Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2011, 10:22   #1
eno2
Banneling

Standaard Hebben de Vlamingen recht op hun eigen algemene manieren van spreken?

Hebben de Vlamingen recht op hun eigen algemene manieren van spreken?

antwoord:

De puristen zullen er zich moeten aan wennen dat de Vlamingen hun standaard uitdrukkingen die door iedereen in Vlaanderen gebruikt worden, niet zullen laten vallen voor de Nederlanders, ook niet als Vlaanderen daar deel gaat van uitmaken

Ze hebben evenveel recht van bestaan als die van de Nederlanders en vormen een verrijking van de Nederlandse taal.

bv wij zeggen

hij is gewonnen

alleen met lijdend voorwerp

hij heeft iets gewonnen

daar moeten de puristen niet over zeuren

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 mei 2011 om 10:23.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 10:28   #2
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Waarom zou dat moeten veranderen? Gebruiken ze nu dan in Nederland ook al in alle gebieden dezelfde woorden en uitdrukkingen, zonder regionale nuances?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 12:30   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hebben de Vlamingen recht op hun eigen algemene manieren van spreken?
In de lage landen verstaan ze mij overal.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 17:57   #4
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Waarom zou dat moeten veranderen? Gebruiken ze nu dan in Nederland ook al in alle gebieden dezelfde woorden en uitdrukkingen, zonder regionale nuances?
begriijp de bedoeling van je vraag niet

ik heb het over woordgebruik dat algemeen of toch gebruikelijk is in vlaanderen, maar in het noorden als belgisch bestempeld wordt

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 mei 2011 om 18:03.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 09:34   #5
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Amai, als 'kik goesting heb voor 'nen boterham met gelei, dan heeft daar gene Hollander iets aan te zeggen.

Vlaams is gewoon veel mooier dan de wijze van spreken van onze Hollandse taalgenoten!
Oud 24 mei 2011, 09:46   #6
Tavek
Banneling

Standaard

Nederlanders spreken ook zelden deftig algemeen nederlands hoor.

Maar ik vind het wel gepast om de dialecten buiten een professionele omgeving te houden. Ik heb het niet zo op collegas die menen dat iedereen maar plat antwerps of maaslands moet kunnen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 09:49   #7
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nederlanders spreken ook zelden deftig algemeen nederlands hoor.

Maar ik vind het wel gepast om de dialecten buiten een professionele omgeving te houden. Ik heb het niet zo op collegas die menen dat iedereen maar plat antwerps of maaslands moet kunnen.
Dat is juist, ik heb ook een tijd in Nederland gewerkt en daar lette ik altijd op mijn taal. Niet meer dan normaal, vind ik.
Oud 24 mei 2011, 10:15   #8
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Hmm in mijn studentenjaren in Amsterdam werd zelfs zeer gekuist Vlaams (geen ge-gij maar alleen maar jou's enzo) nog om de vijf botten niet verstaan, misschien dat ze in Amsterdam iets navelstaarderiger zijn en minder hun best doen om niet-Randstadters te verstaan, maar mijn indruk was toch dat ik elke 5de zin nog 2-3 keer moest uitspreken (of herformuleren) voordat ze ook maar een idee had waarover ik het had. Na 4 jaar hebt ge dan wel geleerd welke woorden en constructies ge het best vermijdt, maar zelfs dan.
Volgens mij speelt daarin ook wel een ander soort humor mee, en andere intonatie. (Nederlanders intoneren bijv. extremer als ze een vraag stellen, dus altijd als ik iets vraag, snappen ze helemaal niet dat ik een vraag stel aangezien ik dan niet op de Hollandse manier intoneer, en blijven ze mij een antwoord schuldig totdat ik ze aanpor om toch maar te antwoorden (op welke vraag dan??))

Verder ben ik er zowizo voor om de Zuidnederlandse varianten meer status te gunnen binnen het ABN, met de nieuwere taalzekerdere generatie zal dat wel gedeeltelijk zichzelf realiseren. Maar ik erger mij constant aan het feit dat geschreven AN in de pers ook bij ons al een soort van onnodig imitatie-Amsterdams is geworden.
Dan staat op de cover van de Knack (focus of weekend) iets over 'x of y belazert patati patata', stilistisch kan het af en toe wel eens nuttig zijn, maar 1) belazeren zegt in België echt niemand (behalve .5% Ollandofielen en .5% nederbelgskes) en 2) der zijn genoeg niet-Amsterdams/bargoense alternatieven.

Verder ben ik nog lid van de terug-plezant-club, tegen de eenheidsworst van het vreselijke "leuk" dat vandaag de dag al zijn synoniemen heeft versmoord en elke nuancering/rijkdom aan emoties heeft gedevalueerd want wat betekent nu een "vind ik leuk"-klikje nog...

Nog even aan Tavek: wat 'mensen' beschouwen als 'mensen die overal maar Plat-Antwerps spreken', is natuurlijk helemaal geen plat Antwerps. Alleen hoort men zo weinig plat-Antwerps dat nu elk matig antwerps accent als arrogant dialect wordt beschouwd, terwijl het eigenlijk al heel gekuist is.
(er zijn er natuurlijk die het iets minder kuisen, en als dat de verstaanbaarheid in het gedrang brengt, tjah, maar hoe de gemiddelde Antwerpenaar vandaag spreekt in de algemene omgang heeft 'em evenveel van zijn dialect moeten opofferen dan de Westvlaming die omgangstaal spreekt met zijn zwaar WVL accent zenne. Niks tegen die WVL overigens; maar dat men dan ook ons dezelfde vrijheid gunt ook al zijn we 'arrogante dikkenekken').
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 10:48   #9
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Ik spreek Brugs.
Oud 24 mei 2011, 10:58   #10
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Ik spreek Brugs.
Oud 24 mei 2011, 12:00   #11
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik spreek Brugs.

jij bent dan ook een straffen Hendrik.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 12:14   #12
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard

Puristen mogen zoveel zeuren als ze willen, ik ben even vlaams als jij, maar gebruik de voorbeelden die je aanhaalt niet.

Na enkele generaties worden "fouten" toch opgenomen in de officiële versie van een taal. Soms is dat verrijking (uitgebreider woordenschat) soms verarming (wegvallen verschil tussen "dan" en "als" ~ groter dan -> groter als).

Vreemd dat dit je een zorg is...
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 12:40   #13
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Hmm in mijn studentenjaren in Amsterdam werd zelfs zeer gekuist Vlaams (geen ge-gij maar alleen maar jou's enzo) nog om de vijf botten niet verstaan, misschien dat ze in Amsterdam iets navelstaarderiger zijn en minder hun best doen om niet-Randstadters te verstaan, maar mijn indruk was toch dat ik elke 5de zin nog 2-3 keer moest uitspreken (of herformuleren) voordat ze ook maar een idee had waarover ik het had. Na 4 jaar hebt ge dan wel geleerd welke woorden en constructies ge het best vermijdt, maar zelfs dan.
Volgens mij speelt daarin ook wel een ander soort humor mee, en andere intonatie. (Nederlanders intoneren bijv. extremer als ze een vraag stellen, dus altijd als ik iets vraag, snappen ze helemaal niet dat ik een vraag stel aangezien ik dan niet op de Hollandse manier intoneer, en blijven ze mij een antwoord schuldig totdat ik ze aanpor om toch maar te antwoorden (op welke vraag dan??))
Amsterdam is dan ook het meest extreme voorbeeld dat je aan kunt halen wat dit betreft. Ze denken daar echt dat ze het Nederlands hebben uitgevonden en hebben zelf niet eens door dat ook zij een dialect spreken. Dat is inderdaad de spreekwoordelijke Amsterdamse arrogantie en navelstaarderij. Ze verstaan niemand uit de "provincie", of beter gezegd, willen zo iemand niet verstaan. Niet alleen Vlamingen, maar ook Groningers, Friezen, Tukkers, Brabanders, Zeeuwen etc hebben daarmee te kampen zodra ze in Amsterdam, en bij uitbreiding de Randstad, terechtkomen. En ja, ze hebben er een ander soort humor dan elders in het Nederlandse taalgebied die directer en meer op de man gericht is.
Oud 24 mei 2011, 12:41   #14
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Een man die fier is op zijn dialect zo zie ik mij . Hoe heet de taal trouwens die wijlen Hugo Claus sprak? Hij dacht waarschijnlijk dat hij interessant was om zo bekakt te spreken.
Oud 24 mei 2011, 12:44   #15
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
En ja, ze hebben er een ander soort humor dan elders in het Nederlandse taalgebied die directer en meer op de man gericht is.
Dat is het probleem niet, het probleem (naja probleem) is dat ze daardoor subtielere Vlaamse humor helemaal niet snappen en echt alles wat je zegt letterlijk & serieus nemen als je er geen enorm spektakel bijmaakt...
Oud 24 mei 2011, 12:45   #16
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een man die fier is op zijn dialect zo zie ik mij . Hoe heet de taal trouwens die wijlen Hugo Claus sprak? Hij dacht waarschijnlijk dat hij interessant was om zo bekakt te spreken.
Wat jij bekakt vindt, kan een ander zich in thuisvoelen. Met fierheid hoort ook tolerantie jegens anderen.
Ik heb pas later nederlands geleerd, waardoor ik redelijk volgens het boekje praat en waardoor platte dialecten bij mij als een beetje achterlijk overkwamen.
Maar als je ervoor openstaat merk je dat de inhoud van wat er gezegd wordt belangrijker dan het accent of de taalfouten.

Wel storend is het verkeerd gebruik van woorden waardoor de boodschap niet meer duidelijk is.
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 12:55   #17
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Hugo Claus sprak een vrijwel accentloos Nederlands, maar bekakt zou ik het niet willen noemen. Koningin Beatrix daarentegen spreekt wel typisch bekakt, en bijvoorbeeld ook een Frits Bolkestein.
Oud 24 mei 2011, 12:57   #18
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Dat is het probleem niet, het probleem (naja probleem) is dat ze daardoor subtielere Vlaamse humor helemaal niet snappen en echt alles wat je zegt letterlijk & serieus nemen als je er geen enorm spektakel bijmaakt...
Dat is een correcte waarneming, denk ik.
Oud 24 mei 2011, 12:59   #19
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Maar gevoel voor bepaalde vormen van humor is natuurlijk evenzeer individueel als nationaal-cultureel. Het enigste punt dat ik daarmede woude aantonen is dat 'mekandere verstaan' meer inhoudt dan alleen maar een identieke standaardtaal spreken.
Oud 24 mei 2011, 13:00   #20
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Dat is een correcte waarneming, denk ik.
Misschien hing ik ook wel wat teveel met stoners rond in mijn 3+ jaren in Amsterdam en ging daardoor ook wel wat meer nuance verloren
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be