Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2010, 16:03   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard belgische bevolking groeit dubbelsnel en waarom economie niet ?

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100727_048

belgische bevolking groeit dubbel zo snel als europees gemiddelde kopt standaard.

Maar de logische bedenking die ik maak, waarom groeit onze economie dan niet dubbel zo snel ??
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 16:22   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Omdat die bevolkingsaangroei voor een belangrijk deel te wijten is aan het voortplantingsgedrag van mensen die naar mijn mening nog niet eens waard zijn goed eten in slechte stront om te zetten.
Oud 27 juli 2010, 16:54   #3
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Als ik in mijn directe omgeving kijk, dan kweekt de gewone blanke belg precies meer als vroeger.

77.000 man extra op één jaar tijd = stad als Mechelen!!
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 18:24   #4
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Als ik in mijn directe omgeving kijk, dan kweekt de gewone blanke belg precies meer als vroeger.

77.000 man extra op één jaar tijd = stad als Mechelen!!
Citaat:
België kende uiteindelijk een nominale groei van 77.000 inwoners. 55.000 onder hen zijn migranten, terwijl de natuurlijke toename zich beperkt tot 22.000.
stukje uit bovenstaand artikel uit DS

55.000 zijn dus migranten...
En de geboortes bij de ondertussen "Belg-geworden" migranten moeten ook nog in rekening gebracht worden...
Meteen ook een antwoord op de vraag in een bovenstaande posting "waarom dan ook de economie niet dubbel snel groeit...toch wat inkomsten betreft"
Misschien kunnen we wel stellen dat ons belastingsgeld dubbel snel uitgegeven moet worden voor al de mogelijke kosten die deze migranten meebrengen: uitkeringen allerhande, onderwijs, medische kosten, sociale woningen, gevangenissen, meer man/vrouw-uren die door hun aanwezigheid moeten worden gepresteerd bij "allerlei gelegenheden"...
En onder hen zijn er ook die geld opbrengen voor de gemeenschap en de belastingen... maar in welke verhouding tot de veroorzaakte kosten? 1/5, 1/10?
Maar volgens sommigen mensen zal er niets aan de hand zijn. Het is zelfs "racistisch" om daar een allusie op te maken waarschijnlijk...

Laatst gewijzigd door andev : 27 juli 2010 om 18:31.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 18:49   #5
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Die bevolkingsaangroei zorgt er voor dat er steeds meer open ruimte verloren gaat en dat heel het land volgebouwd geraakt.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 21:17   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

jep migratie is een ecologische ramp. De ecodictators hebben daar echt nog niet aan gedacht, hun gedachten hebben ze nog niet haarzuiver op een rijtje.
Oud 27 juli 2010, 21:23   #7
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Tijd voor een aanvullende kinderbijslag me dunkt! Van wie kwam dat idee ook weer?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 21:35   #8
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Kinderbijslag afschaffen vanaf bv kind 3. Of gewoon het omgekeerde zoals nu het geval is: ipv in verhouding steeds meer kinderbijslag te krijgen, gewoon steeds minder kinderbijslag naar het aantal kinderen. Ik denk dat fenomenen zoals de stier in Marcinelle, een priester met 3 ménage's niet meer zo vaak zouden voorkomen.
Oud 27 juli 2010, 21:40   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

nu onze sociale industrie is ons beste exportproduct geworden, en versterkt de groei van onze bevolking eerder dan onze industrie; Ons ambtenarenkorps heeft zichzelf verrijkt (niet letterlijk maar indirect) door zichzelf meer werk te geven op deze manier.
Oud 28 juli 2010, 11:58   #10
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

belgische bevolking groeit dubbel zo snel als europees gemiddelde kopt standaard.

Maar de logische bedenking die ik maak, waarom groeit onze economie dan niet dubbel zo snel ??
Ah, economie.
Het is een spel geworden waar allang niemand alle regels nog van kent.
Bijgevolg spreekt de ene goeroe de andere tegen over wat goed en slecht is voor de economie.
Om wat klaarheid te krijgen moet je het ingewikkeld kluwen terugbrengen tot een wat eenvoudiger model.
Zoals bvb:
Men neme een eiland waar alles voorhanden is om alles te maken wat we nu kennen/hebben.
Als je op dit eiland met te weinig bent, dan krijg je het nooit voor mekaar om alles wat we nu hebben te produceren/voorzien wegens gebrek aan kennis en mankracht hoewel de bronnen overvloedig aanwezig zijn.
Als je op dit eiland met te veel bent, dan krijg je het nooit voor mekaar om voor iedereen alles wat we nu hebben te produceren/voorzien wegens gebrek aan bronnen hoewel de kennis en mankracht overvloedig aanwezig zijn.
Kennis en mankracht zijn prima, maar op een bepaald ogenblik leiden kennis en mankracht niet automatisch langer tot toename in materiële welvaart.
Om bvb een bijl te maken heb je immers staal nodig, als al je staal opgebruikt is, mag je nog zoveel mensen bijkweken als je wil, er zal hiermee geen gram staal bijkomen en naar je extra bijl kan je bijgevolg fluiten.

Uit deze eenvoudige voorstelling waarover economie werkelijk gaat kan je leren dat onder meer het aantal mensen per oppervlakteeenheid bepalend is voor het gemiddeld welzijn van de aanwezige mensen.
Te weinig mensen en teveel mensen/oppervlakte-eenheid resulteren in lager welzijn.
Als dit waar is dan is er ook een theoretisch aantal mensen/oppervlakte-eenheid te berekenen waaronder men het hoogst mogelijk gemiddeld welzijn kan bereiken.
Als men er in slaagt om dit OPTIMAAL AANTAL MENSEN/ OPPERVLAKTE-EENHEID (oamoe) te berekenen, zou het een logische (daarom nog geen menselijke) handeling zijn om naar dit aantal te streven om zodoende een zo groot mogelijke kans mogelijk te maken op een zou groot mogelijk welzijn.

Als we terugkeren naar ons eiland en we merken dat we geen bijlen meer kunnen bijmaken zit er niet anders op dan een bijl proberen te bemachtigen van je buurman.
Wat voor bijlen geldt, geldt voor alles.
Naarmate de aantallen toenemen en de bronnen opdrogen neemt de angst voor tekorten toe.
Het gevecht om het materiële welzijn wordt steeds harder gevoerd.

Weg van het eiland, terug in onze wereld wordt het gevecht gevoerd met euro’s en dollars.
Als deze een illusie blijken, komen we in een volgende fase.

Laatst gewijzigd door satiper : 28 juli 2010 om 12:00.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 09:31   #11
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Meer volk betekent niet automatisch meer economische groei.
Als dat nieuw volk arm of werkloos is en geen bijdrage levert tot de economie door meer belastingen te betalen of meer te consumeren, dan zal de economie inderdaad niet sneller groeien.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 00:24   #12
Wisord
Banneling

Standaard

Economie is niet iets locaals , maar moet globaal beschouwd worden. De internationale economie is zo verweven , dat locale economieën nog maar nauwelijks bestaan. Sinds we de wereld zijn gaan koloniseren is dit al gaande. Dat betekent dat uw economische belang ook mijn belang is, en dat van hen, en van ons enzovoorts. Nogal belangrijk dus. Door de globalisering van het kapitalistische economische denken is veel werk verplaatst naar lagelonenlanden, waardoor hier mensen werkloos zijn geworden. De besluiten waren kapitalistisch economisch gezien wellicht in de rijken hun belang en creëerden hier een probleem.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 00:24   #13
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Economie is niet iets locaals , maar moet globaal beschouwd worden. De internationale economie is zo verweven , dat locale economieën nog maar nauwelijks bestaan. Sinds we de wereld zijn gaan koloniseren is dit al gaande. Dat betekent dat uw economische belang ook mijn belang is, en dat van hen, en van ons enzovoorts. Nogal belangrijk dus. Door de globalisering van het kapitalistische economische denken is veel werk verplaatst naar lagelonenlanden, waardoor hier mensen werkloos zijn geworden. De besluiten waren kapitalistisch economisch gezien wellicht in de rijken hun belang en creëerden hier een probleem.
Is het ook niet 'in het voordeel' van die lageloonlanden?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 00:37   #14
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

Welk voordeel is er bij bvb kinderarbeid?
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 07:08   #15
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Tijd voor een aanvullende kinderbijslag me dunkt! Van wie kwam dat idee ook weer?
NVA
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 07:10   #16
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Af en toe maar dikwijls meer niet dan wel. Bekijk maar eens enkele reportages die de VRT deze zomer uitzendt als Panorama, Terzake of Vranckx.
Oud 1 augustus 2010, 07:19   #17
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Die bevolkingsaangroei zorgt er voor dat er steeds meer open ruimte verloren gaat en dat heel het land volgebouwd geraakt.
²

Wir brauchen Lebensraum. Nu zitten we zo dicht gepakt op een en zonder natuur in de buurt dat we gedwongen worden het leven te bekijken door een venster. Ik leef al zeer lang met zo'n gevoel. Toen ik vroeger nog foto's maakte als verlengstuk van mijn ego zaten daar ongelooflijk veel foto's bij die door ramen getrokken waren of leken, viel me na een tijdje op. Een foto is sowieso al een raam waar van alles buiten valt maar ik trok dus steeds door ramen. De zee door een verroest gat in de romp van een schip, natuur door een vierkant van takken, mensen in ramen of deuren, ... steeds weer de wereld zien door een vierkant. Dolgedraaid door het gevoel van opgesloten zitten. Zo onvrij dat we zijn geworden onder het vaandel van de vrijheid. Het heeft geen naam. We kunnen geen kant meer op zonder de vrijheid van een ander te beperken. Dat laat ons nog de ultieme keuze, maar zelfs die vrijheid wordt ons onthouden tenzij je graag eerst nog een paar minuten afziet.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 1 augustus 2010 om 07:20.
Oud 1 augustus 2010, 08:24   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bijvoorbeeld, omdat de loonkost te hoog is. Elders las ik deze week in dezelfde krant dat er nog nooit zoveel jobstudenten werden aangeworven. Da's goedkoper.
Het gaat zeer slecht met de investeringen vanuit het buitenland. België wordt op dat vlak zeer onaantrekkelijk.
En, het activeringsbeleid tegenover werklozen is ook niet zo optimaal.
Redenen genoeg.
Lees eens hoe het afgelopen is met het initiatief om met 1 € kapitaal een vennootschap te kunnen oprichten. Een lachertje toch.
Maar ik vrees dat we met dit onderwerp in het verkeerde subforum zitten.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 13:22   #19
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Welk voordeel is er bij bvb kinderarbeid?
Als de enige andere keuze verhongeren is, dan is kinderarbeid nog zo slecht niet.

Maak u niet de illusie dat het sluiten van fabrieken waarin kinderen werken ervoor zal zorgen dat al die kinderen plots een goede voeding en scholing krijgen.

Kinderarbeid is verre van ideaal, maar in deze wereld bestaat ideaal niet. Je kan enkel vergelijken met haalbare initiatieven.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 19:58   #20
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard ? ? ?

Citaat:

"Belgische" ???
Schrijft de standaard er bij wat "belgisch" hier betekent ? Allochtonen + autochtonen ?
__________________________________________________ ___
Sorry, had Andev nog niet gelezen. Dus 5 op 7 zijn allochtoontjes...

Laatst gewijzigd door Boduo : 3 augustus 2010 om 20:02.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be