Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2010, 10:38   #1
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard Urne of PC

Wat ik me gisteren afvroeg, bij het electronisch stemmen...gaan de stemmen in de urne of worden de stemmen op de pc geregistreerd?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 10:39   #2
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Wat ik me gisteren afvroeg, bij het electronisch stemmen...gaan de stemmen in de urne of worden de stemmen op de pc geregistreerd?
Die zullen wel in netwerk aan serverke hangen (denk ik )
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 10:42   #3
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Wat de urne of de pc?

Zowiezo heb ik bij ons in het stemhok geen netwerkkabel gezien...ik denk het dus niet.
Oud 14 juni 2010, 10:53   #4
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Volgens de uitleg hier de urne.

Citaat:
Het elektronisch systeem is een waterdicht systeem waarbij van bij de productie van de software tot en met de registratie en de telling van de stemmen een hele serie veiligheidsmaatregelen ingebouwd zijn. Om er een aantal te noemen :

- de software opgesteld door privé-firma’s wordt grondig getest alvorens goedgekeurd te worden door de FOD Binnenlandse Zaken;

- alle toestellen die in de stembureaus opgesteld staan zijn autonoom ten opzichte van elkaar; er is dus geen sprake van een netwerk zodat een grootschalige fraude in ieder geval uitgesloten is;

- alvorens de kiezers binnen te laten moet de voorzitter van het kiesbureau een referentiestem uitbrengen op iedere stemmachine om na te gaan of de stem juist opgeslagen wordt. De stem van de voorzitter wordt nauwkeurig genotuleerd zodat ook achteraf nog kan worden vastgesteld dat zijn stem overeenkomt met de op de kaart geregistreerde stem. De kaart wordt samen met de inhoud ervan in een verzegelde omslag geplaatst en de voorzitter van het kanton kan die kaart testen en controleren. Alle stemmachines worden op dezelfde manier gecontroleerd voor de effectieve stemming aanvangt. Die controle heeft dus ongeveer 20.000 keren plaats;

- om de stemmachines en de elektronische urne waarin de kaarten worden bewaard in werking te stellen, moet de voorzitter van het stembureau over een stemdiskette beschikken die enkel via een code (die verschillend is voor ieder stembureau) kan geactiveerd worden. Deze diskettes en de codes worden aan de voorzitters van de stembureaus overhandigd in verzegelde omslagen op de vooravond van de verkiezingen. De omslagen worden slechts geopend op de dag van de verkiezingen in aanwezigheid van de leden van het kiesbureau en van de getuigen;

- iedere magnetische kaart die de kiezer gebruikt om te stemmen moet door de voorzitter van het kiesbureau geïnitialiseerd worden door middel van zijn code, zoniet wordt de kaart geweigerd;

- na zijn stem te hebben uitgebracht, kan de kiezer zijn stem visualiseren om te zien dat de opgeslagen stem wel degelijk overeenkomt met de uitgebrachte stem;

- de elektronische urne, die verzegeld wordt na controle van de voorzitter (om te zien of ze leeg is) slaat op een diskette de stemmen op die op de magnetische kaarten staan en zodra de voorzitter de stemming afgesloten heeft, kan geen enkele stem meer opgeslagen worden;

- de telling of totalisatie is ook beschermd door controlegetallen. Het totaal van de stemmen op de diskette moet overeenkomen met het totaal opgenomen in het proces-verbaal van de voorzitter. Zoniet worden de kaarten uit de urne gehaald en herteld;
Oud 14 juni 2010, 11:09   #5
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Volgens de uitleg hier de urne.
Dus een electronische kaart ontvangen en zonder in de pc te stemmen meteen de urne induwen gaat niet?
Oud 14 juni 2010, 11:20   #6
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Dus een electronische kaart ontvangen en zonder in de pc te stemmen meteen de urne induwen gaat niet?
Gaat wel, maar zal als blanco geteld worden.

Citaat:
Een kaart die zonder bewerking in de urne wordt gebracht, wordt als een blanco stem geregistreerd, net zoals dit het geval is met een niet ingevuld traditioneel stembiljet.

Bron
Oud 14 juni 2010, 11:52   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Nee, niks netwerk,

De PC in het stemkantoor is stand alone, de urne ook, de urne registreert gewoon de stem en wordt uitgelezen. (niks meer als een veredelde badgelezer)

De urnes gaan met de kaarten naar het hoofdtelbureau waar ze worden uitgelezen en worden vandaaruit pas op een netwerk gezet, waar de resultaten worden ingevoerd.

Zo zat het toch iets meer als 10 jaar geleden in mekaar, ik was toen technieker voor die dingen. Ik denk niet dat ze in de tussentijd al veel veranderd zijn.

Netwerkverbindingen tussen alle kies bureau`s gaan leggen is immers veel te fraude gevoelig.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 12:46   #8
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

En het verouderde materiaal heeft 1 voordeel: geen usb poorten.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 12:56   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
En het verouderde materiaal heeft 1 voordeel: geen usb poorten.
Alle externe data dragers etc waren trouwens gestript, als ik mij niet vergiste boote dat ding over zijn start diskette of een speciale bootrom , maar het is meer dan 10 jaar geleden he.

Harde schijf was verwijderd, en ik denk zelf dat de COM poorten er ook uit gehaald werden.

Met de hardware kon er niet veel gefoefeld worden, en er zat enkel datgene in dat strikt noodzakelijk was.

We hebben daar met een team van 4 man op zitten denken hoe we het naar de kloten konden krijgen en saboteren, ... Ik kan u verzekeren, we zijn daar nog altijd heel goed in... (als ge het moet repareren moet ge dat weten. ) en buiten den kaartlezer verneuken en fun met wat magneten was er bitter weinig tegen te beginnen... Juist omdat er niks inzit.

Er staan trouwens ook alarmen op om foefelen tegen te gaan,
Oud 14 juni 2010, 12:59   #10
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Alle externe data dragers etc waren trouwens gestript, als ik mij niet vergiste boote dat ding over zijn start diskette of een speciale bootrom , maar het is meer dan 10 jaar geleden he.

Harde schijf was verwijderd, en ik denk zelf dat de COM poorten er ook uit gehaald werden.

Met de hardware kon er niet veel gefoefeld worden, en er zat enkel datgene in dat strikt noodzakelijk was.

We hebben daar met een team van 4 man op zitten denken hoe we het naar de kloten konden krijgen en saboteren, ... Ik kan u verzekeren, we zijn daar nog altijd heel goed in... (als ge het moet repareren moet ge dat weten. ) en buiten den kaartlezer verneuken en fun met wat magneten was er bitter weinig tegen te beginnen... Juist omdat er niks inzit.

Er staan trouwens ook alarmen op om foefelen tegen te gaan,
De enige mogelijkheid dat ik zie zou een piggyback kaartlezer zijn. Maar die moet je dan installeren zonder dat iemand dat merkt en terug verwijderen zonder dat iemand dat merkt.

PS: COM poorten zijn nutteloos aangezien ze een reboot vereisen in tegenstelling tot usb (plug and play)

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 14 juni 2010 om 13:01.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 13:17   #11
oligo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Nee, niks netwerk,

De PC in het stemkantoor is stand alone, de urne ook, de urne registreert gewoon de stem en wordt uitgelezen. (niks meer als een veredelde badgelezer)

De urnes gaan met de kaarten naar het hoofdtelbureau waar ze worden uitgelezen en worden vandaaruit pas op een netwerk gezet, waar de resultaten worden ingevoerd.

Zo zat het toch iets meer als 10 jaar geleden in mekaar, ik was toen technieker voor die dingen. Ik denk niet dat ze in de tussentijd al veel veranderd zijn.

Netwerkverbindingen tussen alle kies bureau`s gaan leggen is immers veel te fraude gevoelig.
Er is niets aan gebeurd, de pc's zijn nog steeds die van 10 jaar geleden. Lekker opbooten met een floppy.
oligo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 16:17   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
De enige mogelijkheid dat ik zie zou een piggyback kaartlezer zijn. Maar die moet je dan installeren zonder dat iemand dat merkt en terug verwijderen zonder dat iemand dat merkt.

PS: COM poorten zijn nutteloos aangezien ze een reboot vereisen in tegenstelling tot usb (plug and play)
Ja dat was zowat het enige, prutsen met de lezer en daar dan iets opzetten om die kaarten te copyeren of wat dan ook,... maar die kaartschrijvers waren in die tijd wel nog redelijk duur, en beperkt te krijgen.

Ik had er eentje, maar dat was niet evident, en die software was heel beperkt.
Oud 14 juni 2010, 16:35   #13
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Men zou het stemmen op papier toch terug moeten invoeren. Welke charme heeft het electronisch stemmen nu?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 16:37   #14
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Men zou het stemmen op papier toch terug moeten invoeren. Welke charme heeft het electronisch stemmen nu?
Een vrouw moet charme hebben, stemmen gaat eleKtronisch.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 01:03   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Niet alleen daarom. In verschillende landen schakelt men terug over naar stemmen met potlood en papier omdat men de betrouwbaarheid van elektronisch stemmen nog steeds onvoldoende kan garanderen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 06:40   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Niet alleen daarom. In verschillende landen schakelt men terug over naar stemmen met potlood en papier omdat men de betrouwbaarheid van elektronisch stemmen nog steeds onvoldoende kan garanderen.
Zijt gerust met potlood en papier kan ook duchtig gefraudeerd worden, ...

een stapeltje blanco`s, ... een rood stukske potlood onder de vingernagel, ...

en kleuren maar,...
Oud 15 juni 2010, 06:40   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zelfde procedure overigens om geldige stemmen ongeldig te maken, ...
Oud 15 juni 2010, 09:12   #18
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfde procedure overigens om geldige stemmen ongeldig te maken, ...
even eenvoudig is een stukske van de kiesbrief af te scheuren en voil�*.... ongeldig !
Oud 15 juni 2010, 09:22   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DONG ZHUO Bekijk bericht
even eenvoudig is een stukske van de kiesbrief af te scheuren en voil�*.... ongeldig !
Ja, zelf ne kriebel me ne stylo is voldoende, ...

Alle systemen zijn te kraken mensen, fraude is altijd mogelijk, van zodra je eventjes denkt van dit is safe, is er al een of andere pipo bezig met een systeem te ontwerpen om uw beveiliging omver te gooien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be