![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Onze goede vrienden de belgicisten maken er soms eens een potje van als ze ons afdreigen met alle mogelijke gevolgen internationaal van een scheiding in een Vlaamse en een Waalse staat. De blauwhelmen komen er net niet bij kijken, of misschien zelfs dat al.
Maar waar rook is, is vuur. Het zal bv. geen geheim zijn dat landen als Spanje niet staan te springen om een afscheiding te erkennen, gezien er al tal van afscheidingsbewegingen op hun grondgebied niet te veel gestimuleerd moeten worden. Zou in die context het niet verstandiger zijn om te kiezen voor een toetreding tot het Koninkrijk der Nederlanden, dus niet Nederland, voor Vlaanderen en een aansluiting van de Waalse provincies als departementen bij Frankrijk? Vlaanderen heeft op die manier meer autonomie dan nu, heeft geen erkenning als onafhankelijke staat nodig en er zijn geen problemen met de EU (al zou dat nog niet zo erg zijn moesten we het Zwisterland aan de Noordzee worden).
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja.
het steeds beroemdere 'Plan N' is een goed idee.
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Heel veel van de problemen bij een splitsing van België zijn veel minder groot indien er sprake is van fusie(s). Dit geldt nog meer voor het economisch armere Wallonië (en Brussel?) dan voor Vlaanderen. Hoe je het draait of keert, ik denk dat België vreedzaam laten opgaan in Frankrijk, Duitsland en Nederland door heel de wereld begrepen zal worden als logisch. Men ziet in de wereld al lang in dat dit land een ridicuul, artificieel 'accident d'histoire' is. Zelfs het ergst denkbare scenario: eenzijdige afscheiding, Vlaanderen verliest Brussel en faciliteitengemeenten (na referendum), Vlaanderen moet 70% van de staatsschuld op zich nemen..., is geen onoverkomelijke ramp meer indien we kunnen terugvallen op Nederland. Zelfstandig is het ook niet onmogelijk, maar toch een stuk moeilijker. Laatst gewijzigd door respublica : 16 januari 2011 om 22:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het kan zeker nog erger (alles kan altijd erger). er kan in theorie altijd een burgeroorlog uitbreken... Laatst gewijzigd door respublica : 16 januari 2011 om 23:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat het ofwel een Vlaamse ministaat wordt (zonder flinke voormalig 'Vlaamse' gebieden), ofwel een tweetalig Vlaams staatje mét 'Vlaams' Brabant bv. Zelf zet ik 'erger' vaak tussen aanhalingstekens, omdat velen in Vlaanderen het niet meer zal boeien welke taal men waar spreekt, zolang de drie vakanties per jaar maar niet in gevaar komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is dat toch voor een domme praat ?
Hoe kan je iets verdelen of weggeven wat je niet eens toebehoort ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En vanuit het historisch kader vd Nederlanden, waar ik steeds aan refereer, is dat de beste oplossing.
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Als Vlaanderen niet toebehoort aan de Vlamingen, aan wie dan wel? Er is een democratisch verkozen Vlaams parlement en regering, m.a.w. er is zelfbeschikkingsrecht voor het Vlaamse volk. Ook Brussel heeft naar mijn mening dat zelfbeschikkingsrecht, hoewel heel wat Vlaamse medestanders het daar niet mee eens zijn. Trouwens, had België in 1830 dan wel het verdeel- of weggeefrecht? Of is dat een 'uitzondering op de regel?' Vlaanderen heeft nochtans veel betere papieren om een eigen staat te vormen dan het België van 1831!
Laatst gewijzigd door respublica : 16 januari 2011 om 23:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, Vlaanderen zal binnenkort verdrinken in de Noordzee.
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bedoelde met 'niet meer' de huidige toestand (enigszins verwarrend geponeerd). De materiele welvaart is wat telt voor de gemiddelde Vlaming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Lokaal Raadslid
|
![]() .
http://www.youtube.com/watch?v=JYy69qOJWoM http://www.youtube.com/watch?v=9P89AmaeUtM Laatst gewijzigd door Niko Bellic : 17 januari 2011 om 12:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb er voor zover ik mij kan herinneren nooit een geheim van gemaakt dat een Republiek van Verenigde Nederlanden wat mij betreft gisteren reeds het daglicht had mogen zien.
Een halfzachte oplossing als een toetreding van Vlaanderen, Brussel én Wallonië - ja, zélfs Wallonië mag van mij in de brokken delen ![]() ![]() Eén van die compensaties is het omvormen van het Koninklijk Paleis van Laken - met inbegrip van de Koninklijke Tuin - tot Stads- en Kinderboerderij voor Brussel en Omgeving. Een andere compensatie is het hervatten van de televisiereeks "De Fabeltjeskrant". Een - voorlopig - laatste door mij gewenste compensatie is een intensieve campagne ter promotie en stimulering van de consumptie van karnemelk in alle geledingen van de maatschappij, met speciale aandacht voor en focus op het voormalige Groot-Luik. Ik ken ginder een paar mensen die daar reikhalzend naar uitkijken.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |