![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() 'Van een meer Vlaamse koers van de SP.A verwacht ik geen heil', zegt Bernard Daelemans, redacteur van het linkse Vlaams-nationalistische maandblad Meervoud.
'Ik ben op een blauwe maandag even bij de N-VA actief geweest, maar ik beschouw mezelf als links, radicaal Vlaams, en politiek dakloos. Wat de Vlaamse standpunten van de SP.A betreft: die zijn toch heel timide, de standpunten van Frank Vandenbroucke en een aantal burgemeesters uit Vlaams-Brabant buiten beschouwing gelaten. 'Buiten de SP.A zijn er wel linkse radicale flamin-ganten, denk aan vakbondsleider Karel Gacoms of aan oud-communistenleider Jef Turf. Wij geven die mensen in Meervoud een forum. Dat linkse flaminganten zoals Turf voor de N-VA stemmen, heeft te maken met een dubbele teleurstelling. Om te beginnen vertolkt de SP.A de Vlaamse kwestie ondermaats. Daarnaast participeert de partij aan het neo-liberale afbraakbeleid van onze sociale verworven-heden.' 'Het is een kwestie van prioriteiten, zo zie ik het. Eerst moet Vlaanderen onafhankelijk worden. Vervolgens kan in die nieuwe Vlaamse staat een werkelijk links beleid worden gevoerd. Het Belgische niveau is ziek, het werkt niet meer. Twee naast elkaar bestaande democratieën proberen met middelen uit dezelfde staatskas een verschillend beleid te voeren. Dat loopt in het honderd en intussen krijgen levensgrote problemen, denk aan het pensioenvraagstuk, geen oplossing. Vlaanderen is volgens mij nog het enige beleidsniveau waar je kunt proberen een dam op te werpen tegen de neoliberale mondiale economie. 'Op communautair vlak hecht ik weinig geloof aan de goede bedoelingen van de SP.A. Steve Stevaert zei onlangs dat de SP.A "Vlaamser" moest worden. Vervolgens boorde zijn partij een voorstel voor ruime fiscale autonomie de grond in. De SP.A moet wel beseffen dat hoe meer ze de Vlaamse eisenbundel links laat liggen, hoe slechter het de partij electoraal zal vergaan. Maar vergis u niet: wij hebben ook veel kritiek op de N-VA, die op dit moment helemaal door de VOKA-lobby lijkt te worden gedomineerd. 'Van een meer Vlaamse koers van de SP.A verwacht ik dus geen heil. Veel interessanter lijkt het me dat de N-VA naar links zou opschuiven. Bij de mensen die voor de N-VA hebben gekozen, zitten heel wat arbeiders en vakbondslui. Om die kiezers vast te houden, doet de N-VA er verstandig aan ook een plaats in te ruimen aan de linkerzijde.' BRON : Eveneens uit KNACK Deze man verwoordt eigenlijk wat ik ook vind. Sociaal-economisch ben ik ook links denkend, maar ook Vlaams gezind. Er is geen enkele (ernstige) politieke partij die dat vertegenwoordigd. Dus stem ik ook op de N-VA. |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Zo zijn er veel.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ja, maar die gaan op een gegeven moment niet meer op de N-VA stemmen omdat ze het centrum-rechtse ervan niet goedkeuren.
Dat is het dilemma voor de huidige linkse Vlaamsgezinde, je hebt aan de linkerkant geen Vlaamsgezinde partijen en de Vlaamsgezinde partijen zijn ofwel te conservatief anti-migranten (VB) ofwel economisch te liberaal (N-VA).
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() N-VA moet er vooral dringend de stekker uittrekken
hoe langer ze blijven zitten, hoe meer geprobeerd zal worden om er een existentieel debat over de N-VA van te maken ... Laatst gewijzigd door Anna List : 15 november 2010 om 15:34. |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe komt het dan dat daar niks van te merken valt?
![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
#8 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Of de N-VA kan, zoals de titel zegt, linkser worden. Net als in alle partijen heb je ook bij de N-VA verschillende stromingen. Een Bougeois of een Siegfried Bracke bijvoorbeeld zullen een verschillende sociaal-economische visie hebben denk ik. |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is afhankelijk van hoeveel je Bracke betaalt. Ik kan er een trotskist van maken als u dat wenst.
|
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan? Welke boodschap zal NVA brengen tijdens de verkiezingscampagne? Blijven proberen of direct gaan voor de Vlaamse onafhankelijkheid?
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
#12 |
Burger
|
![]() Met zowel extreem-links of -rechts valt toch niet te praten. Ik ben ervan overtuigd dat die mensen helemaal niet willen dat het hier ooit wel beter zou functioneren. Dat verliezen ze hun doel in het leven : kankeren.
|
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Het probleem is dat de gewone 'werkmens' geen partij meer heeft..
De sp-a heeft al jaren de kaart van de migranten en steuntrekkers getrokken, waardoor de middenklasse is moeten vluchten naar 'rechtsere' partijen ivm bepaalde problematieken, helaas worden die partijen allemaal geleidt door middenstanders of ondernemingen.. |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
we hebben echt geen nieuwe CVP nodig hoor.....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
#15 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat een belachelijke stelling. Bracke is overgegaan van journalistiek naar de toen kleine NVA. Iedereen boos omdat hij niet bij hun partij was gegaan. Jij bent intussen nog de enige die daar verzuurd over doet.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vooral de verliezers ![]() |
|
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() On topic regeren? Wat valt er te zeggen behalve dat de redacteur van Meervoud een voorstander is van een stalinistische twee stadia theorie. Eerst Vlaamse onafhankelijk (waar de linkerzijde geen enkele rol van betekenis zal spelen behalve dan als tegenstanders maar dat kan hem niet schelen) en daarna op het puin van de Belgische staat dan zullen we wel zien wat er van komt.
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door solidarnosc : 15 november 2010 om 16:02. |
|
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We gaan allemaal verliezen als het aan NVA ligt.
|
![]() |