Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 september 2011, 08:33   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
Standaard brussel meest vervuilde stad: tijd voor een city taks ?

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...n-Europa.dhtml

brussel bij de meest vervuilde steden van europa, dankzij onze dieselkes en uiteraard een paar autostrades door brussel en onze belgen die dromen van allemaal met de auto naar hun werk te gaan dankzij de aftrekbaarheid van hun auto.

maar kom laten we nu eens dromen:
gewoon een goeie brussel city taks, op vlaamse grond (op de ring)
stel dat we doen zoals London: elektrisch of hybrid mag gratis binnen, en derest betaalt een city taks van 10euro.

300.000 pendelaars die elke dag 10euro betalen x 200 dagen = 600Miljoen euro goed voor de financiering van brussel op te lossen, en de mobiliteit te vergroenen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 09:05   #2
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

We gaan terug naar de middeleeuwen, waar je tax moet betalen om de stad binnen te mogen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 09:09   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
We gaan terug naar de middeleeuwen, waar je tax moet betalen om de stad binnen te mogen.
ho dat is betalen voor een externaliteit: dus uw vervuiling wordt aangerekend via de city taks, en wordt elektronisch via uwnummerplaat of via een elektronische tolheffing geind, zodat je ofwel volhard in uw gedrag,ofwel uw gedrag kunt aanpassen:

ofwel ga je terug in brussel gaan wonen, en wordt de stad terug witter. Ofwel ga je elektrisch rijden en ontduik je uw belastingen. Dus beide opties zijn alternatieven die uw gedrag kunnen aanpassen.

In het geval dat je in brussel gaat wonen, begin je daar terug belastingen te betalen, dus Brussel vaart er inderdaad beter bij. Maar kom, bekrompen ambtenaren kunnen zich niet voorstellen dat ze belastingen gaan betalen op hun privilege.

Zij moeten gratis treinen, met bedrijfswagen naar brussel rijden, gratis de stad de meest vervuilde stad van europa maken, gratis smog produceren, gratis de stad onleefbaar maken, gratis met een SUV aan 120km/u door de tunnels krossen, gratis parking hebben onder het bedrijf, etc...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 09:30   #4
Bulevardi
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 28 augustus 2011
Berichten: 629
Standaard

Goede zaak.
Een kennis van mij gaat met de auto naar het werk, terwijl die op 5 minuten te voet van 't centraal station werkt...

En hij woont op amper een kilometertje van het station vanwaar hij thuis vertrekt. Dat kan hij goed te voet of met de fiets doen, of eventueel zijn auto daar parkeren.

Hij zou er al gauw 2 meter file mee oplossen, en een hele hoop uitstoot, en financieel zou hij er ook beter bij varen.
Enfin hij doet het niet... egoïstische als hij is.
Bulevardi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 10:03   #5
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Joepie, een nog krappere arbeidsmarkt in Brussel.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 11:09   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...n-Europa.dhtml

brussel bij de meest vervuilde steden van europa, dankzij onze dieselkes en uiteraard een paar autostrades door brussel en onze belgen die dromen van allemaal met de auto naar hun werk te gaan dankzij de aftrekbaarheid van hun auto.

maar kom laten we nu eens dromen:
gewoon een goeie brussel city taks, op vlaamse grond (op de ring)
stel dat we doen zoals London: elektrisch of hybrid mag gratis binnen, en derest betaalt een city taks van 10euro.

300.000 pendelaars die elke dag 10euro betalen x 200 dagen = 600Miljoen euro goed voor de financiering van brussel op te lossen, en de mobiliteit te vergroenen.
Kunt ge London eens preciseren: congestion zone of low emission zone ; en hoe groot zijn die spullen ?

Voor de rest: is er plaats vrijgekomen op de pendeltreinen naar Brussel. Ik word pisnijdig als ik destijds met een eersteklasabonnement toch mocht rechtstaan ...
(en weet ge hoeveel procent in capaciteit het openbaar vervoer moet uitbreiden, om één procent minder autoverkeer op te vangen ?)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 11:33   #7
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.354
Standaard

Nog een alternatief: thuiswerken! Uiteraard is dit niet mogelijk voor alle jobs, maar het is een optie die nog te weinig wordt benut.
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 12:10   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kunt ge London eens preciseren: congestion zone of low emission zone ; en hoe groot zijn die spullen ?

Voor de rest: is er plaats vrijgekomen op de pendeltreinen naar Brussel. Ik word pisnijdig als ik destijds met een eersteklasabonnement toch mocht rechtstaan ...
(en weet ge hoeveel procent in capaciteit het openbaar vervoer moet uitbreiden, om één procent minder autoverkeer op te vangen ?)
ik denk dat de trein voor de brusselpendelaar een 30% marktaandeel heeft, ben vergeten waar ik dat gelezen heb maar kom, het is niet zo dat 1% van de pendelaars een capaciteitsverdubbeling zou vragen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 14:40   #9
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik denk dat de trein voor de brusselpendelaar een 30% marktaandeel heeft, ben vergeten waar ik dat gelezen heb maar kom, het is niet zo dat 1% van de pendelaars een capaciteitsverdubbeling zou vragen
Tuurlijk niet, we kunnen nog altijd op het dak van de trein kruipen, zoals ze dat in Indië doen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 14:42   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Tuurlijk niet, we kunnen nog altijd op het dak van de trein kruipen, zoals ze dat in Indië doen.
en een hybrid zit er niet in zeker voor mijnheer

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 september 2011 om 14:42.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 14:49   #11
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Pro.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 14:58   #12
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en een hybrid zit er niet in zeker voor mijnheer
nope, staat nog teveel in de kinderschoenen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 16:12   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Dat betalen voor vervuiling wil dat zeggen dat er dan met dat geld de vervuiling wordt opgeruimd waarvoor je dus betaald?

Of wil dat zeggen "oké ik betaal dus mijn vuil mag hier liggen"

Dat allemaal in de veronderstelling dat er dus werkelijk iets vuil van uwe wagen valt natuurlijk.
Die luchtvervuiling dat waait weg en dampt uit, dus dat kan het niet zijn.
Trouwens mijn gedacht betaal je daar al wat voor via uwe rijtaks. Uw BIV en dergelijke verdere malafide onzin allemaal. Geldig voor gans het grondgebied. Ik weet niet of steden ook onder grondgebied vallen of dat die een souvereine staat in een staat is, het ergste laat zich vermoeden soms.

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 september 2011 om 16:14.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 18:22   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat betalen voor vervuiling wil dat zeggen dat er dan met dat geld de vervuiling wordt opgeruimd waarvoor je dus betaald?

Of wil dat zeggen "oké ik betaal dus mijn vuil mag hier liggen"

Dat allemaal in de veronderstelling dat er dus werkelijk iets vuil van uwe wagen valt natuurlijk.
Die luchtvervuiling dat waait weg en dampt uit, dus dat kan het niet zijn.
Trouwens mijn gedacht betaal je daar al wat voor via uwe rijtaks. Uw BIV en dergelijke verdere malafide onzin allemaal. Geldig voor gans het grondgebied. Ik weet niet of steden ook onder grondgebied vallen of dat die een souvereine staat in een staat is, het ergste laat zich vermoeden soms.
Awel lawaai die mensen slaeploos houdt. Roet die aan de gevels plakt diemet de hogedruk moet agespoten wordent. Plaats die inpakt op de weg. File die je veroorzaakt. Extra wegen die ze meten onderhoude. Politie nodig om u boetes te geven. Cameras nodig om uw nummerplaat te controleren.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 18:54   #15
donzigschaap
Gouverneur
 
donzigschaap's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 december 2010
Locatie: De hei
Berichten: 1.113
Standaard

Rot op met die taksen.
__________________
Once he saw the officials of a temple leading away someone who had stolen a bowl belonging to the treasurers, and said, "The great thieves are leading away the little thief."
donzigschaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 21:31   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Awel lawaai die mensen slaeploos houdt. Roet die aan de gevels plakt diemet de hogedruk moet agespoten wordent. Plaats die inpakt op de weg. File die je veroorzaakt. Extra wegen die ze meten onderhoude. Politie nodig om u boetes te geven. Cameras nodig om uw nummerplaat te controleren.
Dat onderhouden van gevels valt wat tegen. Wij doen o.a. ook gevelonderhoud dus en nog niet al te veel mensen liggen wakker van hun vuile vettige gevel is me al lang opgevallen. Spijtig genoeg trouwens.
Plaats die de wagen inpakt op de weg? Zijn de wegen niet gemaakt om ingepakt te worden door de wagens? Anders zie ik er het nut ook niet van in.
File"s, jawel door alle wagens door dezelfde lus te laten rijden krijg je files. Dat is waar, maar voor alle duidelijkheid het zijn opzettelijke gecreëerde file"s om nadien te kunnen zeggen "kijk eens naar al die files". En om uiteraard taks te kunnen heffen.

Het zijn vossen daar in die stadhuizen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2011, 22:56   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat onderhouden van gevels valt wat tegen. Wij doen o.a. ook gevelonderhoud dus en nog niet al te veel mensen liggen wakker van hun vuile vettige gevel is me al lang opgevallen. Spijtig genoeg trouwens.
Plaats die de wagen inpakt op de weg? Zijn de wegen niet gemaakt om ingepakt te worden door de wagens? Anders zie ik er het nut ook niet van in.
File"s, jawel door alle wagens door dezelfde lus te laten rijden krijg je files. Dat is waar, maar voor alle duidelijkheid het zijn opzettelijke gecreëerde file"s om nadien te kunnen zeggen "kijk eens naar al die files". En om uiteraard taks te kunnen heffen.

Het zijn vossen daar in die stadhuizen.
Ja een filetaks invoeren en dan geen bijkomende wegen leggen daar ben ik ook tegen, dat is vuur met benzine bestrijden. Zeg maar een casino, een jackpot maken.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 00:06   #18
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...n-Europa.dhtml

brussel bij de meest vervuilde steden van europa, dankzij onze dieselkes en uiteraard een paar autostrades door brussel en onze belgen die dromen van allemaal met de auto naar hun werk te gaan dankzij de aftrekbaarheid van hun auto.

maar kom laten we nu eens dromen:
gewoon een goeie brussel city taks, op vlaamse grond (op de ring)
stel dat we doen zoals London: elektrisch of hybrid mag gratis binnen, en derest betaalt een city taks van 10euro.

300.000 pendelaars die elke dag 10euro betalen x 200 dagen = 600Miljoen euro goed voor de financiering van brussel op te lossen, en de mobiliteit te vergroenen.
Ik ben ook voor een groen Brussel, Brabant en België, maar de rand rond Brussel is niet Vlaams, maar Brabants. We zijn juist bezig met de flaminganten hier buiten te shotten.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 08:50   #19
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Ik ben ook voor een groen Brussel, Brabant en België, maar de rand rond Brussel is niet Vlaams, maar Brabants. We zijn juist bezig met de flaminganten hier buiten te shotten.
Brabant is gewoonweg het vuilste gat van de wereld. Waarom er nog moeite voor moeten doen.

Trouwens als alle Vlamingen het nog moesten vertikken om in BXL te gaan werken, had je geen file en zat je hopeloos in de shit, met de nadruk op shit.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 08:52   #20
Bulevardi
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 28 augustus 2011
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
We gaan terug naar de middeleeuwen, ....
"Vroeger was het allemaal beter", zeggen ze toch.
Bulevardi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be