Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2011, 23:08   #1
Patrijs
Vreemdeling

Standaard De vlaggenzwaaiers laten weer van zich horen...

Citaat:
N-VA neemt akte van de "eenzijdige beslissing van de Franstalige partijen" voor de naamswijziging, "zonder daar ook maar de mening van de Vlaamse partijen over te vragen, noch die van de Vlamingen in Brussel"
De N-VA peuters komen weer wenen... Eerst roepen dat ze zoveel mogelijk zelf willen beslissen, maar als de ander zelf iets beslist... ho maar!
Bovendien, en dat is veel erger, bewijzen ze nog maar eens hoe ongelooflijk veel belangrijker het symbool dan de realiteit is in hun redenering.
Patrijs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2011, 23:14   #2
Viktor Androv
Vreemdeling

Standaard

Los van uw mening hierover is op zijn minst de timing van heel het gebeuren pure provocatie.
Viktor Androv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 08:03   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrijs Bekijk bericht
De N-VA peuters komen weer wenen... Eerst roepen dat ze zoveel mogelijk zelf willen beslissen, maar als de ander zelf iets beslist... ho maar!
Bovendien, en dat is veel erger, bewijzen ze nog maar eens hoe ongelooflijk veel belangrijker het symbool dan de realiteit is in hun redenering.
Niet alleen in de redenering van wat u als "de N-VA peuters" omschrijft, maar in de eerste plaats in de ogen van de Franstaligen. Symbolen zijn soms krachtiger dan de werkelijkheid.

En dat ziet u schijnbaar niet in, want wat hier nu gebeurt is een onwrichting van het bestaande federale evenwicht, nl. de twee gemeenschappen die samen het hoofdstedelijk gewest beheren voor hun bevoegdheden. Door die stap van de Franstaligen wordt Brussel die status ontnomen en herleidt tot een onderdeel van een Franstalig staatsbestel. Eens te meer zijn het de Franstaligen die voor een fundamentele instabiliteit zorgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 08:18   #4
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet alleen in de redenering van wat u als "de N-VA peuters" omschrijft, maar in de eerste plaats in de ogen van de Franstaligen. Symbolen zijn soms krachtiger dan de werkelijkheid.

En dat ziet u schijnbaar niet in, want wat hier nu gebeurt is een onwrichting van het bestaande federale evenwicht, nl. de twee gemeenschappen die samen het hoofdstedelijk gewest beheren voor hun bevoegdheden. Door die stap van de Franstaligen wordt Brussel die status ontnomen en herleidt tot een onderdeel van een Franstalig staatsbestel. Eens te meer zijn het de Franstaligen die voor een fundamentele instabiliteit zorgen.
En jullie staan erbij en kijken er naar.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 08:18   #5
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je begrijpt duidelijk niet waar het om gaat.
Oud 5 april 2011, 08:20   #6
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iemand die reeds een twintigtal dagen actief is op dit forum mag ons peuters noem.
Een klein beetje ...

Maar ja dat is waarschijnlijk teveel gevraagd.
Oud 5 april 2011, 08:21   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En jullie staan erbij en kijken er naar.
Alhoewel ik de kracht van de symbolen niet onderschat, vind ik het belangrijker dat er aan machtsuitbouw wordt gedaan aan Vlaamse kant, eerder dan aan dergelijke zaken.
Oud 5 april 2011, 08:53   #8
Hollander

Standaard

Citaat:
Alhoewel ik de kracht van de symbolen niet onderschat, vind ik het belangrijker dat er aan machtsuitbouw wordt gedaan aan Vlaamse kant, eerder dan aan dergelijke zaken.
Zeker.

welke voorbeelden heeft u in gedachten?
Oud 5 april 2011, 11:48   #9
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Viktor Androv Bekijk bericht
Los van uw mening hierover is op zijn minst de timing van heel het gebeuren pure provocatie.
Daarmee ga ik akkoord, ik wil zeker ook niet die beslissing verdedigen of zo. Het gaat mij om de reactie van N-VA. Die staat weer bol van de kleinzierigheid en is er vooral op gebrand zoveel mogelijk mensen verontwaardigd te maken over die naamsverandering, vergelijk bijvoorbeeld met de reactie van Kris Peeters.

Citaat:
Iemand die reeds een twintigtal dagen actief is op dit forum mag ons peuters noem.
Een klein beetje ...

Maar ja dat is waarschijnlijk teveel gevraagd.
Mijn excuus, ik wist niet dat je reeds 2 jaar actief moest zijn op het forum voor je een oordeel mag vellen. Mensen die zich kleinzierig gedragen vergelijken met peuters lijkt me bovendien eerder direct dan respectloos.
Oud 5 april 2011, 12:00   #10
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarmee ga ik akkoord, ik wil zeker ook niet die beslissing verdedigen of zo. Het gaat mij om de reactie van N-VA. Die staat weer bol van de kleinzierigheid en is er vooral op gebrand zoveel mogelijk mensen verontwaardigd te maken over die naamsverandering, vergelijk bijvoorbeeld met de reactie van Kris Peeters.

Mijn excuus, ik wist niet dat je reeds 2 jaar actief moest zijn op het forum voor je een oordeel mag vellen. Mensen die zich kleinzierig gedragen vergelijken met peuters lijkt me bovendien eerder direct dan respectloos.
Als je een discussie wil voeren voer ze dan op een volwassen manier.
Mensen en groepen beledigen of uitmaken zal de discussie niet ten goede komen.
Oud 5 april 2011, 12:59   #11
respublica
Minister

Standaard

Vlaggenzwaaiers?
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 16:11   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En ik die dacht dat dit door het Vlaams geleur met "confederalisme" was.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 19:33   #13
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Het is niet omdat Olijke Bart niet wil weten van een Derde Gewest , zijnde Brussel, dat de Brusselaars dit niet willen. Wees maar blij dat de overwegende Franstalige Brusselaars zo coulant zijn tegenover de Vlaamse Brusselaars, anders konden deze laatste fluiten naar hun gemeentelijke mandaten. Brussel is nu eenmaal een Franstalige stad geworden. Niet dat ikzelf zo gelukkig ben met een 'gewest Brussel'. En nog minder ben ik gelukkig met de toepassing van de Taalwet in Brussel, vooral in de Brusselse hospitalen. Daar kunt ge verdorie van op aan. En daarom zeg ik: nooit Brussel loslaten!

Laatst gewijzigd door system : 5 april 2011 om 19:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 19:39   #14
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Als je een discussie wil voeren voer ze dan op een volwassen manier.
Mensen en groepen beledigen of uitmaken zal de discussie niet ten goede komen.
Net zoals leuteren over de hoe de discutie gevoerd moet worden trouwens.
Ik vind niet dat er iets verkeerd is met af en toe wat scherpe beeldspraak, denk ook niet dat een redelijk mens daardoor de discutie zal laten.
Oud 5 april 2011, 20:21   #15
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals leuteren over de hoe de discutie gevoerd moet worden trouwens.
Ik vind niet dat er iets verkeerd is met af en toe wat scherpe beeldspraak, denk ook niet dat een redelijk mens daardoor de discutie zal laten.
Welke discussie?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 21:14   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het is niet omdat Olijke Bart niet wil weten van een Derde Gewest , zijnde Brussel, dat de Brusselaars dit niet willen. Wees maar blij dat de overwegende Franstalige Brusselaars zo coulant zijn tegenover de Vlaamse Brusselaars, anders konden deze laatste fluiten naar hun gemeentelijke mandaten. Brussel is nu eenmaal een Franstalige stad geworden. Niet dat ikzelf zo gelukkig ben met een 'gewest Brussel'. En nog minder ben ik gelukkig met de toepassing van de Taalwet in Brussel, vooral in de Brusselse hospitalen. Daar kunt ge verdorie van op aan. En daarom zeg ik: nooit Brussel loslaten!
Brussel is de hoofdstad van België, de plaats waar de twee grootste gemeenschappen met elkaar in contact staan. Het is dan ook normaal binnen een federale en zelfs confederale logica dat deze plaats samen beheerd wordt.

Brussel is trouwens geen Franstalige stad meer zoals in de jaren tachtig, maar is een anderstalige stad waarin het aantal Franstalige huisgezinnen steeds verder afneemt.
Oud 5 april 2011, 21:24   #17
Hollander

Standaard

Citaat:
Brussel is de hoofdstad van België, de plaats waar de twee grootste gemeenschappen met elkaar in contact staan. Het is dan ook normaal binnen een federale en zelfs confederale logica dat deze plaats samen beheerd wordt.

Brussel is trouwens geen Franstalige stad meer zoals in de jaren tachtig, maar is een anderstalige stad waarin het aantal Franstalige huisgezinnen steeds verder afneemt.
ca 30-40% momenteel nog. (net genoeg om faciliteiten te rechtvaardigen)

Laatst gewijzigd door Hollander : 5 april 2011 om 21:24.
Oud 5 april 2011, 21:25   #18
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Brussel is bij mijn weten een Franstalige stad. Punt uit. Of u of ik dat nu goedvinden of niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 21:26   #19
Hollander

Standaard

Citaat:
Brussel is bij mijn weten een Franstalige stad. Punt uit. Of u of ik dat nu goedvinden of niet.
U doet geen recht aan die ruime 60% die thuis geen frans/waals spreken.

Zeker weten.
Oud 5 april 2011, 21:29   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij uw weten misschien. Niet meer in de werkelijkheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be