Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2010, 02:28   #1
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard Pascal Smet (SP.A): "Geen opdeling tussen ASO, TSO, BSO en KSO"

Citaat:
"Geen opdeling tussen ASO, TSO, BSO en KSO"

Minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) wil de opdeling tussen algemeen, technisch, beroeps en kunst in het middelbaar onderwijs afschaffen. Minister Smet wil vooral de eerste twee jaar veel gemeenschappelijker maken. Definitief kiezen moet pas op 16 jaar, vindt Smet. En hij wil een veel striktere begeleiding bij de overgang van lager naar middelbaar onderwijs. Daarvoor plant hij een verplichte taaltest Nederlands.

Woorden als technisch, beroeps en algemeen onderwijs zouden vanaf 2014 verdwenen moeten zijn. Te snelle onderverdeling wil de minister niet meer. Zeker de eerste twee jaar moet grotendeels gemeenschappelijk zijn met een inleiding op alle soorten vakgebieden. En met zwakke en sterke leerlingen samen.

Van bij het begin moet dan wel veel duidelijker zijn wie meekan en wie speciale begeleiding nodig heeft. Een veel strenger getuigschrift lager onderwijs zal dat moeten aantonen samen met een verplichte taaltest Nederlands.

Pas in het derde jaar volgt het begin van voorzichtige specialisatie. Zo zou er bijvoorbeeld techniek en wetenschap zijn of richting hout maar dan nog kan men kiezen voor voortstuderen of meteen klaarstomen voor de arbeidsmarkt.

Minister Smet wil komaf maken met het zogenoemde watervalsysteem in het secundair onderwijs. "Gefaseerde studiekeuzen structureel inbouwen, betekent dat we ASO, TSO, BSO en KSO radicaal gaan breken. We schaffen dat af", zegt Pascal Smet.

De minister van Onderwijs heeft een visietekst klaar die de komende maanden wordt voorgelegd aan alle onderwijspartners. In 2014 moet de hervorming klaar zijn.

vervolg
Ja, het onderwijs is aan een stevige hertekening toe, maar dit riekt gewoon naar gigantische eenheidsworst waardoor het niveau weer maar eens naar beneden getrokken wordt. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar de devolutie van het onderwijs tijdens de laatste decennia geeft me weinig reden tot hoopvol zijn.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 14 september 2010 om 02:30.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 05:22   #2
markasiet
Burger
 
markasiet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
Standaard Ik hoop mee!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ja, het onderwijs is aan een stevige hertekening toe, maar dit riekt gewoon naar gigantische eenheidsworst waardoor het niveau weer maar eens naar beneden getrokken wordt. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar de devolutie van het onderwijs tijdens de laatste decennia geeft me weinig reden tot hoopvol zijn.
Dit is zeker niet een revolutie, maar ik heb toch een redelijk positief gevoel bij deze plannen. Toen ik m'n manuscript aan het maken was, formuleerde ik een 5-tal verbeteringen die ik zag. Ik was verrast en teleurgesteld ( voedingsbodem van mijn boek verdwijnt ) dat hij er 2 van dus integraal overneemt ().
1 Ja, uitdrogen van de waterval door geen ASO-label meer te gebruiken, want de technieken om vals te spelen zijn onuitputtelijk en de medische, psychische en pedagogische wereld doet naar hartenlust mee!
2 Ja, keuze uitstellen maar ontdekken welk nu de richting is die je zoon/dochter ligt!

Ik kan hier zeer uitvoerig en gestaafd met jammerlijke anekdotes ( 17 jaar lang 300tal deliberaties met achtergrond en feedback ), maar ik zie wel hoe de discussie hier uit draait.
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 07:48   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard Noodzaak dwingt

Het huidig systeem werkt enkel voor wie vanaf het eerste jaar secundair een bewuste keuze maakt, en ook overtuigd is te kunnen slagen binnen een richting. Veel scholen specialiseren zich in specifieke richtingen. Bij een slecht resultaat is de leerling dikwijls gedwongen dan ook een andere schoolkeuze te maken. Voor wie in een stad woont is schoolshoppen niet echt een probleem. Maar dat shoppen leidt ook tot schoolmoeheid: andere omgeving, andere speelplaatsgenoten, enz.
De vraag wordt dan uiteindelijk of een school alles moet kunnen aanbieden: ASO, TSO en BSO.
Ik denk dat we evolueren naar megascholen. Minder scholen maar dan wel met alle mogelijke opties.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 07:59   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het huidig systeem werkt enkel voor wie vanaf het eerste jaar secundair een bewuste keuze maakt, en ook overtuigd is te kunnen slagen binnen een richting. Veel scholen specialiseren zich in specifieke richtingen. Bij een slecht resultaat is de leerling dikwijls gedwongen dan ook een andere schoolkeuze te maken. Voor wie in een stad woont is schoolshoppen niet echt een probleem. Maar dat shoppen leidt ook tot schoolmoeheid: andere omgeving, andere speelplaatsgenoten, enz.
De vraag wordt dan uiteindelijk of een school alles moet kunnen aanbieden: ASO, TSO en BSO.
Ik denk dat we evolueren naar megascholen. Minder scholen maar dan wel met alle mogelijke opties.
wel, dat is idd de grootste zorg van de scholen, wat ga je doen met mensen die kiezen voor en houtbewerking en kunst?

maar dat moet toch op te lossen zijn? bepaalde combinaties zullen gewoon niet kunnen in elke school.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 09:51   #5
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ja, het onderwijs is aan een stevige hertekening toe, maar dit riekt gewoon naar gigantische eenheidsworst waardoor het niveau weer maar eens naar beneden getrokken wordt. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar de devolutie van het onderwijs tijdens de laatste decennia geeft me weinig reden tot hoopvol zijn.
Nog meer eenheidsworst en nog meer vervlakking inderdaad. Een goede zaak voor het onderwijsniveau is dat niet. Zwakke en sterke leerlingen samen, dus nog meer vooruit gaan aan het tempo van de traagste...

Ik mag hopen dat tegen de tijd dat ik kinderen heb die naar het middelbaar moeten, dat er privéscholen zijn die hun onderwijsniveau tenminste ietwat op niveau houden.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 13:45   #6
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markasiet Bekijk bericht
1 Ja, uitdrogen van de waterval door geen ASO-label meer te gebruiken, want de technieken om vals te spelen zijn onuitputtelijk en de medische, psychische en pedagogische wereld doet naar hartenlust mee!
Wat bedoel je hier precies mee? Vals spelen in wat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markasiet Bekijk bericht
2 Ja, keuze uitstellen maar ontdekken welk nu de richting is die je zoon/dochter ligt!
Ik ben eerder bezorgd om het psychologische en sociale aspect van het samen zetten van 'zwakke en sterke leerlingen' alsook de serieuze afremming van de ontwikkeling die sterke leerlingen ondervinden door het constant moeten wachten op anderen.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 14 september 2010 om 13:46.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 16:45   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wel, dat is idd de grootste zorg van de scholen, wat ga je doen met mensen die kiezen voor en houtbewerking en kunst?

maar dat moet toch op te lossen zijn? bepaalde combinaties zullen gewoon niet kunnen in elke school.
Best eerst afwachten hoe onze minster en zijn kabinet dit ziet. Dit hoofdstuk wil ik wel eens worden gezien als zijnde opgedeeld. Naar Scandinavische normen.

We gaan naar een tijd waar ieder zich kan beroepen op louter het aantal jaren schoolbank.
Wie meer wilt zal het zelf moeten betalen.
Het spijtige is dat wie de beslissing neemt binnen de overheid zelf niet moet opdraaien voor de gevolgen, de kosten.
We hebben er dus alle belang bij de evolutie in de gaten te houden.

Voor de rest. Probeer zoveel mogelijk te leren. Je kan er enkel moreel gezag bij winnen. Tenzij je moet opboksen tegen de massale onweterij, de opportunisten, die proberen de weg te zoeken van de minste weerstand en de meeste profijt.

Tot later,

Rudy
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 17:39   #8
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

De afschaffing van de indeling in BSO, TSO en ASO zal niets veranderen aan de maatschappelijke waardering van de keuzes die leerlingen maken (of die voor hen worden gemaakt). Bovendien bereidt het LO vandaag primair voor op het ASO. Niet zo gek dus dat disproportioneel veel leerlingen in het ASO terechtkomen. Veel ASO-scholen bieden trouwens ook LO aan, in tegenstelling tot de BSO- en TSO-scholen.

Men zou de toegang tot het ASO derhalve moeten beperken tot die leerlingen die een bepaald minimum hebben behaald in het zesde jaar. Nu weet ik ook wel dat een leerling van 12 een heel andere leerling kan zijn op zijn 15de. Er moet dus nog altijd wel een "route" bestaan om over te schakelen op het ASO.

Meer flexibiliteit en trajecten-op-maat zie ik wel zitten, maar praktisch is zoiets niet eenvoudig te realiseren, zoals de experimenten daarmee in het hoger onderwijs aantonen. Toch valt het te overdenken om bijvoorbeeld een creditsysteem te lanceren waardoor goede leerlingen sneller hun middelbare opleiding kunnen voltooien en slechte één jaar extra tijd krijgen (verlengde leerplicht). Wie zijn opleiding in vijf jaar afrondt, krijgt een jaar vakantie plus een geldbonus ter waarde van de maatschappelijke kost van dat uitgespaarde zesde jaar (hij of zij mag natuurlijk ook meteen naar de universiteit).

Bovendien moeten we dringend af van het schoolbankensysteem: zeker in de derde graad zou het al mogelijk moeten zijn om minder schooluren op touw te zetten en meer op zelfstudie in te zetten. Dat maakt bovendien de overgang naar hoger onderwijs minder bruusk. Eventueel kunnen leerlingen die toch behoefte hebben aan extra schooluren nog bediend worden in kleine groepjes. Op deze wijze kunnen leerkrachten in de derde graad ook meer tijd vrijmaken om zich verder te bekwamen in hun vakgebied.

Het probleem van de doorstroming van arbeiderskinderen naar het ASO lossen we alleszins niet op door de lat lager te leggen, en ik hoop dat dan ook niet de bedoeling is. Eerlijk gezegd vrees ik dat we wat dit thema betreft de grenzen van de maakbaarheid wel bereikt hebben. Of beter: dit kan niet (louter) binnen het raamwerk van het onderwijsbeleid opgelost worden.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 14 september 2010 om 17:40.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 20:54   #9
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Ja ... dit is weer zo typisch iets dat de handtekening draagt van een socialist. Ziet er allemaal prima uit op papier, de zwakkeren krijgen betere kansen ( oh wat mooi toch )... maar in de realiteit zal het dus het niveau van het onderwijs serieus naar beneden halen. Het verschil tussen TSO, BSO en ASO is toch wel erg groot. Smijt die groepen samen en het kan niet anders dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Men zal eerder het tempo van de zwakkeren moeten volgen, ten koste van de sterkere leerlingen. En dan hebben we het nog niet gehad over de leerlingen met gedragsstoornissen die zich nu veelal in het TSO of BSO situeren.

Het is goed dat de leerlingen kennis maken met allerhande vakken (erg ruim) en op basis daarvan hun uiteindelijke keuze bepalen, maar zoals iemand reeds aangaf blijft dit best in het bestaande raamwerk in plaats van ze gewoon allemaal samen te smijten.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 21:06   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik vind het goed dat de stigmatisering van bepaalde onderwijs-typen er uit gehaald zullen worden op die manier.
Tot spijt misschien van wie dat verder wenst te stigmatiseren.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 07:07   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ja ... dit is weer zo typisch iets dat de handtekening draagt van een socialist. Ziet er allemaal prima uit op papier, de zwakkeren krijgen betere kansen ( oh wat mooi toch )... maar in de realiteit zal het dus het niveau van het onderwijs serieus naar beneden halen. Het verschil tussen TSO, BSO en ASO is toch wel erg groot. Smijt die groepen samen en het kan niet anders dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Men zal eerder het tempo van de zwakkeren moeten volgen, ten koste van de sterkere leerlingen. En dan hebben we het nog niet gehad over de leerlingen met gedragsstoornissen die zich nu veelal in het TSO of BSO situeren.

Het is goed dat de leerlingen kennis maken met allerhande vakken (erg ruim) en op basis daarvan hun uiteindelijke keuze bepalen, maar zoals iemand reeds aangaf blijft dit best in het bestaande raamwerk in plaats van ze gewoon allemaal samen te smijten.
je moet wel eerst de tekst lezen en dan je mening geven hoor.

het is net de bedoeling om de sterkeren sterker te maken, net zoals de zwakkeren.
het ene moet het andere niet uitsluiten.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 07:57   #12
markasiet
Burger
 
markasiet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je moet wel eerst de tekst lezen en dan je mening geven hoor.

het is net de bedoeling om de sterkeren sterker te maken, net zoals de zwakkeren.
het ene moet het andere niet uitsluiten.
Ah, toch nog iemand die al die bladen tekst gelezen heeft!
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 07:57   #13
markasiet
Burger
 
markasiet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ja ... dit is weer zo typisch iets dat de handtekening draagt van een socialist. Ziet er allemaal prima uit op papier, de zwakkeren krijgen betere kansen ( oh wat mooi toch )... maar in de realiteit zal het dus het niveau van het onderwijs serieus naar beneden halen. Het verschil tussen TSO, BSO en ASO is toch wel erg groot. Smijt die groepen samen en het kan niet anders dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Men zal eerder het tempo van de zwakkeren moeten volgen, ten koste van de sterkere leerlingen. En dan hebben we het nog niet gehad over de leerlingen met gedragsstoornissen die zich nu veelal in het TSO of BSO situeren.

Het is goed dat de leerlingen kennis maken met allerhande vakken (erg ruim) en op basis daarvan hun uiteindelijke keuze bepalen, maar zoals iemand reeds aangaf blijft dit best in het bestaande raamwerk in plaats van ze gewoon allemaal samen te smijten.
Oordeel je op basis van de krant, internetpagina of na het lezen van de integrale tekst?
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 08:06   #14
markasiet
Burger
 
markasiet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Wat bedoel je hier precies mee? Vals spelen in wat?
In mijn boek ga ik al de gebruiken ( lees misbruiken ) van de spitsvondige ouders, medici en pedagogen gedocumenteerd uit de doeken doen. De grote lijn zal ik hier mee geven:
Een klassiek rapport bestaat uit nederlands, frans, wiskunde, één of meerdere hoofdvakken en een hoop vulsel voor de 'algemene' vorming.
Stel 2 kinderen, eentje minder in taal, eentje minder in wiskunde.
Waarom verbaast het me niet dat er vaak diagnoses van dyslexie en dyscalculie worden vastgesteld nadat men dreigt te moeten degraderen ( dit vies woord is niet mijn oordeel ) naar TSO toe.
Er zijn kinderen met leesproblemen. ( Ironisch genoeg willen deze vaak net niet die verpamperende maatregelen. )
Er zijn kinderen met rekenproblemen ( alhoewel dyscalculie recentelijk "ontdekt" is ).
Maar je kan niet ontkennen dat men alsmaar meer "dys"functies koopt als een alibi om een beter rapport af te dwingen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik ben eerder bezorgd om het psychologische en sociale aspect van het samen zetten van 'zwakke en sterke leerlingen' alsook de serieuze afremming van de ontwikkeling die sterke leerlingen ondervinden door het constant moeten wachten op anderen.
Dat sterk en zwak is in de maatschappij ook zo! Ik geef les in een ASO-TSO-BSO school en zie genoeg hoe op de speelplaats er 'pikorders en pikorden' zijn. Hoe kleintjes op de trappen geintimideerd worden, hoe er klasse(n)verschil is. In de klas kan men net die verfoeilijke graad, vak en netoverschrijdende eindtermen dan ineens implementeren zonder daarvoor een artificieel rollenspel te moeten spelen.
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 08:50   #15
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Pas in het derde jaar volgt het begin van voorzichtige specialisatie. Zo zou er bijvoorbeeld techniek en wetenschap zijn of richting hout maar dan nog kan men kiezen voor voortstuderen of meteen klaarstomen voor de arbeidsmarkt.
Met andere woorden, we krijgen mensen op de arbeidsmarkt met specialisatie houtbewerking die vier jaar echt houtbewerking gevolgd hebben. Bovendien hebben die mensen 8 jaar (lager + 2 jaar secundair) algemeen onderwijs gevolgd, wat hun niet of minder interesseert, dus is er veel kans op schoolmoeheid.
Wat moet een werkgever daarmee?
Gelijke kansen is absoluut nodig. Gelijkheid is een utopie.

Laatst gewijzigd door gertc : 15 september 2010 om 08:52.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 08:59   #16
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
De afschaffing van de indeling in BSO, TSO en ASO zal niets veranderen aan de maatschappelijke waardering van de keuzes die leerlingen maken (of die voor hen worden gemaakt).
Juist. Zelfs al biedt 'het college' twee algemene jaren aan, die niet meer het label 'ASO' hebben, het blijft 'het college', waar je geen schildertechnieken of metaalbewerking leert, maar wel voorbereidt op hogere studies.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Bovendien bereidt het LO vandaag primair voor op het ASO. Niet zo gek dus dat disproportioneel veel leerlingen in het ASO terechtkomen. Veel ASO-scholen bieden trouwens ook LO aan, in tegenstelling tot de BSO- en TSO-scholen.
Ook juist. Als de minister dan toch graag twee oriënterende jaren heeft, waarom zou dan men dan niet een beetje meer techniek en kunst in het lager onderwijs brengen?

Laatst gewijzigd door gertc : 15 september 2010 om 09:00.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 09:03   #17
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markasiet Bekijk bericht
Er zijn kinderen met rekenproblemen ( alhoewel dyscalculie recentelijk "ontdekt" is ).
1974 vind ik nu toch ook weer niet zo recent
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 09:03   #18
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markasiet Bekijk bericht
Stel 2 kinderen, eentje minder in taal, eentje minder in wiskunde.
Waarom verbaast het me niet dat er vaak diagnoses van dyslexie en dyscalculie worden vastgesteld nadat men dreigt te moeten degraderen ( dit vies woord is niet mijn oordeel ) naar TSO toe.
Er zijn kinderen met leesproblemen. ( Ironisch genoeg willen deze vaak net niet die verpamperende maatregelen. )
Er zijn kinderen met rekenproblemen ( alhoewel dyscalculie recentelijk "ontdekt" is ).
Maar je kan niet ontkennen dat men alsmaar meer "dys"functies koopt als een alibi om een beter rapport af te dwingen!
Dat is spijtig en op het randje van misdadig. Ouders die dat doen, bewijzen zichzelf, hun kind, de school en de maatschappij een zeer slechte dienst!
Maar denk je echt dat je dit gaat kunnen veranderen door een ander label?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 09:07   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Lang leve de Jezuïeten.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 09:10   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Lang leve de Jezuïeten.
vergeet het maar, heb dat ook lang gedacht, maar ik schat dat ze inmiddels zo'n 10 �* 15 jaar achter lopen wat betreft 'zorg'.

goede ervaringen met Athenea, zowel qua niveau als qua persoonlijke zorg.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be