Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2014, 04:10   #1
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard N-VA ruilt volksnationalisme voor staatsnationalisme in

N-VA wordt een ordinaire machtspartij die het volksnationalisme inruilt voor een staatsnationalisme naar Frans-jakobijns model. Zie diskussie op http://forum.politics.be/showthread.php?t=203868 .
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 08:08   #2
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
N-VA wordt een ordinaire machtspartij die het volksnationalisme inruilt voor een staatsnationalisme naar Frans-jakobijns model. Zie diskussie op http://forum.politics.be/showthread.php?t=203868 .
De beste optie is dat volk en staat samenvallen.
Minder oorlogen minder politieke spanningen.
Te veel volken zitten door de toeval van het lot of machtspolitiek ,
in een voor hun ongewenste staat.
Zoals in Europa: Catalonie, Schotland, Vlaanderen, Baskenland enz
Burgeroorlog in Oekraine
Oorlogen in Afrika en de Arabische landen, Irak , Palestina ,Syrie, Afganistan Volken in India en China,Tibet

Zolang de VN niet erkent ,dat ieder volk recht heeft op een eigen staat ,blijven oorlogen gevoerd worden.

Laatst gewijzigd door cato : 20 juni 2014 om 08:09.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 10:11   #3
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Ik sluit mij vollledig aan bij de vorige post van Cato en betreur dan ook ten zeerste de keuze van de NVA om toe te treden tot de ECR.

De breuk van de NVA met het gedachtegoed van de VU wordt hier prima geschetst:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140619_01147719

IK kon niet gaan stemmen maar als ik het gedaan had, was dat een reden om niet voor de NVA te stemmen voor Europa. Helaas maar waar.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 juni 2014 om 10:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 14:13   #4
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik sluit mij vollledig aan bij de vorige post van Cato en betreur dan ook ten zeerste de keuze van de NVA om toe te treden tot de ECR.

Ik kon niet gaan stemmen maar als ik het gedaan had, was dat een reden om niet voor de NVA te stemmen voor Europa. Helaas maar waar.
De titel van volgend artikel vat de parvenu-mentaliteit van BDW en zijn N-VA tegenover haar eigen verleden en voormalige regionalistische bondgenoten goed samen :

‘Kiezen we voor losers of voor the powers that be?’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140619_01148202

Hij vindt de mede-regionalisten die het niet "gemaakt" hebben (Bretoenen, Basken) dus een bende losers.

Ook opvallend : de NVA-ers die zich hier enkele jaren geleden zo principieel opstelden tegen traditionele machtspolitiek en postjespakkerij komen nu ongegeneerd voor machtspolitiek uit nu ze zelf aan de vetpotten van de macht zitten. Ze doen zelfs geen moeite meer om het te verbergen. Het is hen duidelijk hoog naar de bol gestegen, zoals bij veel parvenu's.

N-VA = een bende parvenu's die een emanciperend regionalisme van weleer hebben gekaapt voor hun pseudo-flamigantisch centennationalisme, dat eigenlijk in niets verschilt van het belgicistische centennationalisme van weleer. Franstalige bourgeoisie is vervangen door Nederlandstalige kleinburgerij, en Belgische bazen en grootkapitaal van VBO zijn vervangen door Vlaamse bazen en grootkapitaal van VOKA (die al evengoed lokale bedrijven verkopen aan buitenlandse multinationals).

"Parvenu" of "nouveau riche" is de perfekte omschrijving voor de kaviaar-nationalisten van N-VA. Dit is een partij voor CEO-vriendjes en Vlaams grootkapitaal.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nouveau_riche
http://en.wikipedia.org/wiki/Parvenu
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 20 juni 2014 om 14:33.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 15:06   #5
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De titel van volgend artikel vat de parvenu-mentaliteit van BDW en zijn N-VA tegenover haar eigen verleden en voormalige regionalistische bondgenoten goed samen :

‘Kiezen we voor losers of voor the powers that be?’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140619_01148202
Al is dit misschien toch wel een argument:
Als Vlaanderen wil evolueren naar een confederatie, laat staan onafhankelijkheid wil verwerven, zal het niet eens volstaan om daar een absolute meerderheid voor te verwerven, redeneerde hij. Dat zal Europees worden beslist. Nu hebben we een uitgelezen kans om een van de Europese powers that be, in de persoon van de Britse premier David Cameron, tot een geprivilegieerde partner te maken.

Maar:
1. Als Schotland nog niet onafhankelijk is op het ogenblik dat Vlaanderen daarvoor beroep wil doen op de Britten, gaan die dan niet vrezen dat dit gaat afstralen op Schotland dat ze misschien liever niet onafhankelijk willen zien ?

2. Die Vlaamse onafhankelijkheid is geen fetisj. Als dat zou betekenen dat men bijvb. Brussel loslaat en de Francité daar vrij spel krijgt dan bedank ik daarvoor.

Al bij al is die Vl. onafhankelijkheid nu nog niet aan de orde. De overstap naar de konservatieven gebeurt dus onnodig veel te vroeg.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 juni 2014 om 15:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 20:49   #6
cato

Standaard

Citaat:
Al is dit misschien toch wel een argument:
Als Vlaanderen wil evolueren naar een confederatie, laat staan onafhankelijkheid wil verwerven, zal het niet eens volstaan om daar een absolute meerderheid voor te verwerven, redeneerde hij. Dat zal Europees worden beslist. Nu hebben we een uitgelezen kans om een van de Europese powers that be, in de persoon van de Britse premier David Cameron, tot een geprivilegieerde partner te maken.

Maar:
1. Als Schotland nog niet onafhankelijk is op het ogenblik dat Vlaanderen daarvoor beroep wil doen op de Britten, gaan die dan niet vrezen dat dit gaat afstralen op Schotland dat ze misschien liever niet onafhankelijk willen zien ?

2. Die Vlaamse onafhankelijkheid is geen fetisj. Als dat zou betekenen dat men bijvb. Brussel loslaat en de Francité daar vrij spel krijgt dan bedank ik daarvoor.

Al bij al is die Vl. onafhankelijkheid nu nog niet aan de orde. De overstap naar de konservatieven gebeurt dus onnodig veel te vroeg.
Wat zie jij als de ideale fractie voor NV-A in Europa en waarom?
Oud 16 november 2014, 11:13   #7
cato

Standaard

Citaat:

IK kon niet gaan stemmen maar als ik het gedaan had, was dat een reden om niet voor de NVA te stemmen voor Europa. Helaas maar waar.
Is Jacob ,de belangrijkste pleitbezorger voor onze taal nog steeds op vakantie.
Wat moet er met het Nederlands gebeuren ,als de grootste voorvechters verdwijnen en onze taal een randverschijnsel wordt tussen de vele dialecten.
Oud 16 november 2014, 17:33   #8
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Ik blijf er bij dat er GEEN verschil tussen staatsnationalisme en volksnationalisme. Hetis een uitgevonden probleem om verdeeldheid te zaaien in de breuklijn tussen oppositie en meerderheid. Is er ooit een volksnationalist uitgemaakt voor volksnationalist als die aan de macht was? No way.

Nogmaals, nationalisme = streven naar samenvallen tussen volk en staat. Nationalisme is dus ook streven naar eenwording van staatsnationalisme en volksnationalisme. AL de rest is jaloezie, oneerlijkheid of gewoonweg stokerij.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 21:36   #9
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

In dat geval is de N-VA geen Vlaams-nationalistische partij meer.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 21:56   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De beste optie is dat volk en staat samenvallen.
Minder oorlogen minder politieke spanningen.
Te veel volken zitten door de toeval van het lot of machtspolitiek ,
in een voor hun ongewenste staat.
Zoals in Europa: Catalonie, Schotland, Vlaanderen, Baskenland enz
Burgeroorlog in Oekraine
Oorlogen in Afrika en de Arabische landen, Irak , Palestina ,Syrie, Afganistan Volken in India en China,Tibet

Zolang de VN niet erkent ,dat ieder volk recht heeft op een eigen staat ,blijven oorlogen gevoerd worden.
In België is er geen burgeroorlog en hebben de meeste inwoners geen enkel probleem met België. België met pakweg Oekraïne of Irak vergelijken, heeft totaal geen zin.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 22:55   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
N-VA wordt een ordinaire machtspartij die het volksnationalisme ...
Volksnationalisme? In het verleden hebt u die de N-VA toch nooit beschouwd als een volksnationale partij? Waarom dan nu wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 22:57   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, ik kan BdW hierin volgen, juist omdat ik het in het verleden al altijd een verkeerde keuze hebt gevonden dat Vlamingen zich in het rijtje scharen van die andere onafhankelijkheidsbewegingen. Niet omdat het "losers" zouden zijn, maar om de eenvoudige reden dat wij, Vlamingen, geen minderheid vormen in België. Wij horen ons te gedragen als een meerderheid.
Oud 16 november 2014, 22:59   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
In dat geval is de N-VA geen Vlaams-nationalistische partij meer.
Stel dat de N-VA zou veranderen in een partij die streeft naar een Vlaamse dominantie binnen België, wat zou u daarvan dan denken?
Oud 16 november 2014, 23:31   #14
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Stel dat de N-VA zou veranderen in een partij die streeft naar een Vlaamse dominantie binnen België, wat zou u daarvan dan denken?
Dan hoop ik dat de Walen zo slim zijn om naar onafhankelijkheid te streven.
Maar er is vandaag geen sprake van "Vlaamse dominantie binnen België". Evenmin van Waalse trouwens.
Oud 16 november 2014, 23:32   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan hoop ik dat de Walen zo slim zijn om naar onafhankelijkheid te streven.
Maar er is vandaag geen sprake van "Vlaamse dominantie binnen België". Evenmin van Waalse trouwens.
België zorgt ervoor dat iedereen opgesloten zit in een karkan. De Franstaligen kunnen een verzuchting van de Vlaamse meerderheid tegenhouden. En de Vlamingen kunnen dat ook.
Oud 17 november 2014, 17:14   #16
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Daar brengt N-VA alleszins geen verandering in. En PS zal dat - ondanks de beloftes van de N-VA achterban hier - in 2019 ook niet doen.
Oud 17 november 2014, 18:13   #17
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Joepie: 12000 nieuwe 'staten' in de VN!!! Tsjetsjenen, Hutu's, Tutsi's, Kosovaren, Québequois, Tibetanen, enz...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...che_bewegingen

Waanzin!
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 18:37   #18
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
To develop friendly relations among nations based on respect for the principle of equal rights and self-determination of peoples, and to take other appropriate measures to strengthen universal peace
UN charter, artikel 1 paragraaf 2

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 23:48   #19
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Joepie: 12000 nieuwe 'staten' in de VN!!! Tsjetsjenen, Hutu's, Tutsi's, Kosovaren, Québequois, Tibetanen, enz...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...che_bewegingen

Waanzin!
Hoezo? Wat is er mis met diversiteit?
Oud 18 november 2014, 09:14   #20
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Hoezo? Wat is er mis met diversiteit?
Vijandige, conflicterende diversiteit, bedoel je.
Stel de vraag aan de Oekraïners, Tsjetsjenen, Hutu's, Soedanezen,.....
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be