![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De krant De Standaard heeft de voorbije week nogal wat aandacht besteed aan het fenomeen "burn-out". Interessant, wetenschappelijk onderbouwd en met frappante getuigenissen.
Waar ik geen antwoord op vind: is het probleem zo erg of wordt het overschat en beslis je zelf over je lot: het wel of niet hebben van een burn-out ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het kan inderdaad iemand zijn leven naar de knoppen helpen, om het zo uit te drukken.
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met een echte burn out geraak je niet meer uit je zetel, ik heb het al enkele malen gezien.
Echter, velen associëren dat enkel met moeheid en "geen zin hebben". Dat heet "het leven".
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Ik heb er eenmaal mee gezeten, en ook vastgesteld door huisdokter en bedrijfsgeneesheer.
Te veel willen doen en te goed willen doen. Het is een eigenschap van mensen die perfectionistisch zijn aangelegd. Ik sliep niet meer goed, constant moe, ge hebt nergens zin in. Het lijkt op een depressie maar is het niet. Een lange goede vakantie naar het buitenland heeft veel opgelost. En daarna ook gewoon mezelf verplicht om minder hard te werken. Dat is een manier om burn out te voorkomen. Maar je zit er in voordat je het zelf merkt.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met je laatste statement ben ik het eens. Een burn-out kan je leven veranderen en zelfs de rest van je leven bepalen. Je kan er ook zelf iets aan doen. Dit laatste tussen haakjes. Kan je mij ook vertellen wie hier verantwoordelijk voor is. Zeg mij aub niet dat er in dit domein zoiets bestaat als slachtoffers en daders. Laatst gewijzigd door Rudy : 7 oktober 2011 om 15:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() Daders? totaal niet, het is wel wetenschappelijk bewezen dat sommige mensen meer aanleg hebben tot burn-out. Anderen zullen er onder dezelfde situatie geen ervaren.
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lombas. Mee eens. Als ik je goed begijp zijn die burn-outers niet meer dan luxemensen die het werkelijke leven niet aankunnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tavek. Ik hoop dat je het afleert. Tenzij je werk wordt beloond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() In burn outs zijn ook graden. Het is niet omdat een klacht noet fysiek is, dat ze niet kan bestaan. Ik oordeel bij anderen nooit over hun situatie voor ik die echt ken.
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het tegendeel kan ik niet bewijzen. Kan je iets concreter formuleren omtrent aanleg tot burn-out, toch wat je wetenschappelijk standpunt betreft ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() http://assessment.leaufort.nl/burn-out
http://burnout.webzorg.nl/index.cfm?pid=379 http://www.leaufort.nl/praktijkcases...entie%E2%80%99 Voldoende leesvoer? Het gaat altijd over verschillende factoren..
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() Ik snap uw plotse vijandigheid niet echt. Mijn eerste reactie vat samen wat ik ervan vind. Meer eigen mening moet ik daar toch niet aan toevoegen?
ik vat het nog even samen, mocht ik mij onbedoeld niet helder uitgedrukt hebben: Burn-outs zijn ten dele genetisch bepaald en ten dele afhankelijk van omgevingsfactoren. Omdat een burn-out niet altijd echt zichtbaar is, wordt het door sommigen verwart met luiheid. Het is geen eenvoudig gegeven en kan een grote impact hebben op iemands leefwereld.
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Sommigen schijnen wel heel snel een burn-out te hebben...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt het voor je er zelf erg in hebt. Ik heb het ook al gehad. Zelfs de krant kon ik niet meer lezen. Maar ja je doet verder en uiteindelijk gaat het wel weg. Enfin je moet dat ergens een plaats geven eerst en veel relativeren. Het heeft tijd nodig.
t' is in elk geval zwart en diep. Maar goed kleine dingen trekken je weer over de streep. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je in staat bent om jezelf een burn out toe te dichten, heb je het niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten manifesteert een burn out zich juist zeer duidelijk fysiek.
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik lees dat burn-out vooral relatie- en in het bijzonder werkgelateerd zou zijn. Maar wie jong is kan toch veranderen van werk ? Zeg mij niet dat jij reeds werd geconfronteerd met een burn-out. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1. Weinig zelfvertrouwen. 2. Laag zelfbeeld. 3. Een verziekte situatie op het werk. heeft niets met genetica te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wat is het verschil tussen een burn-out en een depressie ?
|
![]() |
![]() |