Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2011, 21:08   #1
Sus Iratus
Banneling

Standaard Geen uitwijzing voor wie "Belgische" kinderen heeft

Citaat:
Illegale niet-EU-burgers die kinderen hebben met de Belgische nationaliteit mogen niet worden uitgewezen. Dat zegt het Europees Hof van Justitie na een prejudiciële vraag van de Brusselse arbeidsrechtbank. Aanleiding is de zaak van de Colombiaanse familie Zambrano.

Ruiz Zambrano kwam in 1999 met zijn vrouw en een kind aan in België en vroeg asiel aan als vluchteling wegens de burgeroorlog in Colombia. Zijn aanvraag werd geweigerd en het gezin kreeg het bevel het grondgebied te verlaten.

De familie bleef evenwel in België. Intussen kregen Ruiz Zambrano en zijn vrouw nog twee kinderen, die de Belgische nationaliteit verwierven. Hij had intussen ook verschillende jobs, met voltijdse arbeidsovereenkomst, ondanks het feit dat hij zonder verblijfspapieren ook geen arbeidsvergunning had.

Toen de man zonder werk viel, vroeg hij een werkloosheidsuitkering aan. Die werd hem geweigerd, omdat hij geen papieren heeft en ook niet mag werken in ons land. Daarnaast vroeg hij voor zijn gezin verblijfsrecht aan, als bloedverwanten van twee Belgische kinderen. Ook dat werd hem geweigerd.

(...)

Dat hof oordeelt nu dat Europese lidstaten asielzoekers met kinderen met een Europese nationaliteit niet mogen uitwijzen. Want als de ouders uitgewezen worden, dan zou het kind moeten volgen, waardoor het zijn rechten als EU-burger wordt ontzegd. Bovendien moeten de ouders, ook al hebben ze geen verblijfsrecht, kunnen werken in het land waar ze verblijven om voor het onderhoud van de kinderen te kunnen zorgen.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...a_Asielzoekers
Hier viel mijn mond dus wagenwijd van open. Illegaal gedrag moet volgens de EU worden beloond.

Ik vraag me af hoe het nu eigenlijk zit in de belzieke staat wat betreft de toekenning van de belze nationaliteit. Is het zo dat eenieder die op bels grondgebied geboren wordt automatisch de belze nationaliteit krijgt?
(In Nederland geldt namelijk het volgens de Rijkswet op het Nederlanderschap dat iemand Nederlander is, als op het moment van geboorte één der ouders Nederlander is)

Want dat zou natuurlijk de kat op het spek binden zijn, zeker met deze debiele rechterlijke uitspraak als jurispredentie. Iedereen die naar het belze luilekkerland wil komen, hoeft er enkel maar voor te zorgen dat er tijdens hun verblijf geworpen wordt, en voila, het kind heeft automatisch de belze nationaliteit en bijgevolg mogen de illegale ouders ook blijven, en hebben bovendien recht op werk om zogezegd hun kroost te kunnen verzorgen. En als ze geen werk kunnen vinden, zullen ze dan ook wel recht hebben op een uitkering.

De dwingelandij van de EU begint echt groteske vormen aan te nemen. Opdoeken die hele bende, of er tenminste uitstappen, aangezien keer op keer toch weer blijkt dat de soevereiniteit van de lidstaten wordt aangetast.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 21:34   #2
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Hier viel mijn mond dus wagenwijd van open. Illegaal gedrag moet volgens de EU worden beloond.

Ik vraag me af hoe het nu eigenlijk zit in de belzieke staat wat betreft de toekenning van de belze nationaliteit. Is het zo dat eenieder die op bels grondgebied geboren wordt automatisch de belze nationaliteit krijgt?
(In Nederland geldt namelijk het volgens de Rijkswet op het Nederlanderschap dat iemand Nederlander is, als op het moment van geboorte één der ouders Nederlander is)

Want dat zou natuurlijk de kat op het spek binden zijn, zeker met deze debiele rechterlijke uitspraak als jurispredentie. Iedereen die naar het belze luilekkerland wil komen, hoeft er enkel maar voor te zorgen dat er tijdens hun verblijf geworpen wordt, en voila, het kind heeft automatisch de belze nationaliteit en bijgevolg mogen de illegale ouders ook blijven, en hebben bovendien recht op werk om zogezegd hun kroost te kunnen verzorgen. En als ze geen werk kunnen vinden, zullen ze dan ook wel recht hebben op een uitkering.

De dwingelandij van de EU begint echt groteske vormen aan te nemen. Opdoeken die hele bende, of er tenminste uitstappen, aangezien keer op keer toch weer blijkt dat de soevereiniteit van de lidstaten wordt aangetast.
Nou, dat over Nederland klopt sinds mevrouw Verdonck niet meer hoor.
Wanneer bijvoorbeeld een nederlander een illegale mevrouw zwanger maakt moet hij drie maanden voor de vermoedelijke bevaldatum aangeven de vader te zijn, doet hij dit niet dan moet het kind drie jaar oud zijn alvorens het staatsburgerschap via de vader kan worden aangevraagd.

Maar dit moedigt iedere zwangere vrouw uit landen met hoge armoede aan met iemand die voor haar partner kan doorgaan aan in een gammele boot te stappen. Want wanneer je het haalt ben je zeker van je statuut, mag je werken en bouw je onmiddellijk rechten op. Erg dom dus.. nog meer kinderen binnen potentieel kansarme gezinnen...nog meer druk op een samenleving, kinderopvang, werk voor laaggeschoolden, onderwijs en welzijn en dienstverlening.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 22:29   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het gaat over dit:

Citaat:
Ruiz Zambrano kwam in 1999 met zijn vrouw en een kind aan in België en vroeg asiel aan als vluchteling wegens de burgeroorlog in Colombia. Zijn aanvraag werd geweigerd en het gezin kreeg het bevel het grondgebied te verlaten.
Als de staat die mensen uit het land zet, dan worden hier geen kinderen geboren van dit koppel.

Als de staat toelaat dat die mensen hier blijven, ja, dan krijgen die kinderen de nationaliteit en het lijkt me logisch dat men de eigen burgers niet kan uitzetten.

Het weloverwogen lakse gedrag van de Belgische staat heeft dus gevolgen.
Oud 8 maart 2011, 23:08   #4
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Zo rap mogelijk kweken is dus de boodschap?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 11:47   #5
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als de staat die mensen uit het land zet, dan worden hier geen kinderen geboren van dit koppel.
Op deze manier wordt er natuurlijk niemand uitgewezen. Krijg je een brief dan laat je jezelf zwanger maken, probleem opgelost.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 12:02   #6
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Zelfs als je op een Belgisch vliegtuig bevalt, ben je belgske!

Vandaar dat nogal wat zwangere afrikaanse dames toch nog snel het vliegtuig opwillen (neenee, ik ben pas zes maanden zwanger) en dan ofwel OP het vliegtuig ofwel in Bruxelles stante pede gaan bevallen. Weer een belgske erbij en mama doet gewoon aan gezinsvereniging, papa mag dan ook komen.

Laatst las ik nog dat de vermoorde Oulemata ook zwanger was.

Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 9 maart 2011 om 12:02.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 13:22   #7
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Als ik goed begrijp: een buitenlands koppel dat in belgië woont en hier een kind krijgt moet zich verzetten (wsch binnen een bepaalde tijdsperiode) tegen het automatisch Belg worden van het kind?
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 13:24   #8
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Dat worden nog drukkere nachten in het asielcentrum.
Oud 10 maart 2011, 13:50   #9
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben eens op zoek gegaan hoe het nu precies zit met de mogelijkheden tot verkrijging van de belze nationaliteit. Volgens de informatie van de belze overheid is dat dus (hier nietterzakedoende informatie weggelaten):

Citaat:
De volgende personen kunnen de Belgische nationaliteit verkrijgen door een nationaliteitsverklaring:

* vreemdelingen die in België geboren zijn en hier hun hoofdverblijfplaats hebben sinds hun geboorte
* vreemdelingen die in het buitenland geboren zijn en die ten minste één ouder hebben die op het ogenblik van de verklaring de Belgische nationaliteit heeft
* vreemdelingen die hun wettelijke verblijfplaats en hoofdverblijfplaats al minstens zeven jaar in België hebben en die op het ogenblik van hun verklaring de toelating hebben om voor onbeperkte tijd in België te verblijven of om zich hier te vestigen

U moet de nationaliteitsverklaring afleggen voor de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar u woont. De ambtenaar van de burgerlijke stand bezorgt een afschrift van het dossier meteen aan het parket van de rechtbank van eerste aanleg voor advies.

(...)

De volgende groepen kunnen de Belgische nationaliteit verwerven door een gewone nationaliteitskeuze:

* kinderen die in België geboren zijn
* kinderen die in het buitenland geboren zijn en die een adoptieouder hebben met de Belgische nationaliteit op het moment van de verklaring
* kinderen die in het buitenland geboren zijn en die een ouder of adoptieouder hebben die op het moment van de geboorte Belg was of geweest is
* kinderen van wie de wettelijke hoofdverblijfplaats in België lag gedurende minstens 1 jaar vóór de leeftijd van 6 jaar, bij een persoon die het ouderlijk gezag uitoefende.

Voor een keuzeverklaring moet u:

* minimaal 18 jaar en maximaal 22 jaar zijn
* uw hoofdverblijfplaats in België hebben gehad tijdens de 12 maanden die aan uw aanvraag voorafgaan.
* uw hoofdverblijfplaats in België gehad hebben op de leeftijd van 14 tot 18 jaar, of gedurende minstens 9 jaar.

U moet de keuzeverklaring afleggen voor de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van uw hoofdverblijfplaats. Als die hoofdverblijfplaats in het buitenland gelegen is, legt u de verklaring af in het consulaat of in de ambassade. Die bezorgt de verklaring voor advies aan het parket van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel. Voor het overige geldt dezelfde procedure als voor de nationaliteitsverklaring.

(...)

Buitenlanders kunnen met een speciale verklaring de Belgische nationaliteit aanvragen voor hun kinderen die jonger zijn dan 12 jaar. De kinderen moeten in België geboren zijn en er sinds hun geboorte wonen. De ouders moeten ook al minstens 10 jaar in België wonen. Bovendien moet minstens één ouder op het ogenblik van de verklaring toegelaten of gemachtigd zijn tot een verblijf van onbeperkte duur in België.

http://www.belgium.be/nl/familie/ide...ging/index.jsp
Nergens staat er dus dat iemand die op bels grondgebied geboren is automatisch de belzieke nationaliteit verkrijgt. Dat moet allemaal aangevraagd én goedgekeurd worden.

Nu vraag ik me dus af hoe men bij de overheid in 's hemelsnaam een aanvraag voor de belze nationaliteit door illegalen -die bovendien allang het land hadden moeten verlaten- voor hun op bels grondgebied geboren kinderen heeft kunnen goedkeuren.
Op het ogenblik dat dat aangevraagd wordt, wordt toch ook meteen duidelijk dat het illegalen zijn die allang terug in illegalistan hadden moeten zijn?

En dat brengt me bij mijn volgende vraag: zijn er bij de belze overheid krachten in werking die hoe dan ook, tegen de wet in en/of op slinkse wijze gebruikmakend van de mazen van de wet, meer mensen willen binnensluizen? Dat er zulke advocaten zijn, is algemeen bekend, maar we hebben het hier dus over overheidsdienaren. Dat riekt naar corruptie en in elk geval naar totale ongeschiktheid voor het ambt.

En dan heb ik het niet eens over dat criminaliteit hierdoor beloond wordt, mét de zegen van de EU nota bene. Plus het feit dat zodra dit bekend wordt, het een aanzuigend effect zal hebben op hoogzwangere goudzoekers die anders geen schijn van kans op een verblijfsvergunning, laat staan de belze nationaliteit, maken.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 10 maart 2011 om 13:53.
Oud 10 maart 2011, 13:56   #10
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Ik zie het anders hoor SDX : met "kunnen" de Belgische nationaliteit verkrijgen denk ik dat ze bedoelen dat ze niet onmiddellijk automatisch VERPLICHT die nationaliteit hebben: ze hebben dus de keuze.

nu weten we dat ongeveer heel Afrika naar hier wil komen en belgske worden, dus is het gewoon mogelijk om hier te bevallen en van die mogelijkheid gebruik maken om het kind als belg te laten inschrijven.
Ook als illegaal: er wordt niet in vermeld dat de ouders hier legaal moeten zijn:

Citaat:
De volgende groepen kunnen de Belgische nationaliteit verwerven door een gewone nationaliteitskeuze:

* kinderen die in België geboren zijn
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 14:12   #11
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
Ik zie het anders hoor SDX : met "kunnen" de Belgische nationaliteit verkrijgen denk ik dat ze bedoelen dat ze niet onmiddellijk automatisch VERPLICHT die nationaliteit hebben: ze hebben dus de keuze.

nu weten we dat ongeveer heel Afrika naar hier wil komen en belgske worden, dus is het gewoon mogelijk om hier te bevallen en van die mogelijkheid gebruik maken om het kind als belg te laten inschrijven.
Ook als illegaal: er wordt niet in vermeld dat de ouders hier legaal moeten zijn:
Dat is ook mogelijk natuurlijk, dat dat 'kunnen' zo uitgelegd wordt.

Feit blijft dat heel de wereld nu naar belgistan kan komen, én er mag blijven, zolang er maar op bels grondgebied geworpen wordt. Én dat de EU-ambtenarij dat een prima zaak vindt...
Oud 10 maart 2011, 22:49   #12
Demosthenes
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is ook mogelijk natuurlijk, dat dat 'kunnen' zo uitgelegd wordt.

Feit blijft dat heel de wereld nu naar belgistan kan komen, én er mag blijven, zolang er maar op bels grondgebied geworpen wordt. Én dat de EU-ambtenarij dat een prima zaak vindt...
Als men al "vol" is ,is men hier, wat een verblijfsvergunning betreft, zo goed als zeker van zijn zaak.
Waar een klein land groot in kan zijn.
Demosthenes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 01:02   #13
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Dat is onzin. Iemand die geboren is zou de nationalitiet van 1 van beide ouders moeten krijgen ongeacht in welk land dat die geboren is. Deze maatregel opent een zoveelste poort tot misbruiken. Europa graaft met dergelijke leiders/politici haar eigen graf.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be