Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2010, 20:29   #1
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard TV programma over mensen die lunchen met daklozen

Ik zou graag willen weten wat jullie denken over dit nieuwe (reality TV?) concept van Julien Vrebos.

Hij heeft vijf dagen lang een restaurant gemaakt met chefs die koken samen met daklozen, en waar daklozen voor 1€ kunnen eten en de andere helft het volle pond moet betalen.
Een manier om stedelingen aan tafel te zetten met arme mensen/daklozen, en ze in contact te brengen, onder het nuttigen van een lekkere maaltijd, gedeeltelijk ook bereid door (ex-)daklozen die ervoor betaald worden.

De opbrengst gaat trouwens naar een dagcentrum voor daklozen: 'Bij ons - Chez Nous' in Brussel.

'Onder de Sterren - Restaurant Zazou' : ik heb er allerei ideetjes over en ben benieuwd of ik de enige ben.

http://www.een.be/programmas/onder-d.../het-programma

(Tussen Kerst en Nieuwjaar komt het programma ook op VRT en TV Brussel.)
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 20:34   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Ik ben dakloos. Dus mag ik er eten voor 1 €. Liefst zonder camera in mijn gezicht.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 20:41   #3
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik ben dakloos. Dus mag ik er eten voor 1 €. Liefst zonder camera in mijn gezicht.
Denk wel als dat een TV-programma is, de kans heel groot is dat ge zult gefilmd worden hé. Maar ja, als ge dan voor 1 euro uw buikje vol kunt eten, dat er gewoon bijnemen. Ik vind dit wel een tof initiatief.
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 20:42   #4
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad één van de aspecten waar ik aan denk. WILLEN daklozen wel de sterren spelen in een TV programma, met een camera? Zodat de toekijkers kunnen gaan raden: "Oh die is vast dakloos, kijk, slecht geschoren!" en: "Die blonde met die dure oorbellen, dat is vast een minister die mooi weer speelt!"?
Oud 18 december 2010, 20:44   #5
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Denk wel als dat een TV-programma is, de kans heel groot is dat ge zult gefilmd worden hé. Maar ja, als ge dan voor 1 euro uw buikje vol kunt eten, dat er gewoon bijnemen. Ik vind dit wel een tof initiatief.
Weten ze dat wel allemaal? En vinden ze dat leuk? Ik heb met genoeg daklozen gesproken die géén foto's van zichzelf willen in het kader van hun dakloosheid -vanwege familie enz.

(Ik ben wel benieuwd hoeveel 'échte' daklozen er daar zijn gaan eten, wetende dat ze gefilmd werden?)
Oud 18 december 2010, 20:46   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enigszins wel ja. En toch vind ik het wat zielig.
Moest is cartoonist zijn dan maakte ik een mooie tekening van het tafereel met als ondertitel "besparingsplan VRT".
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 20:50   #7
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Enigszins wel ja. En toch vind ik het wat zielig.
Moest is cartoonist zijn dan maakte ik een mooie tekening van het tafereel met als ondertitel "besparingsplan VRT".
Sta je op Facebook? Dan moet je de foto's eens bekijken van de "Brusselse Minister die eigenlijk iets zou moeten doen aan het lot van daklozen" toen die is gaan eten bij daklozenrestaurant Zazou.

Als ik dié zie, dan ben ik dolblij dat ik niet bij Zazou ben gaan eten. Maar dat is tussen ons hé.

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 18 december 2010 om 20:51.
Oud 18 december 2010, 21:00   #8
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Weten ze dat wel allemaal? En vinden ze dat leuk? Ik heb met genoeg daklozen gesproken die géén foto's van zichzelf willen in het kader van hun dakloosheid -vanwege familie enz.

(Ik ben wel benieuwd hoeveel 'échte' daklozen er daar zijn gaan eten, wetende dat ze gefilmd werden?)
Ja, je hebt wel gelijk. Ikzelf heb een bloedverwant die dakloos geworden is na een scheiding. Die persoon zou zeker daar niet willen aan deelnemen (bang voor herkenning...). 3 �* 4 keer per week kook ik voor hem een warme maaltijd en komt hij hier douchen. Ook de was en strijk neem ik voor mijn rekening. Met veel plezier hoor: echt heeeel erg dat zulke toestanden nog bestaan in ons "beschaafd" Belgie. En wat je laatste opmerking betreft: spijtig genoeg zullen er idd bitter weinig echte daklozen daar gaan eten....
Oud 18 december 2010, 21:05   #9
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Ja, je hebt wel gelijk. Ikzelf heb een bloedverwant die dakloos geworden is na een scheiding. Die persoon zou zeker daar niet willen aan deelnemen (bang voor herkenning...). 3 �* 4 keer per week kook ik voor hem een warme maaltijd en komt hij hier douchen. Ook de was en strijk neem ik voor mijn rekening. Met veel plezier hoor: echt heeeel erg dat zulke toestanden nog bestaan in ons "beschaafd" Belgie. En wat je laatste opmerking betreft: spijtig genoeg zullen er idd bitter weinig echte daklozen daar gaan eten....
Dat vind ik echt te gek, dat je dat doet, Trixie. Is die persoon in Brussel?

Ik kan je verzekeren: ik vond het bijna leuk, want ik vind wat Julien Vrebos zegt soms uitstekend, maar de hele tralala met Brusselse Ministers erbij en nep- of ex-daklozen die de show betekenis komen geven: NEEN, niet voor mij. Ik heb geen TV nodig om met een dakloze te praten. Er zijn er honderden in de EU-hoofdstad, en daar spreek ik zo ook wel mee. Maar dat andere keurige burgers (5% van Brussel zijn Vlamingen, dus zoveel impact zal het in de stad niet hebben!) dit soort toestand nodig hebben om te 'durven' met een dakloze te spreken kan ik me nog wel voorstellen.

Maar ik ben benieuwd wat andere mensen ervan denken.
Oud 18 december 2010, 21:12   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Toch niet echt belangloos lijkt mij.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 21:14   #11
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Toch niet echt belangloos lijkt mij.
wat bedoel je daarmee?

Niet zonder belang? Niet zonder (eigen)belang? Welk belang?
Oud 18 december 2010, 21:18   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat bedoel je daarmee?

Niet zonder belang? Niet zonder (eigen)belang? Welk belang?
Eens op tv verschijnen, reclame.
Maar goed de daklozen kunnen er maar wel bij varen.
Oud 18 december 2010, 21:21   #13
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Eens op tv verschijnen, reclame.
Maar goed de daklozen kunnen er maar wel bij varen.
Ja, misschien wel. Als er daklozen aan te pas komen ten minste.

Ik kan me moeilijk voorstellen: "Hallo, ben je dakloos? Wil je eens gaan eten met rijke mensen, en op TV komen?"
Oud 18 december 2010, 21:21   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Ik bedoel maar, zou men het ook doen zonder camera's ?
Oud 18 december 2010, 21:24   #15
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Ik bedoel maar, zou men het ook doen zonder camera's ?
Dat was ook mijn vraag: waarom maar 5 dagen, en waarom voor TV? Wat hébben die daklozen daaraan? Enkele dure burgers eens het goede gevoel te geven van "Hoelala, Jeannine, ik heb met nen daklozen geklapt! Amai! Maar allée het was wel met een maaltijd van een echten chef!"

De hele opzet was van den beginne wel een TV programma op TV Brussel én VRT.
Oud 18 december 2010, 21:34   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was ook mijn vraag: waarom maar 5 dagen, en waarom voor TV? Wat hébben die daklozen daaraan? Enkele dure burgers eens het goede gevoel te geven van "Hoelala, Jeannine, ik heb met nen daklozen geklapt! Amai! Maar allée het was wel met een maaltijd van een echten chef!"

De hele opzet was van den beginne wel een TV programma op TV Brussel én VRT.
Een van de daklozen zei het als volgt.
Voor 3€ maak ik voor mezelf ook een lekkere maaltijd, ik kom voor het gezelschap. Of hij daarmee de rijken bedoelde weet ik niet.
Oud 18 december 2010, 21:39   #17
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Een van de daklozen zei het als volgt.
Voor 3€ maak ik voor mezelf ook een lekkere maaltijd, ik kom voor het gezelschap. Of hij daarmee de rijken bedoelde weet ik niet.
Ha, interessant - waar hoorde je dat?

Daklozen hebben inderdaad weinig gebrek aan voedsel: ze krijgen vaak eten, bv bij sluiting van winkels en snackbars maar ook van voorbijlopende mensen. Vriendelijk gezelschap echter is een zeldzaamheid.
Oud 18 december 2010, 21:47   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ha, interessant - waar hoorde je dat?

Daklozen hebben inderdaad weinig gebrek aan voedsel: ze krijgen vaak eten, bv bij sluiting van winkels en snackbars maar ook van voorbijlopende mensen. Vriendelijk gezelschap echter is een zeldzaamheid.
Op tv.
Oud 18 december 2010, 23:38   #19
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik kan je verzekeren: ik vond het bijna leuk, want ik vind wat Julien Vrebos zegt soms uitstekend, maar de hele tralala met Brusselse Ministers erbij en nep- of ex-daklozen die de show betekenis komen geven: NEEN, niet voor mij. Ik heb geen TV nodig om met een dakloze te praten. Er zijn er honderden in de EU-hoofdstad, en daar spreek ik zo ook wel mee. Maar dat andere keurige burgers (5% van Brussel zijn Vlamingen, dus zoveel impact zal het in de stad niet hebben!) dit soort toestand nodig hebben om te 'durven' met een dakloze te spreken kan ik me nog wel voorstellen.

Ja, ik woon dicht bij Brussel. Mijn xxxxxxx (familielid) is sinds april dakloos, buiten zijn wil om. Ik doe al wat ik kan om hem op te vangen. Spijtig dat ik de plaats niet heb om hem permanent op te vangen: ik heb geen slpk meer vrij. (heb nog 2 -weliswaar volwassen kinderen thuis). Kan die toch niet buitenzetten! Doe wat ik kan. Wel schrijnend hoor. Maar 1 ding kan ik wel zeggen: hij zou nooit willen dat hij gefilmd wordt: is daar te trots voor. Nog iets waar hij op staat: hygiene. Is altijd proper, draagt propere kleren, is geschoren. Niemand zou ooit vermoeden dat die op straat leeft.
Oud 18 december 2010, 23:44   #20
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik denk dat het abnormaal is dat er zoveel daklozen zijn in steden waar veel huizen leeg staan. Waarom worden die niet gekraakt door al die verenigingeskes die zogezegd " iets voor de daklozen willen doen "...Of nog veel beter, waarom kraken de daklozen die huizen zélf niet ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be