Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2010, 11:08   #1
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard Spelling

Is het niet mogelijk om een soort van spellingscorrector in de forumsoftware te steken zodat eindeloze discussies over dt of andere schrijf- en spellingsfouten kunnen stoppen???

Vrij vaak gaan mensen off-topic om deze reden en dit brengt ook regelmatig nutteloze en frustrerende posts op het forum...

Dit zal de mods toch ook al wel opgevallen zijn hé ...
Voor almachtige mods die uiteraard alles kennen van soft, hard en halfzachte ware moet dat toch maar een kleinigheidje zijn hé...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 11:14   #2
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Ik maak ook nog steeds dt-fouten en ik lig daar echt niet van wakker.
Als ik schrijf: " wat vind jij van dt-fouten?" of is schrijf "wat vindt jij van dt-fouten?"....de vraag blijft toch duidelijk , of niet soms? Enkel muggezifters en mierenneukers vallen daar over ,naar het schijnt als (over)compensatie voor hun klein pietje. Je moet toch met iets kunnen uitpakken, nietwaar?

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 11:15   #3
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Dan gaat er gemekkerd worden over de zinsbouw, alles om de ander onderuit te halen, proberen belachelijk te maken, niet te moeten reageren op de post zelf, etc
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 10:56   #4
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

gewoon toevoegen aan het forumreglement bij 'provocaties en getreiter' en punten aan geven...een kind ziet dat nul-komma-nul van deze interventies een 'goede' bedoeling hebben..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 13:35   #5
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Er is spellingscontrole aanwezig in de editor maar onze DT regel zijn zo achterlijk en onlogisch dat er nog geen programmeur in geslaagd is die regels in een editor te verwerken. Daar wil ik nog aan toe voegen dat ik soms met editors werk die een veel slechtere spellingscontrole hebben dan die op dit forum.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 14:01   #6
eno2
Banneling

Standaard

Het gaat niet altijd om spelling.

Het gaat gewoon om moedwillige stalking met gepaste en ongepaste correcties.

Na langdurige klachten (ik spreek van maanden) is dat nu opgehouden, maar het heeft mij ook een onwelkome vierpunter gekost.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 14:23   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Leer gewoon schrijven, he mensen. Probleem ook opgelost.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 14:24   #8
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Als ik schrijf: " wat vind jij van dt-fouten?" of is schrijf "wat vindt jij van dt-fouten?"....de vraag blijft toch duidelijk , of niet soms? Enkel muggezifters en mierenneukers vallen daar over ,naar het schijnt als (over)compensatie voor hun klein pietje. Je moet toch met iets kunnen uitpakken, nietwaar?
Wel, dat is nu eens de typische argumentatie. Terwijl het gewoon om respect voor de taal gaat. Meer is daar niet aan.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 14:27   #9
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Zoals sommigen weten ben ik beroepsmatig met taal bezig. Toch (misschien net daardoor) onthoud ik me veelal van het corrigeren van taalfouten. Maar er zijn een paar uitzonderingen:

1) Forummers die anderen wijzen op taalfouten, kunnen er maar beter voor zorgen dat ze in hun verwijtende posts zelf geen fouten schrijven.

2) Forummers die hautain doen tegen medeforummers (opleidingsniveau, intelligentie ...) kunnen er maar beter voor zorgen dat ze geen 3 dt-fouten in een zin schrijven.

3) Forummers die graag klagen over de gebrekkige kennis van het Nederlands van allochtonen en/of Walen zorgen er beter voor dat ze zelf deftig kunnen schrijven.

Dat is het zo ongeveer, verder zal ik maar zelden iemand wijzen op spelfouten. Wie goed zoekt vindt vast wel fouten in mijn berichten, misschien zelfs de occasionele dt-blunder. Vermoeidheid, onoplettendheid of gewoon dronkenschap, het kan allemaal. Anderzijds stel ik me toch vragen bij het spelgedrag van een aantal toch niet geheel onintelligente medeforummers: zo moeilijk is die dt-regel niet en ook het verschil tussen 'jou' en 'jouw' is niet bepaald de laatste stelling van Fermat.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 14:30   #10
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Leer gewoon schrijven, he mensen. Probleem ook opgelost.
Vlaamse overheid,geen geld meer om Nederlands te leren schrijven !!!
Dus ook U bent daar mee schuld aan
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 14:32   #11
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
*ik

Laatst gewijzigd door Steve_M : 13 november 2010 om 14:32.
Oud 13 november 2010, 14:32   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Zoals sommigen weten ben ik beroepsmatig met taal bezig. Toch (misschien net daardoor) onthoud ik me veelal van het corrigeren van taalfouten. Maar er zijn een paar uitzonderingen:

1) Forummers die anderen wijzen op taalfouten, kunnen er maar beter voor zorgen dat ze in hun verwijtende posts zelf geen fouten schrijven.

2) Forummers die hautain doen tegen medeforummers (opleidingsniveau, intelligentie ...) kunnen er maar beter voor zorgen dat ze geen 3 dt-fouten in een zin schrijven.

3) Forummers die graag klagen over de gebrekkige kennis van het Nederlands van allochtonen en/of Walen zorgen er beter voor dat ze zelf deftig kunnen schrijven.

Dat is het zo ongeveer, verder zal ik maar zelden iemand wijzen op spelfouten. Wie goed zoekt vindt vast wel fouten in mijn berichten, misschien zelfs de occasionele dt-blunder. Vermoeidheid, onoplettendheid of gewoon dronkenschap, het kan allemaal. Anderzijds stel ik me toch vragen bij het spelgedrag van een aantal toch niet geheel onintelligente medeforummers: zo moeilijk is die dt-regel niet en ook het verschil tussen 'jou' en 'jouw' is niet bepaald de laatste stelling van Fermat.
Ben bezig met bejaardenzorg,ga jij Uw ouders nu meer bezoeken bv,want daar zie ik dan weer een probleem in !!!
Oud 13 november 2010, 14:34   #13
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Vlaamse overheid,geen geld meer om Nederlands te leren schrijven !!!
Dus ook U bent daar mee schuld aan
Kinderen leren Nederlands schrijven tussen hun zesde en achttiende. Twaalf jaar om te leren wanneer ze al dan niet een d, een t of een dt moeten schrijven. Mij lijkt dat meer dan genoeg.
Oud 13 november 2010, 14:35   #14
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ben bezig met bejaardenzorg,ga jij Uw ouders nu meer bezoeken bv,want daar zie ik dan weer een probleem in !!!
Mijn vader is dood, mijn moeder zit niet in de bejaardenzorg. Verder alles goed met je?

Laatst gewijzigd door Steve_M : 13 november 2010 om 14:35.
Oud 13 november 2010, 14:47   #15
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nooit gesnapt wat er moeilijk is aan stam+t. Als die stam nu op een 'd' eindigt of een 'f' of iets anders, dat maakt toch niks uit?

Velen schijnen ook problemen te hebben met het voltooid deelwoord.

edit: Maar ik ga ze niet corrigeren. Als 't echt de spuigaten uitloopt (iemand die pertinent stam + d gebruikt in de tegenwoordige tijd bv.) dan lees ik gewoon niet verder.

Laatst gewijzigd door Fien Fluytenzuyger : 13 november 2010 om 14:49.
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 14:59   #16
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Kinderen leren Nederlands schrijven tussen hun zesde en achttiende. Twaalf jaar om te leren wanneer ze al dan niet een d, een t of een dt moeten schrijven. Mij lijkt dat meer dan genoeg.
Nu mss wel,maar wat met de verloren generatie uit mijn tijd, die moesten gaan werken op hun 13 jaar hé beste steve
Oud 13 november 2010, 15:16   #17
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Is het niet mogelijk om een soort van spellingscorrector in de forumsoftware te steken zodat eindeloze discussies over dt of andere schrijf- en spellingsfouten kunnen stoppen???

Vrij vaak gaan mensen off-topic om deze reden en dit brengt ook regelmatig nutteloze en frustrerende posts op het forum...

Dit zal de mods toch ook al wel opgevallen zijn hé ...
Voor almachtige mods die uiteraard alles kennen van soft, hard en halfzachte ware moet dat toch maar een kleinigheidje zijn hé...
Een spellingcorrector zou kunnen, maar die verbetert geen d-t-fouten: daarvoor moet je een grammaticacorrector hebben en dat wordt duur en traag. Leer Nederlands schrijven.

Laatst gewijzigd door filosoof : 13 november 2010 om 15:17.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 15:19   #18
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die zijn dood en begraven of verast. Ik kan daar niks gaan doen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 15:23   #19
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Ik heb nooit gesnapt wat er moeilijk is aan stam+t. Als die stam nu op een 'd' eindigt of een 'f' of iets anders, dat maakt toch niks uit?

Velen schijnen ook problemen te hebben met het voltooid deelwoord.

edit: Maar ik ga ze niet corrigeren. Als 't echt de spuigaten uitloopt (iemand die pertinent stam + d gebruikt in de tegenwoordige tijd bv.) dan lees ik gewoon niet verder.
De moeilijkheid van de stam+t-regel is dat hij niet bestaat.

Wat is de stam van een werkwoord? Dat is de infinitief (de onbepaalde wijs) zonder -en:

- lopen: lop;
- verhuizen: verhuiz;
- schrobben: schrobb.
enz.

Volgens de schoolse 'stam+t-regel' zou hier dus moeten staan:

- lopt;
- verhuizt;
- schrobbt.

Het gaat dus om de 'ikvorm':

- ik loop;
- ik verhuis;
- ik schrob.

En dus gebruiken we de 'ikvorm+t-regel':

- hij loopt;
- hij verhuist;
- hij schrobt.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 15:27   #20
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Die zijn dood en begraven
Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod of
Der Dativ ist des Genitivs Tod

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 13 november 2010 om 15:27.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be