Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2010, 17:02   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard het christendom is gesticht door een fundamentalist

De stichter van het Christendom was Paulus van Tarsus. Voordat hij christen werd was hij een fundamentalistische en extremistische jood die christenen bestreed en ter dood liet brengen. Zijn brieven die in het NT zijn vervat zijn geschreven vóór de evangeliën en die zijn dus aangepast aan de opvattingen van Paulus. Toch is het verbazingwekkend dat niets van de leerstellingen die Paulus invoerde op de een of andere wijze in de evangeliën wordt geleerd. Behalve dan in het apocrieve evangelie van Johannes dat pas rond het jaar 100 is ontstaan.

Citaat:
Paulus was een "zoon van een Farizeeër" en had zijn opleiding genoten bij Gamaliël. Hij bezat vermoedelijk het Romeinse staatsburgerschap. Daarnaast was hij een actieve vervolger van de eerste eeuwse christenen, door hen te laten opsluiten en in sommige gevallen te laten doden. Een voorbeeld hiervan wordt beschreven in de Bijbel wanneer hij zijn goedkeuring geeft aan de dood van een joodse christen uit de eerste eeuw, Stefanus. Een groot deel van de Bijbelteksten uit het Nieuwe Testament wordt aan Paulus toegeschreven. (Wiki)
Uit zijn eigen verslag in een brief aan de Galaten blijkt dat hij niet in Palestina in de leer van Jezus is onderwezen. Pas drie jaar na zijn bekering maakte hij kennis met christenen in Jeruzalem. Om een duistere reden zou hij eerst drie jaar in Arabië hebben gewoond voordat hij een actief christen werd. Hij kreeg dan ook meteen bonje in Jeruzalem over de inzichten die hij wou invoeren in het Christendom, zo staat het in de Handelingen van de Apostelen. Wel we weten al dat Jezus opstond tegen het Sanhedrin en tegen de Romeinen en dat hij werd geëlimineerd. Zijn grootste 'apostel' Paulus pakte het anders aan en hij paste zijn fundamentalistische opvattingen aan de omstandigheden aan en hij werd een christenfundamentalist. Dat toonde hij in zijn vele brieven. Het christendom is dus in de grond fundamentalistisch.

Citaat:
Galaten 1. :13 U hebt gehoord hoe ik vroeger volgens de Joodse godsdienst leefde, dat ik de gemeente van God fanatiek vervolgde en haar probeerde uit te roeien. 14 Ik leefde de Joodse wetten heel wat strikter na dan velen van mijn generatie en zette mij vol overgave in voor de tradities van ons voorgeslacht. 15 Maar toen besloot God, die mij al vóór mijn geboorte had uitgekozen en die mij door zijn genade heeft geroepen, 16 zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik hem aan de heidenen zou verkondigen. Ik heb toen geen mens om raad gevraagd 17 en ben ook niet naar Jeruzalem gegaan, naar hen die eerder apostel waren dan ik. Ik ben onmiddellijk naar Arabia gegaan en ben van daar weer teruggekeerd naar Damascus. 18 Pas drie jaar later ging ik naar Jeruzalem om Kefas te ontmoeten, en bij hem bleef ik twee weken. 19 Maar van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer. 20 God is mijn getuige dat ik u de waarheid schrijf. 21 Daarna ging ik naar het kustgebied van Syrië en van Cilicië. 22 De christengemeenten in Judea hadden mij nog nooit ontmoet, 23 maar iedereen had over mij horen vertellen: ‘De man die ons vroeger vervolgde, verkondigt nu het geloof dat hij toen probeerde uit te roeien.’
Wat zou Paulus in Arabië hebben gedaan en geleerd? Of was dit maar een smoes om te verklaren hoe het kon dat een vreemdeling plotseling in Jeruzalem verscheen om daar het christendom te vernieuwen?

Laatst gewijzigd door Piero : 10 oktober 2010 om 17:04.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 17:25   #2
Zantiax
Schepen

Standaard

Nice try

Wedden dat de Christenen hier een antwoord voor klaar hebben?
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 18:29   #3
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Wat is jouw definitie van fundamentalisme?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 18:31   #4
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Wat is jouw definitie van fundamentalisme?
fanatisme, extremisme

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 18:42   #5
Albrecht
Banneling

Standaard

Paulus stichtte het Christendom niet.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 18:45   #6
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De stichter van het Christendom was Paulus van Tarsus. Voordat hij christen werd was hij een fundamentalistische en extremistische jood die christenen bestreed en ter dood liet brengen.
Ik dacht dat Paulus een gnosticus was.
Citaat:
Zijn brieven die in het NT zijn vervat zijn geschreven vóór de evangeliën en die zijn dus aangepast aan de opvattingen van Paulus. Toch is het verbazingwekkend dat niets van de leerstellingen die Paulus invoerde op de een of andere wijze in de evangeliën wordt geleerd. Behalve dan in het apocrieve evangelie van Johannes dat pas rond het jaar 100 is ontstaan.
Kun je hier enige inhoud noemen, dus voorbeelden.
Citaat:

Uit zijn eigen verslag in een brief aan de Galaten blijkt dat hij niet in Palestina in de leer van Jezus is onderwezen. Pas drie jaar na zijn bekering maakte hij kennis met christenen in Jeruzalem. Om een duistere reden zou hij eerst drie jaar in Arabië hebben gewoond voordat hij een actief christen werd. Hij kreeg dan ook meteen bonje in Jeruzalem over de inzichten die hij wou invoeren in het Christendom, zo staat het in de Handelingen van de Apostelen. Wel we weten al dat Jezus opstond tegen het Sanhedrin en tegen de Romeinen en dat hij werd geëlimineerd. Zijn grootste 'apostel' Paulus pakte het anders aan en hij paste zijn fundamentalistische opvattingen aan de omstandigheden aan en hij werd een christenfundamentalist. Dat toonde hij in zijn vele brieven. Het christendom is dus in de grond fundamentalistisch.
hoe bedoelt U?
Citaat:

Wat zou Paulus in Arabië hebben gedaan en geleerd? Of was dit maar een smoes om te verklaren hoe het kon dat een vreemdeling plotseling in Jeruzalem verscheen om daar het christendom te vernieuwen?
Je wil ons toch niet suggereren dat Paulus in Arabië reeds met Mohammed in de leer is geweest om het fundamentalisme (wat is dat?) te leren.

Volgens mij was Paulus een anti-seks apostel en velen menen dat Jezus homoseksueel was.
En dat heeft weer te maken met de katholieken die graag aan kleine jongetjes zitten en met de onderdrukking der vrouw in de Islam.

Bedoel je dat soms met fundamentalisme.....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 18:46   #7
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

elke godsdienst is per definitie fundamentalistisch en wat mij betreft totaal verwerpelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 18:49   #8
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Volgens sommigen was het Jezus, al is dat geen historische figuur. Volgens anderen, misschien in navolging van Nietzsche, was het Paulus, en daar valt wat voor te zeggen. Zoals we het christendom meestal gekend hebben, werd het echter door een heiden gesticht: Constantijn de Grote (die zich op zijn sterfbed door een Ariaan liet dopen, al had hij het Arianisme in Nicea van tafel laten vegen).

Er zijn gewoon vele christendommen met elk hun stichter.
Oud 10 oktober 2010, 18:56   #9
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Volgens sommigen was het Jezus, al is dat geen historische figuur. Volgens anderen, misschien in navolging van Nietzsche, was het Paulus, en daar valt wat voor te zeggen. Zoals we het christendom meestal gekend hebben, werd het echter door een heiden gesticht: Constantijn de Grote (die zich op zijn sterfbed door een Ariaan liet dopen, al had hij het Arianisme in Nicea van tafel laten vegen).
Als Jezus Christus geen historische persoon is, waarom is Paulus dat dan wel?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Er zijn gewoon vele christendommen met elk hun stichter.
De Katholieke en Orthodoxe Kerk werden gesticht door Christus, de Lutheraanse sekte door Luther, de Calvinistische sekte door Calvijn, de Mormonen door Smith, ...
Oud 10 oktober 2010, 19:02   #10
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, hij stuurde het 'alleen' zijn richting uit. Bijvoorbeeld wat betreft de houding tegenover vrouwen... (Als je Handelingen gelezen hebt weet je dat dat niet bepaald Christus zijn idee was.)

En uiteraard is Jezus een historische figuur : Flavius Josephus en Tacitus waren bepaald geen romanciers. Maar het 'personage' uit de evangeliën is wel nogal gemythiseerd.
Oud 10 oktober 2010, 19:18   #11
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:

De Katholieke en Orthodoxe Kerk werden gesticht door Christus, de Lutheraanse sekte door Luther, de Calvinistische sekte door Calvijn, de Mormonen door Smith, ...
Alleen het Atheisme is door niemand gesticht: het bestond allang voor elke godsdienst.

Laatst gewijzigd door rikbe : 10 oktober 2010 om 19:19.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 19:22   #12
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Alleen het Atheisme is door niemand gesticht: het bestond allang voor elke godsdienst.
Daarin verschil van mening met jou.
Oud 10 oktober 2010, 19:55   #13
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar heeft Jezus PBUH dan de drie-eenheid, erfzonde en beëindiging van de openbaring na zijn kruisdood verkondigd, beste Albrecht?
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 19:59   #14
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Als Dionysos geen historische figuur was, waarom is Pythagoras dat dan wel?
Oud 10 oktober 2010, 20:03   #15
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Waar heeft Jezus PBUH dan de drie-eenheid, erfzonde en beëindiging van de openbaring na zijn kruisdood verkondigd, beste Albrecht?
Het gaat hier niet over islamitische vooroordelen, Porpo. Die vragen, zoals ze door mohammedanen gesteld worden, interesseren geen zinnig mens anders dan sociologisch of historisch. Hier gaat het over het christendom, niet over de bodemloze stupiditeit van de mohammedanerij.
Oud 10 oktober 2010, 20:04   #16
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarin verschil van mening met jou.
Ik zie in deze post dat u op het volgende reageert:
.. het Atheisme is door niemand gesticht: het bestond allang voor elke godsdienst.
Atheïstisch chaotisch evolutionistisch gezien, klopt dit wel, hé. Zogenaamde "mens" was vroeger een soort zonder bewustzijn, of een andere vorm van vermogen om tot een overtuiging in het geloof te komen. Deze soort is geëvolueerd tot een zgn. "mens" en is dan in God de Schepper Ontwerper gaan geloven. Sommige "mensen" devolueren terug tot die soort, en hebben geen geloof niet meer in God de Schepper Ontwerper.
Oud 10 oktober 2010, 20:05   #17
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Paulus heeft veel bijdragen geleverd aan het Christendom, maar Jezus was de stichter.
Oud 10 oktober 2010, 20:06   #18
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze boeddhist stelt zich deze vraag ook...
Oud 10 oktober 2010, 20:08   #19
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
AAh porpo.

De drie eenheid. mattheus 28 vers 19. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest.

Johannes 14

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien.
Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg.
Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?
Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken.
Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is

Erfzonde is uitgewerkt door Augustinus. Maar is gebaseerd op bijbelstukken.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 20:14   #20
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Paulus heeft veel bijdragen geleverd aan het Christendom, maar Jezus was de stichter.
Klopt, maar we gebruiken "verkondigen" ipv "stichten". Jezus PBUH verkondigde een openbaring in de vorm van evangeliën, en hij bevestigde de wet van Mozes en andere profeten vóór hem. De religie is één religie: de islam oftewel vredig vrijwillig zich onderwerpen aan de wil van God de Schepper.

Dat is dé religie, religie van alle profeten van Adam t/m Mu7ammed vrede zij met hen.

Hier een joodse rabbijn geeft het ook toe:
Jewish Rabbi admits Islam is the oldest religion
http://www.youtube.com/watch?v=mfByvw_jomo

Mozes PBUH was geen stichter van het jodendom, hij was slechts een profeet, iemand die openbaring ontvangt en deze predikt.

De drie-eenheid, erfzonde en beëindiging van de openbaring met Jezus PBUH, heeft echt niets te maken met evangeliën, ook niet de bijbel die we vandaag hebben.

Laatst gewijzigd door porpo : 10 oktober 2010 om 20:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be