Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Welk staatsmodel verkiest u?
Huidige federale België 11 42,31%
Het unitaire België van de 2de helft van de jaren 1960 15 57,69%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 8 december 2010, 16:44   #1
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard Nog liever een unitair België?

Hypothetische vraag: welk staatsmodel verkiest u, gegeven dat de keuze zou bestaan tussen de huidige "federale" (?) staat en het unitaire België van ca. 1965-1969 (dit is dus voor de "wafelijzerpolitiek" en de grendelgrondwet, maar wel met een vastgelegde taalgrens, zoals we die vandaag kennen).

Laatst gewijzigd door BWarrior : 8 december 2010 om 16:46.
BWarrior is offline  
Oud 8 december 2010, 16:46   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Hypothetische vraag: welk staatsmodel verkiest u, gegeven dat de keuze zou bestaan tussen de huidige "federale" (?) staat en het unitaire België van ca. 1969 (dit is dus voor de "wafelijzerpolitiek" en de grendelgrondwet, maar wel met een vastgelegde taalgrens, zoals we die vandaag kennen).
Ik heb dat al verschillende keren gezegd: ik verkies een unitair en perfect tweetalig belgie, ZONDER taalgrens, waarbij strikte tweetaligheid voor alle landsburgers noodzakelijk is, waar het onderwijs tweetalig is, en waar men zonder dubbel taalexamen geen enkele openbare functie mag bekleden.

Dat is niet het huidige federale belgie, maar dat is ook nooit het verleden belgie geweest. Het is een niet-bestaand belgie, want de franstaligen hebben dat nooit aanvaard en daarom in de eerste plaats "gedaan alsof ze thuis waren", en toen dat niet meer pakte, de federalisering ge-eist. Eigenaardig dat ze nu de splitsing die ze zelf hebben in gang gezet, niet willen voltooien.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 december 2010 om 16:48.
patrickve is offline  
Oud 8 december 2010, 16:47   #3
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb dat al verschillende keren gezegd: ik verkies een unitair en perfect tweetalig belgie, ZONDER taalgrens, waarbij strikte tweetaligheid voor alle landsburgers noodzakelijk is, waar het onderwijs tweetalig is, en waar men zonder dubbel taalexamen geen enkele openbare functie mag bekleden.
Ja, ok, maar het ging in deze poll eerder om twee modellen die bestaan (hebben).
BWarrior is offline  
Oud 8 december 2010, 16:47   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
dat zal dan de vernietiging van het Nederlands in Vlaanderen tot gevolg hebben.

neen, een Belgische unitaire staat, met taalgrens, waar de democratie echt kan gelden, zonder pariteiten, zonder obstructiemogelijkheden ed, ja dat mag.
Oud 8 december 2010, 16:49   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Als het Nederlands dan zo een minderwaardige cultuur is dat ze niet bestand is tegen tweetaligheid (echte tweetaligheid, he), dan kan ik daar ook niet veel om jammeren. Dat lijkt mij nogal een underdog houding zou ik zeggen. Welke zin heeft het om een cultuur met hand en tand willen te verdedigen als je denkt dat ze gaat verdwijnen van zodra ze in contact komt met een andere ??
patrickve is offline  
Oud 8 december 2010, 16:50   #6
BWarrior

Standaard

Citaat:
Waarom ga je ervan uit dat het Frans per definitie "sterker" is dan het Nederlands?
BWarrior is offline  
Oud 8 december 2010, 16:51   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Geen van beide, opblazen die boel.
Pelgrim is offline  
Oud 8 december 2010, 16:51   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ok, maar het ging in deze poll eerder om twee modellen die bestaan (hebben).
De twee zijn een scharminkel.
patrickve is offline  
Oud 8 december 2010, 16:51   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik verkies te sterven, eer dan mijn voorkeur tussen die twee wangedrochten te moeten laten blijken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 8 december 2010, 16:51   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom ga je ervan uit dat het Frans per definitie "sterker" is dan het Nederlands?
het feit dat zovele Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen en weigeren om 1 woord Nederlands te spreken, is toch al veelzeggend?
Oud 8 december 2010, 16:52   #11
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Geen van beide, opblazen die boel.
Als ge niks te zeggen hebt, is zwijgen soms ook leuk.
BWarrior is offline  
Oud 8 december 2010, 16:52   #12
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik verkies te sterven, eer dan mijn voorkeur tussen die twee wangedrochten te moeten laten blijken.
Liever sterven dan in een poll te kiezen?
BWarrior is offline  
Oud 8 december 2010, 16:54   #13
BWarrior

Standaard

Citaat:
het feit dat zovele Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen en weigeren om 1 woord Nederlands te spreken, is toch al veelzeggend?
Ook al zou dit waar zijn, dan nog is het Nederlands niet "ten dode" opgeschreven bij territoriale tweetaligheid. De native speakers zouden beter wat meer fier zijn op hun taal.
BWarrior is offline  
Oud 8 december 2010, 16:54   #14
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Geen van beide. Als ik echt moet kiezen tussen de twee: het huidige chaotische federale model. Dat doet België tenminste wegzinken in het Brusselse moeras.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 8 december 2010, 16:55   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stelde dat alle burgers strikt tweetalig zouden moeten zijn. Het ware een serieuze plus geweest. Maar dat is dus nooit het geval geweest in Belgie aan de franstalige kant - aan de nederlandstalige kant is dat op een zeker ogenblik toch wel zo goed als het geval geweest heb ik de indruk (toen ik jong was, had ik de indruk dat bijna elke vlaming redelijk goed frans sprak).
patrickve is offline  
Oud 8 december 2010, 16:57   #16
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Unitair land, zonder dat ijzeren taalgordijn.

Walen en Vlamingen passen zeer goed samen. Het zijn de politici die dit verkloten uit eigenbelang.
CyberpunX is offline  
Oud 8 december 2010, 17:02   #17
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
- Een Nederlandstalige mag in dat unitaire België ook weigeren om Frans te spreken in Namen.
- Het idee is natuurlijk dat landelijk iedereen beide talen beheerst, ze moeten m.a.w. evenwaardig voorkomen in de opleiding.

Maar goed, allemaal utopisch natuurlijk.
sjarel is offline  
Oud 8 december 2010, 17:05   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit dat de meeste taaltcursussen in Brussel en Vlaams-Brabant vol zitten en dat het Vlaams onderwijs in Brussel Franstaligen weigert zegt evenveel.
solidarnosc is offline  
Oud 8 december 2010, 17:10   #19
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het feit dat de meeste taaltcursussen in Brussel en Vlaams-Brabant vol zitten en dat het Vlaams onderwijs in Brussel Franstaligen weigert zegt evenveel.
ben jij het nog niet beu om continue de franstaligen goed te praten?

en ik kan niet kiezen tussen beide vormen... moest het gaan om een 'echte' unitaire staat, dan kies ik dat. Maar de unitaire staat die België ooit was, dat was een gedrocht
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 8 december 2010 om 17:11.
lollysticky is offline  
Oud 8 december 2010, 17:20   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ge niks te zeggen hebt, is zwijgen soms ook leuk.
Ik heb wel degelijk iets te zeggen hoor:

OPBLAZEN DIE BOEL
Pelgrim is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be