Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 juli 2011, 23:12   #1
klodde
Vreemdeling

Standaard Is dat stemrecht in die faciliteiten dan zo erg?

Het percentage Franstaligen in de 6 faciliteitengemeenten is sowieso al meer als 50 procent. Ik vraag me dan af waarom het zo erg is dat in deze faciliteitengemeenten die toch al "om zeep" zijn op een Brusselse lijst zouden mogen stemmen.

Ik zie het eerder als een redding voor de 29 andere gemeenten die dan eindelijk van Brussel vanaf zijn.

Die faciliteiten gaan toch niet verdwijnen, is het dan zo een ramp dat die 6 gemeenten kunnen kiezen voor welke lijst ze stemmen?

Het is sowieso goed dat kieskring Vlaams-Brabant eindelijk gevormd wordt.

Laatst gewijzigd door klodde : 5 juli 2011 om 23:14.
klodde is offline  
Oud 5 juli 2011, 23:14   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klodde Bekijk bericht
Het percentage Franstaligen in de 6 faciliteitengemeenten is sowieso al meer als 50 procent. Ik vraag me dan af waarom het zo erg is dat in deze faciliteitengemeenten die toch al "om zeep" zijn op een Brusselse lijst zouden mogen stemmen.

Ik zie het eerder als een redding voor de 29 andere gemeenten in die dan eindelijk van Brussel vanaf zijn.

Die faciliteiten gaan toch niet verdwijnen, is het dan zo een ramp dat die 6 gemeenten kunnen kiezen voor welke lijst ze stemmen?

Het is sowieso goed kieskring Vlaams-Brabant eindelijk gevormd wordt.
Je kunt toch altijd voor een lijst stemmen die je wil?

Alleen moet deze lijst zich aan de taalwetgeving houden.

In vele landen zijn minderheidspartijen aanwezig die etno-linguïstisch van aard zijn (Hongaren, Turken, Roma, ...). Echter: deze houden zich aan de taaleisen. Zo ben je namelijk hoffelijk.
Oud 5 juli 2011, 23:15   #3
klodde
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

In vele landen zijn minderheidspartijen aanwezig die etno-linguïstisch van aard zijn (Hongaren, Turken, Roma, ...). Echter: deze houden zich aan de taaleisen. Zo ben je namelijk hoffelijk.
Ik bedoel kiezen of ze voor de Vlaams-Brabantse of Brusselse lijsten stemmen.
klodde is offline  
Oud 5 juli 2011, 23:22   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bedoel kiezen of ze voor de Vlaams-Brabantse of Brusselse lijsten stemmen.
Waarom zouden ze moeten kiezen? Iemand in Alabama kan toch ook niet het congreslid van Louisiana mee verkiezen?

Je kiest toch personen op basis van regio? Als je dan persé die Brusselse politicus zo leuk vindt, dan had je niet moeten verhuizen - toch?
Oud 5 juli 2011, 23:31   #5
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zouden ze moeten kiezen? Iemand in Alabama kan toch ook niet het congreslid van Louisiana mee verkiezen?

Je kiest toch personen op basis van regio? Als je dan persé die Brusselse politicus zo leuk vindt, dan had je niet moeten verhuizen - toch?
Die regio is het kanton BHV.
BWarrior is offline  
Oud 5 juli 2011, 23:32   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Die regio is het kanton BHV.
Het ging over het post-splits-scenario.

Je moet wel even opletten.
Oud 5 juli 2011, 23:39   #7
BWarrior

Standaard

De splitsing is een operatie waar niemand beter van wordt: BHV is een mooi evenwicht, omdat het Nederlandstaligen in Brussel toelaat om op Nederlandstaligen buiten Brussel te stemmen en anderzijds Franstaligen in Halle-Vilvoorde toelaat om op Franstaligen te stemmen in Brussel.

Nog beter zou natuurlijk een Brabantse kieskring en gewest zijn. Dan mogen voor mijn part de faciliteiten zelfs afgeschaft worden, terwijl de huidige taalgrens behouden blijft.
BWarrior is offline  
Oud 5 juli 2011, 23:40   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De splitsing is een operatie waar niemand beter van wordt: BHV is een mooi evenwicht, omdat het Nederlandstaligen in Brussel toelaat om op Nederlandstaligen buiten Brussel te stemmen en anderzijds Franstaligen in Halle-Vilvoorde toelaat om op Franstaligen te stemmen in Brussel.

Nog beter zou natuurlijk een Brabantse kieskring en gewest zijn. Dan mogen voor mijn part de faciliteiten zelfs afgeschaft worden, terwijl de huidige taalgrens behouden blijft.
Je gaat te buiten aan de scope van de vraag.
Oud 5 juli 2011, 23:41   #9
BWarrior

Standaard

Citaat:
Je gaat te buiten aan de scope van de vraag.
Ja, dat gebeurt nu eenmaal op fora...
BWarrior is offline  
Oud 5 juli 2011, 23:45   #10
BWarrior

Standaard

Citaat:

In de uitspraak d.d. mei 2003 werd er gewezen dat een "oplossing" moest bedacht worden, waarbij in Brabant afwijkingen konden toegestaan worden. En dan nog enkel voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers. De verkiezingen hebben de huidige situatie de facto bevestigd (waar blijven de nationalisten om de illegaliteit ervan aan te klagen?), wat op zich ook een oplossing is.

Voorts, aan welke taaleisen moet men zich als partij dan wel houden?
BWarrior is offline  
Oud 5 juli 2011, 23:50   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de uitspraak d.d. mei 2003 werd er gewezen dat een "oplossing" moest bedacht worden, waarbij in Brabant afwijkingen konden toegestaan worden. En dan nog enkel voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers. De verkiezingen hebben de huidige situatie de facto bevestigd (waar blijven de nationalisten om de illegaliteit ervan aan te klagen?), wat op zich ook een oplossing is.

Voorts, aan welke taaleisen moet men zich als partij dan wel houden?
België zou hier kunnen leren van Roemenië, mijns inziens. Daar geldt een 20%-regel maar blijft de bestuursadministratie in de eigen taal.

Een 20%-regel zou in Vlaanderen zéér tegemoet komen aan de Franstalige demografische ontwikkeling en te buiten gaan aan de huidige faciliteitengemeenten. Maar ik vind dat persoonlijk niet erg.

Overigens, laat ik daarbij wel de kanttekening maken dat voor mij zulke 20%-regel enkel voor historische minderheden kan gelden en niet voor migratiestromen (Franstaligen zie ik in een Belgische staat niet als migranten).
Oud 5 juli 2011, 23:52   #12
BWarrior

Standaard

Citaat:
België zou hier kunnen leren van Roemenië, mijns inziens. Daar geldt een 20%-regel maar blijft de bestuursadministratie in de eigen taal.

Een 20%-regel zou in Vlaanderen zéér tegemoet komen aan de Franstalige demografische ontwikkeling en te buiten gaan aan de huidige faciliteitengemeenten. Maar ik vind dat persoonlijk niet erg.

Overigens, laat ik daarbij wel de kanttekening maken dat voor mij zulke 20%-regel enkel voor historische minderheden kan gelden en niet voor migratiestromen (Franstaligen zie ik in een Belgische staat niet als migranten).
De kieskring BHV dateert uit 1894, een moment waarop er in Vlaanderen 25% van de bevolking Franstalig was.
BWarrior is offline  
Oud 5 juli 2011, 23:57   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kieskring BHV dateert uit 1894, een moment waarop er in Vlaanderen 25% van de bevolking Franstalig was.
Wel, dan had er toen ook een 20%-regel mogen ingevoerd worden. Jammer genoeg was toen de hogere administratie +75% Franstalig.

En was Roemenië nog maar een schimmetje in een oosten.
Oud 6 juli 2011, 08:42   #14
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zie het eerder als een redding voor de 29 andere gemeenten die dan eindelijk van Brussel vanaf zijn.

olievlekken breiden zich uit .......
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  
Oud 6 juli 2011, 08:51   #15
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In de uitspraak d.d. mei 2003 werd er gewezen dat een "oplossing" moest bedacht worden, waarbij in Brabant afwijkingen konden toegestaan worden. En dan nog enkel voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers.
Dat lijkt weer op een bewust stukje misleiding. De uitspraak bepaalde dat in faciliteitengemeenten afwijkingen mogelijk waren - niet in eentalig Vlaamse (of Waalse) gemeenten. BHV was ongrondwettelijk omdat de provinciegrenzen niet gerespecteerd werden, een kieskring Brabant doet net hetzelfde.
gertc is offline  
Oud 6 juli 2011, 08:56   #16
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Als franstaligen uit de Rand vinden dat geen enkele Vlaamse partij hun belangen behartigt, dan staat het ze vrij om zelf met een franstalige lijst op te komen. Die bestaat trouwens al: de UF (Union Des Francophones) komt al jaren in heel Vlaams-Brabant op bij de verkiezingen voor het Vlaams parlement (een verkiezing waarbij de faciliteitengemeenten geen voorrechten hebben, en dus gewoon met de hele provincie Vlaams-Brabant meestemmen).
Geef eens één reden waarom dezelfde regeling bij Kamerverkiezingen iemand tekort zou doen?
gertc is offline  
Oud 6 juli 2011, 09:08   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als ge in een Vlaamse gemeente gaat wonen, moet ge toch niet voor een Brussels Parlement gaan stemmen...

Ik vraag toch ook niet om voor het waals parelement te kunnen stemmen vanuit mijn Vlaams boerendorp ?
Herr Flick is offline  
Oud 6 juli 2011, 09:10   #18
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Als ge in een Vlaamse gemeente gaat wonen, moet ge toch niet voor een Brussels Parlement gaan stemmen...

Ik vraag toch ook niet om voor het waals parelement te kunnen stemmen vanuit mijn Vlaams boerendorp ?
Ik wil bij de volgende Federale verkiezingen op Merkel kunnen stemmen!
sjarel is offline  
Oud 6 juli 2011, 09:12   #19
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

Ik begrijp het nut ook niet helemaal.
Neem nu dat een Brussels parlementslid meer zou ijveren voor de belangen van de franstaligen in Vlaanderen: hij/zij heeft daar toch geen enkel zeggingsrecht?

Wat is het nu van op Wilders te kunnen stemmen als die enkel in Nederland zeggingschap heeft?
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 6 juli 2011, 09:15   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

die waalse politieker moet gewoon op een vlaamse lijst gaan staan, waar is dat nu het probleem ?
brother paul is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be