![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() Wat is geloof en waarom geloven mensen ? Waarom brainwashen we onze kinderen en waarom dwingen we ze bijna vanaf de geboorte om deze "onzin" verder te laten gaan ?
Citaat:
volg de link http://members.multimania.nl/guiver/newpage59.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk dat mensen gemakkellijker luisteren naar een zogenaamd opperwezen als naar een menselijke soortgenoot. Daarom hebben slimme menselijke soortgenoten zulke opperwezens uitgevonden. Opmerkelijk is ook dat men zich dikwijls naar dit opperwezen keert in tijden dat alles slecht gaat, vragend om hulp en bijstand. Geloven kan geruststellend zijn, een hart onder de riem steken, je (wan)daden verontschuldigen, je een bestaansreden geven en nog veel meer. Geloof is practisch. Daarom heeft geloof zo een succes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1. Wat jij net aanhaalt 2. Uit angst voor god zelf. Als je geindoctrineerd wordt over het bestaan van god, dan kom je terug op Pascals Wager uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Ik was vroeger een atheist. ik lachte met gelovigen, vooral christenen. Het idee van een God was mij gewoon te belachelijk en daarin geloven was nog dommer. Ik ben christen geworden ongeveer 6 jaar geleden, niet onder invloed van christenen want ik kende niet echt mensen die geloofden. Van de ene dag op de andere begon ik te geloven en ik vond het best wel moeilijk want ik wist niet wat er van mij verwacht werd. Ik was niet bang van God, ik was perfect gelukkig. Ik werd in het begin niet gelukkiger door te geloven. Ongelovig zijn was gemakkelijker want ik moest met niks rekening houden. Na enkele jaren zoekend te zijn geweest kwam ik uiteindelijk uit bij het Katholiek zijn en dat ben ik nu nog steeds, een Katholiek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De islam drie strekkingen? De derde is dan waarschijnlijk soefisme?
Wat met druzen? Ibadi? Mutazilieten?
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik mag discussieren over alles met mn medemens maar oh wee zijn geloof. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Geloof je dat nu echt zelf? Waarom ging je niet naar een dokter? Dat zou toch elke normale mens doen als hij in onzichtbare wereld/wezens gelooft? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"Er moet toch méér zijn?" Dan ga je naar de wetenschap kijken, en dat bevredigd je niet. Het is moeilijk te begrijpen, vertelt je dat er NIKS méér is, en heeft niet alle antwoorden. Als je je niet bij 1 van die drie gegevens kan neerleggen, dan wordt je religieus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ze vinden het niet erg dat je hun geloof in vraag stelt, ze vinden het erg dat je hen belachelijk maakt. Maar het ene komt automatisch uit het andere ![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 21 juli 2010 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 2
![]() |
#14 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Vele dieren kennen het genot van gistende vruchten. Citaat:
![]() http://animal.discovery.com/news/bri...nkmonkeys.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Gelijk Carl Lewis die zou zeggen dat hij de honderd meter in 1 seconde heeft gelopen, maar dat je dat niet moet nakijken, want dat de chronos wat hem betreft toch altijd de verkeerde waarde aangeven. Weer zoiets waar je niet mag om lachen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Er zijn wetenschappelijk verifieerbare uitspraken mogelijk over religie, maar er zijn geen religieuze uitspraken die wetenschappelijk verifieerbaar zijn. In de kern verwijst een religieuze uitspraak per definitie naar een niet-kenbare werkelijkheid. Deze kan diverse functies vervullen, waarvan de voornaamste mij de troostfunctie lijkt. Die meta-werkelijkheid is nodig en nuttig (voor wie erin gelooft) omdat ze een (schijnbaar ultiem) perspectief biedt op de kenbare werkelijkheid (door de eindigheid van de kenbare werkelijkheid in een geordende oneindigheid te "plaatsen"). Discussiëren met gelovigen heeft dan ook geen enkele zin, omdat discussiëren per definitie een wereldlijke aangelegenheid is. Het is alsof je de wetenschap als ijkpunt neemt om de clash tussen wetenschap en geloof te beslechten. Zoiets is vruchteloos. Het geloof zal maar verdwijnen omdat factoren die religiositeit bevorderen of mensen afhankelijk maken van religieuze instituties verdwijnen of veranderen. Onderdrukking heeft nog geen enkele religie doen verdwijnen (zie de Sovjetunie), "westerse" denkbeelden evenmin (zie de VS); en de middelen heiligen allesbehalve de doeleinden (zie de holocaust). Tot zolang - en misschien wel voor eeuwig - zullen gelovigen en ongelovigen met elkaars overtuigingen moeten leren leven. Ik vind al die aanvallen op religies dan ook maar niets. We hebben spelregels nodig die beperkend kunnen zijn (om samenleven mogelijk te maken), geen oeverloze, op niets uitdraaiende discussies die alleen maar worden gevoerd om elkaar te bekeren. Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 21 juli 2010 om 15:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het zit in onze hersenen. De mens is per definitie een "gelovig dier". Het is niet omdat je het idee van een "godheid" of "diverse godheden" verwerpt dat je een "ongelovige" bent. Iedereen "van een ander geloof" is in principe een "ongelovige". Antropologen weten maar al te goed dat er diverse stammen en volkeren zijn waarvan het "geloof" of zo je wil de hersenfunctie die "het geloof" draagt niet noodzakelijk over een geloof in een bepaald religieus systeem inhoudt : zeer dikwijls gaat dat over voorouderverering en geloof in geesten/bezieling van het bestaande, het oversijgen van de dood en zo meer...
Zelf ben ik atheïst (niet verwarren met agnosticus) maar ik realizeer me ter dege dat dit eveneens een vorm van religie is (in mijn geval buiten-kerkelijk). Het is van belang respect te tonen voor gelovigen van andere godsdiensten : veel vooraanstaande wetenschappers zijn inderdaad "gelovigen" ie. katholieken, protestanten, bhoeddisten, islamieten enz.. Iedereen heeft intieme gedachten over de dood, de liefde, de moraal, ethische principes, het belang van rituelen enz.. Het is een mensrecht die vrij te mogen beleven en hierbij het respect van andersdenkenden te verkrijgen. Het is vanzelfsprekend spijtig dat van deze in wezen hoogstaande eigenschap van de mens,er altijd verwarde geesten geesten opstaan om hiervan misbruik te maken,en anderen aan macht, willlekeur en uitbuiting te onderwerpen.
![]() |
#19 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Iets dat wij niet in de islam hebben. Het is geen bijgeloof of zomaar denken of zomaar geloven dat je weet dat jij bijvoorbeeld bestaat, weet, kan weten en dat je geschapen bent. Dit is niet "denken" (los van jouw concept van denken) en niet zomaar geloven (los van wat geloof in jouw taalspel is). Dit is bewustzijn van de mens. Wie dat ontkent moet ofwel de objectieve werkelijkheid ontkennen ofwel in allerlei sofistische dilemma's gaan geloven, dit is een feit. Ik geloof in mij, ik geloof dit zeker, ik geloof dus dat ik ben, en ik geloof dat ik geschapen ben dus ik geloof in het Hogere en ik geloof dat ik kan weten en dat ik het (iets) kan weten zoals (ik ben) en (hetgeen ik zie, kan mogelijk/niet noodzakelijk bestaan). Dat wil niet zeggen dat ik mijn bewustzijn niet met empirische kennis en intellect kan bevestigen, integendeel, de openbaring van Allah vraagt aan ons om levenslang te blijven bevestigen, onze al-fitra (natuurlijke aanleg) blijven bevestigen: "En als tot hen gezegd wordt: "Volgt wat God heeft neergezonden", zeggen zij: "Welnee, wij volgen dat na waarvan wij merken dat onze vaderen (tradities, omgeving, ..) er zich aan hielden." Ook dan soms als hun vaderen (tradities, omgeving, ..) helemaal niet verstandig waren en zich niet de goede richting hadden laten wijzen?".Dus met signa naturalia wordt onze al-fitra (bewustzijn in haar natuurlijke aanleg) allen bevestigd."In de schepping van de hemelen en de aarde en het verschil van nacht en dag zijn tekenen voor mensen die verstand hebben, die God staande, zittende en op hun zij liggende gedenken en die over de schepping van de hemelen en de aarde nadenken..."(Quran 2:170)(Quran 3:190) En niet alleen signa naturalia, maar ook met intuitionistic logica (niet voor iedereen beschikbaar) wordt mijn al-fitra bevestigd. Ik weet zeker op basis van deze logica dat het Hogere (het absolute essentiële bestaan dat niet afhankelijk is van een ander bestaan) is. De wil en overtuiging is ook belangrijk want je moet eerst willen en erin geloven (overtuiging); dat je iets kan weten of kan eten is afhankelijk van jouw wil en geloof, je moet willen dat je kan weten/eten en je moet hierin ook geloven. Laatst gewijzigd door porpo : 21 juli 2010 om 20:02. |
|
![]() |
![]() |