Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 29 december 2010, 20:49   #1
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard De bochten van de N-VA

Ik weet wel dat BDW ondertussen een soort Godlike status verworven heeft, maar toch graag wat kritische bedenkingen.

1)
Citaat:
11.7 Andere spelregels bij het onderhandelen
De N-VA is ervan overtuigd dat onderhandelen moet maar stelt vast dat de Belgische spelregels gericht zijn op het behoud van het status quo. Je kan pas iets veranderen in dit land als bijna iedereen JA zegt. Nu laten de spelregels toe om eindeloos te blokkeren. (...) In een confederaal model zullen nieuwe spelregels moeten worden afgesproken voor die materies die de deelstaten samen op het niveau van de confederatie willen uitvoeren. (N-VA programma, p. 68)
Realiteit: sedert augustus stapt de N-VA mee in een onontwarbaar Belgisch compromis.

2)
Citaat:
"Dit verhaal is afgelopen. Laat ons dat nu eindelijk gewoon eerlijk toegeven". Bart De Wever, 4 oktober 2010
Realiteit: bijna 100 dagen later is hetzelfde "verhaal" nog steeds niet afgelopen

3)
Citaat:
"Fabula acta est (het verhaal is ten einde), Bart De Wever, 18 oktober 2010
Realiteit: zie hoger

4) De N-VA dient een splitsingvoorstel in voor BHV in de Kamer (18.10) en in de Senaat (20.10), voorstellen die het later niet zal stemmen

5)
Citaat:
"Alle elementen zijn gekend. En zoveel tijd om berekeningen te maken, is er niet nodig. Als je het eens bent over de uitgangspunten, stop ze dan in de computer en de berekeningen lopen er dan zo uit", Geert Bourgeois, over de onderhandelingsopdracht van Vande Lanotte die tot 12 november zou duren, 22 oktober 2010
realiteit: de opdracht van Vandelanotte duurt nu niet alleen al maanden en gaat niet alleen over de financieringswet, maar over alle communautaire dossiers

6)
Citaat:
"Als er op 12 november geen uitzicht is op een politiek akkoord rond de staatshervorming, komen er wellicht nieuwe verkiezingen.", Siegfried Bracke, 30 oktober 2010
Citaat:
"12 november is geen deadline", 3 november 2010
BWarrior is offline  
Oud 29 december 2010, 21:01   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Dat ze daar de bochten nemen dat ze willen, het doet er niet toe.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 29 december 2010, 21:12   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik weet wel dat BDW ondertussen een soort Godlike status verworven heeft, maar toch graag wat kritische bedenkingen.

1)

Realiteit: sedert augustus stapt de N-VA mee in een onontwarbaar Belgisch compromis.

2)

Realiteit: bijna 100 dagen later is hetzelfde "verhaal" nog steeds niet afgelopen

3)

4) De N-VA dient een splitsingvoorstel in voor BHV in de Kamer (18.10) en in de Senaat (20.10), voorstellen die het later niet zal stemmen

5)

realiteit: de opdracht van Vandelanotte duurt nu niet alleen al maanden en gaat niet alleen over de financieringswet, maar over alle communautaire dossiers

6)
En ben je nu blij of verdrietig? Dat is niet helemaal duidelijk.
Oud 29 december 2010, 21:16   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel gewoon vast.
Ah ok, ik meende dat je probeerde een of ander punt te maken.

Je maakt er tenslotte toch een draad over.
Oud 29 december 2010, 21:17   #6
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ah ok, ik meende dat je probeerde een of ander punt te maken.

Je maakt er tenslotte toch een draad over.
De vaststelling dat de N-VA fameuze bochten maakt is net het punt.
BWarrior is offline  
Oud 29 december 2010, 21:19   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vaststelling dat de N-VA fameuze bochten maakt is net het punt.
Maar, op basis van welk door de N-VA afgesloten akkoord kom je tot die conclusie?
Oud 29 december 2010, 21:25   #8
respublica
Minister

Standaard

Citaat:

1)

2)

3)

5)

6)
Bij punten 1 en 4 moet ik u gelijk geven, dat zijn ook bochten waar ik problemen mee heb. N-VA is echt wel in een klassieke Belgische onderhandeling gestapt en tegen de hoogdringendheidsagendering van je eigen voorstellen stemmen vind ik belachelijk. Punten 2 en 3 zijn niet echt bochten, omdat na elke uitspraak ook de manier van onderhandelen veranderde. De huidige onderhandelingen verlopen heel anders dan de preformatieronde van Di Rupo, die fabula is inderdaad al uit, zoals de Wever zei. Punten 5 en 6 beschouw ik hooguit als slechte communicatie, niet als bochtenwerk.

Al deze eerder strategische bezwaren maken echter niet dat ik niet meer achter N-VA sta. Want, beste Bwarrior, ik ga heus geen belgicist worden door zulke dingetjes. Mijn inzicht in de Belgische geschiedenis sinds 1830 is daar nog iets te groot voor. Als je niet tegen bochten kan, moet je de politiek maar niet volgen. Een bocht van 180* op een essentieel thema, zoals de traditionele partijen al wel gedaan hebben, heb ik bij N-VA gelukkig nog niet gezien.

Laatst gewijzigd door respublica : 29 december 2010 om 21:30.
respublica is offline  
Oud 29 december 2010, 21:49   #9
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1)

2)

3)

5)

6)
Dit klinkt uitermate gezocht. stok, hond...
Vito is offline  
Oud 30 december 2010, 00:37   #10
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Dat laatste, waren dat beledigingen aan BW?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 30 december 2010, 07:32   #11
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
hij probeert in deze snelle veranderende realiteit die hem niet aanstaat, toch nog een houvast te vinden
vrijevlaming is offline  
Oud 30 december 2010, 07:37   #12
fredo2008
Burgemeester

fredo2008's schermafbeelding

Standaard

Gaan de NVA'ers op dit forum eigenlijk tevreden zijn wanneer BDW woensdag het werkstuk VDL aanvaardt of niet? Ik weet dat we nog niet de volledige inhoud kennen, maar we kennen toch de rode draad. NVA had nooit in een 'belgische onderhandeling' mogen stappen. Had idd een minimumbod op tafel moeten leggen alvorens in de formatie te stappen, dat zouden de kiezers hem niet eens kwalijk genomen hebben. Nu is het echter te laat. Alleen nieuwe verkiezingen kunnen nog soelaas bieden, maar daar gelooft BDW zelf niet in. We gaan dus naar Egmont II.
fredo2008 is offline  
Oud 30 december 2010, 07:51   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1)

2)

3)

5)

6)
Zolang de N-VA er maar voor zorgt dat het federale niveau in panne blijft, mag ze voor mij draaien en keren zoveel ze wil en de mensen zo veel aan 't lijntje houden als nodig is.
patrickve is offline  
Oud 30 december 2010, 07:58   #14
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zolang de N-VA er maar voor zorgt dat het federale niveau in panne blijft, mag ze voor mij draaien en keren zoveel ze wil en de mensen zo veel aan 't lijntje houden als nodig is.
Ik vraag mij af of dat net niet de Franstalige partijen goed uitkomt, zij hebben een regering van lopende zaken, waarin zij oververtegenwoordigd zijn, en de Vlamingen als parlementaire minderheid.
Oud 30 december 2010, 08:18   #15
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 Bekijk bericht
Gaan de NVA'ers op dit forum eigenlijk tevreden zijn wanneer BDW woensdag het werkstuk VDL aanvaardt of niet? Ik weet dat we nog niet de volledige inhoud kennen, maar we kennen toch de rode draad. NVA had nooit in een 'belgische onderhandeling' mogen stappen. Had idd een minimumbod op tafel moeten leggen alvorens in de formatie te stappen, dat zouden de kiezers hem niet eens kwalijk genomen hebben. Nu is het echter te laat. Alleen nieuwe verkiezingen kunnen nog soelaas bieden, maar daar gelooft BDW zelf niet in. We gaan dus naar Egmont II.
wees nu toch eens kalm. Al uw posts hier getuigen van een sterke vlaamse reflex, wat goed is, maar eveneens van een serieus tekort aan strategisch inzicht, wat dan weer minder is.

Wie het tactisch bekijkt, ziet dat BDW tot nu toe een quasi tactisch perfecte race heeft gelopen, op enkele kleine dingen na.
Waarom moeten we hier steeds herhalen dat zelfs al zou BDW de n-va overstag willen laten gaan, hij dit nog verkocht moet krijgen aan opeenvolgend het partijbestuur, de partijraad en het ledencongres. Dat zijn niet bepaald gemakkelijke mensen hoor.
vrijevlaming is offline  
Oud 30 december 2010, 08:20   #16
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik vraag mij af of dat net niet de Franstalige partijen goed uitkomt, zij hebben een regering van lopende zaken, waarin zij oververtegenwoordigd zijn, en de Vlamingen als parlementaire minderheid.
ik heb nog niet geteld, maar ik vraag mij af of de regering in lopende zaken wel nog een meerderheid heeft. Indien niet, dan kunnen ze niet veel doen met hun lopende zaken hé. Geen enkel wetsvoorstel zal erdoor geraken
vrijevlaming is offline  
Oud 30 december 2010, 08:22   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De bochten van de nva :

in een land vol bochten, met een kiespubliek dat voor een meerderheid nog bochtig kiest, moet je inderdaad bochten rijden.

Er is nog veel werk aan de winkel, maar we hebben de intentie om vol te houden.
En zo'n dingetje gelijk de laatste verkiezingsuitslag, geeft ons moed.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 30 december 2010, 08:27   #18
fredo2008
Burgemeester

fredo2008's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
wees nu toch eens kalm. Al uw posts hier getuigen van een sterke vlaamse reflex, wat goed is, maar eveneens van een serieus tekort aan strategisch inzicht, wat dan weer minder is.
Ik speel alleen maar advocaat vd Duivel, een advocaat met VL reflex dan
De enige manier om de NVA-intimi hier uit hun tent te lokken.

Laatst gewijzigd door fredo2008 : 30 december 2010 om 08:29.
fredo2008 is offline  
Oud 30 december 2010, 09:45   #19
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Beste Warrior, wat u (behoorlijk gedocumenteerd, waarvoor dank) vaststelt is dat BDW zijn partij een heel eind doet meelopen in de Belgische logica. Wat is uw probleem?
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline  
Oud 30 december 2010, 09:46   #20
vrijevlaming
Banneling

Standaard

zolang er geen Belgisch akkoord komt waar n-va in meestapt, geen probleem
vrijevlaming is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be