![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Al ben ik niet religieus, toch stel ik me soms vragen omtrent bepaalde dingen die voor 'waar' worden aangenomen.
In vrijwel alle religies zijn de opperwezens steeds mannelijke figuren. Waarom geen vrouw ? Naar mijn bescheiden mening zou dat 'natuurlijker' zijn, vermits een vrouw liefdevoller om kan gaan met 'kinderen' dan een man. Iets om over na te denken ? Laatst gewijzigd door hurricane : 8 september 2010 om 17:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementslid
|
![]() Niet voor gelovigen
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Verre, verre, verre van altijd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Kijk. Ik begrijp dat mensen graag hebben dat zaken en dingen met voorbeelden worden gestaafd.
Maar. Kunnen mensen niet eenvoudigweg op google iets intikken en wat lezen, vooraleer ze beginnen te roepen op fora? Gewoon naar Wikipedia gaan en "goddess" intikken verheldert al veel. Want wat is dit? De Atheist mag op zijn kont zitten en roepen, en de reliwacko mag alle materiaal komen brengen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
WITCH WITCH !!! Was jij het trouwens niet die zei : ik maak jouw huiswerk niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Om op die vraag te beantwoorden, moet men vrij uitgebreid de overgang van poly- naar monotheisme, die toen gebeurde, uitleggen. Alsook de hele godsdienstgeschiedenis die daarvoor komt.
Ik kan wel een goed boek aanraden dat vrij kort de godsdienstgeschiedenis schetst? Toegankelijke taal en leest vlot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik begrijp pmotseling waar je "beeld hallucinaties" vandaan komen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En waarover wens je uitleg? Als het dingen zijn die men eenvoudig kan googlen, doe het dan, ipv principieel te eisen dat ik het doe. Als je extra uitleg nodig hebt, vraag het. Doe gewoon redelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() En uiteraard: "nietszeggend", niet "nietzeggend".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je reageert doe het dan met één vb. Dat noem ik redelijk. Als je niets te zeggen hebt, reageer dan niet. Laatst gewijzigd door Cdude : 8 september 2010 om 18:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Western Civilisation, as we know it today, is the result of two main influences, science and Christianity. Christianity is based on a religious influence from the Judaic culture and interpretations of the teachings of Jesus Christ especially through Paul, modified by Greek philosophy, first through Plato then through Aristotle. Judaism itself had earlier repudiated pagan influences and put emphasis on the mind and the development of the moral nature and subservience to a somewhat ambivalent male God. Although early Greek thought involved belief in the divinity of physis or nature, it eventually emphasised the spiritual aspect of life and experience of the numinosity of nature became lost.
As a result of these two influences Christianity, too, laid emphasis on the spiritual aspect of life and the gods of nature, Dionysus and Pan, became the Devil. Greek philosophy resurfaced during the Renaissance as humanism and continues to have a major influence on the Western mind to this day. Another influence has been Gnosticism that maintained the belief in a light hidden in nature and then alchemy that eventually developed into science. GreetzZ |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De pre-klassieke beschavingen aanbaden vaak een moedergodin. Dit had te maken met de landbouw die centraal stond in hun levens, en die uiteraard door een vrouw werd voorgesteld. Aanraders qua literatuur: A short history of myth -- Karen Armstrong. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |