Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2011, 16:56   #1
COCHINILLO
Banneling

Standaard Ik ben al tweetalig van bij de geboorte

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110125_098

AFFLIGEM - Een tweetalige campagne van zangeres Syla K verhit de gemoederen bij de Affligemse kartelpartners CD&V en N-VA.
De plaatselijke afdeling van N-VA reageerde dit weekend kritisch op een tweetalige flyer die de zangeres uitdeelt. Syla K neemt zondag deel aan de RTBF-selecties voor het Eurosongfestival.

------------------------

Maar het is dat laatste wat ik niet in mijn vlaams boerenkopke krijg:

Citaat:
Syla K, met als echte naam Isabelle Maes, is getrouwd met een Vlaming en woont sinds acht jaar in Affligem. ‘Maar ik ben van afkomst een echt Zinneke. Ik ben in feite hét voorbeeld dat Franstaligen perfect Nederlands kunnen leren. Ik ben al tweetalig van bij de geboorte.'
hoe word je tweetalig GEBOREN, én kan je bovendien het voorbeeld zijn dat franstaligen toch wèl Nederlands kunnen aanleren?
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 16:57   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Het maakt geen zak uit wie dat madammeke is en hoeveel talen ze sinds wanneer spreekt. Ze moet de taalwet respecteren. Punt.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 17:02   #3
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Pure stemmenronselerij voor eurovisie.
Afvoeren
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 08:20   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het maakt geen zak uit wie dat madammeke is en hoeveel talen ze sinds wanneer spreekt. Ze moet de taalwet respecteren. Punt.
2

is dat nu echt zo moeilijk te snappen???
Oud 26 januari 2011, 09:04   #5
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

In welke wereld leven we als we geen tweetalige flyers meer mogen uitdelen?

De N-VA maakt zich weeral belachelijk...
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 10:25   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna Bekijk bericht
In welke wereld leven we als we geen tweetalige flyers meer mogen uitdelen?

De N-VA maakt zich weeral belachelijk...
Gemakkelijk he
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 11:01   #7
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Als ik het begrijp is er niemand die dit in se erg vindt, behalve dan dat de persoon in kwestie al dan niet terecht overheidssteun krijgt en in naam van de gemeente publiciteit voert. In die zin is de kritiek terecht en is het antwoord van de burgemeester gewoonweg een negatie van wettelijk kader.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 11:28   #8
Tavek
Banneling

Standaard

Waarom zou een prive persoon geen tweetalige flyers mogen uitdelen ?

Daar heeft de overheid toch geen zakes mee. Als de taal u niet aanstaat leest ge het toch gewoon niet zeker ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 11:34   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waarom zou een prive persoon geen tweetalige flyers mogen uitdelen ?

Daar heeft de overheid toch geen zakes mee. Als de taal u niet aanstaat leest ge het toch gewoon niet zeker ?
dat is het net, ze worden verspreid door de gemeente die dus doelbewust de wet overtreedt.
Oud 26 januari 2011, 12:09   #10
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
hoe word je tweetalig GEBOREN, én kan je bovendien het voorbeeld zijn dat franstaligen toch wèl Nederlands kunnen aanleren?
Dat er TWEELINGEN geboren worden is genetisch te bepalen. Misschien een reden voor verder onderzoekt in de genetica, ze vinden ooit nog wel het gen voor 2-taligheid..
Oud 26 januari 2011, 12:22   #11
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Dat er TWEELINGEN geboren worden is genetisch te bepalen. Misschien een reden voor verder onderzoekt in de genetica, ze vinden ooit nog wel het gen voor 2-taligheid..
oef! eindelijk eens iemand die door had dat tweetaligheid van bij de geboorte onbestaand is.
Voor franstaligen blijkbaar niet: die worden ofwel ééntalig frans, ofwel tweetalig geboren en blijkbaar is dat dus iets onveranderlijk.
Oud 26 januari 2011, 13:46   #12
Albrecht
Banneling

Standaard

Wacht eventjes, Franstalige reclame mag niet in Vlaanderen, maar we mogen wel alles vervuilen met Engelstalige slogans?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 14:05   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is het net, ze worden verspreid door de gemeente die dus doelbewust de wet overtreedt.
My mistake.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 14:18   #14
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Wacht eventjes, Franstalige reclame mag niet in Vlaanderen, maar we mogen wel alles vervuilen met Engelstalige slogans?

Wil je niet lezen of kan je niet lezen?

Het gaat erom dat de gemeente die flyers gedrukt heeft, geen privéonderneming of privépersoon.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 14:20   #15
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Men wordt niet "talig" geboren ; "taal" is een aangeleerde eigenschap.
Er zijn talrijke studies gedaan over "probleemgevallen" nl. kinderen met verschillend talige ouders, kinderen met doofstomme ouders, kinderen die nogal laat na de geboorte "overgebracht worden " naar een ander taalgebied enz...

Zelf heb ik een nederlandstalige vader en een duitstalige moeder - geboren in 1945 bracht ik vanaf 1947 tot 1962 jaarlijks één maand in mijn geboortestad Hamburg door
en was hierdoor nogal 2-talig (sprichst du auch Belgisch ? was in mijn jeugd bij de hamburgse vriendjes een populaire vraag). Ik ken hier mensen die door een nederlandstalige vader en een spaanstalige moeder in beide talen opgevoed werden;
in de Esperantowereld is de aanwezigheid van enkele van bij de geboorte Esperantosprekers nogal bekend - de amerikaan Soros van hongaarse afkomst is zowat het bekendste voorbeeld van iemand waarvan de eerste taal het Esperanto is.

Laat ons nu niet twijfelen : volkomen 2taligheid of zelfs meertaligheid bestaat al dan niet vanaf de geboorte. Volgens de wetenschap zou elke mens op zijn ca. 10 maanden het "geluidspakket" door waarneming volkomen gevormd hebben en vanaf dat ogenblik eigenlijk zijn taalcapaciteit vastgelegd hebben (indien het over meer dan één taal gaat
heeft die mens dus de mogelijkheid om volkomen meertalig te worden, van andere talen die hij/zij bijleert zal hij een accent spreken overeenkomstig zijn eigen individueel gevormd klankenpakket.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 14:21   #16
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Ik sprak al Basic, Nederlands en Fries toen ik geboren werd.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 14:25   #17
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik sprak al Basic, Nederlands en Fries toen ik geboren werd.
Een Turkse madam heeft ooit eens een Nederlandse studie gemaakt over "moedertaal" om zodoende het onderwijs in de moedertaal (lees: turks, arabisch) te kunnen promoten.

volgens haar leren baby's zelfs in de baarmoeder de taal van hun moeder....

normaal hadden mijn kinderen dus Engels moeten praten toen ze geboren werden, vermits hun zwangere mama de godganse dag in het Engels bezig was. Niks van gemerkt!

dat onderwijs in het Turks en arabisch hebben ze ook afgeschaft: bleek dat ze na drie jaar les in Turks en arabische toch geen Nederlands konden nadien. Hoe zou dat nu komen?
Oud 26 januari 2011, 14:26   #18
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Als ik het begrijp is er niemand die dit in se erg vindt, behalve dan dat de persoon in kwestie al dan niet terecht overheidssteun krijgt en in naam van de gemeente publiciteit voert. In die zin is de kritiek terecht en is het antwoord van de burgemeester gewoonweg een negatie van wettelijk kader.

De NMBS is een overheidsinstelling en dus verplicht om de taalwetgeving te volgen :
in ieder groter station in Vlaanderen, Brussel, Wallonië.. bestaat er zoiets als een "travel centre" ie. de plaats waar men tickets kan kopen, informatie krijgen enz.. Men zou onterecht te indruk krijgen dat men daar in het engels verder geholpen kan worden ... niet dus.

Het veroplicht ééntalig denken heeft onze normale geestesvermogen in hoge mate aangetast...

Nog een reden om voor de vereniging van de lage landen te zijn : misschien eindigen de taalkomplexen daar en dan...

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 26 januari 2011, 14:28   #19
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Men wordt niet "talig" geboren ; "taal" is een aangeleerde eigenschap.
Er zijn talrijke studies gedaan over "probleemgevallen" nl. kinderen met verschillend talige ouders, kinderen met doofstomme ouders, kinderen die nogal laat na de geboorte "overgebracht worden " naar een ander taalgebied enz...

Zelf heb ik een nederlandstalige vader en een duitstalige moeder - geboren in 1945 bracht ik vanaf 1947 tot 1962 jaarlijks één maand in mijn geboortestad Hamburg door
en was hierdoor nogal 2-talig (sprichst du auch Belgisch ? was in mijn jeugd bij de hamburgse vriendjes een populaire vraag). Ik ken hier mensen die door een nederlandstalige vader en een spaanstalige moeder in beide talen opgevoed werden;
in de Esperantowereld is de aanwezigheid van enkele van bij de geboorte Esperantosprekers nogal bekend - de amerikaan Soros van hongaarse afkomst is zowat het bekendste voorbeeld van iemand waarvan de eerste taal het Esperanto is.

Laat ons nu niet twijfelen : volkomen 2taligheid of zelfs meertaligheid bestaat al dan niet vanaf de geboorte. Volgens de wetenschap zou elke mens op zijn ca. 10 maanden het "geluidspakket" door waarneming volkomen gevormd hebben en vanaf dat ogenblik eigenlijk zijn taalcapaciteit vastgelegd hebben (indien het over meer dan één taal gaat
heeft die mens dus de mogelijkheid om volkomen meertalig te worden, van andere talen die hij/zij bijleert zal hij een accent spreken overeenkomstig zijn eigen individueel gevormd klankenpakket.
iedereen wordt wel potentieel allestalig geboren.
Ik bedoel: elke boorling heeft swahili en mandarijns in zich
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 14:30   #20
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
Een Turkse madam heeft ooit eens een Nederlandse studie gemaakt over "moedertaal" om zodoende het onderwijs in de moedertaal (lees: turks, arabisch) te kunnen promoten.

volgens haar leren baby's zelfs in de baarmoeder de taal van hun moeder....

normaal hadden mijn kinderen dus Engels moeten praten toen ze geboren werden, vermits hun zwangere mama de godganse dag in het Engels bezig was. Niks van gemerkt!

dat onderwijs in het Turks en arabisch hebben ze ook afgeschaft: bleek dat ze na drie jaar les in Turks en arabische toch geen Nederlands konden nadien. Hoe zou dat nu komen?
Zoals gezegd : het is pas na 10 maanden dat de "klanken" in de hersens opgelsagen geraken. Het "Turks" en "Arabisch" dat men in België aan kinderen van die origine wil onderwijzen komt evenmin overeen met de "klanken" die zich in de hersennen van de kinderen zitten. Ik geloof dat we op taalgebied allemaal op school met een ons vreemde taal geconfronteerd worden. Het schoolnederlands, schoolfrans enz.. komt niet overeen met een meer algemene taal die we in de kindertuin moeten gebruiken enz..
Het les krijgen in de "eigen moedertaal" helpt daar niet aan : het zijn de ouders zelf die van dat de kinderen pas geboren zijn zich best inspannen om de klanken van de streektaal zo nauwkeurig mogelijk aan te brengen.

Tempo toleras
sed vero aperas
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be