![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Wat is jouw geloofsovertuiging? | |||
Catholicisme |
![]() ![]() ![]() |
22 | 11,89% |
Protestantisme of andere vorm van Christendom |
![]() ![]() ![]() |
11 | 5,95% |
Islam |
![]() ![]() ![]() |
9 | 4,86% |
Jodendom |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,54% |
Boedhisme/Taoisme |
![]() ![]() ![]() |
2 | 1,08% |
Shintoisme |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Wotanisme/Asatru |
![]() ![]() ![]() |
5 | 2,70% |
Wicca |
![]() ![]() ![]() |
2 | 1,08% |
LaVey Satanisme |
![]() ![]() ![]() |
2 | 1,08% |
Atheisme |
![]() ![]() ![]() |
73 | 39,46% |
Agnosticisme/Deisme |
![]() ![]() ![]() |
18 | 9,73% |
Een eigen mix |
![]() ![]() ![]() |
30 | 16,22% |
Ik sta er eigenlijk nooit bij stil |
![]() ![]() ![]() |
10 | 5,41% |
Aantal stemmers: 185. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Ik beschouw mijn eigen religies als de grootste gemene deler van Asatru, Boedhisme, Shintoisme, Asatru en LaVey satanisme. Ik ben zeer nieuwsgiering over de religieuze samenstelling in dit forum. Vandaar deze poll.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Verdomme. Ik ben "andere" vergeten in de mogelijkheden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb agnostisme/deimse ingevuld. Wat het precies is weet ik niet. Maar er zijn genoeg mensen die gelovig zijn maar niets geloven van de bijbel of koran e.d..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Waarom agnostisme en deïsme samen voorstellen?
Het deîsme erkent het bestaan van een goddelijk wezen, zonder deze aan een welbepaalde gosdienst te willen kleven. Het agnostisme daarentegen geeft geen uitsluitsel over het al of niet bestaan van god. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu ja, misschien had ik ze beter gescheiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Kan willen overigens weg uit die definitie. Overbodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Ik vond ook dat agnostiek en deïsme gescheiden moesten.
En de optie "andere" is denk ik ook niet overbodig. Misschien ook het momment om eens de meeste variaties in levensbeschouwingen op te sommen en aan te tonen waar het verschil zit. Zowel Islam als Christendom en zelfs het Jodendom heeft zijn verschillende strekkingen. De Islam heeft Shia en Suni als hoofdgroepen, plus nog een boel scheurgroepjes. Waar catalogeer je nu de Druzen eigenlijk ? Het Chistendom heeft de Roomse leer, de Anglikaanse kerk, het protestantisme, de orthodoxen, enz... en dan heb je natuurlijk ook de vele kleine strekkingen die historisch of vrij recent hun belang hadden (van Katharen tot Mormonen) Een poging om er mee te beginnen. : Atheïsme. Zoals de wetenschap voortdurend alles in twijfel trekt inclusief de wetenschappelijke principes zelf, zo trekt het atheïsme het bestaan van God of goden in twijfel. Wetenschap kan tot nu toe niet bewijzen dat er een God bestaat, maar ook blijkbaar nog niet volledig weerleggen. Wat wetenschap wèl al weerlegd heeft dat zijn de scheppingsverhalen en andere religieuze mythes. Biologische verwantschappen tussen mens en die is een feit. Het DNA bewijst dat. "God" is niet de schepper van al de soorten want bijvoorbeeld door genetische manipulatie maken we die soorten tegenwoordig zelf. DNA bewijst dat de theorie van Darwin steek houdt. De atheïst is er van overtuigd dat de wetenschap ooit zal achterhalen dat God een illusie is. Het enige dat die wetenschap zal vinden zijn een reeks natuurwetten.
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Dus vul maar aan met definities, beschrijvingen, verbeterde beschrijvingen, afbakening, enz. voor al wat gekend is.
![]() |
#9 |
Burger
|
![]() Er staan zaken in die er niet in thuishoren, m.i. en blijkbaar zijn niet-gelovige levensbeschouwingen niet van belang?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, vermits atheïsme en vrijmetselarij niet noodzakelijk samengaan lijkt mij deze opsplitsing dus zinloos. Verder zie ik niet in in welke mate atheisme nog kan onderverdeeld worden. Citaat:
Men zou eventueel kunnen indelen om basis van ethische principes. Maar dat komt grotendeels overeen met een indeling per politieke strekking. En dat is niet het doel van deze thread. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik beschouw mezelf als Humanist. Ik weet dat het niet echt een GODSdienst is ma bon.
Voor degene die het echt niet weten doe de spiritus-test www.spiritus.nl
![]() |
#16 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zie het voorbeeld dat ik al gaf: de atheïst die zijn levensbeschouwing in een georganiseerd verband uitwerkt (vb. humanistisch verbond) vs. diegene die geen deel wil uitmaken van een 'kerk zonder god', zoals het HV vaak omschreven wordt. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ondanks alles is mijn uitslag toch volgens verwachtingspatroon ![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Burger
|
![]() [
Citaat:
Anderzijds: wordt religie niet voor een groot deel bepaald precies door de wijze van beoefening? Het lijkt mij dat in dit soort zaken inhoud en vorm niet zondermeer scheidbaar zijn. Zo ja, dan is de vorm van religieuze/levensbeschouwelijke beoefening IMHO wel degelijk een element in deze discussie, maar ik buig vanzelfsprekend het hoofd voor de initiatiefnemer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verder zijn er overal duidelijke verschillen in geloofsopvattingen, gaande van kleine verschillen tot zeer grote verschillen. |
|
![]() |
![]() |