Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 december 2011, 19:28   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard Corruptie op grote schaal in Vlaanderen?

Bij Wegen en Verkeer en alles daaromtrent is zeker (nog) wat te verdienen...

Nu kunnen ze toch de plateaus en drempels terug afbreken of op wettelijke afmetingen terugbrengen; de onveilige rotondes wegwerken of veiliger-groter maken; vele steden hun zone 30´s aangepast uitbreiden met klinkers en allerlei wegmeubilair/wegasverschuiving, middeneilanden-sorteerstroken kan men bij elk breed kp plaatsen, euhm... (alles en-of); bij alles de nodige borden, verkeersregelingen, verkeerslichten enz, fietsoverteekplaatsen die niemand vraagt met beveiligde sluis op extra breed middeneiland... jullie mogen aanvullen...

De steeds maar putjes vullen kennen we ook, niet-duurzame wegenbouw die om de x-jaren weer opnieuw moet kennen we ook...

Citaat:
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...g-in-2012.aspx

In 2012 zal 137,8 kilometer Vlaamse snelweg aangepakt worden voor groot onderhoud, met als zwaartepunt Oost-Vlaanderen. Dat is een pak meer dan een jaar eerder. De werven zijn wel langer, waardoor het aantal werken op de snelwegen gehalveerd wordt.

Op de Brusselse ring komen er in mei en juni werken op de binnen- en buitenring tussen Dilbeek en Zellik. De helft van de werken vindt 's nachts plaats. "Het is de bedoeling om een kleine 140 kilometer snelweg aan te pakken, gebundeld in veertien werven. Vorig jaar (2011, nvdr) waren er 25 werven voor 75 kilometer. Nu zijn er dus veel minder werven", zei Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits maandag bij de voorstelling van de geplande grote wegenwerken op de snelwegen in 2012.

Alles samen zijn de veertien werven goed voor een investering van bijna 74 miljoen euro. De voorbije twee jaar werd al een "enorme" inspanning geleverd om de achterstand qua wegenwerken in te halen. Die achterstand moet binnen enkele jaren verleden tijd zijn. "Tegen 2015 wil ik het snelwegennetwerk op peil hebben en tegen 2020 het gewestwegennetwerk", aldus Crevits.
Citaat:
http://blogs.tijd.be/zaakjustitie/20...oni%C3%AB.html
Geplaatst op 19 augustus 2011 door Lars Bové

Vlaanderen corrupter dan Wallonië?

De lawine van corruptiedossiers tegen ambtenaren en aannemers in Vlaanderen lijkt niet te stoppen. Nu deze week bekendraakte dat het Antwerpse gerecht twee nieuwe onderzoeken voert naar omkooppraktijken. Het eerste onderzoek is gericht tegen twee ambtenaren van de afdeling gebouwen van de Vlaamse overheid in Antwerpen. Het andere onderzoek viseert een ambtenaar van de Antwerpse scholengroep Antigon van de Vlaamse Gemeenschap. In ruil voor overheidsopdrachten zouden de ambtenaren zich hebben laten omkopen door aannemers.

De link tussen de twee onderzoeken is dat ze uitlopers zijn van het gigantische corruptiedossier bij de Regie der Gebouwen. Ze zijn gebaseerd op bezwarend materiaal dat de politiespeurders van de Centrale Dienst ter Bestrijding van de Corruptie (CDBC) vonden tijdens hun onderzoek naar omkooppraktijken bij de Regie der Gebouwen in Leuven. Uit inbeslaggenomen documenten is gebleken dat een aannemer die in Leuven tegen de lamp liep, ook ambtenaren omkocht bij (Vlaamse) overheidsdiensten in Antwerpen.

De nieuwe dossiers tonen dat het sneeuwbaleffect van het oorspronkelijke onderzoek naar corruptie bij de Regie der Gebouwen in Brussel haast niet te stoppen is. Het onderzoek, dat in januari 2006 van start ging, heeft intussen al geleid tot een twintigtal nieuwe over heel Vlaanderen. Exacte cijfers kan de CDBC, de centrale anticorruptiedienst van de federale politie, niet geven, maar er zouden al een 70-tal ambtenaren tegen de lamp zijn gelopen en een veelvoud van bedrijfsleiders en ondernemingen.

Wat meteen in het oog springt, is dat de verdachte ambtenaren, ook zij die werken voor een federale of Brusselse overheidsdienst, bijna allemaal Vlamingen zijn. Ook de aannemers van wie ze smeergeld kregen, zijn stuk voor stuk gevestigd in Vlaanderen. Die vaststelling prikt de perceptie door dat de ambtenarencorruptie zich vooral in het zuiden van ons land voordoet. Dat beeld is vooral het gevolg van de PS-affaires in Charleroi.

Ook de geldsommen die opduiken in de Vlaamse corruptiedossiers blijken veel groter te zijn. Terwijl het in de Waalse affaires vaak gaat over snoepreisjes en wat kleinere herstellingen in de privé-woningen van de verdachte ambtenaren, is in de 'Vlaamse' dossiers telkens sprake van stevige percentages van de waarde van de overheidscontracten die naar de ambtenaren gaan.

De Vlaamse corruptiedossiers zijn de voorbije vijf jaar maar met mondjesmaat geopend, omdat de speurders van de CDBC niet alle onderzoeken tegelijk kunnen voeren. De lijst van overheidsdiensten die in de dossiers voorkomt, is dan ook indrukwekkend. Behalve verschillende afdelingen van de Regie der Gebouwen gaat het onder andere over het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (Oostende), het Vlaamse agentschap Wegen & Verkeer, de NV Waterwegen & Zeekanaal en de Directie Beheer en Onderhoud van de Wegen van het Brussels Gewest.

Lars BOVÉ
en de fietsersbond begint ook weer...
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111211_042

Hoe gaat dat eigenlijk bij een openbare aanbesteding, en wat smeergeld?

Er moet gezorgd worden om:

1. de goedkoopste prijs te hebben...
2. eerst wat beginnen en als men het eerste geld heeft de werken laten liggen en ergens anders beginnen ? ...

3. bij de werken niet de beste methodes of materialen te gebruiken...
4. na zes maanden terug te mogen komen om herstellingen uit te voeren...
5. enz...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 december 2011 om 19:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 20:06   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Dit kan er ook nog bij... (is een bevestiging van die tekortkomingen en minderwaardige kwaliteit)... met foto en wat gebla van studie... als ze in 2011 nog altijd niet weten...

Citaat:
http://www.hbvl.be/limburg/belgie-be...n.aspx?cmt=all

België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen


...
Ook Erika De Corte van Wegen en Verkeer weet nog niet wanneer de werken klaar zullen zijn. "Wanneer de rijrichting Antwerpen grondig onder handen wordt genomen, hangt af van de vorderingen richting Hasselt", zegt ze. "Bovendien is het niet zo simpel om in deze periode aan het nodige asfalt te geraken. Voor deze werken moeten we speciaal gaan aankloppen bij een leverancier in Duitsland."

Studie
En asfalt is niet het enige waarvoor de Vlaamse overheid naar het buitenland gaat. Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits wil ook kijken naar hoe onze oosterburen hun wegdek aanleggen, onderhouden en herstellen. De studie zal hetzelfde onderzoeken in Nederland en Frankrijk.

"Regelmatige besprekingen met onze collega's van Nederland en Duitsland hebben ons al lang gewezen op de tekortkomingen in de aanleg en het onderhoud van onze wegen en het gebruik van minderwaardige materialen ", reageren ze bij automobielorganisatie Touring, de Belgische vertegenwoordiger van de Internationale Automobielfederatie FIA.

De studie moet over twee maanden klaar zijn. ...]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 december 2011 om 20:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2011, 18:37   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bij Wegen en Verkeer en alles daaromtrent is zeker (nog) wat te verdienen...

Nu kunnen ze toch de plateaus en drempels terug afbreken of op wettelijke afmetingen terugbrengen; de onveilige rotondes wegwerken of veiliger-groter maken; vele steden hun zone 30´s aangepast uitbreiden met klinkers en allerlei wegmeubilair/wegasverschuiving, middeneilanden-sorteerstroken kan men bij elk breed kp plaatsen, euhm... (alles en-of); bij alles de nodige borden, verkeersregelingen, verkeerslichten enz, fietsoverteekplaatsen die niemand vraagt met beveiligde sluis op extra breed middeneiland... jullie mogen aanvullen...

De steeds maar putjes vullen kennen we ook, niet-duurzame wegenbouw die om de x-jaren weer opnieuw moet kennen we ook...





en de fietsersbond begint ook weer...
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111211_042

Hoe gaat dat eigenlijk bij een openbare aanbesteding, en wat smeergeld?

Er moet gezorgd worden om:

1. de goedkoopste prijs te hebben...
2. eerst wat beginnen en als men het eerste geld heeft de werken laten liggen en ergens anders beginnen ? ...

3. bij de werken niet de beste methodes of materialen te gebruiken...
4. na zes maanden terug te mogen komen om herstellingen uit te voeren...
5. enz...

hoe gaat dat

1° je laat een offerte schrijven op het lijf geschreven van een leverancier
bvb een traktor en die schrijf je de specificaties volledig over van de cataloog, dus je spreekt niet van een algemene aanbesteding waar 10 merken kunnen aanbieden, maar zodanig specifiek dat een merk of 1 leverancier kan aanbieden

2° je lekt de prijs aan de aannemer en die zorgt dat hij eronder zit.

3° je laat je carement omkopen en geeft gewoon de indruk aan de andere dat zij de goedkoopste zijn
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2011, 18:41   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mar ia Bekijk bericht
openbare aanbesteding dwz. inzicht in de documenten
je moet eens aan corrupte kloothommels de aanbesteding vragen, je krijgt die niet.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 00:53   #5
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je moet eens aan corrupte kloothommels de aanbesteding vragen, je krijgt die niet.
Zéér juist.
Men maakt het u zo moeilijk dat je ontmoedigd raakt en weg gaat. En dat wil men precies bereiken zodat ze verder kunnen doen.

Ik meende dat men destijds een "bonus" invoerde als de ondernemer voor de gestelde tijd rond was.
Als men een planning binnenbrengt die ruimschoots de werken kan omkaderen, kan men altijd de bonus op zak steken. Zoniet, vond de ondernemer wel een excuus.

En onze wegen worden hersteld, enkel om een 3-tal jaren opnieuw te moeten worden aangelegd.

Combineer voorgaande 2 puntjes, en het effect kennen we. Alles moet goedkoper, sneller en toch beter zijn -> dit is iets wat onmogelijk is.

En de kleine man zal de gevolgen dragen, en betalen.

Waarom kan het in DE wel. Hun 'autobahn' is wereldberoemd. Omdat hun uitgave/km autosnelweg beduidend hoger ligt. En ze hebben meer geld omdat ze de zaken beter regelen op landelijk vlak.
En NL moet niet veel onderdoen voor de Duitsers.

Welk land doet eigenlijk slechter als BE?
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 01:09   #6
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Zéér juist.
Men maakt het u zo moeilijk dat je ontmoedigd raakt en weg gaat. En dat wil men precies bereiken zodat ze verder kunnen doen.

Ik meende dat men destijds een "bonus" invoerde als de ondernemer voor de gestelde tijd rond was.
Als men een planning binnenbrengt die ruimschoots de werken kan omkaderen, kan men altijd de bonus op zak steken. Zoniet, vond de ondernemer wel een excuus.

En onze wegen worden hersteld, enkel om een 3-tal jaren opnieuw te moeten worden aangelegd.

Combineer voorgaande 2 puntjes, en het effect kennen we. Alles moet goedkoper, sneller en toch beter zijn -> dit is iets wat onmogelijk is.

En de kleine man zal de gevolgen dragen, en betalen.

Waarom kan het in DE wel. Hun 'autobahn' is wereldberoemd. Omdat hun uitgave/km autosnelweg beduidend hoger ligt. En ze hebben meer geld omdat ze de zaken beter regelen op landelijk vlak.
En NL moet niet veel onderdoen voor de Duitsers.

Welk land doet eigenlijk slechter als BE?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Corruptie op grote schaal in Vlaanderen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Welk land doet eigenlijk slechter als BE?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gaston Geens
Wat we zelf doen, doen we beter.

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 januari 2012 om 01:09.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 01:24   #7
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je moet eens aan corrupte kloothommels de aanbesteding vragen, je krijgt die niet.
Dat is dikke bullshit.
Alle aanbestedingen worden gepubliceert in het bulletin der aanbestedingen.
Nu ook via I Notification. Iedereen kan daar aan.

Als je wil café praat verkopen, doe dit ook op café!
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 03:37   #8
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dat is dikke bullshit.
Alle aanbestedingen worden gepubliceert in het bulletin der aanbestedingen.
Nu ook via I Notification. Iedereen kan daar aan.
En wie gaat de juistheid van de cijfers controleren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Als je wil café praat verkopen, doe dit ook op café!
Er wordt dus niets zinnigs gezegd op café?

PS: uw voetnoot spreekt over het café, en mag er wel zijn
__________________
- Stop de renovatieplicht
- slava Ukraini

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 8 januari 2012 om 03:39.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be