Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2011, 08:28   #1
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard Eremoorden: religie of iets anders?

Citaat:
West Bank geschokt door eremoord op 20-jarige Palestijnse

vrijdag 20 mei 2011 om 20u25

De West Bank is geschokt door een eremoord op een 20-jarige Palestijnse. De oom van het slachtoffer bekende aan de politie dat hij de jonge vrouw vermoordde om de eer van de familie te bewaren. Ze had zich volgens hem overgegeven aan een ongeschikte relatie.

Ayah Baradiyya

Op 20 april 2010 verliet de 20-jarige Palestijnse vrouw Ayah Baradiyya haar huis in het dorpje Surif om een examen af te leggen aan de universiteit van Hebron. Haar ouders en haar 12 broertjes en zusjes konden niet vermoeden dat ze het meisje nooit meer zouden zien.

"Ayah was een intelligente vrouw," zegt medestudent Zahia Shareef aan CNN. "Ze haalde goede punten en zou dit jaar afstuderen in Engelse literatuur."
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit....htm?rnd=26174

Blijkbaar zijn de joden wèl zo vriendelijk om die arme palestijntjes toch maar aan HUN universiteit te laten studeren. Maar dan krijg je zo'n toestanden dat ze met de verkeerde mensen omgaan waardoor ze moeten omgebracht worden.

Citaat:
De eremoord heeft een golf van verontwaardiging opgewekt in de West Bank. Allicht om de gemoederen te bedaren zegt de politie dat het hier niet om een eremoord gaat. "Wie een eremoord pleegt, geeft zichzelf aan bij de politie. Hij maakt zichzelf bekend en hij laat zich niet helpen door onbekenden die geen lid zijn van de familie, zoals deze man gedaan heeft."
ha ik zie het: het is géén eremoord. bij een eremoord geef je jezelf aan (d.i. als je weet dat er toch geen straf volgt).
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2011, 09:02   #2
J.D.
Vreemdeling

Standaard

Toch wel netjes van die "eremoordenaars" dat ze zich dan even gaan melden bij de politie, dan hoeven die alvast geen energie en manuren te spenderen aan het oplossen van wat toch maar een eenvoudige familiekwestie is, niet?

Zucht...
J.D. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2011, 09:25   #3
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Blijkbaar zijn de joden wèl zo vriendelijk om die arme palestijntjes toch maar aan HUN universiteit te laten studeren.
Oud 21 mei 2011, 11:19   #4
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

om op de vraag uit de titel te antwoorden: eremoord is een misdaad binnen de islam. het doden van een mens is sowieso verboden. als het gaat om het uitvoeren van een doodstraf, dan kan dit alleen gebeuren nadat een bevoegde en door de staat erkende rechtbank die doodstraf uitsprak.

dus op de vraag: "Eremoorden: religie of iets anders?" is het antwoord "iets anders"

wedden dat ik weer niets gewonnen heb met mijn antwoord.

vrede,

redwasp
Oud 21 mei 2011, 12:16   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Eremoord behoort misschien niet expliciet tot een religie, maar het komt wel vaak voor in streken waar een bepaalde religie dominant is.
Oud 21 mei 2011, 12:37   #6
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat eremoorden eerder een cultureel verschijnsel zijn, maar dan wel in culturen waarin religie in een hoog vaandel wordt gehouden.
Oud 21 mei 2011, 14:05   #7
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

als je uit eer moord is het zelfmoord, anders blijft het moord en moord moet altijd gestraft worden.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2011, 16:03   #8
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Een extreem-rechtse kennis van me vertelde een keer dat hij het rechtvaardig vindt om een familielid te doden van iemand die een familielid van jezelf gedood heeft. Hij beschouwt zichzelf als een katholiek en beschermer van de westerse cultuur.

Het komt in ieder geval voor bij de drie grootste monotheïstische godsdiensten. Dat is zeker. Ik denk echter niet dat het iets typisch religieus is.

Veel waarschijnlijker is dat er een verband bestaat tussen de visie op eremoord en de mate van identificatie met familie, verwant aan nationalisme. Palestijnen en Israëlieten, inclusief diegenen die zich met eremoord bezighouden, zijn vaak nationalistisch, niet enkel religieus.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2011, 20:02   #9
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

om op de vraag uit de titel te antwoorden: eremoord is een misdaad binnen de islam. het doden van een mens is sowieso verboden. als het gaat om het uitvoeren van een doodstraf, dan kan dit alleen gebeuren nadat een bevoegde en door de staat erkende rechtbank die doodstraf uitsprak.

dus op de vraag: "Eremoorden: religie of iets anders?" is het antwoord "iets anders"

vrede,

redwasp
Toch religie.
Ten eerste omdat een religie verdeelt in verschillende groepen.
Ten tweede omdat het religie is die verkeerd geinterpreteert wordt.
Ten derde omdat religie iemand vertelt dat er een wet bestaat BOVEN de gewone wet. En hierdoor de moord faciltiteert omdat ze het geweten van de misleide sust.
Oud 21 mei 2011, 20:12   #10
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

vrede,

redwasp
Citaat:
Zelfs geen kus van circe.
Wees maar blij:
Citaat:
Circe betovert alle mannen: ze worden varkens, maar wel met hun eigen verstand. Als de mannen na een tijd nog steeds niet naar buiten zijn gekomen, ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Circe_(mythologie)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2011, 20:47   #11
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Toch religie.
Ten eerste omdat een religie verdeelt in verschillende groepen.
Ten tweede omdat het religie is die verkeerd geinterpreteert wordt.
Ten derde omdat religie iemand vertelt dat er een wet bestaat BOVEN de gewone wet. En hierdoor de moord faciltiteert omdat ze het geweten van de misleide sust.
het is een barbaars cultureel verschijnsel.
in verschillende samenlevingen waar de meerderheid van de bevolking moslim is, bestaat die kwaal ook. in die samenleving is het meestal precies de islam die eremoorden verbiedt en tegengaat.

ter info: twee van de vele fatawa tegen eremoorden:

http://humanprovince.wordpress.com/2...onor-killings/
http://www.islamawareness.net/HonourKilling/fatwa.html

vrede,

redwasp
Oud 21 mei 2011, 21:14   #12
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

het is een barbaars cultureel verschijnsel.
in verschillende samenlevingen waar de meerderheid van de bevolking moslim is, bestaat die kwaal ook. in die samenleving is het meestal precies de islam die eremoorden verbiedt en tegengaat.

ter info: twee van de vele fatawa tegen eremoorden:

http://humanprovince.wordpress.com/2...onor-killings/
http://www.islamawareness.net/HonourKilling/fatwa.html

vrede,

redwasp
Ik heb wat opzoekingswerk gedaan. Mijn excuus, je hebt gelijk. Het heeft inderdaad niks met Islam te maken. Weer wat bijgeleerd. merci.
Oud 21 mei 2011, 21:50   #13
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik heb wat opzoekingswerk gedaan. Mijn excuus, je hebt gelijk. Het heeft inderdaad niks met Islam te maken. Weer wat bijgeleerd. merci.
helaas zijn er veel ongeletterden in zogenaamd islamitische landen die wel doen alsof het iets is dat in de islam goedgekeurd en zelfs aangemoedigd wordt. voor de slachtoffers zal dat weinig verschil uitmaken. voor mensen die op het nippertje aan zo'n moord ontsnappen waarschijnlijk wel. ook zij zullen geloven (en blijven geloven) dat die moord in naam van de islam was.

vrede,

redwasp
Oud 23 mei 2011, 00:01   #14
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Eremoord behoort misschien niet expliciet tot een religie, maar het komt wel vaak voor in streken waar een bepaalde religie dominant is.
Wat denk je van : 'Eerwraak of eermoord is een gewoonterechtelijk fenomeen waarbij een familie of stam de verloren gegane zedelijke eer meent te kunnen herstellen door het plegen van een moord op de veroorzaker van het eerverlies of degene die schuldig bevonden wordt aan het eerverlies.'
(wiki dus)

Een oud(er) en veel voorkomend gebruik dat vooral cultureel bepaald is ... ook hier was dat schering en inslag.... al scheelde de precieze vormgeving en het aan de basis liggende ( vaak vermeende) delict drastisch.
Een passionele moord bv ( toch iets waar zelfs tot nu nog min of meer een bepaalde vergoedelijking voor bestaat zowel op vlak van het juridische als op algemeen maatschappelijk vlak ) is te beschouwen als zo'n mogelijke vorm.
'Tot 1975 bv kon in Frankrijk een man die zijn vrouw op heterdaad betrapte met een andere man en haar daarom tijdens het plegen van het delict vermoordde, vrijspraak krijgen.'

De link is algauw gemaakt van zodra je dan nog met een puriteinse godsdienst zit waar de precieze uitvoer van de opgelegde regeltjes door zo'n delict een zeer flinke deuk krijgt voor de naaste betrokkenen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be