![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() vraagje aan de moderatie: het lijkt me nuttig om een apart subforum te openen ivm de recente door wikileaks gelekte documenten.
De documenten gaan over de buitenlandse politiek van en verhoudingen met de VS maar bevatten informatie over zowat alle landen en alle conflicten. Het lijkt me interessant om die apart te kunnen bespreken. Zo zou een subforum al zeker kunnen bevatten - Iran (bv. de druk van Saoudi-Arbaië op de VS om Iran te bombarderen) - Noord-Korea - Europa (de VS belofte Beglië grotere prominentie in Europa te verschaffen in ruil voor de opvang van Guantanamo gevangenen) - Latijns-Amerika - Belediging van staatshoofden en regeringsleiders - Afghanistan en de corupte, drugdealende broer van Karzai - ... Naarmate er meer documenten vrijkomen, zullen er zonder twijfel meer onderwerpen aan de orde komen. Het is onmogelijk daarover zinvol te discussiëren in één topic of post, lijkt mij.
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben tegen. De onderwerpen kunnen perfect in de bestaande subfora worden behandeld: vooral buitenland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En hoe zie je het praktisch om over de in de 2 miljoen documenten gevatte informatie te discussiëren tussen alle andere topics?
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Ik ben benieuwd of dit tot internationale spanningen zal leiden met zichtbare gevolgen. Het kan ook al vergeten zijn na een weekje. Dan is het ook niet belangrijk genoeg om subfora voor te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
kan worden gerefereerd. 2. Als er op Wikileaks al iets met nieuwswaarde wordt gepubliceerd dan weten we het binnen de 24 uur via de reguliere media, zonder een paar miljoen documenten te moeten doorworstelen. Nu, mij niet gelaten, maar ik zie echt geen meerwaarde in een afzonderlijk subforum voor Wikileaks. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie het nut niet van een subforum, er zijn nu al amper threads over ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zeker, maar de vergelijking gaat niet op. Wikipedia is een allegaartje van soms betrouwbare en soms onbetrouwbare gegevens. Wikileaks bevat oorspronkelijke documenten. Het is dus een originele bron van informatie wat je van wikipedia niet kan zeggen. De informatie die nu naar buiten komt is gigantisch en zal heel wat implicaties hebben. Op vele vlakken, veel meer dan in 1 topic kan besproken worden. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Wikileaks is weer bereikbaar maar de nieuwe documenten staan er nog niet op.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Dom idee
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo kunnen ze voor alles een subforum opstarten voor "wat nog gaat komen". Wacht eerst af hoeveel threads erover worden geopend en kijk dan of er behoefte is aan subforum daarvoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Met wat vandaag gepubliceerd werd, zien we al deels de impact van de documenten. Ik denk dat zowat elke regio en elk conflict aan bod komt en de informatie in de documenten bijzonder interessant is om ons een beeld te vormen omtrent wat er echt achter de schermen gezegd en gedacht en vooral gedaan werd. De discussies en gedachtenwisselingen daarover in één subforum plaatsen (onder 'internationaal') lijkt me handig om alles wat aan de hand van de documenten werd geschreven eenvoudig terug te vinden. Als je dat gewoon plaatst tussen 'internationaal' vind je het natuurlijk nooit meer terug. Dat zou jammer zijn om dat het geheel aan documenten en het geheel aan bedenkingen daarover zonder twijfel erg boeiend is.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 28 november 2010 om 23:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kan je gewoon meeposten in den NWO-draad ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Eén van de fascinerende elementen die uit de documenten naar bovenkomt is bijvoorbeeld de verhouding tussen Israël en omringende Arabische landen en regeringen.
Zo roepen diverse Arabische landen - samen met Israël en vanuit dezelfde redenering - de VS op om Iran te bombarderen. En zo waren de Palestijnse President Mahmud Abbas en de Egyptische President Mubarak op de hoogte van operatie Cast Lead voor ze begon en werden ze beiden door Israël geconsulteerd over wat er te gebeuren stond nadat Hamas zou verslagen worden. Israël bood Abass namelijk de macht over Gaza aan. Dit soort informatie werpt een heel ander licht op een groot aantal politieke gebeurtenissen en ze zijn aan elkaar gelinkt. Vandaar dat ik pleit voor een apart subforum.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 29 november 2010 om 01:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben voor.
|
![]() |
![]() |