Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juni 2024, 13:25   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard EVs krijgen verplicht batterijpaspoort vanaf 2027 in de EU..

Volvo lanceert het reeds 2024 in de praktijk, als eerste met zijn EX90.

Tesla en Audi deden ook reeds hun proof of concept van het EV-batterijpaspoort.

Het zou wel eens nuttig kunnen zijn om bepaalde aanmoedigingspremies of -subsidies te bepalen. Of milieu- of invoertaksen, enz...
Citaat:
https://www.automotive-online.nl/man...sche-modellen/

‘Volvo lanceert batterijpaspoort voor elektrische modellen’

Batterijpaspoort • De EX90 is het eerste model dat het paspoort krijgt.

Sander Van Vliet, 5 juni 2024

Volvo introduceert het eerste batterijpaspoort ter wereld voor elektrische voertuigen, ruim voordat de Europese regelgeving in 2027 van kracht wordt. Dit meldt Reuters. Het batterijpaspoort laat de herkomst van grondstoffen, de samenstelling van componenten, het gerecycleerde gehalte en de koolstofvoetafdruk van de batterij zien. Ook biedt het vijftien jaar lang informatie over de gezondheidstoestand van de batterij.

De batterijpaspoorten worden vanaf februari 2027 verplicht voor alle nieuwe elektrische voertuigen in de Europese Unie. Het paspoort geeft autokopers inzicht in de milieu-impact van elektrische auto’s.

Het paspoort, ontwikkeld in samenwerking met de Britse startup Circulor, maakt gebruik van blockchain-technologie om de toeleveringsketens in kaart te brengen. “Het is voor ons belangrijk om transparant te zijn naar autokopers toe,” zegt Vanessa Butani, hoofd wereldwijde duurzaamheid bij Volvo. “We willen vooroplopen in deze ontwikkeling.”

Uitrol

Het eerste model dat het paspoort gebruikt, is de EX90 SUV, die binnenkort in productie gaat in Volvo’s fabriek in Charleston, South Carolina. Deze voertuigen zullen vanaf de tweede helft van het jaar geleverd worden aan klanten in Europa en Noord-Amerika. Een vereenvoudigde versie van het paspoort is toegankelijk via een QR-code aan de binnenkant van de bestuurdersdeur.

Het paspoort zal geleidelijk worden uitgerold naar alle elektrische voertuigen van Volvo. Volgens het merk kost het batterijpaspoort ongeveer 10 euro per auto.

Citaat:
Autocraft, een bedrijf dat batterijen repareert, pleit al langer voor de komst van een paspoort. “Wij kunnen goed aantonen dat de batterij gezond is en wij kunnen een precieze indicatie geven van de resterende levensduur van de batterij. De introductie van het batterijpaspoort helpt ons daarom”, zegt Sarah Ridley, directeur kwaliteit en engineering bij Autocraft. Maar volgens Ridley is er nog veel verbetering mogelijk: “Het is belangrijk dat OEM’s de hele levenscyclus van de elektrische auto in kaart brengen, verder dan de garantieperiode van zeven jaar.” Lees hier het hele verhaal.
wat uitgebreider, en vertaald via:
Citaat:
https://electrek.co/2024/06/04/volvo...tery-passport/

Volvo’s new EX90 electric SUV will launch with the ‘world’s first’ EV battery passport

Peter Johnson | Jun 4 2024
[...]

Batterijpaspoorten zullen vanaf februari 2027 verplicht zijn voor nieuwe elektrische auto's die in Europa worden verkocht. John Helveston, assistent-professor techniek en systeembeheer aan de George Washington University, vertelde Electrek:

“Batterijpaspoorten zijn een belangrijke ontwikkeling voor consumenten, omdat ze de staat van de batterijstatus van het voertuig in de loop van de tijd kunnen volgen terwijl het voertuig wordt opgeladen en ontladen. Dit is vooral belangrijk voor kopers op de markt voor gebruikte auto's die anders geen informatie hebben over de staat van de batterij. Het aantal kilometers weerspiegelt bijvoorbeeld niet volledig de gezondheid van de batterij. Veel belangrijker is hoe de batterij gedurende zijn levensduur is gebruikt (bijvoorbeeld langzaam of snel, hoe “diep”, enz.). Toekomstige klanten zullen veel meer te weten kunnen komen over het voertuig dat ze kopen via batterijpaspoorten.”
[...]

Electreks Take

Hoewel Volvo het “wereldprimeur” EV-batterijpaspoort lanceert, hebben andere autofabrikanten proof-of-concepts vrijgegeven.

Tesla en Audi behoorden vorig jaar tot de eerste autofabrikanten die deelnamen aan het proof of concept van het EV-batterijpaspoort van de Global Battery Alliances (GBA's).

Tesla toonde er een voor kobalt op een langeafstandsbatterijpakket gebouwd voor China. Je kon zien dat 100% van het kobalt in de batterijcellen afkomstig was van Glencore’s Kamoto Copper Company. Ondertussen ging Audi nog een stap verder door het lithiumgehalte weer te geven.

Volvo’s voormalige raceteam Polestar, een andere autofabrikant van Geely, werkt er ook aan om zijn materialen beter traceerbaar te maken. Het Polestar 0-project heeft tot doel een klimaatneutrale auto te creëren door alle emissies in de toeleveringsketen, de productie en het einde van de levensduur te verminderen.

Hoewel de VS geen paspoortmandaten voor EV-batterijen hebben, zou het land in de voetsporen van de EU kunnen treden. Autofabrikanten hebben bewijs nodig van waar hun EV-batterijmaterialen vandaan komen, dus een mandaat kan zinvol zijn.

Helveston vertelde Electrek:

“Batterijpaspoorten zouden belangrijk kunnen worden om te bewijzen of een EV in aanmerking komt voor subsidies onder de Inflation Reduction Act, die het belastingvoordeel van maximaal $7.500 voor EV’s aan twee vereisten koppelt: een ‘Critical Mineral Requirement’, waarbij een minimumpercentage van de batterijmineralen moet worden afkomstig uit de VS of een land met een Vrijhandelsovereenkomst, en een ‘Battery Component Requirement’, waarbij een minimumpercentage van de batterij in Noord-Amerika moet worden vervaardigd.
Zo een (veranderlijk) paspoort kan dan vast deel uit maken van de software, afroepbaar via het scherm: menu optie "Car -> Battery info".
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 juni 2024 om 13:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2024, 14:23   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.308
Standaard

Dus als particulier wachten tot 2027
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2024, 02:43   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.481
Standaard

Ik betwist het nut ervan niet.....(en zelfs de Chinezen niet vermoed ik......want zij gaan het moeten uitvoeren hé,DOEN het misschien al nav Chinese wetgeving wie weet)


Maar dat is uiteindelijk ,zoals een spotprentje van reeds jaren geleden,het enige waar we nog "goed" (bemerk de aanhalingstekens) in zijn...

Het bedenken van legaliteiten en andere regeltjes....


"BAttely is vely good....thank You fol Youl Pulchase valued customel......"

Laatst gewijzigd door kelt : 8 juni 2024 om 02:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2024, 06:37   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.308
Standaard

Krijgen we dan ook te zien welke kinderhandjes er gevuld werden met zware metalen en welke Oeigoeren een handvol zeewier bij hun rijst hebben gekregen ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2024, 11:50   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Krijgen we dan ook te zien welke kinderhandjes er gevuld werden met zware metalen en welke Oeigoeren een handvol zeewier bij hun rijst hebben gekregen ?
Ijzer is zwaar? lol

Precies of dat de burger daar wakker van ligt.

Zelfs de ergste olieoorlogen en extreme olierampen (en hun langdurige gevolgen) interesseert de modale burger niet, of waar de olie vandaan komt (ook door fracking). Het is heel ver van hun bed he.

Hun benzine of diesel wordt immers in een tankstation gemaakt met moleculen van zwarte Piet en Sinterklaas.

Als ze binnenkort lithium gaan halen uit Europese bodem (ja lithiummijnen) zullen ze wellicht aan de strengste mileuvoorwaarden van de wereld moeten voldoen.
Zelfs geothermische energie kan daarvoor benut worden, reeds proefondervindelijk getest. Ggl is uw vriend. Of twee vliegen in een klap. Men moet natuurlijk daar ontginnen waar geen kans op aardbevingen is. Anders is er paniek en/of selectieve verontwaardiging bij de Nimbys.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juni 2024 om 12:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2024, 10:42   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

BYD en CATL claimen een batterijpack te lanceren die aan 6C kan opladen, dat wil zeggen tot 100% laden in ~10 minuten.
Een 5C batterijpack zou er al zijn, maar dit is nog straffer.

Als die er ooit komen (Q3 2024 in China) zullen er heel wat minder ultrasnelladers moeten geplaatst worden langs snelwegen e.d.
Citaat:
https://www.teslarati.com/byd-catl-6...hicle-battery/

June 16, 2024

BYD and CATL (Contemporary Amperex Technology Co Ltd) reportedly aim to launch a new electric vehicle (EV) battery with a 6C charge rate.

A battery’s C rating measures the current at which it is charged or discharged. Car News China explains that a charge rate informs people how many times a battery can fully charge within an hour. For a 6C charge rate, a battery would theoretically be able to charge six times in an hour.

According to local Chinese media, CATL and BYD will debut new batteries in development that can charge 100% in about 10 minutes.

CATL’S 6C BATTERY

CATL is one of the world’s leaders in battery technology. The China-based battery supplier launched the Shenxing battery with a 5C charge rate in an EV earlier this year. The Zeekr 001 hit the Chinese car market with CATL’s Shenzing battery, which can allegedly charge from 10% to 80% in 11.5 minutes. Based on the CLTC standard, the Zeekr 001 has a range of 472 km.

CATL will allegedly launch a new Qilin battery in the second half of 2024. The battery uses a nickel-manganese-cobalt chemistry and is expected to have a 6C charge rate.

BYD’S 6C BATTERY

BYD will reportedly launch its second-generation Blade Battery around the same time CATL releases its new Qilin battery.

BYD’s new Blade Battery is expected to deliver more range at even lower costs to the Chinese automaker’s electric vehicles. Battery costs significantly impact an EVs final purchase price, making the new Blade Battery even more interesting.

Recently, the United States and the European Union have increased tariffs on Chinese EV imports to mitigate their effects on their local electric vehicle market. However, new batteries like CATL’s Qilin battery or BYD’s Blade Battery might negate those tariffs purpose—especially in Europe.
(ff ook in gepaste draad plaatsen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juni 2024 om 10:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be