Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2011, 15:27   #1
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard Welke republiek?

Als (misschien zou 'wanneer' gepaster zijn) Vlaanderen een volledig autonome staat wordt, dan lijkt het me evident dat we een republiek worden. Tenzij wat enkelingen die nog een koning willen gaan zoeken, is de meerderheid daar wel voorstander van lijkt me. Ik zou hetvolgende voorstellen:

- parlementaire republiek, de regeringsleider moet bijgevolg verantwoording afleggen aan het parlement
- staatshoofd en regeringsleider zijn één persoon, dus niet zowel een president als een premier, maar één minister-president (of president of premier, de naam maakt niet uit)
- enkel het parlement kan zich ontbinden (het staatshoofd heeft daar dus geen macht over), parlement wordt automatisch ontbonden vier jaar na de vorige verkiezingen
- de regeringsleider wordt niet rechtstreeks verkozen door de bevolking
- de regeringsleider wordt niet verkozen door het parlement
- de regeringsleider wordt wél gekozen door de ministers (zoals nu in Vlaanderen al het geval is, maar hij kan geen portefeuille bezitten, zoals bij Peeters nu wel het geval is, hij wordt dus fulltime regeringsleider)

Iemand die weet of er ergens ter wereld al een onafhankelijk land bestaat die deze structuur heeft? Ik vind er namelijk niet meteen een. De Krimrepubliek (Oekraïne) is wel een parlementaire republiek zonder president, maar dat is geen onafhankelijke staat.

Laatst gewijzigd door Nebur : 19 juli 2011 om 15:28.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 16:18   #2
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Als (misschien zou 'wanneer' gepaster zijn) Vlaanderen een volledig autonome staat wordt, dan lijkt het me evident dat we een republiek worden. Tenzij wat enkelingen die nog een koning willen gaan zoeken, is de meerderheid daar wel voorstander van lijkt me. Ik zou hetvolgende voorstellen:

- parlementaire republiek, de regeringsleider moet bijgevolg verantwoording afleggen aan het parlement
- staatshoofd en regeringsleider zijn één persoon, dus niet zowel een president als een premier, maar één minister-president (of president of premier, de naam maakt niet uit)
- enkel het parlement kan zich ontbinden (het staatshoofd heeft daar dus geen macht over), parlement wordt automatisch ontbonden vier jaar na de vorige verkiezingen
- de regeringsleider wordt wél gekozen door de ministers (zoals nu in Vlaanderen al het geval is, maar hij kan geen portefeuille bezitten, zoals bij Peeters nu wel het geval is, hij wordt dus fulltime regeringsleider)

Iemand die weet of er ergens ter wereld al een onafhankelijk land bestaat die deze structuur heeft? Ik vind er namelijk niet meteen een. De Krimrepubliek (Oekraïne) is wel een parlementaire republiek zonder president, maar dat is geen onafhankelijke staat.
In Zuid-Afrika is de president zowel staatshoofd als regeringsleider, als ik me niet vergis.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 16:20   #3
gfpatch
Provinciaal Gedeputeerde

gfpatch's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
In Zuid-Afrika is de president zowel staatshoofd als regeringsleider, als ik me niet vergis.
Nelson Mandela

Citaat:
De wetgevende macht ligt bij het parlement, bestaande uit twee kamers; de National Assembly (400 gekozen leden) en de National Council of Provinces (90 leden).Deze worden gekozen voor periode van 5 jaar Parlementaire beslissingen worden doorgaans genomen bij meerderheid, maar grondwetswijzigingen vereisen een twee-derde meerderheid.

Churchill: "Ik geloof alleen in statistieken als ik ze zelf gemanipuleerd heb!"

Laatst gewijzigd door gfpatch : 19 juli 2011 om 16:25.
gfpatch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 16:26   #4
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Dat komt wel meer voor (VS, Brazilië), maar vaak wordt die president dan rechtstreeks verkozen door presidentsverkiezingen, of onrechtstreeks door verkiezingen in het parlement (presidentieel resp. semi-presidentieel systeem).

Laatst gewijzigd door Nebur : 19 juli 2011 om 16:28.
Oud 19 juli 2011, 20:24   #5
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Spaar u de moeite.
Einde België=Einde Vlaanderen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 20:37   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De *titel* wordt algemeen verkozen om de twee jaar (50%+1). Hij stelt een regering samen die het vertrouwen moet krijgen van het parlement.

De rol van staatshoofd roteert onder de regeringsleden. De *titel* wordt regeringshoofd en kan geen functies van staatshoofd uitoefenen.

Het parlement wordt om de twee jaar voor één derde verkozen.

Laatst gewijzigd door lombas : 19 juli 2011 om 20:43.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 20:42   #7
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Spaar u de moeite.
Einde België = een nieuwe start voor Vlaanderen.
Oud 19 juli 2011, 20:45   #8
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De *titel* wordt algemeen verkozen om de twee jaar (50%+1). Hij stelt een regering samen die het vertrouwen moet krijgen van het parlement.

De rol van staatshoofd roteerd onder de regeringsleden. De *titel* wordt regeringshoofd en kan geen functies van staatshoofd uitoefenen.

Het parlement wordt om de twee jaar voor één derde verkozen.
Alle twee jaar verkiezingen voor één derde van de verkozenen vind ik een dwaas systeem. Gewoon om de vier verkiezingen voor het volledige parlement.

Het staatshoofd heeft toch geen functies in de rol die ik zie voor het staatshoofd. Geen enkele. Dan is het ook geen probleem om de regeringsleider als titulair staatshoofd aan te stellen. Dat scheelt meteen de kosten van het volledige koningshuis (zonder dat er extra kosten komen voor een president).
Oud 19 juli 2011, 20:54   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle twee jaar verkiezingen voor één derde van de verkozenen vind ik een dwaas systeem. Gewoon om de vier verkiezingen voor het volledige parlement.
Nog beter zou zijn om de gemeenteraden te vergroten en door lot te laten bevolken, en onder de personen met minstens zo één ambtstermijn de parlementszetels te verloten.

Uiteraard worden kwalificaties gevraagd.

Citaat:
Het staatshoofd heeft toch geen functies in de rol die ik zie voor het staatshoofd. Geen enkele. Dan is het ook geen probleem om de regeringsleider als titulair staatshoofd aan te stellen. Dat scheelt meteen de kosten van het volledige koningshuis (zonder dat er extra kosten komen voor een president).
Een staatshoofd zie ik meer als het ontvangen en bezoeken van buitenlandse dignitarissen in het kader van algeme relaties (anders dan een minister van buitenlandse zaken, die steeds een bepaald belang heeft). Een staatshoofd heeft ook een meer algemeen communicerende rol tegenover de bevolking. Deze taken aan de regeringsleider geven betekent het verzwaren van diens agenda met randzaken. Evenmin is het een fulltime bezigheid. Je zou dus de rol kunnen laten roteren, of een apart mandaat uitschrijven voor pakweg tien jaar.

Hoeft overigens niet partijpolitiek te zijn. Je zou de rol van staatshoofd voor tien jaar kunnen geven aan een populair, intelligent, bewezen persoon. Bv: academisch opgeleid, +45.
Oud 19 juli 2011, 21:19   #10
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Spaar u de moeite.
Onzin. Einde België = begin van efficiëntere structuren.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2011, 01:14   #11
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Waarom zouden we de President niet rechtstreeks laten verkiezen?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2011, 01:38   #12
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Waarom zouden we de President niet rechtstreeks laten verkiezen?
Wat doe je dan als die geen regering op de been kan brengen?
Oud 20 juli 2011, 07:08   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat doe je dan als die geen regering op de been kan brengen?
Doe zoals in de VS (en Frankrijk): de verkozen president benoemt de regering, los van het parlement?

Ik vind dit helemaal geen slecht systeem. Zeer stabiel ook en garandeert meer checks & balances.

Laatst gewijzigd door lombas : 20 juli 2011 om 07:08.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2011, 10:25   #14
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Word lid van B-plus!

Geen
Belgique �* papa.
Wel voor een modern België met grote armslag voor de gewesten!

http://www.bplus.be/NL/Standpunten.php
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2011, 10:33   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
spam
Dit is relevant voor de draad want?
Oud 20 juli 2011, 11:16   #16
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Onzin. Einde België = begin van efficiëntere structuren.
Einde België = einde Vlaanderen = mogelijk begin van efficiëntere structuren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2011, 13:07   #17
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Doe zoals in de VS (en Frankrijk): de verkozen president benoemt de regering, los van het parlement?

Ik vind dit helemaal geen slecht systeem. Zeer stabiel ook en garandeert meer checks & balances.
Ik vind dat geen goed systeem, het parlement moet het centrum van de democratie zijn.
Oud 21 juli 2011, 15:17   #18
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De functies van staatshoofd en regeringsleider combineren met een onrechtstreekse verkiezing is uiterst ongewoon.
Moet het staatshoofd dan ook afhankelijk worden gemaakt van het vertrouwen van het parlement? Dat zou nog vreemder zijn.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2011, 17:47   #19
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
De functies van staatshoofd en regeringsleider combineren met een onrechtstreekse verkiezing is uiterst ongewoon.
Moet het staatshoofd dan ook afhankelijk worden gemaakt van het vertrouwen van het parlement? Dat zou nog vreemder zijn.
Ja. Als de regering valt, dan is de minister-president ontslagnemend. Zowel ontslagnemend regeringsleider als ontslagnemend staatshoofd, alhoewel die laatste functie de facto niet meer bestaat.
Oud 21 juli 2011, 21:17   #20
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja. Als de regering valt, dan is de minister-president ontslagnemend. Zowel ontslagnemend regeringsleider als ontslagnemend staatshoofd, alhoewel die laatste functie de facto niet meer bestaat.
Slecht idee. De functie van het staatshoofd moet continuïteit vertonen.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be