![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Het niveau van de uitgeverij is de dag van vandaag onaanvaardbaar laag gezonken.
De boeken staan vol taal-en drukfouten en lacunes. En ik ga daar uit elk boek dat ik lees, onaanvaardbare voorbeelden van geven. Onlangs kocht ik een Nederlands-Grieks woordenboek, en daar stonden niet minder dan dertig blanco-bladzijden in. De boekhandelaar weigerde het terug te nemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Moderne Argentijnse Poëzie
De stem aan de andere kant" uitgever POINT VZW p 167: "exil" Moet "Exiel" zijn. Dit zijn geen pijpenfitters, maar vooraanstaande intellectuelen, die zulke anthologieën schrijven... ![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 13 december 2010 om 11:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Met andere woorden, pijpenfitters (pipe-fitters) zijn zeker geen intellectuelen?
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb een déj�* vu. Waar is mijn posting naartoe, of is dit de tweede draad over taalfouten in boeken ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Knap gevonden, eno2. Bedankt hiervoor en zeker blijven volhouden. Ieder talent is waardevol!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Ja, één fout per boek, dat kan al serieus tellen. Er zullen koppen rollen bij de uitgeverij, zoveel is zeker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja. Eén fout per honderd pagina's in een boek. Da's een afknakker. Je zou voor minder stripverhalen beginnen lezen. Of het Nieuwsblad.
Laatst gewijzigd door Rudy : 13 december 2010 om 18:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind de hedendaagse filosofische publicaties in Italië werkelijk beneden alle kwaliteit, zelfs in vergelijking met de andere Zuid-Europese landen ...
oh oh ho ho, kijk es aan hoe hoogstaand van mij ... bewonder mijn Intellect .. kneel suckers !!
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de boeken van Ernest Claes vind ik geen enkele taalfout.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Het is mij ook opgevallen dat er soms erge vertaalfouten worden gemaakt en vooral door Hollandse uitgevers.
BV. Het boek over de Egyptische veldtoch van Napoleon door Paul Strathern waar de vertaler het engelse "camel" vertaalt in kameel. Zo'n kemels doen mijn leesplezier een stuk dalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Ik heb er in Lord of the Rings ook eens een gevonden, maar dat was in de trend van "lantarn" ipv lantaarn ofzo.
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien was ik iets te verblind door Arwen. Laatst gewijzigd door Rudy : 14 december 2010 om 16:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=147778 Is dit niet een beetje overdreven, twee draden over zo goed als hetzelfde openen door dezelfde persoon op hetzelfde moment? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementslid
|
![]() Even erg, zoniet erger, is dat vertalingen van anderstalige boeken bijna altijd naar het noordnederlands gebeuren. Zo las ik onlangs nog een bestseller van een Amerikaanse auteur in een vertaling die wemelt van in Vlaanderen zeer zelden gebruikte termen als 'penose', 'diender', 'gossiemijne', 'hartstikke', 'klerelijer', enz... Ergerlijk lezen is dat.
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Over vertalen, dus. Dat is een totaal ander onderwerp dan het slecht uitgeven van Nederlandstalige boeken. Over uitgeven, dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zijn inderdaad boeken waarin maar een paar fouten staan, dat zijn verzamelaarsitems, maar foutloze heb ik nog nooit in handen gekregen. Daarentegen heb ik wel boeken in mijn bibliotheek staan, waarin na het drukken ervan een losbladige errata-lijst toegevoegd is. Je gaat me toch niet vragen die over te tikken zeker? Laatst gewijzigd door eno2 : 15 december 2010 om 10:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Parlementslid
|
![]() Komt in orde.
![]() |
#20 | |
Minister-President
|