![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Totaal alcoholverbod voor jonge chauffeurs en truckersSaïd El Khadraoui: “Ambitieus veiligheidsplan moet aantal doden op de weg halveren”Het Europees parlement heeft zonet met ruime meerderheid de aanbevelingen van de transportcommissie goedgekeurd rond verkeersveiligheid. De voorgestelde maatregelen moeten de Europese wegen tegen 2020 een stuk veiliger maken. In 2009 lieten 35.000 mensen het leven in verkeersongelukken. In 2001 waren dat er nog 54.000. “We hebben dus al een weg afgelegd,” zegt Europees parlementslid Saïd El Khadraoui, “maar we willen ambitieuzer zijn. Elke verkeersdode is er een te veel.”
Tegen 2020 moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in de Unie gehalveerd worden, dat stelde de Europese Commissie in haar 'strategische beleidsoriëntaties inzake verkeersveiligheid'. Het Europees Parlement heeft daar bovenop nog drie extra doelstellingen geformuleerd. “Het aantal ongevallen bij jongeren beneden de 14 jaar moet met 60 procent teruggedrongen worden, het aantal kritieke verwondingen moet met 40 procent dalen en het aantal voetgangers en fietsers die in het verkeer omkomen, moet gehalveerd worden,” zegt El Khadraoui. Om dat te bewerkstelligen heeft het Europees Parlement een reeks maatregelen voorgesteld. Zo moeten de technische controles van gemotoriseerde voertuigen in heel Europa dezelfde worden en moeten ook de verkeersborden en -regels geharmoniseerd worden. Lidstaten moeten zichzelf ook duidelijke doelstellingen opleggen en zullen verplicht zijn verkeersveiligheidsplannen op te stellen. Het principe van ‘levenslang leren’ zal in de transportsector van kracht worden. Professionele transporteurs zullen dus regelmatig bijscholing moeten volgen om de verkeersveiligheid te verhogen. Europa wil er ook op toezien dat chauffeurs veilig achter het stuur zitten. Er komen elke tien jaar verplichte oogtesten voor chauffeurs met rijbewijzen A en B. Ook medische controles voor chauffeurs boven een bepaalde leeftijd - die kan variëren van land tot land - zullen ingevoerd worden. “Wat het meest tot de verbeelding spreekt, is een totaal verbod op het gebruik van alcohol voor mensen die pas hun rijbewijs hebben gehaald en dus onervaren aan het verkeer deelnemen,” zegt El Khadraoui. De huidige norm is in de meeste Europese landen 0,5 promille. Sommige landen, zoals Estland, Roemenië, Slovakije, Tsjechië en Hongarije kennen de nultolerantie nu al. “Het Europees Parlement vraagt dat de 0 promille-regel in heel Europa geldt voor iedereen die pas zijn of haar rijbewijs heeft gekregen. Vooral jongeren zullen dat uiteraard ervaren. De limiet van 0 promille geldt gedurende een periode van twee jaar. Ook voor professionele chauffeurs geldt die nultolerantie, maar dan voor hun hele professionele carrière. Chauffeurs van schoolbussen of van vrachtwagens zullen dus geen alcohol meer kunnen consumeren voor het rijden. Ook niet een heel klein beetje.” De Commissie wil dat afdwingbaar maken door een alcoholslot te voorzien in bussen, vrachtwagens, bestelwagens en taxi’s. De bal ligt nu in het kamp van de Europese Commissie. Zij zal de komende jaren initiatieven moeten nemen om deze aanbevelingen om te zetten in concrete maatregelen. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 september 2011 om 13:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Citaat:
Want laat ons het toch hierover eens zijn : de dodentol van het autoverkeer is aan een guerilla oorlog gelijk. De wekelijkse piek van vrijdagavond tot maandagochtend in België doet toch vermoeden dat daar de afwezigheid van echte Bobkes mee te maken hebben. "vijf minuten politieke moed" zou ik zo zeggen en we krijgen alcohol en drugs gesplitst van chauffeurs.
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
|
![]() akkoord maar ik hoop dat er niet ook nog eens aan verdiend moet worden door sommigen door eventueel zinloze apparaatjes te verplichten. Vandaar mijn vraag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.861
|
![]() Citaat:
!!!! 100% akkoord !!!!
__________________
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
|
![]() Wat is S1D?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |