Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juli 2010, 07:32   #1
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard Metro in Antwerpen

Deze zomer had ik het genoegen om een paar weken in Spanje te vertoeven.
Tijdens de reis, doorkruiste ik Frankrijk en nam een dag om Parijs te bezoeken.
Het openbare vervoer is een zege, in deze stad.
Nooit langer dan 3 minuten wachten op een treinstel in de metro.
Je doorkruist de hele stad in 10 minuten, indien nodig.
Ook Barcelona heeft een bijna identiek systeem.
Ik bezocht de meeste toeristische plekjes via de metro. Zalig.
Nooit wachten op de bus/tram en heerlijk koel in de rijtuigen.
Als Antwerpenaar ben ik beschaamd als buitenlandse bezoekers me vragen hoe ze naar een bepaald punt in de stad geraken.
Soms een half uur wachten voor een warme, overvolle tram.
En dan heb ik het nog niet over de meestal norse bestuurders, wanneer je om info vraagt.
Antwerpen een wereldstad ? Lachertje. Een "would be", ja.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 08:18   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Deze zomer had ik het genoegen om een paar weken in Spanje te vertoeven.
Tijdens de reis, doorkruiste ik Frankrijk en nam een dag om Parijs te bezoeken.
Het openbare vervoer is een zege, in deze stad.
Nooit langer dan 3 minuten wachten op een treinstel in de metro.
Je doorkruist de hele stad in 10 minuten, indien nodig.
Ook Barcelona heeft een bijna identiek systeem.
Ik bezocht de meeste toeristische plekjes via de metro. Zalig.
Nooit wachten op de bus/tram en heerlijk koel in de rijtuigen.
Als Antwerpenaar ben ik beschaamd als buitenlandse bezoekers me vragen hoe ze naar een bepaald punt in de stad geraken.
Soms een half uur wachten voor een warme, overvolle tram.
En dan heb ik het nog niet over de meestal norse bestuurders, wanneer je om info vraagt.
Antwerpen een wereldstad ? Lachertje. Een "would be", ja.
Ik heb in Rome ook het gemak van de Metro kunnen ondervinden.
2 assen, haast alles is bereikbaar.

In A'pen ligt er al een pak infrastruktuur weg te rotten ondergronds.
Waarom ze niet verder gewerkt hebben is een raadsel....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 08:19   #3
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 33.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Deze zomer had ik het genoegen om een paar weken in Spanje te vertoeven.
Tijdens de reis, doorkruiste ik Frankrijk en nam een dag om Parijs te bezoeken.
Het openbare vervoer is een zege, in deze stad.
Nooit langer dan 3 minuten wachten op een treinstel in de metro.
Je doorkruist de hele stad in 10 minuten, indien nodig.
Ook Barcelona heeft een bijna identiek systeem.
Ik bezocht de meeste toeristische plekjes via de metro. Zalig.
Nooit wachten op de bus/tram en heerlijk koel in de rijtuigen.
Als Antwerpenaar ben ik beschaamd als buitenlandse bezoekers me vragen hoe ze naar een bepaald punt in de stad geraken.
Soms een half uur wachten voor een warme, overvolle tram.
En dan heb ik het nog niet over de meestal norse bestuurders, wanneer je om info vraagt.
Antwerpen een wereldstad ? Lachertje. Een "would be", ja.
In Parijs hebt u bovendien ook de nachtbussen die de grootste wegen doorkruisen : ideaal voor de "nachtvogels". Hetzelfde systeem bestaat in Amsterdam, alvast voor trams. Een "nachtvogel" in België die geen wagen heeft, kan alleen maar hopen dat zijn/haar vrienden een wagen hebben. Anders kan hij oftewel wachten tot de vroege uurtjes om de eerste tram/metro/bus te nemen, oftewel een taxi nemen en een hoge prijs betalen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 08:21   #4
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

In A'pen ligt er al een pak infrastruktuur weg te rotten ondergronds.
Waarom ze niet verder gewerkt hebben is een raadsel....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro
Dat is inderdaad ook mijn punt. Er is een hoop gemeenschapsgeld in die poging gekropen en niemand die er om geeft.
Het bestuur in deze stad is al jaren zoek...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 09:22   #5
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Een stad van wat honderduizend inwoners vergelijken met steden van wat miljoenen inwoners. Je moet het maar doen. Dat ze in Antwerpen een fiets huren. Ben je ook overal op tien minuten.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 09:42   #6
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Een stad van wat honderduizend inwoners vergelijken met steden van wat miljoenen inwoners. Je moet het maar doen. Dat ze in Antwerpen een fiets huren. Ben je ook overal op tien minuten.
En die putten hebben ze voor de lol gegraven ?
Er is in 'A is van U ! ' geen doorkomen meer aan.
En ik wil u op 10 minuten van noord naar zuid zien rijden.

Laatst gewijzigd door hurricane : 26 juli 2010 om 09:43.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 09:50   #7
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 9.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb in Rome ook het gemak van de Metro kunnen ondervinden.
2 assen, haast alles is bereikbaar.

In A'pen ligt er al een pak infrastruktuur weg te rotten ondergronds.
Waarom ze niet verder gewerkt hebben is een raadsel....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro
Omdat de metro in A'pen helemaal niet rendabel is. Enkel in steden met meer dan 0,5 mio inwoners is een metro rendabel. Dat wist men voor de bouw ervan ook wel maar volgens de politiek zou en moest de metro er komen. Prestigeproject en weggegooid geld.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 09:51   #8
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Als Antwerpenaar ben ik beschaamd als buitenlandse bezoekers me vragen hoe ze naar een bepaald punt in de stad geraken.
Soms een half uur wachten voor een warme, overvolle tram.
En dan heb ik het nog niet over de meestal norse bestuurders, wanneer je om info vraagt.
Antwerpen een wereldstad ? Lachertje. Een "would be", ja.
Ook norse kelners, winkelbedienden, enz...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 09:52   #9
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Omdat de metro in A'pen helemaal niet rendabel is. Enkel in steden met meer dan 0,5 mio inwoners is een metro rendabel. Dat wist men voor de bouw ervan ook wel maar volgens de politiek zou en moest de metro er komen. Prestigeproject en weggegooid geld.
Dan ware het beter geweest als ze er nooit aan waren begonnen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 09:52   #10
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb in Rome ook het gemak van de Metro kunnen ondervinden.
2 assen, haast alles is bereikbaar.

In A'pen ligt er al een pak infrastruktuur weg te rotten ondergronds.
Waarom ze niet verder gewerkt hebben is een raadsel....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro
Al eens de metro van Charleroi genomen?
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 09:53   #11
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Omdat de metro in A'pen helemaal niet rendabel is. Enkel in steden met meer dan 0,5 mio inwoners is een metro rendabel. Dat wist men voor de bouw ervan ook wel maar volgens de politiek zou en moest de metro er komen. Prestigeproject en weggegooid geld.
Vandaar dat Antwerpen ook beter een voorbeeld kan nemen aan een stad als Zürich. Daar heeft de bevolking indertijd per referendum een megalomaan metroproject weten tegen te houden. Men heeft dan maar "uit noodzaak" het tramnet tot een van de beste ter wereld uitgebouwd, en op de bestaande spoorlijnen rijd een frequente S-Bahn.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 10:33   #12
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Een stad van wat honderduizend inwoners vergelijken met steden van wat miljoenen inwoners. Je moet het maar doen. Dat ze in Antwerpen een fiets huren. Ben je ook overal op tien minuten.
Volledig mee akkoord. Antwerpen is geen grootstad in de zin van London, Parijs, New York of zelfs maar de Brusselse agglomeratie. De kosten wegen dan ook belange niet op tegen de baten.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 10:39   #13
Tamam
Minister-President
 
Tamam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 5.845
Standaard

Inderdaad, in steden als Madrid en Barcelona is het metrosysteem heel efficient en goedkoop. In Barcelona heeft men daarboven sinds een paar jaar succesvol het project Bici uit de grond gestampt, waar je fietsen met een elektronische kaart van hun standplaats kan halen en op een willekeurige standplaats (waar er inmiddels talloze van zijn) kan zetten. Ondertussen gebruikt een hoop mensen deze fietsen. In Madrid zie ik dit jamer genoeg niet snel gebeuren aangezien het wegennet in het centrum totaal anders (minder kleine straatjes) is, en praktisch onmogelijk voor fietsers.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 10:53   #14
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Volledig mee akkoord. Antwerpen is geen grootstad in de zin van London, Parijs, New York of zelfs maar de Brusselse agglomeratie. De kosten wegen dan ook belange niet op tegen de baten.
Blijkbaar wel. Anders was men nooit begonnen aan de 'pre-metro'.
Vertel me nu niet dat men aan zo'n project begint zonder een deugdelijk financiëel plan.
En als u de randgemeenten mee rekent, is Antwerpen een vrij groot gebied met flink wat inwoners.
Het zou in alle geval het filerijden in en om de stad drastisch kunnen beperken.

Laatst gewijzigd door hurricane : 26 juli 2010 om 10:55.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 11:14   #15
marcvt63
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 31 augustus 2009
Berichten: 14
Standaard

4 metrolijnen in éne koker is ook al te veel!!!
dikwijls moeten de trams wachten om een ander tram voor te laten...
gemiddelde snelheid in antwerpse metro...16 km/h??
marcvt63 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 11:51   #16
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Al eens de metro van Charleroi genomen?
Die eer had ik nog niet.
Ik kom uiterst zelden in Charleroi.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 12:19   #17
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die eer had ik nog niet.
Ik kom uiterst zelden in Charleroi.
Doen!
http://www.hullabaloo.be/nutteloze-w...etro-charleroi

Een typisch voorbeeldje van de wafelijzerpolitiek die ons landje groot (?) heeft gemaakt. De regering investeerde in de uitbouw van de haven van Zeebrugge dus moest men in Wallonië ook zoveel geld investeren. Een nutteloze scheepslift had men al, dus: een metro in Charloroi.

Ik ga er binnenkort op bezoek (stadsrondleiding).
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 12:51   #18
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Ik weet niet goed wat Charleroi in dit verhaal komt doen, maar bon...

Ter info : http://www.charleroi-bouge.be/
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 12:55   #19
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb in Rome ook het gemak van de Metro kunnen ondervinden.
2 assen, haast alles is bereikbaar.

In A'pen ligt er al een pak infrastruktuur weg te rotten ondergronds.
Waarom ze niet verder gewerkt hebben is een raadsel....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro
Omdat Antwerpen in tegenstelling tot wat de lokale bevolking dacht niet groot genoeg is voor een metronetwerk. Idem voor Charleroi waar men nog veel zottere dingen heeft gedaan. De enigste stad in België waar een metro enige zin heeft is Brussel.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 13:27   #20
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Omdat de metro in A'pen helemaal niet rendabel is. Enkel in steden met meer dan 0,5 mio inwoners is een metro rendabel. Dat wist men voor de bouw ervan ook wel maar volgens de politiek zou en moest de metro er komen.
De periferie van Antwerpen meegeteld in een cirkel tot 15 km zit je met een verzorgingsgebied van 800.000 mensen, en met een attractie-pool voor meer dan 2.000.000 mensen uit de wijde omgeving. Meer dan genoeg om een behoorlijk metro-net en voorstadstreinnet mee uit te bouwen.
Je kan dat bijvoorbeeld vergelijken met Hannover (520.000 inwoners op 200km2 tov 460.000 in Antwerpen). Die stad heeft een volwaardig S-Bahn net en zijn Stadtbahn, gedeeltelijk ondergronds, gedeeltelijk op eigen bedding bovengronds.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Prestigeproject en weggegooid geld.
Daarom dat men er zoveel spijt van heeft gehad dat men toen niet eens heeft doorgebeten en de nodige investeringen gedaan had. Dan had vandaag het verkeer in en rond Antwerpen niet stilgestaan.
Maar ja, voor Antwerpen was zelfs een premetro met afschuwelijke slecht uitgeruste stations al te veel. Want als Antwerpen iets kreeg moesten de provinciestadjes Luik, Charleroi en Gent vanzelfsprekend hetzelfde krijgen.

Laatst gewijzigd door fonne : 26 juli 2010 om 13:27.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be