Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 augustus 2010, 17:58   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard 1 januari 1994: laatste Duitse stoomloc in actie.

Mit Vereinigung der beiden deutschen Bahnen am 1. Januar 1994 zur Deutschen Bahn AG erhielt die Lok auch eine neue EDV-Nummer: 052 134-4. Am 6. November 1994 hatte sie dann die Ehre, als letzte betriebsfähige Lok des Bw Berlin-Schöneweide letztmals das Zugpaar E3154/E3159 nach Rheinsberg/Mark zu befördern. Gegen 20 Uhr traf der E 3159 in Berlin-Lichtenberg ein. Mit einem langgezogenen Pfiff, der unter der Straßenbrücke an der Bahnhofseinfahrt widerhallte, beendete Lokführer Klaus Hollenbach das Dampfzeitalter der DBAG.


Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2010, 18:27   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Morgen neem ik hier in het station op honderd meter van mijn deur gewoon de stoomtrein naar Gent en terug.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 14 augustus 2010 om 18:28.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2010, 19:18   #3
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Wat een saucisse...
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2010, 19:30   #4
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Morgen neem ik hier in het station op honderd meter van mijn deur gewoon de stoomtrein naar Gent en terug.
Dat was de laatste NMBS-stomer in 1966, Reeks 64 ex Pruisische P8:
Helaas hier een museumuitvoering



De laatste in Nederland, serie NS 6305 in gebruikt als ballastloc in 1959, dus koud.


Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 14 augustus 2010 om 19:31.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2010, 23:53   #5
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.716
Standaard

is het niet zo dat er nog lange tijd één werd gebruikt bij de cokesfabriek "Anna" in Alsdorf, bij Aken?
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 00:09   #6
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Mit Vereinigung der beiden deutschen Bahnen am 1. Januar 1994 zur Deutschen Bahn AG erhielt die Lok auch eine neue EDV-Nummer: 052 134-4. Am 6. November 1994 hatte sie dann die Ehre, als letzte betriebsfähige Lok des Bw Berlin-Schöneweide letztmals das Zugpaar E3154/E3159 nach Rheinsberg/Mark zu befördern. Gegen 20 Uhr traf der E 3159 in Berlin-Lichtenberg ein. Mit einem langgezogenen Pfiff, der unter der Straßenbrücke an der Bahnhofseinfahrt widerhallte, beendete Lokführer Klaus Hollenbach das Dampfzeitalter der DBAG.


De laatste in dienst?
Amai, da's ook laat!


Tevens, er zijn voor de moment nu stoomgebeurens in en rond Mariembourg.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 02:53   #7
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Mit Vereinigung der beiden deutschen Bahnen am 1. Januar 1994 zur Deutschen Bahn AG erhielt die Lok auch eine neue EDV-Nummer: 052 134-4. Am 6. November 1994 hatte sie dann die Ehre, als letzte betriebsfähige Lok des Bw Berlin-Schöneweide letztmals das Zugpaar E3154/E3159 nach Rheinsberg/Mark zu befördern. Gegen 20 Uhr traf der E 3159 in Berlin-Lichtenberg ein. Mit einem langgezogenen Pfiff, der unter der Straßenbrücke an der Bahnhofseinfahrt widerhallte, beendete Lokführer Klaus Hollenbach das Dampfzeitalter der DBAG.


Als ik dat zie, moet ik meteen aan Kraftwerk denken
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 02:54   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Dat was de laatste NMBS-stomer in 1966, Reeks 64 ex Pruisische P8:
Helaas hier een museumuitvoering

Mja... waarom zou er anders een elektrische loco achterhangen voor niks qua bagage?
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 15 augustus 2010 om 02:55.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 05:40   #9
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Mja... waarom zou er anders een elektrische loco achterhangen voor niks qua bagage?
Ik denk dat dat een dieselloc is
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 09:13   #10
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
is het niet zo dat er nog lange tijd één werd gebruikt bij de cokesfabriek "Anna" in Alsdorf, bij Aken?
Klopt!

En ook bij de kolenmijnen werd nog lang met stoom gereden.
Deze vond ik op internet.


Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 15 augustus 2010 om 09:13.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 09:22   #11
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik denk dat dat een dieselloc is
Een Type 51 om precies te zijn.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 09:25   #12
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Klopt!

En ook bij de kolenmijnen werd nog lang met stoom gereden.
Deze vond ik op internet.

idd, Anna was trouwens verbonden aan een kolenmijn.

Foto van eind 1992: http://www.hfinster.de/StahlArt2/arc...1.1992-de.html
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 09:25   #13
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
De laatste in dienst?
Amai, da's ook laat!


Tevens, er zijn voor de moment nu stoomgebeurens in en rond Mariembourg.
Bij de DB ging in oktober 1977 de laatste stoomloc uit dienst.
Toen ik in 1990 de toen nog bestaande DDR bezocht zag ik er nog een paar.
Veelal als stationaire stoomketel.
In Bosnië doet anno 2010 nog een loc van de Duitse serie 52 dienst.
Destijds ontworpen voor een levensduur van max. 5 jaar.
Een vereenvoudigde uitvoering van de serie 50.
Hier een fraaie opname uit 1988, niet alleen de stoomloc maar alles eromheen ademt naar de jaren '50.
http://www.youtube.com/watch?v=ylcY2...os=8i-KOPvACYw
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 09:55   #14
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
idd, Anna was trouwens verbonden aan een kolenmijn.

Foto van eind 1992: http://www.hfinster.de/StahlArt2/arc...1.1992-de.html
De mijnen Julia en Laura in Limburg hadden ook nog in de jaren '70 stoomlocs.

Hier de grootste NS stoomloc, de 8-assige en 127 ton zware serie 6300.
De kleurenopname stamt uit 2003 toen de loc even uit het museum werd gehaald.




Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 15 augustus 2010 om 09:55.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 12:01   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ach over een jaar of tien rijden ze terug.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 13:01   #16
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ach over een jaar of tien rijden ze terug.
Op kernenergie
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 13:16   #17
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Bij de DB ging in oktober 1977 de laatste stoomloc uit dienst.
Toen ik in 1990 de toen nog bestaande DDR bezocht zag ik er nog een paar.
Veelal als stationaire stoomketel.
In Bosnië doet anno 2010 nog een loc van de Duitse serie 52 dienst.
Destijds ontworpen voor een levensduur van max. 5 jaar.
Een vereenvoudigde uitvoering van de serie 50.
Hier een fraaie opname uit 1988, niet alleen de stoomloc maar alles eromheen ademt naar de jaren '50.
http://www.youtube.com/watch?v=ylcY2...os=8i-KOPvACYw
Zijn er nog (Europese) landen waar stoomloc's op dienst worden ingezet? (Al dan niet reizigersvervoer?)
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 13:38   #18
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.723
Standaard

Geef mij maar nen stoomloc type 12 van de NMBS




160 per uur. Da's even snel als treinen de dag van vandaag.
Reed enkel op de grote treinverbindingen in dit land.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 15 augustus 2010 om 13:38.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 13:38   #19
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Zijn er nog (Europese) landen waar stoomloc's op dienst worden ingezet? (Al dan niet reizigersvervoer?)
In Baasrode werd de oude ongebruikte lijn soms nog eens gebruikt voor een stoomloc. Als soort van attractie en zonder reizigers.

Zou me verbazen dat ze het nu nog doen want de hefbomen zijn er al weggehaald.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 13:39   #20
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
In Baasrode werd de oude ongebruikte lijn soms nog eens gebruikt voor een stoomloc. Als soort van attractie en zonder reizigers.

Zou me verbazen dat ze het nu nog doen want de hefbomen zijn er al weggehaald.
Dat zijn toeristische doeleinden. Verschillende organisaties in ons land hebben er nog wel in dienst daarvoor.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be