Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2011, 11:19   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard In 1985 bestelde belgie houwitzergranaten en....

Het ziet er meer en meer naar uit dat de staat (wij dus) nog tientallen miljoenen euro's schadevergoeding zullen mogen betalen aan een Nederlandse wapenfabrikant die serieus benadeeld werd omdat ze geen smeergeld wilden betalen.....

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110122_021

noot : die granaten horen bij een houwitsersysteem (M109??) dat inmiddels kompleet verouderd is,ik weet niet of het Belgische leger uberhaupt die dingen nog heeft..Tijdens de koeweit-oorlog (90/91) was er een diplomatiek relletje tussen Groot-Brittanie en Belgie omdat de Britten,die een groot verbruik aan granaten verwachtten ,aan Belgie gevraagd hadden of de Belgische stocks als reserve mochten dienen.Belgie weigerde.....Er werd toendertijd zelfs gesuggereerd dat die granaten van bedenkelijke kwaliteit waren...

Zo zie je maar,die rotgranaten,waarvoor smeergeld betaald werd aan een Amerikaanse firma, BLIJVEN ons achtervolgen

Laatst gewijzigd door kelt : 22 januari 2011 om 11:20.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 14:13   #2
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het ziet er meer en meer naar uit dat de staat (wij dus) nog tientallen miljoenen euro's schadevergoeding zullen mogen betalen aan een Nederlandse wapenfabrikant die serieus benadeeld werd omdat ze geen smeergeld wilden betalen.....

noot : die granaten horen bij een houwitsersysteem (M109??) dat inmiddels kompleet verouderd is,ik weet niet of het Belgische leger uberhaupt die dingen nog heeft..Tijdens de koeweit-oorlog (90/91) was er een diplomatiek relletje tussen Groot-Brittanie en Belgie omdat de Britten,die een groot verbruik aan granaten verwachtten ,aan Belgie gevraagd hadden of de Belgische stocks als reserve mochten dienen.Belgie weigerde.....Er werd toendertijd zelfs gesuggereerd dat die granaten van bedenkelijke kwaliteit waren...

Zo zie je maar,die rotgranaten,waarvoor smeergeld betaald werd aan een Amerikaanse firma, BLIJVEN ons achtervolgen
Kunnen ze geen verstrijking van de redelijke termijn inroepen om niet te moeten betalen? Omgekeerd heeft de staat zo al heel wat geld mislopen van fraudeurs.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 14:33   #3
Den Ardennees

Standaard

trouwens, de verantwoordelijke in heel deze zaak was toenmalig minister Vreven, kan men dit niet op zijn erfgenamen afwentelen?
Oud 22 januari 2011, 14:36   #4
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De Ollanders zijn er in ieder geval niet failliet door gegaan.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 15:40   #5
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
trouwens, de verantwoordelijke in heel deze zaak was toenmalig minister Vreven, kan men dit niet op zijn erfgenamen afwentelen?
Just.
Een liberaal met een open geest en dikke bril.

Elke partij in die jaren mocht om beurt legeraankopen doen
Bij Claes (Agusta) liep het de spuigaten uit...

Dus men moet fouten en centen verhalen op de partijen.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 16:39   #6
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
minister Vreven,
die waalse sos?

filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 16:49   #7
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

M109A2, M109A2B, M109A3 Self Propelled.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 16:49   #8
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Just.
Een liberaal met een open geest en dikke bril.

Elke partij in die jaren mocht om beurt legeraankopen doen
Bij Claes (Agusta) liep het de spuigaten uit...

Dus men moet fouten en centen verhalen op de partijen.
ik maak me hier nu een bedenking. Vreven was minister voor de PVV, als ik me niet vergis is die partij in november 1992 gewoonweg vervangen door een andere partij: de VLD, er is werkelijk een nieuwe partij opgericht. Juridisch gezien zou dat dan wel belangrijk kunnen zijn mocht men het op de partij verhalen. Maar ik denk dat iedereen het wel weet: het zal wel weer de belastingsbetaler zijn die het mag betalen.
Oud 22 januari 2011, 17:17   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
M109A2, M109A2B, M109A3 Self Propelled.
Inderdaad....een soort gepantserd kanon op rupsbanden,uitermate geschikt om Libanese heuvelbewoners te bestoken van op Israelisch grondgebied...

Wat ABL,met hun huidige opdrachten en doelstellingen, met een dergelijk ding nog zou moeten doen ,ik zou het begot niet weten...

Hopelijk kan men die granaten nog ergens verpatsen om die boete te betalen want het kaliber ervan schijnt nog algemeen in gebruik zijn in oorlogszuchtiger naties....

Laatst gewijzigd door kelt : 22 januari 2011 om 17:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 17:52   #10
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Erfrecht, een recht in de top drie van meest fundamentele rechten van veel mensen die zich liberaal noemen. In die zin is het ergens rechtvaardig dat de erfgenamen van voormalig minister Vreven het mogen betalen.

Ik deel echter de mening niet dat erven een recht moet zijn. De erfgenamen van voormalig minister Vreven hebben niets te maken met de zaak, dus moeten ze ook geen schulden erven. Zo ook moeten de kinderen van miljardairs geen geld erven van hun ouders, terwijl zij niet voor dat geld gewerkt hebben.

Wat ook opgemerkt dient te worden is dat de rest van de toenmalige rooms-blauwe regering ook voor een (groot) deel meegewerkt heeft aan het schandaal. Of mag een minister werkelijk dingen beslissen zonder een meerderheid in het parlement?
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 18:07   #11
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Erfrecht, een recht in de top drie van meest fundamentele rechten van veel mensen die zich liberaal noemen. In die zin is het ergens rechtvaardig dat de erfgenamen van voormalig minister Vreven het mogen betalen.

Ik deel echter de mening niet dat erven een recht moet zijn. De erfgenamen van voormalig minister Vreven hebben niets te maken met de zaak, dus moeten ze ook geen schulden erven. Zo ook moeten de kinderen van miljardairs geen geld erven van hun ouders, terwijl zij niet voor dat geld gewerkt hebben.

Wat ook opgemerkt dient te worden is dat de rest van de toenmalige rooms-blauwe regering ook voor een (groot) deel meegewerkt heeft aan het schandaal. Of mag een minister werkelijk dingen beslissen zonder een meerderheid in het parlement?
²
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 18:29   #12
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik maak me hier nu een bedenking. Vreven was minister voor de PVV, als ik me niet vergis is die partij in november 1992 gewoonweg vervangen door een andere partij: de VLD, er is werkelijk een nieuwe partij opgericht. Juridisch gezien zou dat dan wel belangrijk kunnen zijn mocht men het op de partij verhalen. Maar ik denk dat iedereen het wel weet: het zal wel weer de belastingsbetaler zijn die het mag betalen.
Ben ik het mee eens.
Die Nederlandse firma is zo goed als verdwenen.
Er werken nog 2 mensen lees ik net... die gaan lachen
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 18:52   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Hoe? Lagen de Walen te slapen of wat? Waar zaten MECAR en co? Waar zat de PS? Djeezes. 36 miljoen! Het kan niet op.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 22 januari 2011 om 18:56.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 18:55   #14
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kunnen ze geen verstrijking van de redelijke termijn inroepen om niet te moeten betalen? Omgekeerd heeft de staat zo al heel wat geld mislopen van fraudeurs.
Kunnen ze geen "ollandertaks" invoeren?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 19:00   #15
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rekening aan de partij van die minister Vreven (O-VLD). 't Was hun pion dus zijn zij verantwoordelijk.

Laatst gewijzigd door Freddie : 22 januari 2011 om 19:00.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 19:21   #16
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad....een soort gepantserd kanon op rupsbanden,uitermate geschikt om Libanese heuvelbewoners te bestoken van op Israelisch grondgebied...

Wat ABL,met hun huidige opdrachten en doelstellingen, met een dergelijk ding nog zou moeten doen ,ik zou het begot niet weten...

Hopelijk kan men die granaten nog ergens verpatsen om die boete te betalen want het kaliber ervan schijnt nog algemeen in gebruik zijn in oorlogszuchtiger naties....
Bij ABL zijn de zelbewegende houwitzers niet meer in gebruik. Zij werden vervangen door getrokken stukken 105mm LG1 MkII van het Franse merk GIAT en door mortieren 120mm MO-120-RT.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 19:32   #17
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De Ollanders zijn er in ieder geval niet failliet door gegaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nee het zou eens Nederland moeten zijn dat een fout maakt. Dan is het kot te klein. Maar als België weer eens goed fout zit dan horen we jullie niet.
Sterk...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 20:58   #18
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Neen, maar ernstig: 26 jaar is toch geen redelijke termijn meer? Ik heb al van vele fraudezaken (kweet 't dit is corruptie) gehoord dat redelijke termijn volgens de rechter was verstreken, in minder dan 26 jaar.
Oud 25 januari 2011, 19:54   #19
Den Ardennees

Standaard

Okee, de zaak moet dus opnieuw worden overgedaan, er komen dus weer een paar jaar bij, als dan de redelijke termijn niet is overschreden, weet ik het ook niet meer.

Citaat:
Nieuw proces over obussenschandaal

Het Hof van Cassatie heeft het arrest verbroken dat de Belgische staat veroordeelde tot het betalen van 36 miljoen euro aan het Nederlandse bedrijf Eurometaal. Daardoor moet het proces over het zogenaamde obussenschandaal worden overgedaan.

Eurometaal greep in 1985 naast een lucratief contract voor de levering van 115.210 stukken clustermunitie voor het Belgisch leger. Het Nederlands bedrijf had een beter bod, maar wijlen minister van Defensie Freddy Vreven (PVV) gaf de voorkeur aan een Amerikaanse firma.

Dat bedrijf betaalde een bedrag van 10 miljoen euro aan 'commissielonen'. Daarvan zou ruim 175.000 euro naar garagist-lobbyist Johan Lampaert gegaan zijn. Bijna 1,25 miljoen kwam terecht bij een officier bij de aankoopdienst van Defensie. Waar de rest van de 10 miljoen euro naartoe is gegaan, werd nooit opgehelderd.

De strafvorderingen tegen Lampaert en de officier werden in 2003 verjaard verklaard. Eurometaal was intussen in 1999 een burgerlijk proces begonnen tegen de Belgische staat.

In eerste aanleg kreeg de firma ongelijk, maar in 2009 werd België veroordeeld om een schadevergoeding van meer dan 12 miljoen euro te betalen. Met de interesten erbij gaat het om momenteel om een bedrag van ruim 36 miljoen.

De Belgische staat trok naar cassatie en kreeg gelijk van het hof, dat het arrest heeft verbroken. Uit zittingsbladen van het hof van beroep zou blijken dat niet steeds dezelfde raadsheren in het dossier gezeteld hebben. Het dossier gaat nu naar het Gents hof van beroep.

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 25 januari 2011 om 19:55.
Oud 25 januari 2011, 19:56   #20
Den Ardennees

Standaard

Maar de vraag blijft: waarom is de corruptie verjaard voor de daders, maar niet voor de staat (= de belastingbetaler)???

Citaat:
(...)De strafvorderingen tegen Lampaert en de officier werden in 2003 verjaard verklaard. Eurometaal was intussen in 1999 een burgerlijk proces begonnen tegen de Belgische staat. (...)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be