt, want je vindt het zielig als dit dier (dankzij ons) uitsterft. Anderszins vind ik het zielig dat miljoenen dieren gefokt, gemarteld en gedood worden, alleen maar omdat ze lekker zijn. Eigenlijk is het zelfs sadistisch omdat de soort alleen daarvoor in leven wordt gehouden. Sommige kippensoorten zouden allang zijn uitgestorven als de mens ze niet een korte tijd in leven hield voor op het bord. Is dat biocentrische of ecocentrische ethiek? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens: volgens het FAO is de veeteelt waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak van het verlies aan biodiversiteit En overigens: volgens datzelfde FAO verdwijnt er in de veeteelt elke maand een ras. Van de 7600 veerassen zijn er 1500 met uitsterven bedreigd. Dat komt omdat enkel de productiefste rassen worden gebruikt. Nu, ik ben voorstander van het afschaffen van de veeteelt, omwille van dierenrechten. We kunnen soorten in stand houden zonder ze te moeten opeten. Want volgens datzelfde argument zou men dan ook bv de Akuntsu (een bedreigde volksstam in Brazilie) kunnen gevangen nemen en kweken en gebruiken als slaven, om zo die volksstam in stand te houden. Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.google.be/search?hl=nl&so...=&oq=&gs_rfai= |
||