Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2011, 21:28   #1
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard Parkeerplaatsen voor 65+

In Hasselt is beslist op enkele plaatsen in de stad (o.m. aan het station) parkeerplaatsen voor te behouden speciaal voor 65+.

Los van de vraag hoe ze gaan controleren of er daadwerkelijk senioren op die plaatsen staan, vind ik dat wie meent recht te hebben op een 'dichte' parkeerplaats, aan een arts moet vragen of hij/zij recht heeft op een gehandicapten kaart. Indien nodig moet het aantal plaatsen voor gehandicapten uitgebreid worden.

Citaat:
In Hasselt komen er parkeerplaatsen voor 65+'ers aan het station, het cultureel centrum en het Dusartplein. De voorbehouden plaatsen komen er op vraag van de senioren, die nu vaak geen parkeerplaats vinden als ze bijvoorbeeld na negen uur 's ochtends de trein willen nemen.
bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...arkeerplaatsen
Oud 15 januari 2011, 21:30   #2
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

mijn pa is bijna 65+ en die gaat nog iedere week gaan sporten. in de club zijn er ook 70- en zelfs 75plussers die nog staan te huppelen en te springen.
ik vind het behoorlijk beledigend om maar aan te nemen dat 65+ gelijkstaat voor invalied.
ouder worden is geen ziekte.
Oud 15 januari 2011, 21:32   #3
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
mijn pa is bijna 65+ en die gaat nog iedere week gaan sporten. in de club zijn er ook 70- en zelfs 75plussers die nog staan te huppelen en te springen.
ik vind het behoorlijk beledigend om maar aan te nemen dat 65+ gelijkstaat voor invalied.
Ik zeg dat wie slecht te been is (uw pa dus NIET), moet nagaan of hij/zij geen recht heeft op een invalidenkaart. Uw pa zou dus op een 65+-parkeerplaats mogen staan, terwijl dat helemaal niet nodig is...
Oud 15 januari 2011, 21:43   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

wel....

Een leeftijdscategorie die al gratis op de bus mag,en eigenlijk onder minder stresserende omstandigheden kan reizen(het mag best wat langer duren),krijgt dus nu alvast wat auto-parkeerplaats aan het station.Handig....we beginnen met 10,en om electorale redenen zijn het er dat volgend jaar alvast 50?..

Diegene die de pensioenen betalen kunnen dan verder de pot op,of rijden dan maar gewoon met de auto door....(want de bus KAN niet altijd aansluiten met de ochtend- en avondtreinen,...)

knap signaal...,pamper de babyboomers maar ...

zoals iemand hier eerder opmerkte...zorg voor plaatsen voor gehandicapten.

komen er ook voorbehouden plaatsen voor vrouwen,allochtonen,anarchisten,bloemisten...?

Laatst gewijzigd door kelt : 15 januari 2011 om 21:46.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 21:46   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...chroeven.dhtml
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 21:48   #6
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Julianus Bekijk bericht
Ik zeg dat wie slecht te been is (uw pa dus NIET), moet nagaan of hij/zij geen recht heeft op een invalidenkaart. Uw pa zou dus op een 65+-parkeerplaats mogen staan, terwijl dat helemaal niet nodig is...
Voila. Mijn ma is chronisch ziek en zou wél veel deugd kunnen hebben van een gehandicaptenkaart, maar zij valt dan weer buiten de criteria.
Oud 15 januari 2011, 21:48   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
o jeetje,alweer een rel op komst
tsstssstssss die NVA toch sé
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 21:59   #8
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Julianus Bekijk bericht
In Hasselt is beslist op enkele plaatsen in de stad (o.m. aan het station) parkeerplaatsen voor te behouden speciaal voor 65+.

Los van de vraag hoe ze gaan controleren of er daadwerkelijk senioren op die plaatsen staan, vind ik dat wie meent recht te hebben op een 'dichte' parkeerplaats, aan een arts moet vragen of hij/zij recht heeft op een gehandicapten kaart. Indien nodig moet het aantal plaatsen voor gehandicapten uitgebreid worden.
Ik ga ook altijd op de parking van de gehandicapten staan, dat is dichter bij de ingang.
Oud 15 januari 2011, 22:00   #9
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar is iedereen niet gelijk voor de wet.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 22:19   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Best dit eens volledig (begrijpend) lezen vooraleer verder te ...

De hoofdstad doet natuurlijk voor zijn seniorenbewoners* wat ze goed denkt te doen, die bewoners betalen tenslotte ook gemeentebelastingen.

Euhm en de Limburgers* ook provinciebelastingen.

Citaat:
http://www.hbvl.be/limburg/hasselt/h...-senioren.aspx

De stad Hasselt gaat vanaf midden april speciale parkeerplaatsen vrij houden voor 65-plussers. Onder meer aan het station, het cultuurcentrum en het Dusartplein komen er 65+ parkings, dicht bij de ingang. Alle *Limburgse senioren kunnen er hun wagen stallen als ze een badge afhalen op de Hasseltse verkeersdienst. Op parkings waarvoor nu moet worden betaald, moeten ook de senioren dat doen.

"We zijn heel blij dat de stad naar ons luistert", zegt Jean Theunis (69). Hij stapte met zijn idee naar het stadsbestuur. "Als wij 's morgens de trein willen nemen, kan dat alleen na 9 uur, als we tenminste gratis willen rijden. Dan is er in de buurt van het station absoluut geen parkeerplaats meer te vinden. En 's avonds kunnen we pas terugkeren na 19 uur."

Bus
"Sommigen zullen zeggen dat we dan maar de bus moeten nemen, maar als je pas na 19 uur aan de zee weg geraakt, ben je nooit thuis voor 22.30 uur. En dan rijdt er geen bus meer. Bovendien zijn mensen op leeftijd vaak niet meer goed te been. Op de parkings van grootwarenhuizen zou het bijvoorbeeld goed zijn als we dezelfde behandeling krijgen als mama's met baby's. We hebben vaak echt dezelfde problemen."

"Een zeer terechte vraag", zegt schepen van Verkeer Rob Beenders. "Op de parking langs de Stokerijstraat gaan we vanaf midden april alvast 20 parkeerplaatsen voorbehouden voor senioren. Ze zijn langs het fietspad zo bij het station. Ook aan de achterzijde van het cultuurcentrum en op het Kolonel Dusartplein gaan we plaatsen voorbehouden."

Seniorenkaart
"De 65-plussers zullen wel eerst langs onze verkeersdienst moeten", legt Beenders uit. "Vanaf 15 april kunnen ze daar een seniorenkaarten halen. Die moeten ze achter hun voorruit leggen. Wie op een openbare parking geen kaart achter de ruit heeft liggen, zal 25 euro moeten betalen. We gaan onze parkeerwachters vragen hier streng op toe te zien, anders heeft het geen zin."

In de binnenstad hoeven we na de blauwe of groene vlakken alleszins geen grijze vakken te verwachten. "Dat is niet de bedoeling nee", zegt Beenders. "Maar in de nieuwe ondergrondse parkeergarage aan de kanaalkom zullen we, dicht bij de uitgang, speciale 65+ plaatsen voorzien. We denken er aan om die gewoon aan te duiden met een 65+ teken in een grijze cirkel op de grond."

Sociale Controle
"We gaan ook de andere parkeergarages in de stad verzoeken om telkens een tiental 65+ plaatsen te voorzien. Daarvoor rekenen we op hun goodwill, net als we dat moeten doen bij de grootwarenhuizen en onze ziekenhuizen. Op die parkings kunnen we uiteraard zelf geen controle uitoefenen, daar rekenen we op de sociale controle van de mensen zelf."

Dirk Jacobs
Garandeert natuurlijk nog altijd geen betere parkeerplaats want als de 65+ parkeerplaatsen bezet zijn...

En als de andere ´minder goede´ parkeerplaatsen ook bezet zijn verderzoeken gelijk iedereen.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 22:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 22:27   #11
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Waarom moet een 65-plusser weeral voordelen erbij hebben? Dit is gewoon discriminatie op basis van leeftijd.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 22:36   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Waarom moet een 65-plusser weeral voordelen erbij hebben? Dit is gewoon discriminatie op basis van leeftijd.
Dat staat in het artikel van hbvl.be dacht ik.

Citaat:
Bovendien zijn mensen op leeftijd vaak niet meer goed te been. Op de parkings van grootwarenhuizen zou het bijvoorbeeld goed zijn als we dezelfde behandeling krijgen als mama's met baby's. We hebben vaak echt dezelfde problemen."
Bij deze jonge kerel van 31 jaar moet je zijn:
Citaat:
"Een zeer terechte vraag", zegt schepen van Verkeer Rob Beenders.
http://www.rob-beenders.be/?a=Articles&as=6
http://www.hasselt.be/nl/organisatio...-beenders.html

Vele jonge mensen hebben ouders die ´slecht te been´ zijn...

Citaat:
discriminatie op basis van leeftijd
zo kan men het noemen, diegene die niet ouder wordt als 65 kan er dan niet van genieten...

En die al meer als 75 zijn kunnen ook reclameren want die hebben het minstens 10 jaar echt gemist toen ze nog een auto hadden...

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 22:45.
Oud 15 januari 2011, 22:42   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw pa is helemaal niet verplicht daar te gaan staan.
Of misschien staat uw ma niet meer te huppelen en te springen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 22:46   #14
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Uw pa is helemaal niet verplicht daar te gaan staan.
Of misschien staat uw ma niet meer te huppelen en te springen.
tuurlijk niet, er is ook geen reden waarom m'n pa daar zou gaan staan.
dat van m'n ma vind ik nu wel grof. nee, mijn ma kan niet meer huppelen en springen.
Oud 15 januari 2011, 22:47   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
komen er ook voorbehouden plaatsen voor vrouwen,allochtonen,anarchisten,bloemisten...?
Natuurlijk, zodra ze 65 zijn.
Ge gaat mij toch niet wijsmaken dat je bang bent om zelf wat verder te moeten stappen ?
Oud 15 januari 2011, 22:49   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
wel....

Voor vrouwen zijn er al bevoorrechte parkeerplaatsen (beter verlicht, korter bij de uitgang).

Ik ben niet verwonderd dat ooit ~ hetzelfde ingevoerd wordt voor de 65 plussers.

http://images.google.be/images?hl=de...&aqi=&aql=&oq=

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 22:51.
Oud 15 januari 2011, 22:50   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tuurlijk niet, er is ook geen reden waarom m'n pa daar zou gaan staan.
dat van m'n ma vind ik nu wel grof. nee, mijn ma kan niet meer huppelen en springen.
Sorry maar het was zo niet bedoeld.
Ik wilde alleen aantonen dat er wel ouderen zijn die er nood aan hebben.
Oud 15 januari 2011, 23:01   #18
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Sorry maar het was zo niet bedoeld.
Ik wilde alleen aantonen dat er wel ouderen zijn die er nood aan hebben.
M'n ma kan niet meer huppelen en springen omdat ze ziek is.
Als ik kijk naar de 65plussers in m'n familie: die gaan fietsen, wandelen,...
Die zullen ook nog wel de parking kunnen oversteken te voet.
Recht op zo'n parkeerplaats zou moeten gaan over mogelijkheden, niet over leeftijd. In feite verzwakt men de criteria voor de gehandicaptenplaatsen op die manier. Maar dan wel op de verkeerde manier. Waarom herbekijkt men de criteria voor een parkeerkaart niet? Zodat de mensen die er nood aan hebben maar er nu geen recht op hebben er toch één kunnen krijgen.
Het gaat voor mij ECHT niet op dat een 66jarige die wekelijks 100km fietst zo'n parkeerplaats krijgt, maar een 50-jarige chronisch zieke die echt nood heeft aan een parkeerplaats dicht bij de deur nog steeds géén kaart krijgt omdat de criteria te streng zijn.

Ik heb overigens zelf ook periodes gehad dat ik teveel pijn had om ver te stappen. Zelfs naar de apotheker gaan kon ik vergeten omdat de plaats er vlak voor bestemd is voor gehandicapten en ik geen gehandicapte ben.

Er kan ook gedacht worden aan tijdelijke kaarten. Als je in revalidatie bent na een operatie bijvoorbeeld. Dat zou veel nuttiger zijn dan parkeerplaatsen voorzien die ook kunnen ingenomen worden door rondhollende 65plussers.
Oud 15 januari 2011, 23:16   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er kan ook gedacht worden aan tijdelijke kaarten. Als je in revalidatie bent na een operatie bijvoorbeeld. Dat zou veel nuttiger zijn dan parkeerplaatsen voorzien die ook kunnen ingenomen worden door rondhollende 65plussers.
Ook niet slecht.

Maar ik denk dat rondhollende senioren zich de moeite niet doen zo´n seniorenkaart te gaan halen op de verkeersdienst en die in de auto te laten ´rondslingeren´.

En ik denk niet dat rondhollende senioren (zijn ook al wat verstrooider ) het riskeren extra 25 euro te betalen als ze vergeten hun seniorenkaart achter hun voorruit te leggen op zo´n bevoorrechte betaalde parking.
Citaat:
Die moeten ze achter hun voorruit leggen. Wie op een openbare parking geen kaart achter de ruit heeft liggen, zal 25 euro moeten betalen
Dan nog liever geen seniorenkaart en parkeren waar de jongere mensen staan en helemaal geen kaartverplichting.
Oud 15 januari 2011, 23:20   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
M'n ma kan niet meer huppelen en springen omdat ze ziek is.
Als ik kijk naar de 65plussers in m'n familie: die gaan fietsen, wandelen,...
Die zullen ook nog wel de parking kunnen oversteken te voet.
Recht op zo'n parkeerplaats zou moeten gaan over mogelijkheden, niet over leeftijd. In feite verzwakt men de criteria voor de gehandicaptenplaatsen op die manier. Maar dan wel op de verkeerde manier. Waarom herbekijkt men de criteria voor een parkeerkaart niet? Zodat de mensen die er nood aan hebben maar er nu geen recht op hebben er toch één kunnen krijgen.
Het gaat voor mij ECHT niet op dat een 66jarige die wekelijks 100km fietst zo'n parkeerplaats krijgt, maar een 50-jarige chronisch zieke die echt nood heeft aan een parkeerplaats dicht bij de deur nog steeds géén kaart krijgt omdat de criteria te streng zijn.

Ik heb overigens zelf ook periodes gehad dat ik teveel pijn had om ver te stappen. Zelfs naar de apotheker gaan kon ik vergeten omdat de plaats er vlak voor bestemd is voor gehandicapten en ik geen gehandicapte ben.

En heeft uw ma een parkeerkaart ?
En jijzelf dus ook niet hoewel je ze ook kon gebruiken.
Toch schat ik dat de kans groter is bij een 65+ dat een van beiden slecht ter been is dan bij jongeren. En als de voorwaarden voor een kaart te streng zijn mag daar natuurlijk ook iets aan gedaan worden. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be