Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 augustus 2010, 17:00   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard LSP : Liberalisering bij het spoor: internationaal verkeer duurder

De spoorwegmaatschappij slaagt er niet in om op een redelijke termijn voor veiligheidsmaatregelen te zorgen om treinrampen te vermijden. Wat wel snel ging, was de invoering van een extra toeslag voor internationaal personenverkeer. Maandag gaat deze maatregel al in. Al wie aan het loket een ticket koopt, moet dan 7 euro "persoonlijke assistentietoelage" betalen. De directie ontkent dat dit als doel heeft om de loketten af te bouwen en personeel te kunnen afdanken, maar wie zal nog naar een loket gaan dat 7 euro duurder is dan een kaartje kopen op het internet.

Probleem is natuurlijk dat niet iedereen internet heeft of via internet kan betalen. En de toeslag is wellicht een opstap: eens het loketpersoneel verdwenen is, zal er ongetwijfeld nog een toelage moeten betaald worden voor "dossierkosten" bij internetboekingen. De directie beweert dat deze extra toeslag nodig is omdat internationaal reizigersverkeer volledig commercieel is. Het is effectief typisch voor een liberalisering: we betalen meer voor minder dienstverlening. ACOD-topman Digneffe waarschuwde reeds dat hetzelfde ons te wachten staat voor het binnenlandse verkeer. Waar wacht hij op om te werken aan een ernstige, langdurige en nationale campagne tegen liberaliseringen?





Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 17:14   #2
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Hier zit LSP een beetje "op het verkeerde spoor" : het is precies de positie van de NMBS als monopoliehouder, die dit bedrijf in de "comfortabele" positie brengt om dergelijke absurde maatregelen te nemen. Het is precies de liberalizering van de andere vervoerswijzen - luchtverkeer - autobusverkeer - ferry transport dat in deze sectoren dergelijke anomalieën niet voorkomen.

Het zal de NMBS omzeggens worst wezen dat reizigers binnen Europa in de toekomst voor het vliegtuig of de autobus kiezen ipv het milieuvriendelijkere spoor. Het lijkt er op dat de NMBS de handdoek in de ring gooit en Eurostar, ICE en andere Thanyssen grondig beu is. die reizigers die een tocket willen kopen kunnen voor zichzelf uittesten of het niet beter is deze tickets in het buitenland of via reisagentschappen te kopen.

Ikzelf heb er intussen het volgende reeds op gevonden : als 65+ er reis ik met De Lijn gratis tot bv. in Tilburg en daar kan ik de 7 euro boete gemakkelijk vermijden door klant van de NS te worden.

Ook reizigers in het Oosten des lands kunnen waarschijnlijk via het Eurregio systeem tussen Luik-Hasselt-Maastricht en Aachen de grens over om op een voordeligere wijze aan tickets te geraken.

Handige reisagenturen kunnen hier hun voordeel mee doen (waarschijnlijk bekomen die nog een commissieloon vanwege sommige spoorwegondernemingen).

In het verleden reisde ik met Interrail : die tickets krijg je on line vanuit Ierland, dus waarom zou deze firma er niet toe overgaan ook andere tickets te verkopen ?

Overigens zou de partij G+Roen! Ecolo hier eens over moeten nadenken : door het tariefwezen en de internationale treinverbindingen uit het beheerskontrakt van de NMBS te houden wordt een groot deel van de broodnodige milieumaatregelen in het gedrang gebracht. Misschien moet er wel een EU beheersovereenkomst met alle europese spoorwegmaatschappijen gesloten worden ? Alleen in dergelijke omstandigheden is het misschien mogelijk om "liberalizeringsmaatregelen" of ten minste de nadelige gevolgen ervan tegen te gaan.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 01:29   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
De spoorwegmaatschappij slaagt er niet in om op een redelijke termijn voor veiligheidsmaatregelen te zorgen om treinrampen te vermijden. Wat wel snel ging, was de invoering van een extra toeslag voor internationaal personenverkeer.
Enfin; nu los van alle ideologie - denk ik - maar is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat een geheel nieuw veiligheidssysteem net iets langer duurt dan het invoeren van een prijsverhoging?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 13:16   #4
Julianus
Lokaal Raadslid
 
Julianus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2010
Berichten: 319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Enfin; nu los van alle ideologie - denk ik - maar is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat een geheel nieuw veiligheidssysteem net iets langer duurt dan het invoeren van een prijsverhoging?
nee, maar het toont wel aan waar de prioriteiten van de spoorwegen liggen...
__________________
Bart De Wever is te groot voor een klein land als België. Daarom wil hij het splitsen.
Julianus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 13:23   #5
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Hier zit LSP een beetje "op het verkeerde spoor" : het is precies de positie van de NMBS als monopoliehouder, die dit bedrijf in de "comfortabele" positie brengt om dergelijke absurde maatregelen te nemen. Het is precies de liberalizering van de andere vervoerswijzen - luchtverkeer - autobusverkeer - ferry transport dat in deze sectoren dergelijke anomalieën niet voorkomen.

Het zal de NMBS omzeggens worst wezen dat reizigers binnen Europa in de toekomst voor het vliegtuig of de autobus kiezen ipv het milieuvriendelijkere spoor. Het lijkt er op dat de NMBS de handdoek in de ring gooit en Eurostar, ICE en andere Thanyssen grondig beu is. die reizigers die een tocket willen kopen kunnen voor zichzelf uittesten of het niet beter is deze tickets in het buitenland of via reisagentschappen te kopen.

Ikzelf heb er intussen het volgende reeds op gevonden : als 65+ er reis ik met De Lijn gratis tot bv. in Tilburg en daar kan ik de 7 euro boete gemakkelijk vermijden door klant van de NS te worden.

Ook reizigers in het Oosten des lands kunnen waarschijnlijk via het Eurregio systeem tussen Luik-Hasselt-Maastricht en Aachen de grens over om op een voordeligere wijze aan tickets te geraken.

Handige reisagenturen kunnen hier hun voordeel mee doen (waarschijnlijk bekomen die nog een commissieloon vanwege sommige spoorwegondernemingen).

In het verleden reisde ik met Interrail : die tickets krijg je on line vanuit Ierland, dus waarom zou deze firma er niet toe overgaan ook andere tickets te verkopen ?

Overigens zou de partij G+Roen! Ecolo hier eens over moeten nadenken : door het tariefwezen en de internationale treinverbindingen uit het beheerskontrakt van de NMBS te houden wordt een groot deel van de broodnodige milieumaatregelen in het gedrang gebracht. Misschien moet er wel een EU beheersovereenkomst met alle europese spoorwegmaatschappijen gesloten worden ? Alleen in dergelijke omstandigheden is het misschien mogelijk om "liberalizeringsmaatregelen" of ten minste de nadelige gevolgen ervan tegen te gaan.

Zou je ook gewoon niet kunnen betalen en voor de rechtbank discriminatie argumenteren? Gezien dat internetgebruikers (+ze moeten dan ook dichtbij een GROOT treinstation wonen) deze boete niet dienen te betalen?
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be