![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Behalve akties door het OM tegen de vrijheid van meningsuiting van Gregorius Nekschot en Geert Wilders worden er in Nederland ook journalisten en anderen door justitie gewaarschuwd, ondervraagd en gedagvaard omdat zij zaken openbaar maken die in strijd zouden zijn met het wetboek van strafrecht. Zo ontstaat langzamerhand een situatie waarbij alleen nog personen die er een strafvervolging voor over hebben het aandurven een kritisch geluid te laten horen; en dat men aan justitie gaat vragen of een bepaalde publicatie toelaatbaar is.
Dat vind ik een gevaarlijke ontwikkeling. Via censuur ontstaat een dictatuur. Het O.M. heeft niet het recht om over de politieke, ethische en filosofische kwesties te oordelen. In de EU heeft elke burger en rechtspersoon de vrijheid om de rechter te verzoeken voor hem schadelijke publicaties te verbieden of wel om een rectificatie van een bericht te eisen met eventueel een toekenning van een schadevergoeding. Ik illustreer dit met twee recente berichten> Citaat:
Citaat:
Justitie dient een totale vrijheid van publicatie te waarborgen. |
||
|
|
|
|
|
#2 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Tis inderdaad nogal stom om de verspreiding van een idee proberen tegen te gaan door de uitdrukking ervan te verbieden.
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
O.P. haalt belangrijke punten aan. Jammer alleen dat de voorbeelden steeds over Wilders gaan. De censuur gaat in veel richtingen. Persoonlijk wordt ik meer geconfronteerd door de censuur in de Europese pers mbt internationaal nieuws. Na een half leven buiten Europa geleefd te hebben en dikwijls uit eerste hand de werkelijkheid te kennen, besef ik ongeveer hoe het systeem werkt en hoe diepgaand die censuur is. Op gebied van internationaal nieuws durf ik zeggen dat er geen persvrijheid meer is in Europa maar slechts indoctrinatie, op het internet na (tot nu toe) als een van de weinige uitzonderingen. |
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Inderdaad : het is nuttig de nieuwskanalen te vergelijken : overal vind je massaal "binnelands nieuws" met dikwijls een on gelofelijke voorkeur voor banaliteiten.
=Een gevolg van de commercializering ? Serieus nieuws is voor velen gewoon een "ver van mijn bed show"
|
|
|
#6 |
|
|
Censuur is een middel voor hen die niet kunnen of willen argumenteren en zich niet de tijd en/of moeite willen getroosten om anderen door overtuiging van gedachten te doen veranderen. Een boek kan niet fysiek kwetsen, met een hamer en een sikkel op een vlagje kan je niemand de kop inslaan of scalperen, een hakenkruis stinkt niet naar gas, vunzige extremistische theorieën hoeven bij een kritisch publiek niet noodzakelijk dadendrang op te roepen.
Een ideeëngoed presenteren betekent niet noodzakelijk het realiseren ervan. Laat iedereen de grofste leugens onwaarheden en rotzooi openlijk publiceren, dan is er tenminste reactie mogelijk. Laat het links en rechts extremistisch crapuul rustig zichzelf ontmaskeren, zodat er geen mollenwerk latent onze maatschappij ondergraaft, om ze nadien te kunnen overwoekeren, wanneer we door onwetendheid danig in slaap gesust zijn. Voor ieders belang nooit censuur!
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
voorbeelden. Er zijn er zoveel. De journalist Serano geeft elke maand een overzicht van de leugens in de internationale berichtgeving. Twee dingen die me te binnen schieten: het doodzwijgen van de gruwelen van La Macarena in Colombia terwijl er ondertussen allerlei antichavez futiliteiten uit Venezuela aan bod komen in de Europese pers (Van de vrienden geen kwaad ook al gaat het om ongelofelijke gruwelen, van de vijanden pogen we een negatief beeld op te hangen die het slechte benadrukt en als dat er niet voldoende is vinden we het uit). Een ander voorbeeld: toen Israël Libanon binnenviel de laatste keer werd de Libanese nieuwszender (naam vergeten, iets in de zin van al Jazeera) in Europa uit de ether gehaald zodat er slechts 1 versie van de feiten de ronde doet. Telesur kan in de VS niet eens uitzenden... Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 augustus 2010 om 18:38. |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
|
Citaat:
Ze staat vol van wat volksmenners met vunzige theorieën kunnen aanrichten. Daarom zijn die dingen verboden, om niet terug in die val te lopen. We zijn een van de landen waar het minste aan censuur wordt gedaan, maar ergens moeten er grenzen zijn, vooral daar waar de vrijheid van meningsuiting de vrijheid van anderen gaat aantasten. Ik kijk met veel interesse uit naar de uitspraak van het proces van Wilders.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 14 augustus 2010 om 20:26. |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 15 augustus 2010 om 12:24. |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 16 augustus 2010 om 20:04. |
|
|
|
|
|
|
#12 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
Wat heeft de rechtszaak tegen Geert Wilders hier mee te maken? Volgens mij heeft hij geen bezwaren tegen Joden, is hij geen bloed en bodem fanaat en heeft hij geen voorbeeld genomen aan de bedoelingen van het Derde Rijk en de nazipropaganda. Ik bedoel, de PVV-stemmers zijn niet 'terug in de val gelopen'. Het zijn nu echt andere tijden en andere problemen. Laatst gewijzigd door Piero : 16 augustus 2010 om 20:36. |
||
|
|
|
|
|
#13 | |
|
|
Citaat:
Er zijn inderdaad verschillen, maar mochten zijn toespraken toen verboden geweest zijn, wie weet hoe de geschiedenis zou zijn verlopen. Het is natuurlijk geen zekerheid dat het iets zou veranderd hebben, maar hetzelfde terug toelaten is eigenlijk onaanvaardbaar en inderdaad terug in de val lopen. We weten nu tot wat vreemdelingenhaat kan leiden, laat het ons niet opnieuw gebeuren.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 16 augustus 2010 om 20:50. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Banneling
|
Ik doe nu ook al aan zelfcensuur omdat ik weet dat mijn mening/visie niet aanvaard wordt door de grote deel van de bevolking. Van mijn part doen ze dus met hun persvrijheid en hun recht op informatie wat ze willen.
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Bedoelt u dat u over geheime informatie beschikt of dat u bijzondere nieuwsbronnen heeft gevonden waarover u moet zwijgen. Of is het alleen maar uw mening die u censureert? Hier mag u uw mening plaatsen en dat durft u niet?
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Banneling
|
Niets geheime informatie. Gewoon mijn levensbeschouwing.
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
De uitzondering vormt het Verenigd Koninkrijk, nee niet Nederland maar GB. Maar daar vormt het probleem dan dat EU-kritiek Brits-nationalistisch gericht moet zijn. Hoe erg het ook is dat de Britse pers in Amerikaanse handen is: qua vrije meningsuiting biedt dat nog betere garanties dan de vuile poten van de Europese Unie.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Ik denk niet dat er echt iemand omgeeft, dus verspreid je mening maar zoveel ge wilt.
Laatst gewijzigd door Bebob : 18 augustus 2010 om 12:56. |
|
|
|