Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 september 2011, 20:17   #1
Den Baard
Vreemdeling

Den Baard's schermafbeelding

Standaard Regeringsvorming en de Links-rechts tegenstelling

Tussen de 7 a 8 miljard euro zal men moeten kunnen besparen.
Nu BHV van de baan lijkt en de volgende stappen in de regeringsvorming zullen volgen dringt de vraag zich op uit welke partijen devolgende regering zal bestaan.

Alexander de Croo lijkt aan te sturen op een regering zonder groen/ecolo.

Zelf ben ik van mening dat de meerderheid een ruime 2/3-de dient te hebben om zo krachtdadig mogelijk te kunnen besturen.

Dient daarbij rekening gehouden te worden met verkiezingsuitslagen? Ja uiteraard, maar is deze uitzonderlijke tijden van financiele chaos misschien niet.
Bijna alle Vlaamse partijen hebben een zware tik gekregen met de verkiezingen.
Ik denk niet dat je België kunt scheiden. Ik zou niet weten hoe. Het land is een Siamese tweeling en iedereen weet dat die moeilijk uit elkaar te halen zijn, zeker als hun hoofd, Brussel, aaneen gegroeid is.
Den Baard is offline  
Oud 18 september 2011, 20:38   #2
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Behalve de grootste!
omaplop is offline  
Oud 18 september 2011, 21:01   #3
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Baard Bekijk bericht
Zelf ben ik van mening dat de meerderheid een ruime 2/3-de dient te hebben om zo krachtdadig mogelijk te kunnen besturen.
En hoe helpt een 'ruime 2/3-de meerderheid' bij het krachtdadig besturen (ik heb het nu even niet over grondwetsherzieningen of bijzondere wetten, maar over de dagdagelijkse taken van een regering)?
Hoeveel landen ken jij die krachtdadig bestuurd worden, en hoeveel daarvan hebben een ruime 2/3 meerderheid?
gertc is offline  
Oud 18 september 2011, 21:22   #4
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu BHV van de baan lijkt en de volgende stappen in de regeringsvorming zullen volgen dringt de vraag zich op uit welke partijen devolgende regering zal bestaan.

Een negen-partijen regering die krachtdadig gaat besturen? Maak jezelf maar rap wat anders wijs. Regeren doe je met zo weinig mogelijk partijen.

Citaat:
Dient daarbij rekening gehouden te worden met verkiezingsuitslagen? Ja uiteraard, maar is deze uitzonderlijke tijden van financiele chaos misschien niet.
In de jaren dertig van de vorige eeuw vond men ook dat met geen rekening moest houden met verkiezingsuitslagen. Het waren tijden van financiële chaos weet je wel?
fonne is offline  
Oud 18 september 2011, 21:24   #5
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

7-8miljard is voor 2012, totaal is 20-25miljard op 2012-2014
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 18 september 2011, 22:00   #6
Den Baard
Vreemdeling

Den Baard's schermafbeelding

Standaard

[i]En hoe helpt een 'ruime 2/3-de meerderheid' bij het krachtdadig besturen (ik heb het nu even niet over grondwetsherzieningen of bijzondere wetten, maar over de dagdagelijkse taken van een regering)?

Ik stel vast dat zowel CD&V als Open VLD zwaar verloren hebben tijdens de laatste verkiezingen. Ze zullen onpopulaire maatregelen moeten nemen die 7-8miljard voor 2012, en 20-25miljard voor 2012-2014 moeten vinden. Gaan ze de moed hebben om de juiste maatregelen te treffen of niet?
Ware het daarom niet beter dat de verantwoordelijkheid zo veel mogelijk gedragen zal worden door een grote meerderheid?
Ik denk niet dat je België kunt scheiden. Ik zou niet weten hoe. Het land is een Siamese tweeling en iedereen weet dat die moeilijk uit elkaar te halen zijn, zeker als hun hoofd, Brussel, aaneen gegroeid is.

Laatst gewijzigd door Den Baard : 18 september 2011 om 22:02.
Den Baard is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be