Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 mei 2011, 14:27   #1
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard Taxi rellen : probleem van racistische en communautaire aard ?

Wat me opvalt bij het bekijken van de tv-journaals en interviews : de Brusselse Taxibestuurders lijken overwegend van allochtone komaf en krijgen geen vergunning om passagiers op te halen in Zaventem. De bestuurders die wel klanten mogen afhalen op Zaventem zijn overwegend blank.
Vlaamse taxi's mogen in Brussel rijden maar Brusselse dus niet in Vlaanderen
En dan komen daar rellen van natuurlijk. Wat een zootje.
De taxibestuurder lijkt al op voorhand veroordeeld. Zijn daad wordt beoordeeld zonder rekening te houden met context en omstandigheden. Dat de Brusselse taxibestuurders al jaren gediscrimineerd worden zal niet in rekening gebracht worden. Er wordt alleen gekeken naar de daad an sich. Dat die gasten 12 uur per dag of nacht werken voor 1200 �* 1500 euro (al het al zoveel is), 6 of 7 daen in de week zal ook wel niet telen. We hebben wel een gerecht maar recht dat is iets voor en verre toekomst vrees ik.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 14:30   #2
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
Standaard

1) Probeer maar eens niet-allochtonen te vinden in Brussel.
2) Het gaat niet over Vlaanderen, maar over de luchthaven (= geen openbaar terrein)

Laatst gewijzigd door bgf324 : 11 mei 2011 om 14:30.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 14:47   #3
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
1) Probeer maar eens niet-allochtonen te vinden in Brussel.
Die zijn er genoeg. Of die ook in zulke omstandigheden willen werken is een andere zaak. Die geraken wel aan een betere job waarschijnlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
2) Het gaat niet over Vlaanderen, maar over de luchthaven (= geen openbaar terrein)
Het is nochtans de burgemeester van Zaventem die alles lijkt tegen te houden. Het zal wel weer zo'n kluwen van van intercommunale achtige toestanden zijn. De catacomben van de politiek waarin de actoren zonder regels en onder de gordel toegestaan kunnen vechten tot ter dood en buiten de schijnwerpers.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 14:59   #4
Frost
Provinciaal Gedeputeerde
 
Frost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Berichten: 821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Die zijn er genoeg. Of die ook in zulke omstandigheden willen werken is een andere zaak. Die geraken wel aan een betere job waarschijnlijk.



Het is nochtans de burgemeester van Zaventem die alles lijkt tegen te houden. Het zal wel weer zo'n kluwen van van intercommunale achtige toestanden zijn. De catacomben van de politiek waarin de actoren zonder regels en onder de gordel toegestaan kunnen vechten tot ter dood en buiten de schijnwerpers.
Zo denk ik er ook over.
__________________
“Every generation needs a new revolution.”
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 15:45   #5
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.506
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Wat me opvalt bij het bekijken van de tv-journaals en interviews : de Brusselse Taxibestuurders lijken overwegend van allochtone komaf en krijgen geen vergunning om passagiers op te halen in Zaventem. De bestuurders die wel klanten mogen afhalen op Zaventem zijn overwegend blank.
Vlaamse taxi's mogen in Brussel rijden maar Brusselse dus niet in Vlaanderen
En dan komen daar rellen van natuurlijk. Wat een zootje.
De taxibestuurder lijkt al op voorhand veroordeeld. Zijn daad wordt beoordeeld zonder rekening te houden met context en omstandigheden. Dat de Brusselse taxibestuurders al jaren gediscrimineerd worden zal niet in rekening gebracht worden. Er wordt alleen gekeken naar de daad an sich. Dat die gasten 12 uur per dag of nacht werken voor 1200 �* 1500 euro (al het al zoveel is), 6 of 7 daen in de week zal ook wel niet telen. We hebben wel een gerecht maar recht dat is iets voor en verre toekomst vrees ik.

Vlaamse taxichauffeurs mogen wel passagiers van de luchthaven naar Brussel voeren maar moeten leeg terugkomen. Brusselse taxichauffeurs mogen er wel naar de luchthaven voeren maar moeten ook leeg terug.

Dit is gewoon een protectionistische maatregel vanuit Zaventem om de lokale middenstand te beschermen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 15:49   #6
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Vlaamse taxichauffeurs mogen wel passagiers van de luchthaven naar Brussel voeren maar moeten leeg terugkomen. Brusselse taxichauffeurs mogen er wel naar de luchthaven voeren maar moeten ook leeg terug.

Dit is gewoon een protectionistische maatregel vanuit Zaventem om de lokale middenstand te beschermen.
Goeie maatregel.

Als ik die bende wilden op tv zie, is het maar goed dat ze in Zaventem niemand mogen oppikken. Ze zijn trouwens quasi allemaal eentalig Frans.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 15:55   #7
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.506
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Goeie maatregel.

Als ik die bende wilden op tv zie, is het maar goed dat ze in Zaventem niemand mogen oppikken. Ze zijn trouwens quasi allemaal eentalig Frans.
Hoewel het louter vanuit protectionistische motieven is door de gemeente zaventem vind ik het een goeie zaak. In Brussel zelf weiger ik ooit een Taxi te nemen. 80% (en ik overdrijf niet) van die chauffeurs lapt elke regel aan zijn laars. Bij die luchthaventaxis valt het over het algemeen veel beter mee en durf ik er wel eens eentje te nemen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 15:55   #8
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Zo te lezen is de situatie in Brussel en vliegveld niet veel anders dan in Amsterdam met vliegveld.
Dezelfde regelingen om de winst van de taxi-consortiums te maximaliseren.
Problemen met echte taxi's, snorders en andere freelance cowboys.
En hier gaat ook het gezegde op "te veel varkens maken de spoeling dun."
(Engels: too many piglets for the tits.)
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 16:00   #9
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.506
Standaard

Er is ook nog een praktisch kantje aan natuurlijk. Die aparte strook voor taxis staat nu al dikwijls vol met wachtende taxis. Door te werken met vergunning beperkt men die strook. Wat een chaos zou dat daar niet zijn als elke Brusselse taxi daar zomaar mag blijven staan om klanten op te pikken? Niemand raakt daar nog binnen of weg.

Verder is het natuurlijk ook zo dat een Brusselse taxi wel degelijk klanten mag oppikken in de luchthaven als die daarom bellen. Ze mogen gewoon geen gebruik maken van de wachtstrook om klanten op de luchthaven zelf te ronselen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 16:05   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Ik dacht dat het geven van een taxi-vergunning een louter gemeentelijke aangelegenheid is.

Welke maatschappij dus een vergunning krijgt in Zaventem, ligt uitsluitend aan de gemeente Zaventem. (en niet aan de luchthavenuitbater of andere)

Waar geen vergunning voor nodig is, is het op voorhand afgesproken vervoer. (gemeenzaam luchthavenvervoer genoemd, vb. de grotere of kleinere busjes of zelfs andere voertuigen van gans het land die reizigers brengen en afhalen ... en die hebben dan ook hun eigen parking, nog een verdieping lager dan het aankomstniveau waar de taxi's staan)

En wat inderdaad ook wel is: op elke luchthaven, in gans de wereld, zijn er problemen met 'zwarte' taxi's.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 16:34   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Goeie maatregel.

Als ik die bende wilden op tv zie, is het maar goed dat ze in Zaventem niemand mogen oppikken. Ze zijn trouwens quasi allemaal eentalig Frans.
De taxiritten van en naar Zaventem zijn de duurste ter wereld omdat taxichauffeurs in één rit twee ritten moeten verdienen. Leg me maar eens uit wat daar een goede zaak van is. De eerste indruk is belangrijk zegt men al eens. Al die ceo's, zakenmensen, eurocraten, toeristen etc... die een taxi nemen in Zaventem worden meteen genaaid door de stammentwist tussen Brussel en de rand.

PS. ik denk dat de meesten nog een andere taal spreken dan Frans.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 11 mei 2011 om 16:41.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 16:36   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Er is ook nog een praktisch kantje aan natuurlijk. Die aparte strook voor taxis staat nu al dikwijls vol met wachtende taxis. Door te werken met vergunning beperkt men die strook. Wat een chaos zou dat daar niet zijn als elke Brusselse taxi daar zomaar mag blijven staan om klanten op te pikken? Niemand raakt daar nog binnen of weg.

Verder is het natuurlijk ook zo dat een Brusselse taxi wel degelijk klanten mag oppikken in de luchthaven als die daarom bellen. Ze mogen gewoon geen gebruik maken van de wachtstrook om klanten op de luchthaven zelf te ronselen.
Wat men zou kunnen doen is twee wachtstroken inrichten zowel in Brussel en Zaventem zodat beiden niet meer leeg zouden moeten terugrijden, want goed als men dat probleem overal elders ter wereld op de één of andere manier kan oplossen zou dat hier toch ook moeten lukken niet?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 16:56   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.722
Standaard

Laat ons maar tot de pure essentie weerkeren....een of ander sujet meende aanwijzingen van een agent niet te moeten opvolgen en gebruikte zijn wagen als een projectiel van 1000 kilogram.....

Gaan we het ganse "taxisysteem" van Zaventem in vraag stellen wegens het gedrag van dergelijk sujet?

Het gerecht in ieder geval niet,en de politie ook niet....

Voor de rest beschouw ik die "akties" van die taxichauffeurs gewoon maar als een uit de hand gelopen vorm van corporatisme....het grootste deel van die chauffeurs heeft daar waarschijnlijk zelfs al een beetje spijt van,er is een cowboy die de taxi-business aan het besmeuren was uitgeschakeld,daar zouden ze blij moeten voor zijn...

Laatst gewijzigd door kelt : 11 mei 2011 om 16:58.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 17:31   #14
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Bestaan er voor jullie eigenlijk dingen die niet communautair zijn ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 17:48   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Wat men zou kunnen doen is twee wachtstroken inrichten zowel in Brussel en Zaventem zodat beiden niet meer leeg zouden moeten terugrijden, want goed als men dat probleem overal elders ter wereld op de één of andere manier kan oplossen zou dat hier toch ook moeten lukken niet?
Zou het kunnen dat overal elders ter wereld de taxichauffeurs zich aan de regels houden ?
Mij lijkt het logisch dat mensen die over de nodige vergunningen beschikken en daar voor betalen beschermd worden tegen piraten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 17:49   #16
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Dubbelthread in I&I staat er ook al zo een robocopdraadje....
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 18:00   #17
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Laat ons maar tot de pure essentie weerkeren....een of ander sujet meende aanwijzingen van een agent niet te moeten opvolgen en gebruikte zijn wagen als een projectiel van 1000 kilogram.....

Gaan we het ganse "taxisysteem" van Zaventem in vraag stellen wegens het gedrag van dergelijk sujet?

Het gerecht in ieder geval niet,en de politie ook niet....

Voor de rest beschouw ik die "akties" van die taxichauffeurs gewoon maar als een uit de hand gelopen vorm van corporatisme....het grootste deel van die chauffeurs heeft daar waarschijnlijk zelfs al een beetje spijt van,er is een cowboy die de taxi-business aan het besmeuren was uitgeschakeld,daar zouden ze blij moeten voor zijn...

Er zijn twee verschillende discussies. Het incident aan de luchthaven en het verbod van Brusselse taxi's om klanten te werven aan de luchthaven.

Tja corporatisme? Hoe gaat dat. Veel van die mannen kennen elkaar, zijn gefrustreerd dat ze geen klanten mogen oppikken aan de luchthaven en dan horen ze via de radio dat iemand van "hun" is neergeschoten aan de luchthaven. Bon de rest is geschiedenis. In Vlaanderen zou men misschien zeggen van jiehaa dat is een concurrent minder en doorgaan met geld verdienen terwijl een collega op straat ligt neergeschoten of is dat te cynisch...

Nu ik vind heel die taxigedoe altijd al een louche gedoe. In Brugge valt dat nog mee maar toch....
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 18:02   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zou het kunnen dat overal elders ter wereld de taxichauffeurs zich aan de regels houden ?
Mij lijkt het logisch dat mensen die over de nodige vergunningen beschikken en daar voor betalen beschermd worden tegen piraten.
In de rest van de wereld betaalt men de helft van wat men betaalt tussen Brussel en Zaventem. Dat is dus een echt goed systeem om wat te doen? Een paar maatjes van de Zaventemse burgemeester beschermen?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 19:13   #19
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.722
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
In de rest van de wereld betaalt men de helft van wat men betaalt tussen Brussel en Zaventem. Dat is dus een echt goed systeem om wat te doen? Een paar maatjes van de Zaventemse burgemeester beschermen?
wel...in ieder geval hebben de vertegenwoordigers van Brusselse taxichauffeurs (die dus,mag blijken,niet iedere Brusselse taxichauffeur vertegenwoordigen maar soit) al afstand genomen van die kerel.Verder is zijn aanhouding bevolen door een Brusselse onderzoeksrechter....


Gezien de taxichauffeurs die vandaag en gisteren betoogd hebben waarschijnlijk allemaal wel min of meer bekend zijn,en zelfs op filmbeelden staan, ziet het er voor hen ook niet goed uit...Als ze aan het betogen waren op privé-grond is zelfs een klacht tegen hen persoonlijk mogelijk door het luchthavenbedrijf....tenslotte hebben ze voor vele uren moeilijkheden gezorgd,en zullen de betroffen luchtvaartbedrijven (die reizigersklachten moeten ondergaan)ongetwijfeld niet aarzelen de rekening door te zenden....



Wie op business "jaagt"(want daarover gaat het nietwaar) moet niet met onwettelijke praktijken,schuinmarcheren en geweldplegingen reageren...Nog even en een reiziger in Zaventem DURFT geen taxi meer te nemen omdat hij/zij niet zeker is of er wel een pro aan het stuur zit,en hij er bovendien van kan beschuldigd worden mee illegale praktijken te financieren

Die situatie voor die reiziger ondertussen moet onvoorstelbaar geweest zijn...zoiets maken ze zelfs niet mee in Bagdad of Kaboel

Laatst gewijzigd door kelt : 11 mei 2011 om 19:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 20:39   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
In de rest van de wereld betaalt men de helft van wat men betaalt tussen Brussel en Zaventem. Dat is dus een echt goed systeem om wat te doen? Een paar maatjes van de Zaventemse burgemeester beschermen?
Het voor mensen die betalen en zich aan de regels houden leefbaar houden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be