Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 25 augustus 2011, 23:30   #1
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard 'De Standaard' promoot de illegale benaming van de Franse Gemeenschap

Hierzo, in de inleiding.

Citaat:
De ministers van de Waalse regering en de Federatie Wallonië-Brussel (de nieuwe benaming van de Franse gemeenschap) hebben donderdag verschillende begrotingsscenario's besproken met het oog op een staatshervorming. Zo willen ze zich voorbereiden op de inspanningen die nodig zijn om de Belgische staatsfinanciën te saneren.
Citaat:
De Vlaamse regering heeft al meermaals laten verstaan dat er geen bereidheid is om financiële inspanningen te leveren voor de besparingsoperatie.
(Vermelden dat de Vlaamse regering die besparingen al doorgevoerd heeft, past niet in het kraam blijkbaar.)

AVV-VVK is ver verleden tijd.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.

Laatst gewijzigd door Nebur : 25 augustus 2011 om 23:34.
Nebur is offline  
Oud 25 augustus 2011, 23:33   #2
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Is dat erg ? Wel ga ik akkoord dat de Standaard inderdaad geen goede krant is zoals tot diep in de jaren '90. Dat heeft echter niets met het 'Katholieke Vlaams-nationalisme' te maken.

Laatst gewijzigd door Weyland : 25 augustus 2011 om 23:33.
Weyland is nu online  
Oud 25 augustus 2011, 23:35   #3
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Is dat erg ? Wel ga ik akkoord dat de Standaard inderdaad geen goede krant is zoals tot diep in de jaren '90. Dat heeft echter niets met het 'Katholieke Vlaams-nationalisme' te maken.
Het heeft uiteraard niets met het katholicisme te maken (ben zelf atheïst), maar het is eerder symbolisch voor de neergang van 'De Standaard'.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 26 augustus 2011, 05:05   #4
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nee, maar het punt van Nebur is dat DS een onwettelijke naamsverandering van de Franse Gemeenschap als een voldongen feit beschouwd.
SDG is offline  
Oud 26 augustus 2011, 09:36   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hierzo, in de inleiding.

(Vermelden dat de Vlaamse regering die besparingen al doorgevoerd heeft, past niet in het kraam blijkbaar.)

2

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 26 augustus 2011, 10:17   #6
Kiro
Burger

Kiro's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een e-mail naar de redactie gestuurd met opmerkingen over het gebruik van de term Federatie Wallonië-Brussel. Uiteraard helpt het niets als één iemand dat doet, dus het is maar hopen dat meer mensen een kritische noot de krant willen aanreiken.
Oud 26 augustus 2011, 10:49   #7
Hoera
Provinciaal Statenlid

Hoera's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kiro Bekijk bericht
Ik heb een e-mail naar de redactie gestuurd met opmerkingen over het gebruik van de term Federatie Wallonië-Brussel. Uiteraard helpt het niets als één iemand dat doet, dus het is maar hopen dat meer mensen een kritische noot de krant willen aanreiken.
Zeer goed initiatief

Zoals Manu Ruys zelf zegt: tegenwoordig staan de Vlaamse "kwaliteitskranten" nergens meer en nemen geen politiek standpunt meer in. (tenzij anti-vlaams)

Laatst gewijzigd door Hoera : 26 augustus 2011 om 10:49.
Hoera is offline  
Oud 26 augustus 2011, 16:58   #8
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Guy Tegenbos de laatste weken niet gelezen zeker? Ten andere. "Vlaanderen" bestaat grondwettelijk ook niet.
solidarnosc is offline  
Oud 26 augustus 2011, 17:17   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Guy Tegenbos de laatste weken niet gelezen zeker? Ten andere. "Vlaanderen" bestaat grondwettelijk ook niet.
Zelfs al is dat betwistbaar (er is een Vlaamse gemeenschap, een Vlaams gewest, een Nederlands taalgebied, bla bla ...), dan is het nog geen reden dat ernstige media verkeerde bewoordingen gaan gebruiken, zeker niet als deze een politieke geladenheid hebben.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 26 augustus 2011, 17:23   #10
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest zijn samengevoegd, dus dan is het de logica zelve dat men spreekt van de Vlaamse regering en van de entiteit 'Vlaanderen'. Hoe zoudt ge het anders noemen? Vlaanderen noemt zichzelf ook geen federatie. Het claimt ook Brussel niet voor zich alleen.

De Franse Gemeenschap heeft ook het recht om de bevoegdheden van het Waals Gewest uit te oefenen, alleen moet dat in de Kamer goedgekeurd worden met een bijzondere meerderheid.

Laatst gewijzigd door Nebur : 26 augustus 2011 om 17:24.
Nebur is offline  
Oud 26 augustus 2011, 17:59   #11
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
De laatste weken was Guy met verlof...
freelancer is offline  
Oud 26 augustus 2011, 18:02   #12
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Dat viel mij ook op. Al is die naamsverandering niet de belangrijkste zaak ter wereld, ik snap niet waarom de Standaard dat zo klakkeloos overneemt.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 26 augustus 2011, 18:06   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zelfs al is dat betwistbaar (er is een Vlaamse gemeenschap, een Vlaams gewest, een Nederlands taalgebied, bla bla ...), dan is het nog geen reden dat ernstige media verkeerde bewoordingen gaan gebruiken, zeker niet als deze een politieke geladenheid hebben.
Neen maar dan moet men consequent zijn en overal toepassen.
solidarnosc is offline  
Oud 26 augustus 2011, 18:08   #14
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest zijn samengevoegd, dus dan is het de logica zelve dat men spreekt van de Vlaamse regering en van de entiteit 'Vlaanderen'. Hoe zoudt ge het anders noemen? Vlaanderen noemt zichzelf ook geen federatie. Het claimt ook Brussel niet voor zich alleen.

De Franse Gemeenschap heeft ook het recht om de bevoegdheden van het Waals Gewest uit te oefenen, alleen moet dat in de Kamer goedgekeurd worden met een bijzondere meerderheid.
Dat is helemaal niet logisch. Vlaanderen is een territoriaal concept zonder territorium. Bon Vlaanderen claimt Brussel niet voor zich alleen. Stel je voor dat in plaats van de federatie Wallonie-Bruxelles ze het gewoon omdopen tot Wallonië met Brussel als hoofdstad en heel de Waalse administratie naar Brussel verhuizen. Dat is wat Vlaanderen doet.
solidarnosc is offline  
Oud 26 augustus 2011, 18:09   #15
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen maar dan moet men consequent zijn en overal toepassen.
Voor mijn part wordt de naam van het Vlaams Gewest zo vlug mogelijk officieel veranderd naar Vlaanderen, en eventueel de naam van de Vlaamse Gemeenschap naar de Nederlands(talig)e Gemeenschap.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 26 augustus 2011, 18:18   #16
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
Zeer goed initiatief

Zoals Manu Ruys zelf zegt: tegenwoordig staan de Vlaamse "kwaliteitskranten" nergens meer en nemen geen politiek standpunt meer in. (tenzij anti-vlaams)
ziedaar de slagkracht van de VL Beweging; zelfs hun eigen AVV-VVK krant hebben ze verloren. Gelukkig voor hen is Knack het nieuwe lijfblad geworden; hopelijk is de komst van Walter Pauli geen slecht voorteken.

Laatst gewijzigd door azert : 26 augustus 2011 om 18:19.
azert is offline  
Oud 26 augustus 2011, 18:20   #17
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet logisch. Vlaanderen is een territoriaal concept zonder territorium. Bon Vlaanderen claimt Brussel niet voor zich alleen. Stel je voor dat in plaats van de federatie Wallonie-Bruxelles ze het gewoon omdopen tot Wallonië met Brussel als hoofdstad en heel de Waalse administratie naar Brussel verhuizen. Dat is wat Vlaanderen doet.
Dat is goed voor mij. Alleen zou ik gewoon om hen te kloten tegenstemmen in het parlement, er moet namelijke een Vlaamse meerderheid voor zijn vanwege die bijzondere meerderheid.

Nebur is offline  
Oud 26 augustus 2011, 18:21   #18
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Voor mijn part wordt de naam van het Vlaams Gewest zo vlug mogelijk officieel veranderd naar Vlaanderen, en eventueel de naam van de Vlaamse Gemeenschap naar de Nederlands(talig)e Gemeenschap.
Dan kun je wel niet meer spreken van de Vlaamse regering, aangezien het de Vlaamse Gemeenschap is die de bevoegdheden van het Vlaams Gewest uitoefent en niet omgekeerd.

Nebur is offline  
Oud 26 augustus 2011, 18:26   #19
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
ziedaar de slagkracht van de VL Beweging; zelfs hun eigen AVV-VVK krant hebben ze verloren. Gelukkig voor hen is Knack het nieuwe lijfblad geworden; hopelijk is de komst van Walter Pauli geen slecht voorteken.
Nja Walter Pauli lijkt me iemand die zal schrijven waarvoor ie wordt betaald.
solidarnosc is offline  
Oud 26 augustus 2011, 19:17   #20
Kiro
Burger

Kiro's schermafbeelding

Standaard

Zijn er inmiddels meer mensen die hun stem hebben laten horen bij De Standaard over de door hun gebezigde terminologie? Zo niet, dan wil ik mensen hier toch toe uitnodigen. Hoe meer, hoe beter.
Enerzijds een kwestie van doodnuchtere informatiewinning en relativering, anderzijds een principekwestie, vermoed ik.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be