![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Bestaat er eigenlijk een maximum limiet een het aantal pk's dat een auto mag hebben, of is er geen maximum?
Zou het geen goed idee zijn om dat in te voeren? Wat is het voordeel van een auto met pakweg 300 pk en ditto maximumsnelheid. Ik heb er geen probleem mee dat iemand eens met een zware wagen wil rijden, maar is een race track dan geen beter alternatied? Wat moet je met een wagen met het vermogen en snelheid van een kleine straaljager, als je op de weg maar 120 mag. Er is m.a.w. amper een voordeel. Terwijl er wel nadelen zijn: er gebeuren disproportioneel veel ongelukken mee, en brengen zo anderen in gevaar en ze verbruiken belachelijk veel dus niet echt goed voor het milieu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Noem die "amper een voordeel" dan eens ?
Denk gewoon aan de aktieve en passieve veiligheid van die "krachtigere" wagens: - uiteraard is/moet "doorgaans" het passieve veiligheidsniveau (stevigheid kooi/stijver/airbags/gordel/enz... = afgestemde combinatie) navenant hoger zijn. - het actieve veiligheidsniveau is dat "doorgaans" zeker. (aangepaste, betere remmen, wegligging, inhaalveiligheid, handling, beheersbaarheid, comfort , allerhande extra electronische veiligheidsvoorzieningen...) "Trage" wagens zijn navenant "doorgaans" minder veilig, omdat een lagere passieve/aktieve veiligheid auto´s gevoelig goedkoper maakt. Als men aan aktieve en passieve veiligheid spaart wordt de auto ook goedkoper. Citaat:
Dat ligt toch wel hoofdzakelijk aan de bestuurder zelf, denk je niet ? Of meen je dat deze bestuurders altijd gemiddeld -onaangepast- sneller rijden als de omstandigheden en situatie toelaat ? Dus kan je ook indenken indien ze even snel (moeten, en-of niet anders kunnen) rijden door druk verkeer, snelheidsbeperkingen, en allerlei andere omstandigheden, ze dan veiliger (kunnen) rijden door bepaalde veiligheidsvoordelen ? In Be is dat xx/100 kansen zo... Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard Hangt dus ook vooral van de bestuurder af, zeker in de toekomst en nu ook al zullen bepaalde dure auto´s eerder de milieuvriendelijkste zijn, want efficient motormanagement = zuiverdere verbranding en filtering van de schaadstoffen, hybride, plug-in hybride, 100% electrisch, bi-fuels op aardgas/biogas..., kosten ook geld en zullen eerst en vooral vanaf de middenklasse en hogere wagens te vinden zijn. Kijk eens naar de modellen die nu al de strengste euro 6-norm halen die pas verplicht is vanaf januari 2015. Heeft dus maar weinig te zien met aantal PK´s, maar wel met de (dure) "milieutechniek". Meerdere katalysators en roet- en NOx-filters (per uitlaat bvb) is voor "krachtigere auto´s" geen hindernis. Citaat:
Maar die 250 kmh grens brokkelt stilaan meer en meer af voor de topmodellen. Sommige modellen gaan tot 280 kmh afgrenzen of helemaal vrijgeven, uiteraard bij aanvraag of als optie. Auto´s - en banden- evolueren steeds en echt veilige autosnelwegen ook, maar niet in alle landen... ![]() http://www.spiegel.de/auto/werkstatt...203926,00.html
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2010 om 12:40. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een auto met een zware motor heeft haast geen voordelen t.o.v. dezelfde auto met een lichtere motor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waar dit met 300 pk vrij "eenvoudig" is (als je kan rijden) kom je met 100 pk toch rap in de problemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Fysica 101 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Ik vind het een beetje een onnozele discussie. Tegenwoordig heeft bijna elke doorsnee familiewagen meer dan 100 pk en accelleratiesnelheden waarvan ik als jonge snaak enkel van kon dromen. Natuurlijk kan je met je Lamborghini met 700 pk weinig uitvangen op onze wegen, maar het potentieel van je Volkwagen Golf TDI 150 pk geraak je ook niet kwijt, hoor.
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Top Gear niet gezien? De allersnelste rondetijd werd er afgelegd door een auto met meer dan de helft minder pk dan de tweede. En 7 seconden verschil.
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar zijn we er weer meer, iedereen een Trabant dus.
Ik rijd met een kleine wagen, met de lichtste motor daarvoor te koop. 75 Pk Nadeel dat ik nu ondervind. Ik moet niet proberen een aanhanger te trekken die tot 300 kg geladen is. Maar tja, dat ben ik zeker in mijn kapitalistische zucht naar meer materiele bevrediging, mijn fetish voor "meer". Eneuh, meneer Bollen, een "gun" die op tafel ligt doet niks, uitgezonderd er liggen. Het is als mensen het manipuleren dat het gereedschap kan doden. Maar als het op dat vlak aankomt, een baksteen kan dat ook.
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb trouwens niks tegen iets krachtigere wagens, maar zo'n sportbakken van 300 pk, komaan, da's zoals nen barbecue aansteken met ne straalmotor: echt beter gaat het niet, maar 't is wél veel duurder en ge brengt de buren in evaar. Laatst gewijzigd door dejohan : 24 augustus 2010 om 15:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Veel wagens zijn idd misschien wel een beetje te snel.
Die jonge gastjes...ieder kruispunt heeft ondertussen wel al een kruisje.
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een Nissan Pixo, een bakje van 880 kg met 67 pk.
Even vergelijken met de Volkswagen Passat. 1450 kg met 140 pk. Welke wagen is het meest veilig? Welke geeft het meeste rijsensatie?
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Mobiliteitsdraad...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Dat zijn alletwee geen overdreven waarden. Ik heb het over wagens met disproportioneel veel pk's.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat noem je disproportioneel? 250 pk en meer?
Met 250 PK kan je perfect 15 ton van zijn plek krijgen, zoals de meeste vrachtwagens constant bewijzen. Of ga je naar iets anders kijken om er een getal op te plakken?
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |