Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 7 april 2011, 19:30   #1
Marxmannetje
Banneling

Standaard Open Vld en sp.a bekvechten over Brussels onderwijs

Citaat:
Open Vld en sp.a blijven naar mekaar uithalen over de capaciteitsproblemen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Smet wijst er in een kranteninterview op dat Open Vld met toenmalig Brussels minister Guy Vanhengel jarenlang het aandeel Nederlandstaligen in de scholen liet verwateren. Vanhengel schiet terug: "Kinderen uit scholen weren omdat hun ouders geen Nederlands kennen is kortzichtig".

Dat het Nederlandstalig onderwijs in Brussel capaciteitsproblemen kent, staat buiten kijf. Niemand ontkent het licht van de zon, maar de verwijten over de "schuldigen" blijven intussen over en weer vliegen.

"De Open Vld, die nu het hardst roept, was met Guy Vanhengel wel jaren bevoegd voor onderwijs in Brussel", stelt Smet vandaag in De Standaard. "En wat hebben ze gedaan? Alles ging perfect, want er kwamen leerlingen bij. Dat het om Franstaligen ging en dat we nu met een capaciteits- én een kwaliteitsprobleem zitten, hebben ze niet zien aankomen."

Volgens Vanhengel was het echter net Smet die tijdens de vorige legislatuur in het VGC-college "alles gedaan heeft om capaciteitsuitbreidingen af te remmen". "Hij blokkeerde systematisch de verdere uitbreiding van het Urgentiefonds, dat door toedoen van Open Vld 50 miljoen investeerde in infrastructuurwerken omdat de middelen van de Vlaamse gemeenschap de noden niet konden lenigen", aldus de liberaal.

Dat Smet laat uitschijnen dat Open Vld oorzaak is van de problemen, doordat ze de poort openzette voor Franstalige kinderen, pikt hij niet. "Voorrang voor Nederlandstaligen? Uiteraard. Maar kinderen weigeren omdat hun ouders geen Nederlands spreken, dat aanvaard ik niet", besluit hij. (belga/adha)
Gewoon die ouders Nederlands leren spreken, je crois? Of hadden ze dat niet allang moeten doen? De fout ligt toch denk ik bij de ouders, hoor.

Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 7 april 2011 om 19:31.
Marxmannetje is offline  
Oud 8 april 2011, 11:46   #2
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

VLD wil de zaken verkeerd voorstellen. Open deur voor de Franstaligen, maakt dat je je onderwijs naar een lager niveau brengt, door de taalmoeilijkheden. Een percentage echte nederlandstaligen is een noodzaak om de kwaliteit te behouden.

Het gaat niet op om franstalige kinderen zomarr in het Vlaamse onderwijsnet te loodsen, als er voor de Vlaamse kinderen daardoor geen plaats is. Het Vlaamse onderwijs moet zijn eigen bevolking en doelgroep dienen, de overschot kan door anderen bezet worden.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 8 april 2011, 12:04   #3
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Het Vlaamse onderwijs moet zijn eigen bevolking en doelgroep dienen, de overschot kan door anderen bezet worden.
Wie zijn die anderen dan?
Marxmannetje is offline  
Oud 8 april 2011, 12:27   #4
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
VLD wil de zaken verkeerd voorstellen. Open deur voor de Franstaligen, maakt dat je je onderwijs naar een lager niveau brengt, door de taalmoeilijkheden. Een percentage echte nederlandstaligen is een noodzaak om de kwaliteit te behouden.

Het gaat niet op om franstalige kinderen zomarr in het Vlaamse onderwijsnet te loodsen, als er voor de Vlaamse kinderen daardoor geen plaats is. Het Vlaamse onderwijs moet zijn eigen bevolking en doelgroep dienen, de overschot kan door anderen bezet worden.
Maar het is m.i. zo, dat het NL onderwijs de deuren wél moet openzetten voor anderstaligen.
En dat er een systeem dient uitgewerkt te worden, dat zelfs een tsunami van anderstaligen in een klas geen lager niveau met zich meebrengt voor de NL-talige kinderen.
Met speciale uren, persoonlijke begeleiding, enz. moet dit perfect kunnen.
En dat mag Vlaanderen best wat geld kosten, voor mijn part.
Oud 8 april 2011, 12:34   #5
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Maar het is m.i. zo, dat het NL onderwijs de deuren wél moet openzetten voor anderstaligen.
En dat er een systeem dient uitgewerkt te worden, dat zelfs een tsunami van anderstaligen in een klas geen lager niveau met zich meebrengt voor de NL-talige kinderen.
Maar wie ben jij, nietwaar? Het zou mij niet verbazen indien veel mensen in Vlaanderen, ook in de politieke kaste, nog steeds reageren in de trant van: 'Kosten al die vreemdelingen ons zo nog niet genoeg?'
SDG is offline  
Oud 8 april 2011, 12:40   #6
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Maar wie ben jij, nietwaar? Het zou mij niet verbazen indien veel mensen in Vlaanderen, ook in de politieke kaste, nog steeds reageren in de trant van: 'Kosten al die vreemdelingen ons zo nog niet genoeg?'
Zo is dat.
Niemand zal naar mij, een gewone belastingbetalende stemplichtige burger, luisteren omdat ik een goed idee zou hebben.
Iedereen zou naar mij luisteren als ik een zeer hoge functie had, ongeacht de onzin die ik dan zou uitspuien.
Oud 8 april 2011, 12:44   #7
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Je kan ze niet wegtoveren, niet wegsturen, niet opsluiten in een kamp, niet...
Ze zijn gekomen om te blijven.

Wél kan er gezorgd worden voor een welafgesproken migrantenstop.

Maar aan hen, die hier zijn, en hier blijven, moet de mogelijkheid gegeven worden om zo snel als mogelijk te kunnen integreren, zodat zij hun plaats in de gemeenschap zonder al te veel moeilijkheden kunnen innemen.
En dat begint bij het onderwijs.
Oud 8 april 2011, 12:45   #8
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe ziet u dat in de praktijk gebeuren ?
Z'n paar honderdduizend persoonlijke begeleiders ?
'Wat geld' lijkt me in dit verband onmogelijk.
hurricane is offline  
Oud 8 april 2011, 12:50   #9
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

dringend investeren in het nederlandstalig onderwijs in brussel. Het is hét instrument bij uitstek om van brussel een echt tweetalige stad te maken. plain and simpel, maar het kost geld, en geeft de navelstaarder alweer een beetje munitie tegen den allochtoon, zoals ook weeral blijkt in dees draad
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline  
Oud 8 april 2011, 12:50   #10
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
we klonen djimi
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline  
Oud 8 april 2011, 12:51   #11
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dringend investeren in het nederlandstalig onderwijs in brussel. Het is hét instrument bij uitstek om van brussel een echt tweetalige stad te maken. plain and simpel, maar het kost geld, en geeft de navelstaarder alweer een beetje munitie tegen den allochtoon, zoals ook weeral blijkt in dees draad
Inderdaad.
Oud 8 april 2011, 12:51   #12
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo is dat.
Niemand zal naar mij, een gewone belastingbetalende stemplichtige burger, luisteren omdat ik een goed idee zou hebben.
Iedereen zou naar mij luisteren als ik een zeer hoge functie had, ongeacht de onzin die ik dan zou uitspuien.
Rare democratie hier eigenlijk.
Demos=volk
Cratein=heersen

Heerschappij van het vo...Hoge politieke ambten.
Marxmannetje is offline  
Oud 8 april 2011, 12:55   #13
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik ben niet thuis in het systeem van het onderwijs.
Maar iets doet me toch vermoeden dat persoonlijke begeleiding perfect haalbaar moet zijn. Het is natuurlijk wel zo dat elke (anderstalige) leerling een begeleider zal nodig hebben, maar die begeleider zal meerdere kinderen kunnen begeleiden.
En ja, dat mag gerust 'wat geld' kosten. Dat mogen voor mijn part gerust wat tientallen of meer begeleiders zijn, die uiteraard betaald dienen te worden.

Ik zie het liever dat Vlaanderen hierin investeert, dan in pakweg zonnepanelensubsidies (die ze dan eigenlijk zelfs nog laten doorrekenen aan Jan Modaal, maar da's een ander verhaal.)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be