![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() De grootte en omvang van de staat is altijd een twistpunt tussen ideologieën en politieke partijen.
Daarom een vraagje. Hoe bepaal je de bezittingen en inkomsten en uitgaven van de staat in vergelijking met die van zijn burgers en privé instellingen? Te eenvoudige en wellicht naïeve zoniet domme vraag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
www.nbb.be -> publicaties -> jaarverslagen
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Bedoelde 'hoe vinde de cijfers hierover?' of 'hoe beslissen we hoeveel % van het BNP/BBP de staat zich mag toe-eigenen en uitgeven'?? In geval 1 heeft Vievla mss de oplossing. In geval 2, moette eerst filosoferen welke taken ge vindt dat de overheid exact moet uitvoeren, en hoeveel die zouden mogen kosten... en dat hangt idd af tussen verschillende partijen/ideologieën. Excuses voor mijn eventueel verwarrend antwoord - ik heb de vraag denk ik niet helegans begrepen.
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
kan niemand zeggen de staat bezit zoveel, is zoveel waard, de burger zoveel en de firma's zoveel? Idem voor inkomsten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
ik vroeg hoe je de bezittingen van de staat en van zijn onderdanen bepaalt en vergelijkt Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 24 mei 2011 om 20:38. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Gouverneur
|
![]() Belgique.
Ook wel bekend als vievla moer (=moeder), in den volksmond. Citaat:
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() allez 'k heb toch al gevonden dat 60% van de bossen in handen zijn van de overheid... in Nederland
als we de staat kleiner gaan maken moet dat zeker naar beneden bossen privatiseren aub |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() als ik 'particulier bezit' google, kom ik altijd bij schilderijen uit.
Hoeveel is particuler bezit en hoeveel staatsbezit? En moet er niet meer bij particulieren komen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() van economie is mij altijd gezegd, dat die over "de schaarste" gaat
Als de dingen zo schaars zijn, moeten we ze dan niet van de staat afpakken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor degene die er werk van willen maken. De inventarisbalans van alle bezittingen van al onze overheden ( de laatste dateert van '99): http://docufin.fgov.be/intersalgnl/i...ANS%201999.pdf
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ondertussen wou ik zeggen dat de voorstanders vaneen kleine staat zouden kunnen aandringen op het uitdelen van de staatse bossen aan de bezitslozen om zo de staat te verminderen ik heb zelf tien jaar trespassing gedaan in een staatsbos bij gebrek aan eigen bezit en daar heerlijk van de natuur genoten ik voelde mij daar echt een superrijke pallieter elke burger zijn stukje bos! privatiseren die dingen! En nu nog het particuliere bezit ontdekken , en dan kan ik beginnen natrekken waarom de privé zo rijk is en de staat overal zo arm dat ie bijna omvalt het volledige bezit kunnen we nooit kennen, dat i s waar, maar dan vooral datvan de partikulieren niet, wel dat van de Staat, die inventaris bestaat. Laatst gewijzigd door eno2 : 25 mei 2011 om 11:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() Ik vrees dat als ge alle bossen weggeeft aan het volk, (bijkans) iedereen die lapkes dan aan de hoogst biedende projectontwikkelaar zou verkopen en dat alles binnen de kortste keren wordt 'afgemaaid'?
Of als dat planmatig niet kan (en er geen corrupte plitieker wordt gevonden om dat aan te passen), dat dan toch nog iedereen zijn stukske zou verkopen en dat er dan hoewel het bos officiëel blijft staan, toch dingen mee zouden gebeuren die minder wenselijk zijn...
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 25 mei 2011 om 12:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
en voor schilderijen, die totnogtoe altijd zonevreemd geweest zijn en vrij mochten verkocht worden, hetzelfde Citaat:
maar op die manier gaan de neoliberalen de staat niet willen verkleinen natuurlijk, dat mag immers niet via herverdeling gaan Laatst gewijzigd door eno2 : 25 mei 2011 om 12:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Gouverneur
|
![]() Van mij zou het meugen als alles dan openbaar bleef en genoeg wettelijke garanties enz., maar wat is het groot voordeel? Dat de staat verkleind mag worden waar hij inefficiënt of onnodig is dat snap ik, maar de staat doet toch niks inherent verkeerd door eigenaar te zijn van bossen?
De staat puur verkleinen om de staat te verkleinen (als enige objectief?) is natuurlijk idioot.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 25 mei 2011 om 12:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik stel alleen vast dat ze plots niet meer voor de verkleining van de staat zijn, als dat gepaard gaan met herverdeling naar de minder welgestelden... ![]() waar steun jij je op? heb je een filosofische of politieke overtuiging in deze? Ik ga de mijne subiet publiceren zie. Dat de staat eigenaar is van de bossen daar hebben we niks aan, als we er niet in mogen komen, en in de privé bossen ook al niet, meestal Maar dat van die bossen en van die schilderijen is maar een voorlopig voorbeeld, terwijl ik nog niet veel informatie heb. Ik moet eerst die link verwerken om dieper te graven. Laatst gewijzigd door eno2 : 25 mei 2011 om 13:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() een bezitloze, die geen schilderijen bezit, die moet zijn schilderijen zelf maken, een beetje zoals Van Gogh
Maar niet iedereen heeft een broertje die gratis verf en doek levert ik heb uitgerekend, dat ik 10000bf frank nodig heb daarvoor in de tien jaar, dat ik daarom niet geschilderd heb, is dat 1.200.000bf Dus ik vind, dat ze iedereen wel een paar schilderijen graatis mogen geven van de staat, onvervreemdbaar en zone-eigen, gewoon om ook iets aan de muur te kunnenhangen. En ondertussen wordt de staat weeral wat kleiner.... ge moet de neoliberalen te vriend houden daarbij, anders komt er niets van. Laatst gewijzigd door eno2 : 25 mei 2011 om 13:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hoeveel staat er 'af' moet (wegsnijden) of 'bij' moet hangt af van welk doel het dient... dingen die niet het algemeen nut dienen moeten geloosd worden, maar er mag ook staat bijkomen als het algemeen nut daar baat bij heeft. Het probleem is dan natuurlijk "wat is algemeen nut" maar daar kan ik als enkeling niet zo direct op antwoorden. Verder heb ik hier eigenlijk nog niet dikwijls over nagedacht dus heel uitgewerkt is het natuurlijk niet. PS wat is dat just van die schilderijen, heeft de BE staat gratis topschilderijen uitgedeeld ofzoiets? PPS de staat zou natuurlijk ook die boskes gewoon aan een 'vriendenprèske' aan natuurverenigingen kunnen verkopen; dan is het nog te beslissen wie dat er voor in aanmerking komt, maar dat lijkt mij nuttiger om 2 redenen, 1) het wordt beter onderhouden als ik-zeg-maar-iets Natuurpunt eigenaar is, dan als Jefke 100 m² heeft, Joske nog een lapke van 100m² en het gezin van Marieke met haar 3 kinderen nog 500m² van dieën bos. En 2) dan krijgt de belastingpot nog een beetje geld dervoor terug dus daar kunnen we allemaal maar blij mee zijn?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 25 mei 2011 om 18:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
dan moet je alles vanaf nul bedenken eindelijk eens iemand die durft het warm water terug uitvinden we zullen kunnen praten denk ik Citaat:
tegen de nuttelozen, en per uitbreiding tegen zij die als dusdanig gepercipieerd worden, duur woord voor 'bekeken' zal wel niet de bedoeling zijn je hebt het immers over dingen geef eens een voorbeeld ik had het al over de schilderkunst is die niet nutteloos eigenlijk? afijn, het gedeelte schilderkunst dat bij de staat zit want in de privé doen we onze goesting natuurlijk daarmee Citaat:
dicht bij de mijne, trouwens Citaat:
Citaat:
't is het eerste dat verdwijnt bij omwentelingen. bij financiële crisissen daarentegen verdwijnt geld, miljarden, naar de rijkjes zou dat nuttig zijn? Citaat:
Als je joske en Jefke en Marieke uitsluit, kom je natuurlijk niet aan herverdeling toe en dan zijn de neoliberalen wel gelukkig, maar ik en de andere bezitslozen niet Laatst gewijzigd door eno2 : 25 mei 2011 om 18:41. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() Dat is, zowel voor België als voor een onafhankelijk Vlaanderen, eigenlijk ook de enige oplossing om het gesmeerd te laten functioneren. Want constant wetten bijmaken en dingen doen vanuit de al te ingewikkelde structuren houdt die ingewikkeldheid+inefficiëntie in stand en versterkt ze zelfs.
Helaas denk ik niet dat dat in de praktijk ook zou werken, door partijversnippering en vooral -belangen. Tenzij door een revolutie maar die is altijd vrij eenzijdig gekleurd en daarop moet ook niet een hele staat worden gebouwd.
![]() |
#20 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Genocide? ![]() da was in alle geval mijn bedoeling ni ![]() Verder ben ik iets te nederig om mij zomaar uit te spreken over wat er 'onnuttig' of 'nuttig' in dit land -daarom houd ik het eerder vaag dan concreet qua precieze invulling-, dus een voorbeeld moet ik u nu schuldig blijven. Evenals een oordeel over schilderkunst, want schilderijen kunnen mij weinig bommen maar veel andere mensen natuurlijk wel. En dan is er nog de vraag of bijv. het feit dat de overheid heureigen met kunst bezighoudt, efficiënter is voor de kunstwereld, dan in het andere geval. Als kunst toegankelijker is dankzij de overheid dan in privé, zijn er bijv. wel argumenten om een kunstbeleid te voeren ook al is het geen 'kerntaak' volgens anderen. Ik weet te weinig van schilderijen om te weten hoe het efficiënt zou werken. Bovendien raak ik de draad dikwijls kwijt in iets langere paragrafen dus ik ben niet zeker of ik nog op de jusite lijn zit.
![]() |